Gå til innhold

Dopingskandale under VM


wingeer

Anbefalte innlegg

Da har IWF publisert (i går) noen som har testet positivt for doping under VM i Almaty i år. Det er ikke mindre enn svært skuffende. Det viser seg at vinneren av 77kg-klassen, Daniel Godelli, har testet positivt. Kanskje ikke så rart når man ser på teknikken hans. Vinneren i 75kg i kvinner fra Nord-Korea har også testet positivt. I tillegg testet vinneren i B-gruppa i 85kg, Hysen Pulaku, også positivt. Etter å ha testet positivt etter London 2012 og rukket det totale antall av 2(!) konkurranser er han nå altså utestengt på livstid.

Legg merke til at både Pulaku og Godelli er fra Albania og testet begge positiv for stanozolol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist, men så lenge det er penger og prestisje og mulighet for et bedre liv igjennom å hevde seg i idrett tror jeg nok alltid de fra "fattige land" vil gjøre alt de kan for å prøve seg å ser på det som en vei ut. Samt noen spekulerer nok rett og slett straight up for å få et fortrinn. Bra at de blir tatt, synd at de må behøves å tas.

Sånnsett er jeg nesten litt glad styrkeløft ikke er en olympisk gren, det at det er bare utgifter ved sporten og man på ingen måte kan leve av den eller tjene penger gjør at de som blir tatt er rett og slett bare gode gamle juksere som jukser for å jukse.

Men igjen, synd at enkelte nasjoner absolutt er verstingene, men ser positivt på det med utestengelser på livsstid, samt økning fra 2 til 4 år. Er det slik i VL wingeer at om nok tas fra samme nasjon så utestenges hele nasjonen slik det er i styrkeløft ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist! Men det er som du sier, så lenge man har noe å vinne på det så vil det være et problem. Jeg vet f.eks. at de russiske landslagsutøverne har en ganske solid lønning (50k-85k norske per MND).

Noen er langt verre enn andre, ja. Albania har jo utmerket seg nå. I tillegg ble hele laget til Aserbajdsjan og store deler av det Kasakhstanske laget tatt. Det er nylig innført strengere dommer. Hvis det er slik at 3stk blir tatt fra samme land får man en bot på $50k man må betale før man kan konkurrere internasjonalt (eller vente i to år). For hver over som blir tatt legges det til $50k ekstra opp til $500k. Dette skjedde som sagt med Aserbajdsjan og det er derfor ingen løftere derfra løftet under VM nå. Så er det vel som du sier økning fra 2 til 4års utestengelse.

Jeg er usikker på hvorvidt strengere straffer kommer til å hjelpe, eller om det kommer til å gjøre dopingen mer raffinert. Det kommer vel til et punkt hvor innsatsen rett og slett ikke lenger er verdt hvor mye bry det er? Jeg er usikker.

I styrkeløft er det nok en fordel at det ikke er en olympisk gren, som du sier. I tillegg fortjener det norske styrkeløftforbundet stor applaus for antidopingholdningen de har inntatt svært tidlig. Styrkeløftforbundet var vel en av de første til å bli et rent forbund?

I mine øyne er det ingen grunn til at ikke NVF kan, og bør, kjempe samme sak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dopingskandale var vel litt drøy overskrift for at 5 stk(?) har fått positiv A-prøve.

Etter å ha lest kjapt rundt er jo ikke akkurat stanozolol det "latest and greatest" akkurat, og derfor ikke overraskende at det er utøvere fra f.eks Albania som blir tatt for dette. De andre landene(eller: utøverne i de andre landene) har kanskje mer ressurser til å få tak i andre ting som jeg ikke vet hva skal være, men antar det finnes andre stoffer som er dyrere/nyere/bedre som funker likt men har kortere halveringstid/ikke like lett å oppdage.

Og det å dra inn teknikk som en "åpenbar" grunn til at han doper? Hvis du så på Godelli antar jeg du så på de andre klassen og man ser jo mye rart som funker på det nivået der. Hans voldsomme økning fra EM tidligere i år er vel en bedre indikasjon er du ikke enig?

Ellers kan det kanskje forventes mer positive prøver, da det hittil bare er lettere løftere og damer som har kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marginal hyperbel, men også oppriktig siden 4 av de 7 som har testet positivt (hittil!) faktisk fikk en sølvmedalje eller bedre. To av de vant i total.

Mitt inntrykk er også at det er et ganske "primitivt" stoff, så det er ikke så overraskende, nei.

Hehe. Det var ment som en spøkefull slengbemerkning. Det sagt så utpekte han seg teknisk i negativ retning hvis man sammenligner med andre. Det sagt, han løftet fortsatt mye! Selvfølgelig er jeg enig i at økningen fra EM er en mye bedre indikasjon. Nesten 15kg opp i rykk på den tiden er ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...