Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Jeg satte inn p-stav i januar 2011, og har ikke hatt mensen siden. Dette er jo en "normal" reaksjon på p-stav så jeg er ikke nervøs for det. Jeg håper at mensen kommer tilbake som vanlig om 2 år når jeg tar den ut.

Men siden jeg ikke har mensen nå, så vet jeg heller ikke hvordan konkurranse dietten påvirker kroppen min når det kommer til å miste mensen eller ikke.

Men de fleste jentene mister mensen når det nærmer seg konkurransen pga lav fett prosent. Men jeg kan ikke snakke for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satte inn p-stav i januar 2011, og har ikke hatt mensen siden. Dette er jo en "normal" reaksjon på p-stav så jeg er ikke nervøs for det. Jeg håper at mensen kommer tilbake som vanlig om 2 år når jeg tar den ut.

Men siden jeg ikke har mensen nå, så vet jeg heller ikke hvordan konkurranse dietten påvirker kroppen min når det kommer til å miste mensen eller ikke.

Men de fleste jentene mister mensen når det nærmer seg konkurransen pga lav fett prosent. Men jeg kan ikke snakke for alle :)

Å miste mensen for en bitteliten periode, tror jeg ikke er så skadelig i det lange løp. I perioden hvor mennesket var jegere og samlere fikk vi ikke mat om det ikke ble noe fangst eller naturen ikke gav oss tilstrekkelig - men vi overlevde og formerte oss. Men over lang tid så vil kroppen kunne påvirkes av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, fikk meg en liten oppvekker her. Trodde at dersom man hadde såpass lav fettprosent at man ville miste mensen, ville man miste den til tross for at man gikk på p-piller. Men siden jeg ikke hadde noen "symptomer" på mensen (vannsamling, PMS etc) før, men har plenty av dette nå 10 kg etter, regner jeg nesten med at jeg ikke hadde mensen da. Trente jo hard kondisjon sikkert 6 dager i uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener det er bedre å vente til den kommer på "ekte". Å ta piller blir jo bare en blødning "uten virkning".

Krydder fingrene for oss alle :)

Nei, mente at det kan være lurt å begynne på piller som Provera for å se om mensen kommer, selv om legen har null tro på at det vil virke... Provera kan fremkalle en mensen, så blir på en måte en test for å se om kroppen klarer å lage en mensen. Og kanskje våkner kroppen fra "dvalen" og setter i gang med mensen på egenhånd. At jeg fikk mensen av Provera gjorde at jeg nå er litt mer avslappet, så kanskje kommer mensen av seg selv ganske snart. Å vente på mensen gjør meg stresset, og stress alene kan jo gjøre så mensen stopper opp.

Nå er jo ikke jeg lege, så svarte bare hva som har virket for meg/jeg føler er riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg også at det alltid i første omgang er best å prøve å la kroppen ordne opp selv, evt. ved hjelp av kostendringer, men har du ikke hatt mensen på årevis så syns jeg også det er bedre at du faktisk får hormonhjelp av Dr. Dyregod for å få satt i gang systemet og så se om kroppen greier å hamle opp selv etterhvert.

Jeg regner jo da med at i hvert fall 95% av jentene i denne tråden på ett eller annet tidspunkt ønsker seg barn, og da er det verdt å merke seg at man burde starte tidlig med å gjøre miljøet i kroppen mindre fiendlig mot eggfesting og graviditet. Det er verdt å merke seg at etter fylte 35 år er det veldig liten hjelp å få hos den norske stat for å få barn på naturlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Okei, nå har jeg et lite spørsmål. Jeg har vært i 3 uker på "diett". Det vil bli feil å kalle det diett, for det er kun en lav restriksjon på kcal, uten noe mer stress enn det. I ukedagene har jeg lugget 400-500 kcal i underskudd- så har jeg tatt det litt igjen i ukedagene. Det er pittelitt lavere enn jeg har lugget i hele høst, men som sagt, ikke noen ekstrem forandring. Så hvorfor i HEKKAN skal mensen forsvinne nå igjen? Riktignok er den bare 1 uke forsinket, men jeg kjenner kroppen min såpass at jeg vet det ikke er normalt.

Som nevnt litt over her; den har forsvunne før. Da var det litt lite mat og mye trening som var greia. Men altså, er kroppen min rett og slett bare SÅ omfintlig at jeg har nødt til å ligge veldig moderat underskudd om jeg skal gå ned, eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg et lite spørsmål. Jeg har vært i 3 uker på "diett". Det vil bli feil å kalle det diett, for det er kun en lav restriksjon på kcal, uten noe mer stress enn det. I ukedagene har jeg lugget 400-500 kcal i underskudd- så har jeg tatt det litt igjen i ukedagene. Det er pittelitt lavere enn jeg har lugget i hele høst, men som sagt, ikke noen ekstrem forandring. Så hvorfor i HEKKAN skal mensen forsvinne nå igjen? Riktignok er den bare 1 uke forsinket, men jeg kjenner kroppen min såpass at jeg vet det ikke er normalt.

Som nevnt litt over her; den har forsvunne før. Da var det litt lite mat og mye trening som var greia. Men altså, er kroppen min rett og slett bare SÅ omfintlig at jeg har nødt til å ligge veldig moderat underskudd om jeg skal gå ned, eller kan det være noe annet?

Har du stresset en del i løpet av de 3 siste ukene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, bare utrolig irriterende når det skal så lite til! Jeg regner jo med det kommer igjen, men liker ikke at det ikke er på stell.Jeg får slappe av på hyttetur til helga ;)

Ja ser den,det er veldig kjedelig.

Mista jo min selv i 2 månender etter jeg begynte å trene, men tror ikke det hadde noen sammenheng.

Tror det var stress relatert, men prøver å få orden på den nå med nye p-piller:)

Kos deg masse på hytta i helga, også blir det jo en knall helg neste uke også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette svinge i motsatt retning også? Etter å ha trent relativ tung styrketrening det siste halvåret, med forsikitig kcal-underskudd.. Har jeg redusert syklusen med 1 uke?:confused:

Ca 21-23 dager imellom, ligger i underkant av 20% i fett vil jeg tro. Alltid vært på dagen 28-syklus tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange streber etter en så lav fettprosent som mulig, fordi de tror at det er helt "ok" og problemfritt å gå rundt slik.. sannheten er at dette ikke er noe kroppen har godt av.

Unntaket er utholdenhetsutøvere med store treningsmengder --- de KAN holde en lav fettprosent og samtidig være sunne dersom matinntaket og restitusjonen er tilstrekkelig. problemet oppstår når matinntaket restrikteres over tid for å holde fettprosenten nede. Dvs at dersom det ikke skjer "naturlig", men at en tvinger fett% ned så er det ikke sunt i lengden.

Fikk selv sjokk da jeg tok InBodytest for noen uker siden. Fettprosenten visste jeg var lav (jeg driver med utholdenhtesidretts), men jeg hadde ikke peiling på at den var under TI PROSENT..! Han som utførte testen sa at han aldri ville påstå at en utholdenhetsutøver skulle opp i 20%, men at en aldri burde ligge så lavt som jeg gjør nå. Maratonløperne han testet lå ofte rundt 14%.

Mens/ikke mens avhenger ikke bare av fett%, men også av om du er i "balanse". Balanse = nok mat, men også nok hvile (ikke for mye stress ellers i hverdagen). Så om en mister mensen over mange måneder så er dette er signal om at kroppen sparer på det den kan spare på.. ta signalene seriøst.

Uteblitt mens kan øke faren for tap av benmasse og utvikling av benskjørhet! I tillegg vil en påtvunget lav fettprosent gi deg ubalanse i hormonproduksjonen (som igjen kan gjør deg trett, trist, nedstemt, irritabel) og kraftig redusert immunforsvar.

Jeg vil heller ha overskudd og energi til å prestere på trening enn å ha synlig muskler... Hva vil du huske om 20 år? At du hadde så fine synlige mageruter, eller de fysiske prestasjonene ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...