Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Dere som har vært hos lege, har h*n snakket noe om hvordan man da kan bli gravid? Idrettsutøvere blir jo gravide de og..

Man legger på seg.

Når det gjelder bortfall av menstruasjon, handler dette ofte om at ting ikke er som det skal være i kroppen, og at kroppen går i en slags "krisemodus" (på samme måte som den mye omtalte "diettåken" der kroppen nedprioriterer hjernen kognitive egenskaper fremfor andre funksjoner i kroppen). I motsetning til hva man først skulle tro av å lese rundt på internett er det verken sunt eller normalt for kvinner å gå rundt med markerte mageruter hele året. (Noe man forøvrig også skjønner på en del fitnessbloggere som er syke _hele_ tiden) Bortfall av menstruasjon over lang tid kan i tillegg blant annet gjøre deg benskjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man legger på seg.

Når det gjelder bortfall av menstruasjon, handler dette ofte om at ting ikke er som det skal være i kroppen, og at kroppen går i en slags "krisemodus" (på samme måte som den mye omtalte "diettåken" der kroppen nedprioriterer hjernen kognitive egenskaper fremfor andre funksjoner i kroppen). I motsetning til hva man først skulle tro av å lese rundt på internett er det verken sunt eller normalt for kvinner å gå rundt med markerte mageruter hele året. (Noe man forøvrig også skjønner på en del fitnessbloggere som er syke _hele_ tiden) Bortfall av menstruasjon over lang tid kan i tillegg blant annet gjøre deg benskjør.

Noen fitnessbloggere har også slitt før de begynner å blogge og det tar ofte VELDIG lang tid å bli frisk...humph...For noen er det en vei ut av sykdommen...

Men jeg er VELDIG enig at det ikke er bra når den syke delen av en person fremstår som et ideal - f.eks. sykelig lav fettprosent med tilhørende veldig markerte magemuskler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mao, om man mister mensen så sier kroppen din at den er for tynn.

(evt at du er syk/stresset..)

Å være for tynn eller veldig stresset er ikke de eneste grunnene til at mensen uteblir, men ja, det kan være tilfellet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være for tynn eller veldig stresset er ikke de eneste grunnene til at mensen uteblir, men ja, det kan være tilfellet ;)

seff! :)

det er litt intressant og lese om erfaringer folk har gjort seg. Dette er ikke noe det snakkes så mye om.Er vel litt "skam" i å miste mensen. (selv om min første tanke seff er, SÅ DEILIG Å SLIPPE! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seff! :)

det er litt intressant og lese om erfaringer folk har gjort seg. Dette er ikke noe det snakkes så mye om.Er vel litt "skam" i å miste mensen. (selv om min første tanke seff er, SÅ DEILIG Å SLIPPE! :D )

Jeg skammer meg nødvendigvis ikke, men jeg føler meg litt "utenfor". Og så vet jeg jo også at det er kroppen min som sier ifra at den ikke er helt fornøyd. Men ja, det er veldig alright å ikke ha en månedlig "runde". Dog vil jeg heller ha en sunn kropp og heller ha bryet med å ha det slik i et par dager. Det kan evt. også endres på ved hjelp av piller, så det er jo ikke noe "problem" å "ta bort" mensturasjonen - det anbefales vel faktisk også å gjøre det i en periode av livet. Men tanken på å ikke kunne få barn er jo litt skremmende, og den muligheten vil jeg i hvert fall ha - uansett om jeg kommer til å benytte meg av den eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selv jobber jeg meg opp i vekt, en av grunnene er også å få tilbake mensturasjonen! jeg hadde den siste gang i august, men dette var også samme måned jeg sluttet på p-pillene. jeg var da også undervektig, men pga pillen vet jeg ikke hvor lenge jeg ikke har hatt den naturlig. noe jeg ikke visste (som jeg lærte nå her!) er at det kan ta opp til flere år før den kommer tilbake etter p-pilleslutt.

så selv om jeg ikke får den tilbake med en gang når jeg blir ordneltig normalvektig trenger ikke det nødvendigvis bety at ejg må ENDA mer opp i vekt? jeg blir nemlig fortalt at jeg bør fortsette opp i vekt helt til den kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fitnessbloggere har også slitt før de begynner å blogge og det tar ofte VELDIG lang tid å bli frisk...humph...For noen er det en vei ut av sykdommen...

Men jeg er VELDIG enig at det ikke er bra når den syke delen av en person fremstår som et ideal - f.eks. sykelig lav fettprosent med tilhørende veldig markerte magemuskler...

Jeg snakket i grunn ikke om sf, men om alt mulig annet rart. De sover dårlig, er "småsyke" hele tiden +++ fordi kroppen ikke har noe særlig motstand for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket i grunn ikke om sf, men om alt mulig annet rart. De sover dårlig, er "småsyke" hele tiden +++ fordi kroppen ikke har noe særlig motstand for noe som helst.

Jeg følte meg bittelitt truffet nå...:p haha.

Men, når det skal være sagt.. jeg får sjeldent mensen, og om jeg får den er det i ca 1-2 dager.. Den forsvinner desverre (!? desverre for noen, jeg elsker det) ved mye trening og/eller stress.

Det kan være så forskjellig fra person til person, og det er bare en selv som kjenner kroppen sin, og hvordan den reagerer. Noen får mindre mens smerter på p-piller.. andre får mer enn ellers..

Helsa skal alltid komme først, føler du at kroppen oppfører seg merkelig og utenom det vanlige, gå for guds skyld en gang for mye til legen.. din kropp er ikke som naboens og derfor er det ikke sikkert at hennes grunn for uteblitt mens er den samme som din:)

(Jeg er veldig flink til å fortelle andre hva som er fornuftig, selvom jeg er utrolig dårlig til å følge det opp selv:p Practice what you preach sa du :p?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er veldig mange unge jenter her som synes det er "deilig å slippe mensen". Dette er utrolig skremmende, og uten å gå inn på en kjempelang innføring i min livshistorie vil jeg bare si at det å miste mensen på denne måten ikke er "deilig befriende", det fører til at det blir FRYKTELIG vanskelig å få barn! Jeg er så heldig at jeg fikk innvilget prøverør og fikk stimulert frem en eggløsning som resulterte i at jeg fikk en nydelig unge, men hvis jeg kunne beskrive all den angsten jeg har hatt i forbindelse med å føle at jeg var ufruktbar og kanskje aldri noensinne skulle oppleve å bli mamma kan jeg kun si at det er ubeskrivelig hardt psykisk! Så hvis dere har mistet mensen jenter, så våkn opp! Noe er galt! Det er ikke bare, "Hurra jeg slipper å bruke tampong!", dere må innse at dette kan ha ganske store og vanskelig konsekvenser for dere om 5-6-7 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, jeg må si meg enig. Det er deilig å slippe mensen, men det er også deilig å vite at kroppen fungerer sånn som den skal med at den faktisk får mensen. Jeg er like lettet hver gang den kommer, selv om jeg forbanner den etter 2 to dager og ørten lekasjer. Jeg er selvsagt også litt lettet, men også litt skremt over at jeg ikke har 28 dagers syklus, men 35 dagers syklus, Det er ikke normalt å ikke ha mensen, og det er ikke bra å spise så lite at den forsvinner, eller være så overvektig eller undervektig, samt ha så høyt blodsukker at den forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er veldig mange unge jenter her som synes det er "deilig å slippe mensen". Dette er utrolig skremmende, og uten å gå inn på en kjempelang innføring i min livshistorie vil jeg bare si at det å miste mensen på denne måten ikke er "deilig befriende", det fører til at det blir FRYKTELIG vanskelig å få barn! Jeg er så heldig at jeg fikk innvilget prøverør og fikk stimulert frem en eggløsning som resulterte i at jeg fikk en nydelig unge, men hvis jeg kunne beskrive all den angsten jeg har hatt i forbindelse med å føle at jeg var ufruktbar og kanskje aldri noensinne skulle oppleve å bli mamma kan jeg kun si at det er ubeskrivelig hardt psykisk! Så hvis dere har mistet mensen jenter, så våkn opp! Noe er galt! Det er ikke bare, "Hurra jeg slipper å bruke tampong!", dere må innse at dette kan ha ganske store og vanskelig konsekvenser for dere om 5-6-7 år...

Oi, jeg beklager virkelig, mente det ikke på den måten:/ Men bør kanskje ta meg sammen når det gjelder den tankegangen, jeg er heldigvis sunn, og får den tilbake med en gang jeg har rolige treningsperioder.

Utrolig glad for at det ordnet seg for deg, og at du har fått en nydelig gutt (fantastisk det bilde du la ut av dere:)).

Må bare si beklager igjen, mente virkelig ikke å støte noen:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var ikke rettet til deg personlig, og jeg ble heller ikke støtt:) Var bare viktig for meg å få fortalt at det å ikke ha menstruasjon faktisk betyr at man ikke er fruktbar, og det er ikke bare, bare og leve med den dagen man finner ut at man gjerne har lyst til å bli mor. Godt å vite at du er sunn og frisk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket i grunn ikke om sf, men om alt mulig annet rart. De sover dårlig, er "småsyke" hele tiden +++ fordi kroppen ikke har noe særlig motstand for noe som helst.

Beklager Pinglo, jeg misforstod deg nok litt. Jeg bare koblet synlig mageruter hele året og syk som at du refererte til sf-jenter, da det er så mange bloggere som har nettopp det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv jobber jeg meg opp i vekt, en av grunnene er også å få tilbake mensturasjonen! jeg hadde den siste gang i august, men dette var også samme måned jeg sluttet på p-pillene. jeg var da også undervektig, men pga pillen vet jeg ikke hvor lenge jeg ikke har hatt den naturlig. noe jeg ikke visste (som jeg lærte nå her!) er at det kan ta opp til flere år før den kommer tilbake etter p-pilleslutt.

så selv om jeg ikke får den tilbake med en gang når jeg blir ordneltig normalvektig trenger ikke det nødvendigvis bety at ejg må ENDA mer opp i vekt? jeg blir nemlig fortalt at jeg bør fortsette opp i vekt helt til den kommer...

Mensen kommer når man blir normalvektig, men den trenger ikke komme med en gang - det kan faktisk ta lang tid. Hvor lenge man har hatt spiseforstyrrelsen, og hvor syk man har vært, spiller inn her.

Når du kommer opp i normalvekt, må du holde seg der (mao IKKE gå ned igjen) og så vi kroppen etterhvert "sette i gang" mensturasjonssyklusen når den "føler" seg klar igjen. Så nei, du trenger ikke fortsette å gå opp i vekt helt til den kommer, men man må være innenfor normalen!

Når det er sagt, så må en viss prosent av kroppen også være fett! Noen som er veldig muskuløse, som da veier "nok", men har likevel ikke mensen. Fitnessutøvere er et eksempel på det. BMI'en deres kan være innenfor normalen (siden den ikke skiller mellom fett of muskler), men mange av dem mister likevel mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare ha sagt at jeg foretrekker å vite at kroppen funker over å slippe mensen! (om noen trodde noe annet)

Tror og at ikke mange jenter tenker over hva slanking/overtrening gjør med kroppen. Mange er vel og såpass unge når det begynner at de og ikke tenker på eller bryr seg så veldig om konsekvenser.Og det er jo heller ikke vanlig å høre eller snakke om dette. Det er da ingen toppidrettsutøvere eller modeller(og de "nye", bloggerne..) som går ut i media og forteller om slikt. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også til dette her! Har hatt jevnlig periode siden jeg fikk den i 13 års alderen, men for et år siden stoppet den helt opp. Trente på denne perioden til skiløp, så trente mye cardio, samt at jeg ser i ettertid at jeg spiste lite. Det tok et halvt år før jeg gikk til lege, som da satte meg på en kur med hormonene som kommer i slutten av en periode for å fremprovosere mensen. Fikk det heldigvis som normalt etter dette! Jeg ser nå hvor mange jenter som har det samme, og det skremmer meg (som flere av dere andre nevner) hvor lite mange faktisk VET om dette. Kroppen er ikke i balanse, du kan få komplikasjoner med senere graviditet, og det kan føre til beinskjørhet.

Jeg husker spesielt ei vennine som reagerte når jeg foraklrte om mitt problem med: Å så fantastisk deilig! Jeg følte det aldri slik, for noe var galt.

Det viktigste for meg er at kroppen min er sunn og frisk, men jeg er jo også en av de som vil være ekstremt sterk,og veldig fit. (jada, lett å si at kun en sunn kropp er viktig) Det er vanskelig å balansere akkurat denne, og jeg vet selv at jeg i perioder (nå f.eks) er mye sliten, vanskelig å sove, ligger mye på sofaen osv. så følte meg litt truffet av den der :p

For guds skyld jenter, ta kroppen dere seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å lese at flere har et litt bevisst forhold til dette. Det kan fort være lett å bare male seg inn i et hjørne med en sånn "ingen forstår min sunne livsstil™" når man i utgangspunktet lever på en måte som er alt annet enn sunn. Dette med søvnvansker, tap av menstruasjon, nedsatt immunforsvar og en del av de andre (relativt vanlige) bivirkningene av overdreven trening og underdreven spising er gjerne noe folk ikke snakker om heller, og derfor tenker man at det sikkert bare gjelder seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...