Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Dere jenter som trener ofte og har en lav fettprosent/er slanke: har dere regelmessg mensen?

Jeg har tidligere mistet mensen pga mye trening og/eller lite mat. Den kom tilbake, men forsvant igjen senere pga stress/vekttap/p-pilleslutt. Jeg er normalvektig, men vet flere kan miste mensen når de har lav bmi/fettprosent (selv om den er innenfor hva som blir regnet som normal og sunt av bmi).

Jeg er glad i å trene og ønsker å beholde den kroppsstørrelsen jeg har nå. Jeg blir derfor frustrert når jeg overalt (her på fitnessbloggen og på div. treningsblogger) ser jenter som er slanke og har veldefinerte muskler (regner derfor med at fettprosenten er lav) - og at slike kropper blir sett på som idealkropper - og "normale" kropper i treningsmiljøer. Min kropp ser tydeligvis ikke på dette som idealet, siden den svarer med å fjerne mensen.

Hadde vært veldig veldig fint å høre fra andre med liknende erfaring. Det er som nevnt frustrerende å se veltrente kropper som blir sett på som sunne, når min kropp helt klart ikke har godt av å være i liknende form/str.

...Et lite spm til slutt: har en bmi innenfor normalen, bør jeg måle fettprosent - og hva er den beste metoden for å måle dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen i klubben :) Fikk mensen rett før jeg fylte 12 faktisk og hadde den 100% regelmessig til jeg falt ned anoreksispiralen i 15års alderen. Gikk opp i vekt igjen og fikk den tilbake, men så falt jeg nedover samme spiral (tjohei) og den forsvant på nytt. Deretter fikk jeg den tilbake igjen med en bmi på 18, akkurat innenfor den såkalte normalen, og hadde den regelmessig i omtrent et halvt år. Startet på p-piller i sommer, og da var den jo selvfølgelig veldig regelmessig. Nå har jeg sluttet på p-pillene, og mensen uteblir. Jeg har bmi høyere enn 18, normal fettprosent, men jeg trener i og for seg mer enn før. Men ikke mye! Så det er frustrerende ja :thumbsdown: mange som har erfart bortfall av mensen ved p-pille slutt. Satser på at det ordner seg med tiden. Som deg vil jeg helst beholde kroppen jeg har nå, så da håper jeg mensen velger å følge etter :) I feel your pain though!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i mørket (og vet ikke hvorfor i all verden jeg klikket meg inn), men har dere kontroll på søvn, mengde trening, og skikkelig variert kosthold (ikke kesam, tufisk, kesam, tunfisk)? Og naturligvis et kosthold som ligger på vedlikeholdsnivået, og ikke permanent 500 under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben :) Fikk mensen rett før jeg fylte 12 faktisk og hadde den 100% regelmessig til jeg falt ned anoreksispiralen i 15års alderen. Gikk opp i vekt igjen og fikk den tilbake, men så falt jeg nedover samme spiral (tjohei) og den forsvant på nytt. Deretter fikk jeg den tilbake igjen med en bmi på 18, akkurat innenfor den såkalte normalen, og hadde den regelmessig i omtrent et halvt år. Startet på p-piller i sommer, og da var den jo selvfølgelig veldig regelmessig. Nå har jeg sluttet på p-pillene, og mensen uteblir. Jeg har bmi høyere enn 18, normal fettprosent, men jeg trener i og for seg mer enn før. Men ikke mye! Så det er frustrerende ja :thumbsdown: mange som har erfart bortfall av mensen ved p-pille slutt. Satser på at det ordner seg med tiden. Som deg vil jeg helst beholde kroppen jeg har nå, så da håper jeg mensen velger å følge etter :) I feel your pain though!

Det er helt normalt å ikke ha mensen på opptil et år etter p-pille slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er frustrerende ja :thumbsdown: mange som har erfart bortfall av mensen ved p-pille slutt. Satser på at det ordner seg med tiden. Som deg vil jeg helst beholde kroppen jeg har nå, så da håper jeg mensen velger å følge etter :) I feel your pain though!

Det kan ta opp til tre år for kroppen å komme i normalt gjenge igjen etter p-piller eller p-sprøyteslutt, så sånn sett er det ikke helt krise, MEN jeg ville for å være sikker tatt en tur til lege. Det kan jo være en ørliten sjanse for at du har tette eggstokker, endometriose eller PCOs

Selv slutta jeg med p-sprøyta da jeg var 20, fordi jeg ikke ville vente i årevis om jeg plutselig fant ut at jeg ville ha barn. Men min mens kom ikke tilbake før jeg slanka meg og fikk kontroll på kost og blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg ikke veltrent eller noe.

Men kroppen min svarer veldig ofte med å gjøre mens til et helvete når jeg stresser, tenker for mye, blir redd, skuffet, lei meg, sint...

Tror rekorden var 3 uker på, en uke av, og tre nye uker med blødninger. Dette var i en særdeles dårlig periode i mitt liv

Det var dog mens jeg gikk med p-stav som sikkert forverret situasjonen.

Kroppene våre reagerer individuelt på så mangt, så det om mensen uteblir, så ikke ta det så negativt, men ta heller en tur til din gynekolog, og få sjekket at alt er i orden.

Hvis alt er ok, ta det som en velsignelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta opp til tre år for kroppen å komme i normalt gjenge igjen etter p-piller eller p-sprøyteslutt, så sånn sett er det ikke helt krise, MEN jeg ville for å være sikker tatt en tur til lege. Det kan jo være en ørliten sjanse for at du har tette eggstokker, endometriose eller PCOs

Selv slutta jeg med p-sprøyta da jeg var 20, fordi jeg ikke ville vente i årevis om jeg plutselig fant ut at jeg ville ha barn. Men min mens kom ikke tilbake før jeg slanka meg og fikk kontroll på kost og blodsukker.

Skal ta meg en skikkelig tur til en gynekolog å få sjekket at alt er fint og flott denne uken, bare for å ha det gjort :) Har blitt anbefalt det av leger lenge etter å ha vært undervektig noen år.

Da skal jeg ikke gå å stresse med manglende mens, om det kan ta flere år ;) Det kommer når det kommer :) Skal ikke klage på å ikke ha den en periode, den kan jo være noe herk, men det er jo fint å vite at alt fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke veltrent eller noe.

Men kroppen min svarer veldig ofte med å gjøre mens til et helvete når jeg stresser, tenker for mye, blir redd, skuffet, lei meg, sint...

Tror rekorden var 3 uker på, en uke av, og tre nye uker med blødninger. Dette var i en særdeles dårlig periode i mitt liv

Det var dog mens jeg gikk med p-stav som sikkert forverret situasjonen.

Kroppene våre reagerer individuelt på så mangt, så det om mensen uteblir, så ikke ta det så negativt, men ta heller en tur til din gynekolog, og få sjekket at alt er i orden.

Hvis alt er ok, ta det som en velsignelse!

Ææh, for noe herk! Skal få sjekket meg denne uken, satser på at det bare handler om p-pillene :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål.. For 10 kg siden var jeg i følge BMI undervektig. Var ikke syk eller noe, men trente rett og slett en god del kondisjon da jeg trente til halvmaraton. På denne tiden hadde jeg ingen "bivirkninger" av menstrusjonen. Ikke noe mer godtesyk, ikke holdt jeg noe spesielt med vann og ikke hadde jeg noen humørsvingninger rundt den uka.

Nå, 10 kg etter, trener jeg omtrent ingenting kondisjon og er ikke lenger undervektig i følge BMI. Blir umenneskelig godtesyk og holder flere kg vann rundt menstrusjonen. I tillegg opplever alle mulige humør i løpet av ett minutt. Har rett og slett fått PMS :(

Har gått på p-pillen de siste årene, så har hele tiden hatt blødning. Dette er jo en fremprovosert blødning. Går det an at kroppen likevel "ikke har menstrusjonen" (om dere skjønner)? At dersom jeg ikke hadde gått på pillen, ville jeg ikke hatt menstrusjon? Finner liksom ikke noe info om akkurat dette :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på p-pillen de siste årene, så har hele tiden hatt blødning. Dette er jo en fremprovosert blødning. Går det an at kroppen likevel "ikke har menstrusjonen" (om dere skjønner)? At dersom jeg ikke hadde gått på pillen, ville jeg ikke hatt menstrusjon? Finner liksom ikke noe info om akkurat dette :p

Det er en falsk bortfallsblødning du får for at kroppen skal skjønne at den fremdeles har en syklus. Det er mulig at du ikke ville hatt mensen uten piller siden disse fremskaper blødning. Hvis du prøverå hoppe over noen brett av de sukkerpillene og kjenner hvordan kroppen reagerer på å ikke ha mensen på noen måneder, og du da kjenner mensmurringer er det kroppen som sier at den trenger å menstruere litt nå, så da ville du nok hatt menstruasjon uten pillene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problem! Ikke hatt mensen på over et halvt år (men hadde ikke regelmessig i utgangspunktet...). Og nå har jeg økt til nesten 1000 kcal i overskudd pr dag, så håper jo at den kommer snart : P Tatt legeundersøkelse, men var visst ikke no : O

Du har brukt p-piller og er sikker på at du ikke har noen hormonsykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på p-pillen de siste årene, så har hele tiden hatt blødning. Dette er jo en fremprovosert blødning. Går det an at kroppen likevel "ikke har menstrusjonen" (om dere skjønner)? At dersom jeg ikke hadde gått på pillen, ville jeg ikke hatt menstrusjon? Finner liksom ikke noe info om akkurat dette :p

Ts her. Jeg sluttet på pillen i mai, og da jeg var hos gyn i slutten av desember, fikk jeg beskjed om at at jeg måtte legge på meg selv om jeg var normalvektig... Han trodde jeg kunne ha vært uten mens en god stund, siden p-piller gir "falsk" mens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet min menstruasjon for ca tre år siden etter ett ganske stort vekttap. Jeg hadde helt normal BMI, men mistet likevel mensen. Nå får jeg kun mensen hvis jeg tar p-piller. Jeg synes det er kjipt, for jeg skulle gjerne ha hatt en naturlig blødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...