Gå til innhold

Hvor mye kardio, hvilken type kardio og når?


fitnessrapunzel

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hvordan type kardio jeg bør kjøre? Kan med en gang si at jeg hater intervall trening, og foretrekker mye heller 60 min+ på ellipsen i høyt tempo/rask gange med helling oppover på mølla.. Så, kan jeg fortsette med dette som jeg liker, eller bør jeg gjøre noe annet? Vet også at variasjon er bra.

Uka mi pleier å bestå av 3-4 økter med styrke fordelt på hele kroppen og 1-3 økter med høy intensitet kardio på ellipsen eller lett jogg. Er dette optimalt når jeg prøver å få ned fett% så fort som mulig??

Og bør jeg ta kardio tidlig på dagen eller sent? Og kan jg trene kardio på samme dag som styrke? Fks styrke på morgenen og kardio på kvelden?

Mange spm som jg lenge har lurt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør den type kardio du har LYST til å gjøre sier nå jeg bare:p Ja, intervaller er bra det, men liker en langkjøring på elipse maskinen, så er jo det fint og:) hvordan går det med kostholdet ditt? Er det blitt mer stabilt slik du ønsket? :)

Da fortsetter jeg foreløpig bare med mine 60 mins på elipsen ca 2 ganger i uken. Er gjennomvåt og ifølge maskinen og pulsbelte så forbrenner jeg ca 650 på en time.

Kostholdet er mye bedre nå, spiser mer faste måltider.

frokost: 50 g havregryn med sukrin og kanel

lunsj (etter trening): 60 g kokt villris og 185 g tunfisk i karrisaus er favoritten om dagen, eller spelt lompe pizza med karb deig og ketchup uten sukker, bittelitt lett ost og litt mais på, eller skinny omelett m salat ved siden av.

Middag: (til tider største utfordring): har 2 kids, så sliter litt med å samkjøre deres mat med min, for jeg prøver å unngå at jeg spiser min egen rett. Så hender jeg lager kjøttkaker (laget av karb deig) i brun saus m poteter og gr saker, og da kan jeg falle for fristelsen å spise mer enn jeg burde..:blush: Ellers spiser vi mye fisk til middag (innbakt torsk er favoritten i huset) eller fullkornspasta med karb deig, kylling og ris, taco...osv

Kvelds: enten spiser jeg en halv boks med mager vanilje kesam og 2 ts oboy oppi (kan anbefales, smaker himmelsk) eller 2 knekkebrød med makrell i tomat eller spelt lompe pizza med no proteinrikt topping...

Får jo cravings til tider, men da prøver jeg å spise 1 frukt eller skjære opp kålrot eller gulrot osv for å ha noe å knaske på.. :shy:

Hvordan høres det ut syns du? Kom gjerne med innspill og tips...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overanalyser, og gjør den treningen som gjør at du når målet ditt :) Kardiotrening er IKKE ett must for å gå ned i vekt, men skader uansett ikke å gjøre litt for den generelle helsen :)

Takk for svar! (y)

Tingen er at jeg har trent i altfor mange år uten å se de store resultatene er så møkkings lei av det, og vil derfor prøve å gjøre ting på riktig måte og ikke gå mega omvei ved å gjøre noe som kunne vært gjort på en annerledes og mer effektiv måte, dermed kjappere resultater, om du skjønner. Vet at ikke noe er gjort over natta, og at man må sette seg små delmål osv.. men jakter jo på tips fra folk som allerde har oppnådd det jeg jobber mot :)

Begynner forøvrig med PT timer etter jul, og regner med jeg får mye svar av henne, men greit å få et nogenlunde utgangspunkt før jeg starter med PT og skal ha fullt fokus på både kostplan og treningsprogram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! (y)

Tingen er at jeg har trent i altfor mange år uten å se de store resultatene er så møkkings lei av det, og vil derfor prøve å gjøre ting på riktig måte og ikke gå mega omvei ved å gjøre noe som kunne vært gjort på en annerledes og mer effektiv måte, dermed kjappere resultater, om du skjønner. Vet at ikke noe er gjort over natta, og at man må sette seg små delmål osv.. men jakter jo på tips fra folk som allerde har oppnådd det jeg jobber mot :)

Begynner forøvrig med PT timer etter jul, og regner med jeg får mye svar av henne, men greit å få et nogenlunde utgangspunkt før jeg starter med PT og skal ha fullt fokus på både kostplan og treningsprogram...

Jeg tror det er kostholdet ditt du bør se på, ikke antall timer med kardio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er kostholdet ditt du bør se på, ikke antall timer med kardio :)

Kan nok hende du har helt rett i det... Det er det som er det vanskeligste også. Trening er gøy, å spise "riktig" hele tiden er kjedelig :yuck: Men på en annen side, om alt skulle vært lett, så hadde ALLE hatt strøkne kropper også da :shy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nok hende du har helt rett i det... Det er det som er det vanskeligste også. Trening er gøy, å spise "riktig" hele tiden er kjedelig :yuck: Men på en annen side, om alt skulle vært lett, så hadde ALLE hatt strøkne kropper også da :shy:

Det er veldig vanskelig, men prøv bruk f.eks nettsiden/appen MyFitnessPal, det er ett veldig nyttig verktøy for å holde litt mer kontroll over kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener med barn og middag:) Prøver så godt jeg kan og ikke lage to forskjellige middager til meg og frøkna. Feks er jeg veldig glad i wok med kjøtt/kylling/scampi. Det er ikke hun. Da får hun pasta ved siden av å spiser kjøttet og litt grønt. Hun får bestemme middag 2 dager i uka. Blir nesten alltid pannekaker og tomatsuppe da:p Da blir det suppe med kjøtt/egg og proteinrike pannekaker med valgfritt topping:)

Bruker selv MyFitnessPal selv for og holde en visst kontroll på hva jeg spiser. Veldig fornøyd:)

Kostholdet ditt ser jo ok ut. Lite fett kanskje... orket ikke regne det ut. Legg det inn i appen, å se hva du får. Og grunnen til at du sannsynligvis ikke har fått noen resultater på flere år, er jo nettopp pga for lite mat...

Høres ut som vi er i litt lik situasjon ;)

Wok er det lenge siden vi har hatt, så det var et bra middags tips. Men er jo igrunn veldig mye som både jeg og ungene kan spise og som de liker godt.

Hadde den "my fitness pal" appen så jeg, så den skal jeg bruke mere framover.

Tusen takk for tips og mange gode svar :) keep em coming (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener med barn og middag:) Prøver så godt jeg kan og ikke lage to forskjellige middager til meg og frøkna. Feks er jeg veldig glad i wok med kjøtt/kylling/scampi. Det er ikke hun. Da får hun pasta ved siden av å spiser kjøttet og litt grønt. Hun får bestemme middag 2 dager i uka. Blir nesten alltid pannekaker og tomatsuppe da:p Da blir det suppe med kjøtt/egg og proteinrike pannekaker med valgfritt topping:)

Bruker selv MyFitnessPal selv for og holde en visst kontroll på hva jeg spiser. Veldig fornøyd:)

Kostholdet ditt ser jo ok ut. Lite fett kanskje... orket ikke regne det ut. Legg det inn i appen, å se hva du får. Og grunnen til at du sannsynligvis ikke har fått noen resultater på flere år, er jo nettopp pga for lite mat...

Ser ut som jeg ikke fikk i meg nok i dag hvertfall, ble bare 965 kcal etter jeg fikk plottet alt inn på my fitness pall. Men fordelingen ser riktig ut på det jeg har spist. Tenker du at jeg bør ta proteinshake likevel i tillegg?

post-26343-14440991722668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ligget på dette lave kcal nivået mer enn 1 uke nå. Startet forrige onsdag. Tidligere har jeg småspist mye. Er deltidsstudent for tiden, så ikke den mest hektiske hverdagen nå for tiden. Jeg har alltid vært periodeflink- eller trodd jeg har vært.. Og spist strikst i en viss periode, og vips tilbake til dårlige spisevaner, så er vel det som har ødelagt for meg hele veien. Jeg ønsker jo en livsstil med balanse, hvor jeg spiser riktig og bra 80-90 % av tiden også kan jeg med fordel kose meg med akkurat det jeg vil den siste 10%en av tiden.. Men vil jo gjerne komme dit hvor jeg bare kan vedlikeholde og finpusse og ellers trene og spise riktig framover. Jeg er ikke ute etter å bygge bygge- men ønsker mer en definert kropp (bikinifitnesskropp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal utrolig mye til før du begynner å BYGGE muskler, at du blir svær, så ikke vær redd for det:p Problemet, tror jeg, er at når du spiser så lite så er det og mye lettere å sprekke. Altså rett tilbake til dårlige spisevaner som du kaller det. Gyllen middelvei og trene vedsiden, så er det lettere å oppnå den bikini kroppen du ønsker deg:)

Enig. Det blir første målet mitt, fokusere på riktig kosthold med nok mat og jeg tror også småspisingen kommer oftere når man går rundt og "piner" eller "sulter" seg.. Kunsten er jo også å ikke ta helt av selv om man unner seg litt en dag. Hva tenker du er riktig mengde å spise på fks en lørdag/spisedag? Type mat/snop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc

Proteinshake i tillegg? MAT i tilegg:) Hvis det ikke går, pga et eller annet, så spiser du 100 gram med nøtter:p

Det er ikke rart du ikke har den fremgangen du ønsker.... Sagt på en hyggelig måte altså:) Skjønner ikke at du orker en hel dag med jobb og 2 kids uten å spise mer enn 1000 kal. 1500 er vel et minimum, uten trening![/quote

Hva slags nøtter? ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...