Gå til innhold

-


moyes

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg droppet å dra på treningssenteret når bryst står på planen, eller ungått alt for å trene gruppen. Jeg vet ikke hvorfor jeg har sperre mot benkpress, men jeg tør absolutt, absolutt ikke, med mindre det KUN er meg i lokalet(...).

Jeg har siste tiden kjørt cable cross og benkpress med hantler som en erstatning, og i et håp om å bli sterkere. Benkpress med hantler begynner jeg forresten å slite rundt 10kgs..

Går det an å erstatte benkpress for en liten stund med andre øvelser..? Det ender faktisk opp, til syvende og sist, med null trening.. Har virkelig prøvd å trosse meg selv, men stikker like fælt hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å bli bedre i en øvelse og sterkere i den muskelgruppen så vil det beste være å trene den opp til flere ganger i uken, med forskjellig intensitet. Hva løfter du i benk? Jeg startet med å syntes bare stanga var drit tung... Men likevel fulgte jeg mitt programoppsett og fikk progresjon. Nå presser jeg opp 45 kg, men har fortsatt et stort potensiale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du syns du er svak som du synes det er flaut med benk? Eller er det andre grunner?

Enten kan du erstatte vanlig benk med manual-benk og andre øvelser for bryst (jeg liker godt flyes i kabel og sittende brystpress i maskin) eller så kan du rett og slett bare hoppe i det og prøve deg på benken - kanskje det føles tryggere hvis du har med deg en venn som kan hjelpe med spotting og teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli bedre i en øvelse og sterkere i den muskelgruppen så vil det beste være å trene den opp til flere ganger i uken, med forskjellig intensitet. Hva løfter du i benk? Jeg startet med å syntes bare stanga var drit tung... Men likevel fulgte jeg mitt programoppsett og fikk progresjon. Nå presser jeg opp 45 kg, men har fortsatt et stort potensiale. :)

Det meste jeg har løftet er vel 32.. èn rep med hjelp. Nå har jeg dog aldri trent det flere ganger i uken, men 1 pr uke hadde jeg på programmet før. Ga opp til slutt, var så utrolig pinlig å være så svak i det. Er sterk i så mye annet, men her..

Du kan jo alltids ta gode gammeldagse push-ups. Om de vanlige er tunge kan du ta fra knærne. Her vil du kunne hente mye på benken og kiloene vil etterhvert gå oppover. Du kan jo også variere med vekter opp på ryggen, forskjellige håndstillinger etc.

Smart, takk! Skal sette inn pushups noo:happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du syns du er svak som du synes det er flaut med benk? Eller er det andre grunner?

Enten kan du erstatte vanlig benk med manual-benk og andre øvelser for bryst (jeg liker godt flyes i kabel og sittende brystpress i maskin) eller så kan du rett og slett bare hoppe i det og prøve deg på benken - kanskje det føles tryggere hvis du har med deg en venn som kan hjelpe med spotting og teknikk?

Det er rett og slett fordi jeg er svak.. Jeg har akkurat flyttet til ny by, så kjenner ingen her - trener dermed alene. Hadde hjulpet mye med en treningspartner her - ikke like flaut når man er to..

Men kan jeg kjøre

Flyes i kabel, sittende brystpress maskin + manual-benk, som en erstatning der? Har et lite håp om å bli litt sterkere via andre øvelser, slik at jeg etterhvert endelig tør å gå over til benken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Du kan jo prøve å poste i tråden "Finn treningspartner i din by" (den heter noe liknende det tror jeg) og høre om noen i din nye by vil trene med deg?

Jeg har absolutt tro på at du kan klare deg på de tre øvelsene du nevner ja, uten at jeg er noen ekspert.

Selv trener jeg bryst 2 ganger i uka og har på generell overkroppdag disse øvelsene som involverer bryst: benk med manualer og dips. På den andre dagen har jeg bryst og armer og har flere øvelser på bryst: Benk med manualer, skråbenk med manualer, brystpressmaskin og flyes i kabel. Som du ser, ikke noe vanlig benk i mitt program, så er selv spent på hvor mye jeg kan ta i vanlig benk når jeg begynner igjen etter jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det rett og slett er på tide å svelge stoltheten? Jeg skjønner at det er frustrerende å føle seg svak i en øvelse, men om du vil bli sterkere i benk, så er benk det beste du kan gjøre. De andre kan muligens gjøre deg sterkere i benk etterhvert, men det vil gå mye saktere enn om du tar benk. Få deg ett skikkelig program, spis ordentlig, og ta knekken på benkpressen.

Jeg syns det var flaut å måtte bruke strikk for å ta chins og pull-ups tidligere. Men jeg brukte det som motivasjon, og nå er jeg dritstolt over chins og pull-upsene mine. Og det føles dritbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Du kan jo prøve å poste i tråden "Finn treningspartner i din by" (den heter noe liknende det tror jeg) og høre om noen i din nye by vil trene med deg?

Jeg har absolutt tro på at du kan klare deg på de tre øvelsene du nevner ja, uten at jeg er noen ekspert.

Selv trener jeg bryst 2 ganger i uka og har på generell overkroppdag disse øvelsene som involverer bryst: benk med manualer og dips. På den andre dagen har jeg bryst og armer og har flere øvelser på bryst: Benk med manualer, skråbenk med manualer, brystpressmaskin og flyes i kabel. Som du ser, ikke noe vanlig benk i mitt program, så er selv spent på hvor mye jeg kan ta i vanlig benk når jeg begynner igjen etter jul :)

Åå, dette ga meg litt håp! Taakk!

Kanskje det rett og slett er på tide å svelge stoltheten? Jeg skjønner at det er frustrerende å føle seg svak i en øvelse, men om du vil bli sterkere i benk, så er benk det beste du kan gjøre. De andre kan muligens gjøre deg sterkere i benk etterhvert, men det vil gå mye saktere enn om du tar benk. Få deg ett skikkelig program, spis ordentlig, og ta knekken på benkpressen.

Jeg syns det var flaut å måtte bruke strikk for å ta chins og pull-ups tidligere. Men jeg brukte det som motivasjon, og nå er jeg dritstolt over chins og pull-upsene mine. Og det føles dritbra.

Ja, det er nok det som egentlig skal til.. Burde jo egentlig ikke bety noe for meg i det hele tatt - er jo min egen progresjon det er snakk om, men. Er bare like pinlig hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det som egentlig skal til.. Burde jo egentlig ikke bety noe for meg i det hele tatt - er jo min egen progresjon det er snakk om, men. Er bare like pinlig hver gang..

Hva er det som er så pinlig? Går du på trening for å vise hvor sterk du er eller for å bli sterkere? Det er forsåvidt verdt å nevne at jenter generelt har en større utfordring med overkroppsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner i frivektrommet, og har holdt på et par måneder. Startet med 25 kg i benkpress, og er fremdeles ikke kommet lengre enn til 3 rep med 6 x 30kg. Dritvanskelig å få noe særlig progresjon i benk for min del.

Men, jeg gjør det likevel, og der jeg trener så er det stort sett bare jeg og muskelguttene inne på det lille frivektrommet. Litt flaut innimellom, men drit i det. Tror ikke noen ser på deg og følger med hvor lite/mye du løfter, så kjør på(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet, jeg er elendig på benk og skulderpress. Men som de andre her sier, en trener for å bli sterkere, ikke for å vise hvor sterk en er. Også er faktisk overkroppsøvelser tyngre for jenter.

Mitt beste tips: sett på favorittmusikken din på full guffe og gi deg selv kreditt for at du gidder å fortsette selv om det er vanskelig. ( jeg kjører full guffe med rage against the machine hver eneste benkpress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner i frivektrommet, og har holdt på et par måneder. Startet med 25 kg i benkpress, og er fremdeles ikke kommet lengre enn til 3 rep med 6 x 30kg. Dritvanskelig å få noe særlig progresjon i benk for min del.

Har du prøvd å øke med 1kg om gangen? Det krever riktignok mikrovekter på 0,25kg / 0,50kg / 0,75kg, men da er det fullt mulig å øke hver trening/uke. Jenter har mindre muskelmasse på overkroppen, og mikroloading kan komme til nytte ganske tidlig i treningskarrieren. Bedre å øke litt jevnt og trutt enn å ta 2,5kg hopp og stagnere tidligere. I så fall bør treningsprogrammet ta hensyn til 2,5kg økninger og legge opp til jevnlig økning likevel, f.eks. ved å rotere antall sett/reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benkpress med hantler er en kjempegod erstatning for benkpress, så bare kjør på med det! Samtidig så er det ingen som følger med på hva du løfter i benken, spesielt ikke om du er jente. Så det beste du kan gjøre er å ikke tenke på det :) Jeg tror faktisk det vil gagne deg, for hvis du går på treningsenteret og alltid skal løfte tyngst mulig for å vise hvor sterk du er så vil du løfte for tungt og med dårlig teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å øke med 1kg om gangen? Det krever riktignok mikrovekter på 0,25kg / 0,50kg / 0,75kg, men da er det fullt mulig å øke hver trening/uke. Jenter har mindre muskelmasse på overkroppen, og mikroloading kan komme til nytte ganske tidlig i treningskarrieren. Bedre å øke litt jevnt og trutt enn å ta 2,5kg hopp og stagnere tidligere. I så fall bør treningsprogrammet ta hensyn til 2,5kg økninger og legge opp til jevnlig økning likevel, f.eks. ved å rotere antall sett/reps.

De minste vektene der jeg trener er på 1.5 kg, så da blir det 3 kg økning hver gang....det er litt for mye:mad: . Skal til pt på fredag, og skal høre litt hva hun sier (håper hun har litt peiling, og ikke bare vil styre meg bort til maskinene..) jeg sa tydelig ifra at jeg vil ha hjelp til teknikk i de store baseøvelsene. Har tenkt å starte på x-press neste uke, og håper at det kan hjelpe meg til litt mer progresjon. Føler at jeg har stagnert litt i de tre store, markløft, benk og knebøy. Usikker på teknikken...og vil ikke gjøre det feil før jeg laster på mye vekter.:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært med 1,5kg plater. Du kan alltids be gymmen din om å kjøpe et sett eller to med mikrovekter. Eller du kan ta ansvar og kjøpe seg selv ;)

https://www.strengthshop.co.uk/weight-plates/fractional-plates/fractional-plate-package.html

Når det gjelder stagnasjon så kan det være flere årsaker til dette. Programmering, kosthold og restitusjon er de viktigste. X-Press blir sikkert bra, ser flere folk som liker det programmet og gjør gode framskritt.

Husk at det er du som er kunde hos PT, så hvis du vil fokusere på baseløft så krever du enkelt og greit dette. Ikke godta maskintrening hvis PT foreslår dette. En god PT skjønner dette og tar hensyn til dine ønsker og forutsetninger. Lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke X-Press tre fullkroppøkter i uka? Hvis du ikke trener på hviledagene, eller i det minste gjør noe kondisgreier som ikke går særlig utover restitusjon så burde det være nok trening til å drive framgang i lang tid.

Og legg deg tidligere ;) Sjekk denne tråden for tips om søvn og programvare du kan installere hvis du sitter med pc/nettbrett/telefon på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 fullkroppsøkter i uka ja:) Trener mye med manualer hjemme også (type JM-videoer), burde nok ta meg en lett joggetur i stedet, men ikke alltid like lett når man er alene med barn:unsure:

Sjekket tråden om søvn, mye gode tips der. Jeg tar d-vitamin, udo og magnesium hver dag, og føler det hjelper litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye motiverende å lese:joyful:

Nei, jeg er overhode ikke på treningssentert for å vise andre hvor sterk jeg er, men når jeg skiller meg ut fra normalen, så er det ikke like stas. Men jeg får bare virkelig trosse det der, og sette i gang.

Jeg synes det er lettere for viderekommende å "drite i hva folk synes". Når jeg på mitt beste hadde en veldig god rygg/armer, og dermed selvsikker på dette området, gjorde det meg ingenting om øvelser jeg prøvde ut så tåpelig ut/lite kg på, fordi folk autmatisk tenkte øvelsen var riktig/bra pga resultatet(y) (Hvertfall er det noe jeg har hørt fra de som har trent på samme gym.. hehe). Men det ligger jo i hue - den selvsikkerheten. Ingen som liker å vise fram noe de er svake/dårlige i. 0,5 kg hver gang it is!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...