Gå til innhold

Jenter; hvor ofte trener dere glutes?


moyes

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg så dum når jeg trener rumpa/ben tre ganger i uka.. :blush: Føler nesten at det er det eneste jeg trener, og det eneste folk "ser".. Leser jo at flere trener bakenden opptil 5 ganger i uken, og står egentlig litt fast på hvordan? :huh: Blir det da lagt tilleggsøvelser, rettet mot rumpe? Eller utfører du øvelser som også innebærer bruk av glutes?

Jeg har delt opp i tre;

Mandag - framside ben

Tirs - bryst+tri

Ons - bakside ben

Tors - rygg+biceps+skuldre

Fre - bootyfocus

lørs/søn - dager jeg egentlig bruker på teknikkterping.

Stussen min kunne, selvfølgelig, vært bedre.

Hvor ofte trener du glutes? Hvorfor og evt hvordan? :)

Hittil kjører jeg knebøy en gang i uken, hip thrust og kickbacks to ganger. Hensiktgsmessig å øke kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener fullkroppsprogram 3-4 dager i uka, dermed rumpe 3-4 dager i uka.

Noen spesiell grunn til at du kjører split? Nybegynnere (eller folk som har trent en stund uten å ha oppnådd særlige resultater styrkemessig) har bedre effekt av fullkroppsprogram en split.

Det har slått meg.. Jeg har trent i snart 4 år(ikke målrettet, surret vell rundt i to av årene), hvor jeg de første to årene ble anbefalt fullkroppsprogram. Merket forskjell, men følte det også stagnerte litt, og jeg ville fokusere mer på forskjellige muskelgrupper og volum.

Er også veldig glad i å trene hver dag, da det er en del av min morgenrutine. Kan bli litt tungt med fullkroppsprogram hver dag, 5-6 ganger i uken...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener fullkroppsprogram 3-4 dager i uka, dermed rumpe 3-4 dager i uka.

Noen spesiell grunn til at du kjører split? Nybegynnere (eller folk som har trent en stund uten å ha oppnådd særlige resultater styrkemessig) har bedre effekt av fullkroppsprogram en split.

Ble fortalt at Robert A(?curves workout?) også gikk for fullkroppsprogram eller tosplitt/full? Og kundene hans ser jo ikke så verst ut, hehe.. Så da er det kanskje oppsettningen min som bør rakkes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:eek: Men guri...

Er det så vanlig? Hvor falt jeg av lasset?

Trener hele kroppen hver dag - mao "trener jeg glutes" hver dag :D

Trener en eller annen form for knebøy hver eneste økt. Pluss litt utfall, og mark o.l. Så rumpa blir trent på hver økt :)

Men, har det positiv innvirkning på glutes? Eller hvertfall bedre, enn ben/rumpe tre ganger i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, har det positiv innvirkning på glutes? Eller hvertfall bedre, enn ben/rumpe tre ganger i uken?

Nå er jo mitt mål å bli sterkere i knebøy, ikke nødvendigvis at rumpa skal se bra ut. Man får ikke så god kontakt med glutes i knebøy, slik jeg har forstått det (?), men har helt klart fått en bedre bakende etter at jeg begynte å kjøre masse knebøy + markløft. Hva som er best? Ikke peiling! Tenker det kommer an på målsettingen din?

Wow, dette var et skikkelig svada-svar! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener 4-5 ganger i uke - 2 splitt. (Overkropp/Underkropp)

Er bare på andre uken, og vil holde meg til programmet i noen mnd for å se hva slags forskjell det er i forhold til at jeg tidligere har trent hver muskelgruppe 1 gang i uken og ikke ser så mye forskjell etter 1 år i muskler og oppstramming.

Fører loggbok på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo mitt mål å bli sterkere i knebøy, ikke nødvendigvis at rumpa skal se bra ut. Man får ikke så god kontakt med glutes i knebøy, slik jeg har forstått det (?), men har helt klart fått en bedre bakende etter at jeg begynte å kjøre masse knebøy + markløft. Hva som er best? Ikke peiling! Tenker det kommer an på målsettingen din?

Wow, dette var et skikkelig svada-svar! :unsure:

Hehe, ja, et ikke så veldig gjennomtenkt spørsmål fra min side...

Trener 4-5 ganger i uke - 2 splitt. (Overkropp/Underkropp)

Er bare på andre uken, og vil holde meg til programmet i noen mnd for å se hva slags forskjell det er i forhold til at jeg tidligere har trent hver muskelgruppe 1 gang i uken og ikke ser så mye forskjell etter 1 år i muskler og oppstramming.

Fører loggbok på dette.

Da følger jeg veldig gjerne med på din loggbok! Bokmerket!

ÅÅ, det her er så spennende :woot: Tror jeg kommer til å bli sittende oppe i hele natt for å sette litt sammen. Tryggest å kanskje søke hjelp hos en med litt mer kunnskap dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, et ikke så veldig gjennomtenkt spørsmål fra min side...

Da følger jeg veldig gjerne med på din loggbok! Bokmerket!

ÅÅ, det her er så spennende :woot: Tror jeg kommer til å bli sittende oppe i hele natt for å sette litt sammen. Tryggest å kanskje søke hjelp hos en med litt mer kunnskap dog.

Så gøy! :-))

Trening er gøy. Å se hva man kan gjøre med kroppen er spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker at knebøy skal hjelpe rumpen mest mulig ville jeg anbefalt lavstangsbøy (low bar squat) ettersom den generelt har høyere rekruttering av hele bakdelen av kroppen. Ellers finnes det jo masser av andre øvelser for rumpen - hip thrust, glute bridge, bulgarske utfall og kickback f.eks.

Dersom målet ditt er hovedsaklig muskelvekst, men også litt styrke og du i tillegg liker å trene splitprogram kan du jo prøve enten PHAT eller PHUL som begge er populære rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:eek: Men guri...

Er det så vanlig? Hvor falt jeg av lasset?

Men, har det positiv innvirkning på glutes? Eller hvertfall bedre, enn ben/rumpe tre ganger i uken?

Nå vet jeg ikke hva som er vanlig, jeg baserer meg på hva som gir effekt :)

Men.. Therese, hvor mange dager i uken trener du? Ser jo på deg som en treningsmekka,så.. og her har mine kunnskaper for lengst sagt stopp.

Jeg trener hver dag, mao 7dager i uken.

Å:blush: Takk!

Jeg har lenge styrt min egen trening og diett, men fom sist uke har jeg latt Menno Henselmans ta over styringen av skuta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener også fullkroppsprogram (X-press) tre ganger i uken, så da blir det rumpe/beintrening annenhver dag, eller nesten hvis man ser bort i fra de to hviledagene. Funker fint å kjøre fullkropp annenhverdag om man ønsker det.

Før kjørte jeg split og det funket fint det og, men trengte å gjøre noe nytt så da ble det fullkropp og jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener også fullkroppsprogram (X-press) tre ganger i uken, så da blir det rumpe/beintrening annenhver dag, eller nesten hvis man ser bort i fra de to hviledagene. Funker fint å kjøre fullkropp annenhverdag om man ønsker det.

Før kjørte jeg split og det funket fint det og, men trengte å gjøre noe nytt så da ble det fullkropp og jeg anbefaler det.

Hmm, googlet det, og så jo egentlig veldig aktuelt ut!

Åå, så mye ny info!:D Sitter og pusler meg fram til et nå, får se om det blir litt forskjell! Tror jeg nesten jeg synes det er morsommere å sette opp program enn å trene det.. haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det må så mye mer kunnskap til for å få satt opp dette her. Skjønner godt at det er utdanning bak, og at man betaler dyre summer for det.

Hovedsaklig er det bakside skuldre og gluteus som er problemområdene. Har en ganske velutviklet og lår, egentlig.. :barefoot:

A

Knebøy

Skulderpress

Glute bridge

Pullups med strikk/negativ

Sittende roing

Kickbacks

Crunch

B

Knebøy

Sidehev

Glute bridge

Benkpress

Nedtrekk

Bicepscurl

Tricep pushdown

Cabel squat

Planke

C

Knebøy

Rumenske markløft

Facepull

Stående roing

Kickbacks

Cable cross

Foroverbøyd sidehev

MIN plan, tenkte jeg at muligens kunne være noe som at jeg kjører tre "hovedøkter", og så kanskje fokuserer på problemområder de andre? Hmm.. Vrir meg litt bort fra tema her, nå, men. .

Og kanskje, som i X-press;

  • Dag 1: 4 serier, 4-6 reps, og 3-4 minutter pause før du tar neste serie på samme øvelse.
  • Dag 2: 4 serier, 8-10 reps og 2-3 minutter pause før du tar neste serie på samme øvelse.
  • Dag 3: 3 serier, 12-15 reps og 2-3 minutter pause før du tar neste serie på samme øvelse.

Eller kanskje jeg bare skal trå til med basics.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...