Gå til innhold

Hva feiler det dagens "unge"?


McBain

Anbefalte innlegg

Tor, én liten ting til man kan argumentere for at var bedre før er at ting var enklere. Ting var på ingen måte lettere, faktisk var det aller meste langt tyngre og arbeidsintensivt, men ting var enklere. Tak over hodet, mat til familien, stoppede sokker, og ved i peisen var mer enn nok til å være lykkelig selv om man betalte for det med en enorm mengde hardt fysisk arbeid. Hvorfor? Fordi alternativet var å sulte og fryse ihjel.

tja, joda, jeg ser argumentasjonen din. Min oldefar ville nok ikke vært enig med deg, likt som i dag tror jeg det var individuelt. Og hvorvidt det er eller var enklere så blir definisjonen diffus. I dag er det enklere å reise, oppleve og få nye inttrykk. Det er enklere å være trygg på fjellet, det er enklere å "leve". Så er det andre ting som ikke er så enkle. Poenget mitt er at det i aller høyeste grad subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tja, joda, jeg ser argumentasjonen din. Min oldefar ville nok ikke vært enig med deg, likt som i dag tror jeg det var individuelt. Og hvorvidt det er eller var enklere så blir definisjonen diffus. I dag er det enklere å reise, oppleve og få nye inttrykk. Det er enklere å være trygg på fjellet, det er enklere å "leve". Så er det andre ting som ikke er så enkle. Poenget mitt er at det i aller høyeste grad subjektivt.

Nja, uenig. Kravene man stilte til seg selv var av enklere sort i virkelig gamle dager. Problemstillingene man møtte var "Ha mat", "Ha tak over hodet", "Finn en partner en kan dele jobben (og et og annet skjeldent koselig øyeblikk) med". Alle disse ble løst med beinhardt ærlig arbeide.

Det var ingen gigantiske sosiale nettverk langt utenfor the Monkeysphere man måtte forholde seg til og navigere. Det var knapt nok noen tanke om alt man ikke fikk sett og ikke fikk opplevd, og i den grad slike tanker dukket opp var de nok på veldig mye mindre skala enn i dag.

Det er enklere å reise, som betyr at flere føler på at de hvert år er et år eldre uten å ha sett betydelig mye mer av verden. Det var enklere før, for da fantes ikke denne typen tøvete bekymringer i det heletatt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk veldig lyst til å si: LIVSERFARING! Det mener jeg har veldig mye å si om holdning altså. Jeg er 20, men er mye eldre i hodet pga min livserfaring :nailbiting::p Holder avtalene mine, men dersom det ikke blir mulig (i det hele tatt), sier jeg ifra i god tid! Blir flau over folk på min alder som oppfører seg som 3åringer, når de burde være seriøs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne er relevant: Aftenposten: - Slutt å si til ungene at de er unike

Utsnitt:

Nå har læreren, David McCullough, kommet med bok over samme tema. Han oppfordrer foreldre til å si følgende til ungene sine: Du er ikke unik.

Dette er hva han mener:

  • Dagens foreldre blåser opp barnas selvbilde
  • Mange unge anser ethvert privilegium som en fødselsrett, og tar all ros som en selvfølge
  • Å sikte mot en vanlig jobb, er blitt mindreverdig
  • Å være vanlig innebærer å være satt på sidelinjen
  • De unge får ikke ta sjanser, oppleve nederlag og lære seg å takle dem

Lærer for privilegerte elever

- I beste mening blir ungdommene fortalt at de er unike. Når de trår feil, styrter foreldrene til for å hjelpe, skriver David McCullough Jr.

- I frykt for at barna vil forpurre sin sjanse i denne kulturelle overflod, har mange foreldre redusert sine etterkommeres uavhengighet til nesten null, heter det videre i boken.

Som lærer er han derimot opptatt av å ha nysgjerrige elever som tenker selv. Elever som bestiger fjell for å se verden, ikke for at verden skal se dem. Elever som får lov å mislykkes uten å bli bedømt som mislykkede mennesker.

Les også: - I dag er det ingen arena for det vanlige, bare for det som er best

Vi spurte forfatteren:

- Er tankene dine relevante utenfor USAs grenser?

- Ja, det mener jeg bestemt. Det er hverken riktig eller sant å si at dette bare er et amerikansk fenomen. Foreldre overalt i verden elsker barna sine, håper det beste for dem og ønsker å se dem lykkelige. Spørsmålet er hvordan man best oppnår det. Foreldre overalt trenger å forstå forskjellen mellom å støtte og å bære, mellom oppmuntring og kontroll (lead by the nose), sier han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...