Gå til innhold

Hva feiler det dagens "unge"?


McBain

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

298_298_anthony-bourdain-the-last-word.jpg

Give the people you work with or deal with or have relationships with the respect to show up at the time you said you were going to. And by that I mean, every day, always and forever. Always be on time. It is a simple demonstration of discipline, good work habits, and most importantly respect for other people. As an employee, it was a hugely important expression of respect, and as an employer, I quickly came to understand that there are two types of people in this world: There are the type of people who are going to live up to what they said they were going to do yesterday, and then there are people who are full of shit. And that’s all you really need to know. If you can’t be bothered to show up, why should anybody show up? It’s just the end of the fucking world.

- Anthony Bourdain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt har nok bare truffet feil personer. Det er nok flere av disse nå enn det var for 10-15 år siden, men fortsatt mange ordentlige mennesker også. Selv har jeg vært borti begge typene, og kan irritere meg grønt på de som ikke møter, er forsinket osv.

Selv kommer jeg 30-15min for tidlig på jobb hver dag, og til andre møter. Jeg bare må være tidlig ute, ikke snakk om noe annet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kommer for sent til alt og ikke klarer å holde avtaler er irriterende. Merket det ganske bra da det var gruppearbeid på høyskolen, og det alltid manglet én person. Er ikke så mye å få gjort med det, sånne folk forandrer seg ikke, men de får smake konsekvensene av det når de omsider kommer seg i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si meg enig, selv om jeg faller innunder alderskategorien din. Samtidig som jeg studerer, jobber jeg for høgskolen som veileder for førsteårsstudentene. Livskvaliteten gikk på en smell ganske raskt, enda det eneste jeg forventer av dem, er at de skriver opp på tavla/sender sms om hvor de sitter under veiledningstimene, og at de har forsøkt å finne svaret på det de lurer på før de spør meg. Hver jævla gang er det noen som sender whinemailz om at de ikke har fått hjelp (har ikke bedt om hjelp), at jeg ikke kom til gruppa deres (har ikke fortalt hvor på skolen de sitter) eller at jeg har referert til boka i stedet for å stave svaret (har selvsagt ikke åpnet boka enda). En gang brukte jeg en halvtime på å tegne opp nevroendokrine baner, og den eneste responsen jeg fikk var at dette måtte på snapchat. Har bare gitt opp fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, guuuud, jeg tolererer ikke sånne mennesker! Ble provosert av førsteposten! Slike mennesker gidder jeg ikke menge meg med og sier fra med klar røst at det er respektløst ovenfor den andres tid. Dessverre er det ikke bare alder som har noe å si her, jeg vet om mange som er sånn. Har inntrykk av at de aller fleste er sånn, og de som ikke er sånn, er sjeldne diamanter man må tviholde på.

ÅH :mad:

Blir så sint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si meg enig, selv om jeg faller innunder alderskategorien din. Samtidig som jeg studerer, jobber jeg for høgskolen som veileder for førsteårsstudentene. Livskvaliteten gikk på en smell ganske raskt, enda det eneste jeg forventer av dem, er at de skriver opp på tavla/sender sms om hvor de sitter under veiledningstimene, og at de har forsøkt å finne svaret på det de lurer på før de spør meg. Hver jævla gang er det noen som sender whinemailz om at de ikke har fått hjelp (har ikke bedt om hjelp), at jeg ikke kom til gruppa deres (har ikke fortalt hvor på skolen de sitter) eller at jeg har referert til boka i stedet for å stave svaret (har selvsagt ikke åpnet boka enda). En gang brukte jeg en halvtime på å tegne opp nevroendokrine baner, og den eneste responsen jeg fikk var at dette måtte på snapchat. Har bare gitt opp fremtiden.

Hahahah jeg har akkurat samme erfaring som deg. Jeg hadde også en kort karriere som stud.ass. for førsteårselever, men gadd ikke å fortsette med det fordi timene som oftest ble brukt til strikking (wtf), og som du nevner, snapping av morsomme modeller. Enkelte studenter var råflinke og gjorde at jobben føltes givende, men det holdt med et halvt år da flesteparten av studentene rett og slett ikke eide manerer nok til å følge med i timen. Ja også dette med å kreve å få svaret på mail, hva er greia med det. Drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de fleste under 25 i dag er totalt ubrukelige når det gjelder tillit til dem.

Jeg har helt sluttet å ansette folk under 25. Hvorfor? Du kan ikke stole på dem. De gjør akkurat det de må, i sitt eget tempo og bruker systemet for det det er verdt for å slippe å jobbe.

True story: En sommervikar, på 2 mnd greide farens hans å gå bort, datteren hadde feber 12 ganger, kom konstant for sent og gikk en halv time tidligere i den tro at jeg ikke fikk med meg dette her. Jeg sparket han på dagen, men ikke uten at han melket systemet for det som kunnes uten at han til syvende og sist kom noen særlig vei med det.

True story 2: Ansatte helgevakt for 2 uker siden, han møtte på jobb 2 dager, og siden har han ikke latt seg innfinne på jobb.

Man har det for godt i dag. Det er ingen som krever så mye av unge mennesker lengre. De trenger ikke å jobbe eller føle ansvar på egen kropp fordi alt legges tilrette for dem. Har mer lyst til å henge med venner i dag enn å tjene penger, det er sååå lett å fikse. Bare tekst sjefen i siste liten om at man er dårlig.

Og det er det som kommer til å bite disse menneskene i ræva om få år - nemlig det faktum at de aldri har behøvd å ta ansvar for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt til det der. Har jobbet som lærer på videregående for noen år siden. Oppfatter at dette er en individuel greie. Jobber med tilsvarende unge nå også. De fleste er noen prakteksemplarer. For de andre er jeg svært, SVÆRT tydelig på forventninger og krav til dem. 99% forstår og innretter seg etter det. Tror rett og slett det er en del "voksne" som ikke stiller de krav som må stilles og som de unge fortjener å få. Vi må ikke undervurdere dem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste under 25 i dag er totalt ubrukelige når det gjelder tillit til dem.

Jeg har helt sluttet å ansette folk under 25. Hvorfor? Du kan ikke stole på dem. De gjør akkurat det de må, i sitt eget tempo og bruker systemet for det det er verdt for å slippe å jobbe.

True story: En sommervikar, på 2 mnd greide farens hans å gå bort, datteren hadde feber 12 ganger, kom konstant for sent og gikk en halv time tidligere i den tro at jeg ikke fikk med meg dette her. Jeg sparket han på dagen, men ikke uten at han melket systemet for det som kunnes uten at han til syvende og sist kom noen særlig vei med det.

True story 2: Ansatte helgevakt for 2 uker siden, han møtte på jobb 2 dager, og siden har han ikke latt seg innfinne på jobb.

Man har det for godt i dag. Det er ingen som krever så mye av unge mennesker lengre. De trenger ikke å jobbe eller føle ansvar på egen kropp fordi alt legges tilrette for dem. Har mer lyst til å henge med venner i dag enn å tjene penger, det er sååå lett å fikse. Bare tekst sjefen i siste liten om at man er dårlig.

Og det er det som kommer til å bite disse menneskene i ræva om få år - nemlig det faktum at de aldri har behøvd å ta ansvar for noe.

Jeg jobber på en arbeidsplass oppmøtetid er skrevet i stein.

For min post og postering er jeg avhengig av at kollegaene mine kommer på jobb, for min sikkerhet og arbeidsdag har det alt og si .

I sommer har det jobbet 7+ sommervikarer hvorav 5 av dem var under 25 år. De fire andre var mellom 25 og 30.

Jeg jobbet med samtlige av sommervikarene da jeg ikke tok ut ferie i sommertider.

Det har seg slik at de under 25 år aldri møtte opp for sent, var syk eller var borte fra jobben. De var villige til å lære, en av dem var svært dyktig i jobben hun gjorde. Det krever litt å skal jobbe med sikkerhet og menneskebehandling

To av de mellom 25 og 30 var ofte syke, eller ikke på jobb. En av dem forsov seg hele 4 ganger på de 12 ukene han jobbet her. En gang forsov han seg til en ettermidagsvakt. Da begynner vi klokken 14:00. I tillegg evnet de ikke til å finne den skjøre balansen mellom sikkerhet og menneskebehandling.

Etter ditt resonement og logikk vil min erfaring gi følgende fakta:

Nei, de fleste mellom 25 og 30 i dag er totalt ubrukelige når det gjelder tillit til dem, og de kan heller ikke jobbe med sikkerhet og mennesker.

Eller skal jeg bruke sunn fornuft og dra en litt bredere konklusjon.. at det er mulig at det finnes individuelle forskjeller?

Som en brannfakkel til sist, så opplever jeg i større grad at det er arbeidsgivere eller personer i lederstillinger som ikke evner til å sette krav, gjøre seg forstått eller klarer å motivere sine ansatte til å utføre en jobb på best mulig måte. Hver gang jeg leser noen som skriver at de har udugelige ansatte tenker jeg at de har en udugelig sjef / leder. Ansatte er som oftest ikke hoder plassert i en rolle for å utføre en oppgave, det er tenkende individer som beslutter handlinger. Kanskje du som leder skal se ressursen en person har, istedenfor å generalisere for alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vil vel si at dette er ganske uavhengig av alder gitt. På jobb har servicedesken faste oppmøtetider. 1 skal møte kl 07:00, 2 skal møte kl 08:00 og en skal møte opp kl 09:00. Det er bare han som starter kl 07:00 som møter opp i tide. De andre kommer 08:10, 08:15, 08:30 ... osv. Ingen av dem er under 25, de er voksne mennesker på 33+.Også andre steder jeg har jobbet har kollegaer vært ekstremt slappe med oppmøtetid, og hvor lenge de gidder å oppholde seg på jobb, også dette mennesker på 30+.

En venninne av meg på 32 er KRONISK for sent. Hver eneste gang vi har en avtale får jeg melding om at hun blir alt fra bare et kvarter til en halvtime eller time forsinket.

Personlig var jeg aldri sånn selv da jeg var 17-18. Jeg er presis, og får som andre her angst om jeg blir 5 min forsinket. At man ikke er presis, kommer med bs unnskyldninger, er "syk" osv. har nok langt mer med oppdragelse og holdninger å gjøre enn alder. Dessuten føler jeg at mangel på "guts" nok (i mangel av et bedre ord) fra sjefers side til å ta tak i sånne problemer, stille krav og følge opp er et like stort problem, for om man blir kalt inn til samtaler med sjefen, og får en advarsel så vil jeg faktisk tro de fleste tar seg sammen. Jeg har hatt nok av sjefer som ser mellom fingrene på den typen oppførsel fram til det tas opp av oss som irriterer seg over oppførselen og at det går ut over alle oss andre som må ta over andres oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...