Gå til innhold

Crossfit atleter..WOD


njofra

Anbefalte innlegg

Hei.

Spørsmålet mitt er følgende:

Jeg har fulgt med på CrossFit en del da jeg igrunn trener en del intervaller 15X50sek x 7-8 øvelser.

I alle videoer jeg ser, bilder osv så er alle" ekte" crossfittere spreke, muskoløse type mennesker.

Det jeg da lurer på hva WOD igrunn er og bør brukes som?

For eks. på Crossfit.com så er det snakk om relativt korte økter.

Er det kun ren nødløsning de dagene du ikke får trent eller er det mer eller mindre den treningen som som vil få deg i god form(snakker ikke om diett etc.).

vil nok tro at de aller fleste crosfittere trener langt me enn en WOD pr dag.

Ser også at crossfit sesjonene her i Drammen varer gjerne 1-2 timer av gangen.

Hva er poenget med WOD og hva mer trener dere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener ikke CF, ei heller har jeg gjort det eller kjenner noen som gjør det, så alt jeg skriver her blir bare synsing.

Slik jeg har skjønt det, så er det særs få, om noen, av de som konkurrerer på toppnivå CF, som trener seg dit ved å ta WODs, ihvertfall er det få som utelukkende baserer seg på det opplegget.

Men kan fint se for meg at det har gode generelle effekter på de som trener, om programmeringen er vettug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spørsmålet mitt er følgende:

Jeg har fulgt med på CrossFit en del da jeg igrunn trener en del intervaller 15X50sek x 7-8 øvelser.

I alle videoer jeg ser, bilder osv så er alle" ekte" crossfittere spreke, muskoløse type mennesker.

Det jeg da lurer på hva WOD igrunn er og bør brukes som?

For eks. på Crossfit.com så er det snakk om relativt korte økter.

Er det kun ren nødløsning de dagene du ikke får trent eller er det mer eller mindre den treningen som som vil få deg i god form(snakker ikke om diett etc.).

vil nok tro at de aller fleste crosfittere trener langt me enn en WOD pr dag.

Ser også at crossfit sesjonene her i Drammen varer gjerne 1-2 timer av gangen.

Hva er poenget med WOD og hva mer trener dere?:)

Når crossfittere drar på trening, er bare WOD en del av treningen. Noen dager trener de ikke WOD, f.eks dager hvor de fokuserer på markløft,knebøy og/eller hangups, pushups f.eks. Andre dager trener de både og.

Og la dette være klinkende klart: INGEN blir ripped og muskuløs av bare å trene WOD. Det er treningen rundt for å nettopp klare WOD'ene raskere som gjør dem godt trent, ikke WODen i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripped..maten er 80% av sucsesset definitivt.

jeg er nok i de årene og av det interesse at å forsøke å bli ripped er bortkastet tid.(Mener ikke noe negativt).

Jeg er mer interessert i å være i aktivitet, leve sunt og være en funksjonelt sterk og nokså i form individ.

Derfor er mange av mine treninger sirkeltrening med høyere intesitet som jeg da mener gir meg bedre kondis fremfor styrke trening(men mindre enn ren kondisjonstrening) og mindre muskler enn ren styrke trening.

Er ikke ute etter å bli ripped og/eller stor men en funksjonel kropp med litt ekstra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha for stort fokus på utseende/bli ripped etc, men å ha en sunn og funksjonell kropp er flott - kroppen får du jo med på kjøpet etterhvert som du blir sterkere og bedre ;) Crossfit er en gøy og variert treningsform som gir deg litt av det meste, har selv drevet med det og synest det er veldig gøy - spes om du ikke har ET spesifikt mål om å bli kun "stor", sterk, raskest eller whatsoever.. Du kan feks se Rich Froning, Jason Khalipa eller andre av topp cf utøverne, de er alt. Sterke, raske, funksjonelle, utholden ++! Sykt rått spørr du meg

De er også dopa. Det hjelper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Spørsmålet mitt er følgende:

Jeg har fulgt med på CrossFit en del da jeg igrunn trener en del intervaller 15X50sek x 7-8 øvelser.

I alle videoer jeg ser, bilder osv så er alle" ekte" crossfittere spreke, muskoløse type mennesker.

Det jeg da lurer på hva WOD igrunn er og bør brukes som?

For eks. på Crossfit.com så er det snakk om relativt korte økter.

Er det kun ren nødløsning de dagene du ikke får trent eller er det mer eller mindre den treningen som som vil få deg i god form(snakker ikke om diett etc.).

vil nok tro at de aller fleste crosfittere trener langt me enn en WOD pr dag.

Ser også at crossfit sesjonene her i Drammen varer gjerne 1-2 timer av gangen.

Hva er poenget med WOD og hva mer trener dere?:)

Det kommer jo an på hvordan økten ser ut. Hvis man skal sammenligne med en "vanlig" trening så må man se på volumet og ikke på tiden du bruker.

For å ta en typisk økt som kommer ofte i min programmering:

O.G. Volkswagen

21-15-9

Bench press @ bodyweight

Strict pull ups

Den tar gjerne under 10 minutter, men det er 45 reps på hver øvelse. Om du hadde trent 3x10-12 med pause så hadde du nok brukt vesentlig lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er også dopa. Det hjelper ;)

Helt sant. Og om de ikke er dopa så innehar de en genetikk som bare 1% av befolkningen besitter. Feilen mange crossfitere gjør(min mening) er å tro de kan bli som dem om de bare trener slik de gjør. Det er det samme som om jeg skulle tro jeg kunne bli som arnold, kai eller coleman bare ved å trene samme program slik de gjør. Litt på spissen, men at jeg er inne på noe er konsensus innen treningsverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...