Gå til innhold

Styrke i kjernemuskulatur


big-p

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvor sterk burde man være i kjernen (abs på godt norsk) når det kommer til vektløfting (rykk/støt) ?

Ab-wheel rollouts klarer jeg greit på kne (3x10 med kontinuerlig trening). Hengende strake beinhev, toe to bar o.l sliter jeg mer med.

Er det noe jeg burde prioritere? Jeg er fremdeles i læringsfasen når det kommer til rykk/støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til viktigheten av kjernemusklatur knyttet til den spesifikke øvelsen er ikke jeg den beste til å svare.

Men - jeg mener at en grunnleggende og god styrke i kjernemusklaturen er viktig uansett øvelse! Stabilitet og styrke i kjernen er svært viktig for å klare å gjennomføre nesten samtlige baseøvelsene på en korrekt måte, så å være sterk her er jo uansett ikke akkurat noe negativ. I tillegg vil en sterk kjernemusklatur bidra til forebygging av skader og en sterk, sunn kropp, både når det kommer til trening og øvrige belastningsskader i hverdagslivet.

Så jeg mener absolutt det kan være greit å prioritere å styrke den :) Når det er sagt så blir jo selvfølgelkg den styrket nettopp gjennom å trene baseøvelsene, så da får en jo "hva kom først, høna eller egget" liksom. Min mening er at det kan være greit å supplere med litt ekstra øvelser innimellom i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: Det er viktig. Selv om du begynner med vektløfting trenger du ikke kutte ut slik grunnleggende støttetrening, snarere tvert imot. Fortsett med en 2-3 øvelser for kjernemuskulaturen etter hver trening. Det er spesielt viktig i startfasen, så kan du heller fase ut litt mer når du merker selv hvor du er svak (om et par år!).

Hvor sterk man må være er vanskelig å svare på i form av støtteøvelser, så for å gi deg et (om noe vagt) svar: Sterk nok til å kunne rykke og støte så mye som man vil rykke og støte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig har jeg videreutdanning innen de tre kjærnene, og trent dem aktivt i over 6år. Alikevel bruker jeg kjernøvelser ganske ofte, og opp mot svakheten :)

Olympiatoppens øvelser for kjernen er på mange måter toppes, ta en tur innom nettsiden dems å få inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil si: Fokuser på kjernen helt fra starten, og gjør gode støtteøvelser flere ganger i uka, som nevnt ovenfor her! :) Å kun gjøre knebøy, markløft og de "store" øvelsene, er kanskje ikke tilstrekkelig nok for å bygge en tilsvarende sterk kjerne som vil tåle tyngre vekter på sikt. Slik var det i mitt tilfelle.

Slet med kraftige magekramper i hele år, og heldigvis ga de seg (for denne gang) etter at jeg gikk til fysioterapeut og fikk gode råd av ham. Han mente jeg hadde bygget styrken min for raskt opp, og at kjernen ikke holdt følge. Kort sagt, magemusklene ble overanstrengte fordi jeg var dårlig på å legge inn støtteøvelser. Han viste meg noen gode øvelser som kan gjøres i slynge (finnes mange bra filmer på youtube). Kanskje noe du kan prøve deg på også, i tillegg de øvelsene du pleier å gjøre :)

Jeg er ingen ekspert, men har hvertfall brent meg på dette. Unner ingen å få de samme problemene som jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Takk for gode innspill. Jeg har i det siste kuttet ut vektløfting og trener med lav volum styrketrening pga høyt stressnivå.

Men har da implementert mer kjernetrening. Har også blitt mer pull ups hvor jeg har beina strake litt fremover. Kjører for tiden progresjon til å klare "toes to bar". Klarer hengende strake benhev nå ca 2x8 reps og stående rotasjon med 20 kgs vektplate på 3x20 reps. Bedre enn hva jeg klarte i starten i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...