Gå til innhold

"Bli best" av Erik Bertrand Larssen


Decoy123

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig benytter mye av selvhjelpslitteraturen gamle konsepter og pakker dem inn i noe nytt og fancy. Det jeg mente var kanskje heller at man ikke nødvendigvis skal tro alt det selvhjelpsbøkene sier bare fordi det høres innlysende ut.

Ja. Men det du sier er "gamle konsepter" mener jeg ofte bare er sunn fornuft. Dvs, "nytt og fancy" blir unødvendig og overfladisk. Hvis noe virker innlysende for deg, er det jo antakeligvis det man bør forholde seg til. Med mindre du har en annen grunn til å stille skepsis ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at mye av de voldsomme utfordringene forsvaret kan by på herder mange i rekordfart. Det kan bli litt sink or swim effekt, og da vil man ofte sette alle gir inn på å tilpasse seg. Dette har jeg sett både på meg selv og andre jeg var inne med.

Må si meg enig, var aldri igjennom mestringsøvelse eller lignende, vil si jeg vokste mer på rekrutten enn jeg gjorde de fire årene før. Det la også grunnlaget for hvordan jeg lettere lærte meg nye ting og satte mål i ettertid. Ekstremt aha opplevelse å se hvor mye en kan få til om en bare vil nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mental trening er jo bra om man ikke gjør det fra før av, og da tenker jeg som så, selv om det er utdatert, så vil det sikkert funke til en viss grad. Om man er i toppen, som Northug, Bjørgen og Co, så bør man kanskje sikte høyere enn som så, men for mannen i gata..? For mange herrens år siden..på sytti tallet kom selvhjelpsbøkene "Elsk deg selv" ut. En helt idiotisk norsk tittet, da det gikk ut på å eliminere følelser som skyldfølelse, bekymring, dårlig selvfølelse osv. Der gikk det ut på å vise hva slags følelser det gjaldt, hvorfor vi bruker dem, og en handlingsplan for hvordan man kunne gå frem. Dette gikk videre til "pulling your own strings" der det gikk ut på å ta seg av folk som forsøkte å manipulere en, til "The sky`s the Limit" der man samlet "summen av de to foregående bøkene, som samlet sett ville gi forfatteren en masse penger i kassa. Spøk til side, de bøkene er utdatert nå, men merkelig nok funker den psykologien den dag i dag, da jeg bruker det jeg lærte DAGLIG på mine PT kunder. Utdatert kanskje, men bedre enn piller vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boka gav ikke meg noen a-ha opplevelser. På en måte visste jeg alt fra før av, jeg har bare aldri gjort noen "forbedringer". Han anbefaler å lese boka på nytt, og det skal jeg gjøre (har et par andre bøker jeg skal komme gjennom først), og faktisk følge opp tipsene hans underveis (istedenfor å nikke og tro at nå har jeg skjønt det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka ga meg et etterlengtet spark i ræva! Han skriver ting du allerede vet, han skriver om ting du har hørt før, men han skriver det på en slik måte at du nå skjønner hva det faktisk dreier seg om! Han skriver lett og ledig og har et godt muntlig språk. Det gjorde at boken ble raskt lest og punktene kan brukes i etterkant for å bli en mer fremover lentutgave av deg selv (y)

Denne boken har som sagt mange ting du garantert har hørt før, som sikkert i vår "troll verden" provoserer en del, "Hvorfor har han ikke vært nyskapende", "Hvor er analyseringen av hjernebarkens innerste hulerom" etc.

Har du et negativt syn på slike "Selvhjelpsbøker" så vil du ikke like denne, men hva gjorde du egentlig i den avdelingen i utgangspunktet? o_O (altså for å kjøpe/lese boken, ikke tråden)

Grunnet bokens oppsummering av ting du vet fra før, er det oppfordret til å teste ut en, flere eller alle triksene som nevnes. Gjør du det, vil du oppleve at du faktisk har lært noe! Har selv blitt mye bedre på time-management etter å ha lest boken og analysert min hverdag!

Det er oppfordret til å lese den på nytt etter en gjennomgang. Bruk den tiden til å ta notater, reflektere og analysere deg selv og hva som skrives. Du vil få et nytt syn på ting. Ikke alt, men noe. Vi er alle forskjellige og har ulike forutsetninger.

Jeg likte å få servert det jeg allerede har hørt før, på en godt tilberedt og spiselig måte! :coffee:

Har også lest "Helvettesuka" av samme mann, her er det lagt opp til å ta det du lærer fra denne boka, pluss litt ekstra, slå dem sammen og lage din egen utgave av hærens helvettesuke, men lagt til hverdagen din! Har ikke laget min egen helvettesuke, men vurderer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka ga meg null og nada. Desverre. Var veldig positiv i utgangspunktet. Kanskje den er bedre for noen som ikke allerede har noenlunde kontroll på å sparke seg selv i ræva.

Tror du i det minste kan være inne på noe der. Tror også det er andre faktorer som spiller inn på hvem som faktisk overfører kunnskapen til sitt eget liv framfor å feks bare lese, forstå og ikke ta grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk å respondere på bøker i selvhjelp-/mentaliseringskategorien med "dette vet jeg"/ "dette gjør jeg allerede"/ "dette er jo selvsigende" - når 90% ikke faller inn under den gruppen som rent faktisk er strukturerte og mentaliserende individer. Ikke rettet mot noen her spesifikt, men på generell basis.

Boka er forøvrig å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg fått mye ut av denne boken,

det er ikke sånn att man leser noe setninger så ser man lyset:)

Ofte er det snakk om bevisstgjøring.

Mental trening bruker man mer eller mindre bevist hver dag.

Hva gjør de fleste når de står ovenfor en utfordring??

Det kan være ett jobb intervju, før ett løft på 120kg benkpress etc etc.

Joda man kan jobbe med tankemønsteret sitt ta ett dypt åndedrag og visualisere att utfordringen skal gå helt fint.

Man trener seg mentalt sterkere.

Eller man kan bryte seg ned og si, 120 kg i benkpress klarer jeg aldri i verden og droppe hele løftet.

Personlig driver jeg en del med styrkeløft, og hadde tidligere store utfordringer før jeg skulle ta personlige recorder eller veldig tunge løft.

Jeg kunne oppleve att pulsen gikk betydelig opp og nesten hvert fiber i kroppen fortalte meg att aldri i verden kunne jeg klare denne belastningen, veldig ofte klarte jeg det heller ikke disse dagene.

Men ett lite eksempel etter jeg ble litt mere bevist på mental trening.

En dag sto jeg på gymmet og skulle prøve meg på 200kg i markløft, jeg hadde aldri klart dette tidligere.

Jeg ble litt stresset i situasjonen og mistet nesten helt motivasjonen til å løfte stangen,

jeg failet!!! noen saftige banneord for gjennom hodet.

Så begynte jeg å tenke på noen motiverings ord jeg satte sammen når jeg leste boken til Bertrand.

Ro - selvtillit - sterk - Aggressiv - og en bilde visualisering av noen som betyr mye for meg.

(Ro ned) (Jeg har masse selvtillitt) (Jeg er sterk) (Jeg er aggressiv).

Jeg klarte faktisk 200kg på andre forsøk.

Nervesystemet og tankegangen er essensielt før ett tungt løft,

og sender hjernen motstridende signaler så blir det vanskelig å utføre en så krevende handling.

Går du også inn i ett jobbintervju med innstillingen dette går aldri bra og viser null selvtillit,

så er det minimale muligheter for å få jobben også.

Mental trening er viktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig har jeg fått mye ut av denne boken,

det er ikke sånn att man leser noe setninger så ser man lyset:)

Ofte er det snakk om bevisstgjøring.

Mental trening bruker man mer eller mindre bevist hver dag.

Hva gjør de fleste når de står ovenfor en utfordring??

Det kan være ett jobb intervju, før ett løft på 120kg benkpress etc etc.

Joda man kan jobbe med tankemønsteret sitt ta ett dypt åndedrag og visualisere att utfordringen skal gå helt fint.

Man trener seg mentalt sterkere.

Eller man kan bryte seg ned og si, 120 kg i benkpress klarer jeg aldri i verden og droppe hele løftet.

Personlig driver jeg en del med styrkeløft, og hadde tidligere store utfordringer før jeg skulle ta personlige recorder eller veldig tunge løft.

Jeg kunne oppleve att pulsen gikk betydelig opp og nesten hvert fiber i kroppen fortalte meg att aldri i verden kunne jeg klare denne belastningen, veldig ofte klarte jeg det heller ikke disse dagene.

Men ett lite eksempel etter jeg ble litt mere bevist på mental trening.

En dag sto jeg på gymmet og skulle prøve meg på 200kg i markløft, jeg hadde aldri klart dette tidligere.

Jeg ble litt stresset i situasjonen og mistet nesten helt motivasjonen til å løfte stangen,

jeg failet!!! noen saftige banneord for gjennom hodet.

Så begynte jeg å tenke på noen motiverings ord jeg satte sammen når jeg leste boken til Bertrand.

Ro - selvtillit - sterk - Aggressiv - og en bilde visualisering av noen som betyr mye for meg.

(Ro ned) (Jeg har masse selvtillitt) (Jeg er sterk) (Jeg er aggressiv).

Jeg klarte faktisk 200kg på andre forsøk.

Nervesystemet og tankegangen er essensielt før ett tungt løft,

og sender hjernen motstridende signaler så blir det vanskelig å utføre en så krevende handling.

Går du også inn i ett jobbintervju med innstillingen dette går aldri bra og viser null selvtillit,

så er det minimale muligheter for å få jobben også.

Mental trening er viktig:)

Sant så sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...