Gå til innhold

Nylig negativitet på Fitnessbloggen.


Ojive

Anbefalte innlegg

Jeg holdt på å skrive en A4 side, men så ble den tråden stengt. Legger teksten ut her.

Jeg våkna i mitt Buddha-hjørnet idag ser det ut som.

Enig med deg på veldig mange punkter. Angående det med at alt og alle skal ha en faktakilde er tull. Jeg mener at alle som er mottaker skal stille seg kritisk til alt det som blir skrevet "uansett". Jeg personlig liker å høre om andres folk erfaring og opplevelse, uansett hvilken faglig kompetanse de har.

Når mennesker på forumet skal begynne å veilede om kosthold over internert synes jeg det bikker over til noe veldig negativt, men det er tatt opp så mange ganger at jeg gidder ikke å gå nærmere innpå hvorfor det er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det tull at råd skal være forankret i fakta?

Utveksling av erfaringer og anekdoter bør absolutt være tillatt, og man skal ikke undervurdere verdien av den slags. Men det er greit å være bevisst hvilken rolle slike ting har, som for eksempel at de ikke har noen betydning for å konstruere vitenskapelige forklaringer. Det er det veldig mange her på forumet som er flinke til å minne alle på, hele tiden, i mye større grad enn mange andre steder – og det er jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hos de fleste ;)

1. Med tanke på utviklingstendensen i diabetesprevalens, blir snart "spis lite og ofte"-myten en selvoppfyllende profeti. Herlig utvikling, ja?

2. Måltidshyppighet påvirker hormonell respons, men ikke på en måte som direkte endrer energimetabolismen. Man har vel også (uten at jeg har kilder på det tilgjengelig akkurat nå) noe dokumentasjon på at metabolismen er noe høyere ved mange små måltider enn ved få store (dog, dette er metabolsk aktivitet, og trenger ikke ha nevneverdige implikasjoner for energiforbruk, da endringene stort sett gjelder hvilket energisubstrat som forbrukes og ikke mengden energisubstrat i kalorier) og at det hos de med nedsatt glukosetoleranse og/eller perifer insulinresistens (som tross alt er jævlig mange, ref. punkt 1) vil gi en bedre blodsukkerregulering som følge av deres forsinkede eller forstyrrede insulinrespons.

Beklager alle parentesene. Dat norsk. Wow.

Er det ikke fair å si at hva man spiser har langt mer å si enn hvor ofte? Noen med pre-diabetes vil vel ha større utbytte av mat med lavere glykemisk last enn de ville ha av å dele opp maten som har ført til helseproblemene i flere måltider?

I værste fall ser jeg for meg at å fòre på med mat som stiller krav til insulinproduksjonen hver 3. time vil være langt mer uheldig enn å spise nøyaktig samme mat fordelt på 2-3 daglige måltider. Dog, er man insulinresistent har man høyere nivå av insulin i blodet enn om man er frisk, som vel vanskeliggjør frigjøring av energi fra lever og fettvev når det blir noen timer siden forrige måltid, so there's that. :huh:

Uansett gjør vel måltidsfrekvens så liten forskjell (nesten uansett helsetilstand) at det å snakke om det blir en akademisk øvelse uten praktisk verdi for overvektige eller diabetikere sammenlignet med å bytte ut kjøpepizza og brød med brunost og syltetøy med et realt kjøttstykke, grønnsaker, og god saus. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Med tanke på utviklingstendensen i diabetesprevalens, blir snart "spis lite og ofte"-myten en selvoppfyllende profeti. Herlig utvikling, ja?

2. Måltidshyppighet påvirker hormonell respons, men ikke på en måte som direkte endrer energimetabolismen. Man har vel også (uten at jeg har kilder på det tilgjengelig akkurat nå) noe dokumentasjon på at metabolismen er noe høyere ved mange små måltider enn ved få store (dog, dette er metabolsk aktivitet, og trenger ikke ha nevneverdige implikasjoner for energiforbruk, da endringene stort sett gjelder hvilket energisubstrat som forbrukes og ikke mengden energisubstrat i kalorier) og at det hos de med nedsatt glukosetoleranse og/eller perifer insulinresistens (som tross alt er jævlig mange, ref. punkt 1) vil gi en bedre blodsukkerregulering som følge av deres forsinkede eller forstyrrede insulinrespons.

Beklager alle parentesene. Dat norsk. Wow.

Jeg spiser to måltider om dagen, noen ganer tre om du teller med "shaken" etter trening.

What am I doing wrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to måltider om dagen, noen ganer tre om du teller med "shaken" etter trening.

What am I doing wrong?

Det du gjør feil er å fore diabetesen din med store måltider. Pga store måltider kjører insulinfaenskapen til været hver gang du spiser. Små måltider vil holde diabetesfaenskapen på avstand.

Stol på meg, jeg har store biceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du gjør feil er å fore diabetesen din med store måltider. Pga store måltider kjører insulinfaenskapen til været hver gang du spiser. Små måltider vil holde diabetesfaenskapen på avstand.

Stol på meg, jeg har store biceps.

Var dette ironi, eller mener du virkelig at insulinrespons ikke er doseavhengig?

Hvis ja: lol.

Hvis "ikke i betydelig grad": lol.

Hvis "ikke hos friske": lol

En svært stor andel av befolkningen har metabolsk syndrom, pre-diabetes eller nedsatt glukosetoleranse. Store måltider krever mer insulin som følge av økt glukosefrigjøring til blodbanen, og stiller store krav til pancreas funksjon og perifer insulinsensitivitet for å forhindre forbigående hyperglykemi. Jeg ville anbefalt 4-5 måltider fremfor 2-3 til 70% av befolkningen med god faglig samvittighet. Fitness er ikke så utbredt, og folk generelt er ikke så friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette ironi, eller mener du virkelig at insulinrespons ikke er doseavhengig?

Hvis ja: lol.

Hvis "ikke i betydelig grad": lol.

Hvis "ikke hos friske": lol

En svært stor andel av befolkningen har metabolsk syndrom, pre-diabetes eller nedsatt glukosetoleranse. Store måltider krever mer insulin som følge av økt glukosefrigjøring til blodbanen, og stiller store krav til pancreas funksjon og perifer insulinsensitivitet for å forhindre forbigående hyperglykemi. Jeg ville anbefalt 4-5 måltider fremfor 2-3 til 70% av befolkningen med god faglig samvittighet. Fitness er ikke så utbredt, og folk generelt er ikke så friske.

Du tror jeg mener at en stor dose ikke fører til en større respons? :p

Tor spurte hva han gjorde feil. Jeg svarte.

Regnet med at Tor kødda, da han faktisk har større biceps enn meg og derav skal vite sånt.

Dristet meg likevel til å gi et kort og greit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at alle er blid og det er fred i verden! Vi har alle våre egne fakta som fungerer for oss!

Men mine fakta er litt bedre enn dine fakta! Og når alle ikke umiddelbart forstår det, så fortsetter jeg bare å gjenta meg selv helt til ingen lenger sier meg i mot. Da har jeg vunnet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...