Gå til innhold

SHEIKO spørsmålstråd, erfaringer mm


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 dagers her for under 80 / over 80.

http://sheiko-program.ru/forum/index.php?topic=15.msg17#msg17

CMS 4 dagers her

http://sheiko-program.ru/forum/index.php?topic=313.msg1331#msg1331

Alt som ikke står på sheiko-program.ru skal taes med en klype salt atm

Takk! CMS så fort MYE bedre ut. Da føler man bare prep 1, 2, 3 så til comp/oppkjøring? Også evt samme regla igjen med nye perser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! CMS så fort MYE bedre ut. Da føler man bare prep 1, 2, 3 så til comp/oppkjøring? Også evt samme regla igjen med nye perser?

Så og si ja, etter du har kjørt gjennom en runde så kan du også gjøre litt småtweaks slik at det funker optimalt for deg. Boris selv har sagt at man må få programmene til å funke for eget behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ikke er et fasitsvar på dette, men ca hvor bra grunnstyrke bør man ha før man prøver seg ut på Sheiko? Greit å vite, sånn at jeg kan legge en plan for det neste året

Afaik så er det ingen definisjon på når man kan starte med Sheiko, så lenge du kan utføre baseløftene uten store utfordringer eller tekniske feil kan du fint trene slik. Så lenge man er fornuftig med tallene man setter inn så går det nok veldig fint om du begynner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har sett om Boris behandler kvinner og menn annerledes i programmeringen sin med tanke på volum og intensitet?

Steven Pritchard: Are there important differences you consider between the way you plan for men and women, or light and heavy lifters, juniors or masters?

Boris Sheiko: There is only one difference in training between men and women and this is due to menstruation. During the critical days I do not plan deadlifts and reduce the weight of squats.

Slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ikke er et fasitsvar på dette, men ca hvor bra grunnstyrke bør man ha før man prøver seg ut på Sheiko? Greit å vite, sånn at jeg kan legge en plan for det neste året

Afaik så er det ingen definisjon på når man kan starte med Sheiko, så lenge du kan utføre baseløftene uten store utfordringer eller tekniske feil kan du fint trene slik. Så lenge man er fornuftig med tallene man setter inn så går det nok veldig fint om du begynner nå.

Jeg prøvde meg på Sheiko rett ut av ryggskade. Og ja det funket, og ja det var utrolig fett, men pga noobgains og muskelminne ble bøyen og marken fort lett. Hadde jeg hatt litt mer mellom ørene hadde jeg bare skrudd opp tallene mine i excel, og eventuelt etter dagsformen på trening, men så langt tenkte ikke jeg. Jeg tror man gjør ting enklere for seg selv med å kjøre noe annet, mer linært fram til man når "intermediate" til late "intermediate", og så kan man heller hoppe over på Sheiko. Det er planen min i allefall :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde meg på Sheiko rett ut av ryggskade. Og ja det funket, og ja det var utrolig fett, men pga noobgains og muskelminne ble bøyen og marken fort lett. Hadde jeg hatt litt mer mellom ørene hadde jeg bare skrudd opp tallene mine i excel, og eventuelt etter dagsformen på trening, men så langt tenkte ikke jeg.

Nja,...

Litt usikker på dette.

Jeg tenker at det noen ganger er grisetungt og andre ganger føles helt greit, lett og easypeasy. Noe av dette er grunnet dagsform og noe er grunnet programmeringen. Altså tenker jeg at den godeste Boris Sheiko, ønsker at du noen ganger skal ha det tungt og andre ganger ha det lett. Det spørs litt på hvor du er i syklusen og på hvilken syklus du er.

En skal skynde seg langsomt, sies det. (Spesielt sier slike som allerede er grisesterk sånne idiotiske ting til folk som enda ikke er spesielt sterk og har det travelt med å bli det.) Boris Sheiko er veldig strikt på akkurat det. Se på klassifikasjonene han har satt opp, for eksempel. Det er ganske så utstudert..! Hvordan du skal legge opp treningen er avhengig av hvilket nivå du er på. Og nivået defineres av grunnstyrke, teknisk ferdighet og form, toleranse for trening også videre.

Selv strever jeg fælt med å "holde igjen" på dager hvor jeg føler formen er kanonbra. Og - helt ærlig - jeg lykkes ikke godt nok når det kommer til å gjøre som Boris har sagt. Jeg slår sammen sett, jeg legger på ekstra vekt og "feeder" egoet mitt. Bare tull - ødelegger formen, øker skaderisikoen og ender fort opp med å bruke lenger tid enn nødvendig på å nå de mer langsiktige målsetningene.

Men - sånn er det, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,...

Litt usikker på dette.

Jeg tenker at det noen ganger er grisetungt og andre ganger føles helt greit, lett og easypeasy. Noe av dette er grunnet dagsform og noe er grunnet programmeringen. Altså tenker jeg at den godeste Boris Sheiko, ønsker at du noen ganger skal ha det tungt og andre ganger ha det lett. Det spørs litt på hvor du er i syklusen og på hvilken syklus du er.

En skal skynde seg langsomt, sies det. (Spesielt sier slike som allerede er grisesterk sånne idiotiske ting til folk som enda ikke er spesielt sterk og har det travelt med å bli det.) Boris Sheiko er veldig strikt på akkurat det. Se på klassifikasjonene han har satt opp, for eksempel. Det er ganske så utstudert..! Hvordan du skal legge opp treningen er avhengig av hvilket nivå du er på. Og nivået defineres av grunnstyrke, teknisk ferdighet og form, toleranse for trening også videre.

Selv strever jeg fælt med å "holde igjen" på dager hvor jeg føler formen er kanonbra. Og - helt ærlig - jeg lykkes ikke godt nok når det kommer til å gjøre som Boris har sagt. Jeg slår sammen sett, jeg legger på ekstra vekt og "feeder" egoet mitt. Bare tull - ødelegger formen, øker skaderisikoen og ender fort opp med å bruke lenger tid enn nødvendig på å nå de mer langsiktige målsetningene.

Men - sånn er det, altså.

Det var jeg ikke klar over, sorry!. Trodde at Sheiko var ment for "intermediate" og opp, helst late "intermediates". Hvordan ville en Jr 3 ha trent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt ingenting om Sheiko, men disse to anmeldelsene under her var en grei innføring for min del. Stort sett synes jeg anmeldelsene av ulike treningsprogram på denne nettsiden er gode og informative.

http://www.powerliftingtowin.com/sheiko/

http://www.powerliftingtowin.com/sheiko-novice-routine/

Dette utsnittet er nok til å skremme meg fra Sheiko for alltid, men så er jeg ikke styrkeløfter heller :whistle:

However, in my opinion, Sheiko does feature needlessly high volume and there are certain demographics who simply won’t be able to recover from the workloads. Just to give you an idea, the easiest Sheiko squatting block is #29. On that program, you do literally twice the overall volume that is present in a month of doing the Texas Method. The Texas Method is known to give older trainees recovery issues. What do you think Sheiko will do?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronaldo

Tja, sikkert slik for noen - men for andre så er det ikke noe problem.

Jeg har ingen styrkeløfterfaring fra tidligere, var tidenes sofapotet og passerte 46 før jeg begynte å trene styrke.

I 2012 trente jeg mandag og torsdag - type 5x5

I 2013 la jeg om til mandag, onsdag og fredag og begynte med sheiko # 29

I 2014 har jeg stort sett holdt meg på #37 - vesentlig mer volum enn # 29.

Det har aldri vært noe problem med restitusjon for min del.

Og jeg håper å gå over på en 4 dages til 2015...

:)

Trikset - for gamle og unge - er at når volumet går opp, så må intensiteten trekkes ned.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, sorry!. Trodde at Sheiko var ment for "intermediate" og opp, helst late "intermediates". Hvordan ville en Jr 3 ha trent?

Boris Sheiko sier at den store mangelen ved styrkeløftidrett i vesten er mangelen på trenere.

I Russland, så er det en helt annen kultur og styrkeløftere trener ikke alene, men under oppsyn, instruksjon og programmering fra en trener. Sheikos programmering bygger på tett oppfølging av kyndige styrkeløft-trenere. Dermed er spørsmålet ditt nær sagt umulig å svare på, for det er jo svakhetene dine som eventuelt vil gi svar på hvordan du bør utbedre dem. Men det vil være naturlig å ta utgangspunkt i programmene som poyekhali linket til ovenfor her og så tilpasse dem individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Texas method har mindre volum ja, men mye høyere intensitet, og det er det som er vanskelig å hente seg inn fra. Texas method legger til grunn at man øker 2,5kg i uka på arbeidssettene, mens sheiko legger opp til månedlig progresjon. Selv om arbeidsmengden er høyere er toppsettene lavere.

Jeg starter med å si at jeg stiller spørsmål for å lære, ikke for å krangle! Om vi bruker denne fra SS og Practical Programming:

trainingadvancementcontinuum-1024x704.jpg

Så vil en novice ha mulighet for å øke i styrke hver økt, tre ganger i uken. Så deler vi intermediate opp i tre deler og sier "early" "mid" og "late" hvor en intermediate vil kunne øke litt raskere i starten, og så tregere mot slutten. Når en utøver blir advanced vil ha ha månedlige økninger.

Spørsmålet mitt da er. Ville det kanskje ikke ha vært en bedre ide, å kjøre noe med mer lignende SS, over i TM og så over i Sheiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...