Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

i det siste har det kommet en god del lyder fra høyrekneet mitt. Knekkelyder.

Om jeg retter ut benet, så hører jeg en knekkelyd, og kjenner lyden og, rett før kneet er helt rettet ut. Lyden/kneppen er lokalisert langs oversiden av patella, i skillet mellom patella og vastus medialis, (dråpemuskelen.). Dette er værst om låret er løftet opp, og nesten ikke til stede om jeg lar låret hvile på noe.

Når jeg så trekker kneet sammen igjen (sette meg ned på huk, squat), så hører jeg og en kraftig knepp litt før jeg har kommet helt ATG/litt under paralell. Lyden kommer fra lårbenet, der det stikker opp på utsiden, over kneskåla. Jeg kan også se "noe" bevege seg fra innsiden mot utsiden, over lårbenet, i det knepper.

Noen som har noen tanker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske vanlig problem. Er lateralis relativt mye bedre utviklet enn medialis? Føler du at medialis aktiveres under normal gange?

Har du knee valgus? Sliter du med at TFL roterer beinet ditt innover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regna med at du ville svare ja :p

Ser ikke ut som om den ene er mer utviklet enn den andre, og de aktiveres begge under vanlig gange. Om knærne kollapser under løping er jeg usikker på, god mulig siden jeg har fått beskjed av fysioterapaut at jeg overpronerer. Løplabben sa derimot underpronasjon, som stemmer med at jeg har høy fotbue. I bøy og mark har jeg ingen problemer med å holde knærne ute. Etter et halvt-tre kvart år med sumomark begynte jeg å få en del gniss mellom låra, selv om jeg ikke har spesielt store lår. Når jeg står oppreist, så "vil" føttene være i mer 45* vinkel enn rett frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at fysio har mer peiling enn løplabbet. Det du forteller høres mest ut som pronasjon. Peker kneskåla innover (eller mer innover) enn føttene når du står vanlig?

De symptomene du forklarer henger ofte sammen med valgus, og gir gjerne dårlig tracking for patella.

Under utfall eller f.eks ned trapper, føler du at kneet gjerne vil gå litt inn (medialt) istedenfor rett frem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig kneskåla peker mer inn/mindre vinkel ut enn foten på høyre benet hvertfall. Ja, hvertfall før jeg ble mer oppmerksom på knærne, litt nå også, så har kneet litt lyst til å bevege seg innover. Kan legge til at etter noen timer over fjellet, så gjør det vondt, hovedsakelig i oppoverbakker, over kneskåla, der den "knekker".

Kan legge til at tidligere, så virka det som om høyre side av hofta var høyere enn venstre. Fotsoneterapaut eller noe, sa at høyre glute med var stram. Har drivi og styrka og tøyd begge to, og nå kjennes ikke hofta skeiv ut lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det vondt noe sted - oppsøk fagpersonell, ikke internettforum.

Er det bare lyder, knepping og klikking - lag en tråd på fitnessbloggen.

Ferdig snakka.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Utvikling i glute maximus? Aktivering i transversus abdominus?

TA er utgangspunktet for kjernestabilitet, og ubalansene utvikler seg ofte herifra når denne ikke fungerer som den skal. Relevans er at dette skal holde glute medius fra å måtte overarbeide (dårlig stabilitet)

Om glute Max ikke fyrer korrekt, så vil hamstrings og quads overarbeide for å kompensere for dette, hvorav begge kan føre til kneproblemer. Kan også føre til kompensasjoner av bla. Piriformis, (både Pi og TA stabiliserer sacrum) som gjør ryggraden ustabil og kan føre til låsninger. Begge er plausible forklaringer på problemet ditt med gluteus medius i min mening!

Overpronasjon og dårlig funksjon av leggene er også vanlig. Dette vil igjen føre til overarbeid og kronisk tightness i hamstrings.

Stramme hams, IT bånd, piriformis, quads(gjerne lateralis spesielt)?

Blir vanskelig å si noe konkret uten å ha sett på det. Enig med Linjemannen i å ta kontakt med en fagperson.

Generelle problemer du kan jobbe med i mellomtida blir antakeligvis å styrke og funksjon av glute Max og medius, og aktivering av TA. Dersom du faktisk har valgus, er det ofte greit å foamrolle TFL og strekke ITB.

Linjemannen liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ville bare høre hva internett hadde å si, helst for å roe ned angsten. Har jo aldri vært så myk som jeg er nå, så over/underaktiv/ubalansert musklatur eller pronasjon er det eneste jeg kunne komme frem til selv, men som sagt, skal til fagperson snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på at du ikke strekker for mye. Jeg kan godt gjette videre for å prøve og hjelpe deg, men da må du svare på spørsmålene ovenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg går/sykler kjennes det ut som om venstre glute max ikke fyrer helt av, og at høyre glute med er inaktiv

Tror kjernestabiliteten skal være i orden.

IT-båndet på høyre side virker som det er relativt stramt, kjenner det er litt høyere trykk der det er festet i kneet.

Leggmusklaturen kan være noe svak, og lurer på om hamstrings kan være tighte. Ligger jeg på ryggen og løfter benet får jeg det rett opp, men kjenner de strekkes litt om jeg prøver vanlig mark, i stedet for sumo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, dessverre er informasjonen såpass subjektivt at jeg blir veldig usikker.

Jeg TROR at problemet ligger i glute max, føttene og legger (gange - aktivering) som fører til stramme hamstrings og valgus.

Enkle tester som jeg pleier å bruke er hvilken retning kneet vandrer, og å kjenne om leggbeinet stikker ut under patella (evt motsatt), da det gir en indikasjon på hva som fører til at kneet ikke sentreres skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo godt være mer bastant i symptomer/problemer, men jeg vet jo ikke hva det vil si at. f.eks. leggen er svak, eller at hamstrings er for tighte. Eneste fellesnevner for denne sommeren, og forrige (ITBS i venstre) er squats (bena var svake punktet i mark) og forsøk på å løpe forfot.

- Underaktiv venstre glute max og høyre glute med

- knekk over kneskål ved ekstensjon, men (nesten) ikke om låret ligger på noe og hviler

- snapp over leggbenet lateralt ved fleksjon

- svake legger

- tight ITB

- over/underpronasjon

- Noe valgus.

...

Åjavisst, tror jeg har (hyper)mobil hofte. Skulderen er hvertfall det, og ved "lotus" tøying for lysken/innside lår kan jeg ta knærne helt ned til bakken.

Hva mener du med at leggbeinet stikker ut under patella?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke legge ut (evt PM) et bilde av holdningen din

Fra siden: rygg hofte knær og føtter må synes.

Forfra: kun føtter, knær og lår trengs å være synlig.

Tror fortsatt at problemet ligger i kjernestabilisering og glute max/legger (kronisk stramme hams)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×