Gå til innhold

Frekvens diskusjon (utdrag fra" Powerlifting benkpress anbefales?" )


kl99

Anbefalte innlegg

burny_ er en gjøk, og har en tendens til å misbruke moderatorstatusen sin til å gjøre slikt, det er bare å rapportere det mange nok ganger, så tar de kanskje hintet en eller annen gang.

Jeg og Burny har ikke verdens beste kjemi, men jeg klarer allikevel å se at behovet for å moderere DEG er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se her ja. Visste ikke så mye om meg allikevel nei?

Dave Tate, Eric Spoto og mange andre aktede atleter/trenere er kildene mine, og selvsagt egen trening og erfaring. Men dette er kanskje også appell til høyere autoritet? Lol.

Jeg kom med mine cents. Hvem av oss som er mest bastante er det vel ingen tvil om. Bare det å si at det finnes en fasit i trening er helt bak mål, i min mening.

Tar meg ikke nær, Burny. Du som virker mest butthurt her.

Jeg har jo snakket med deg om trening Kjetil, fått med meg mesteparten du poster på forumet etc. Hvor mye veit du om meg? Eg er ydmyk og reflektert. Og eg hadde ikke kommet med et sånt utsagn om eg ikkje meinte det.

Kanskje ikkje 10(!) ganger så flink, (sagt i et øyeblikk med litt ekstra glød og frustrasjon) men flinkere ihvertfall. Og Svein igjen er enda flinkere en meg!

- Dave Tate, bygger opp under broscience. Karen har et tonn med erfaring, og er relativt flink, men igjen: Doper, mye av de samme reglene gjelder ikke for rene folk.

. Eric Spoto er ingen trener?

Sammenligne med Boris Sheiko, Dietmar, alle trenerene for styrkeløft i Norge, Børge Fagerli, alle trenere innen olympiske løft +++

Og ikke minst, sammenligne med rene løftere.

Jeg tar meg heller ikke nær, men blir kanskje over hakket engasjert! Da dette er noe som virkelig engasjerer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burny_ er en gjøk, og har en tendens til å misbruke moderatorstatusen sin til å gjøre slikt, det er bare å rapportere det mange nok ganger, så tar de kanskje hintet en eller annen gang.

Hei Skunk! Igjen, du får lage ein tråd under "Tilbakemeldinger" om hvordan du synes min oppførsel er. Tagg gjerne alle du meiner at eg har behandlet urettmessig.

Om du klarer å komme med et eksempel utover tråden til ei på forumet som du likte å følge, som blei stengt så er du velkommen til å gjøre det :)

Du kan velge å fortsette diskusjonen rundt dette med Frekvens, eller stoppe på poste her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rom for å være uenig og ha andre erfaringer uten at det skal bli en konkurranse og kukmål. Jeg mente på ingen måte at noen av dere er inkompetente eller noe i den gata der, men synes det er et bastant utsagn at MP er ubetydelig for benkpress. Har heller ikke selv den erfaringen.

Dope: tåle mer volum. Prinsipper vil vedvare, som f.eks å minimere weakpoints, teknikk osv. Enig i at man skal være forsiktig med å forholde seg til VOLUMET som roidere bruker, da dette er ødeleggende for en som er clean.

Tror det er jævlig mange roidere som bruker sheiko og dietmar også. Konklusjon? Muskler og CNS kjenner kun stimuli og ikke programmer. Det vil da nødvendigvis være mange måter å kunne få gode resultater på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rom for å være uenig og ha andre erfaringer uten at det skal bli en konkurranse og kukmål. Jeg mente på ingen måte at noen av dere er inkompetente eller noe i den gata der, men synes det er et bastant utsagn at MP er ubetydelig for benkpress. Har heller ikke selv den erfaringen.

Dope: tåle mer volum. Prinsipper vil vedvare, som f.eks å minimere weakpoints, teknikk osv. Enig i at man skal være forsiktig med å forholde seg til VOLUMET som roidere bruker, da dette er ødeleggende for en som er clean.

Tror det er jævlig mange roidere som bruker sheiko og dietmar også. Konklusjon? Muskler og CNS kjenner kun stimuli og ikke programmer. Det vil da nødvendigvis være mange måter å kunne få gode resultater på?

Ja selvfølgelig er det rom for å være uenig, men når du kommer med bastante meninger, for så å avslutte med at du ikke gidder å diskutere mere, det funker jo ikke sånn?

Og hverken jeg eller Svein sa at militærpress er UBETYDELIG for benkpress, bare at den ikke er så viktig at 50% av press treningen skal være militærpress.

En doper kan også, pga høyere proteinsyntese +++ kjør ekstremt lavere frekvens, og MYE høyere intensitet.

Se feks Lillebrigde brødrene/faren. Tung Bøy/Benk/Mark ein gang annenhver uke, opp til 100% ++

De øker som faen. Prøv å la ein udopet ha samme resultat som det, skjer ikke.

Så du har andre faktorer enn et høyt volum.

Men igjen, vi snakker om frekvens, ikke volum.

At det er mange som bruker steroider og kjører Sheiko program er det liten tvil om, sjekk ut feks Kirill Sarychev

Han blir trent av Sheiko, og kommer straks til å ta ifra Spoto benkrekorden.

Skjønner ikke siste utsagnet ditt. Muskler, og CNS kjenner kun stimuli og ikke programmer ?

CNS kjenner volum, frekvens, og intensitet. Om det var så lett som at det kun trengte stimuli, så hadde det bare vært for kroppen å kjøre 5x5, legge på 2,5kg hver uke? Uansett hvor høyt nivå du kom på?

Trur du skal som sagt kikke litt på hvordan dietmar og sheiko programmer er satt opp, og hvor mye ting som faktisk går inn i å lage et sånt program.

Og det er ikke bare randomnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja selvfølgelig er det rom for å være uenig, men når du kommer med bastante meninger, for så å avslutte med at du ikke gidder å diskutere mere, det funker jo ikke sånn?

Og hverken jeg eller Svein sa at militærpress er UBETYDELIG for benkpress, bare at den ikke er så viktig at 50% av press treningen skal være militærpress.

En doper kan også, pga høyere proteinsyntese +++ kjør ekstremt lavere frekvens, og MYE høyere intensitet.

Se feks Lillebrigde brødrene/faren. Tung Bøy/Benk/Mark ein gang annenhver uke, opp til 100% ++

De øker som faen. Prøv å la ein udopet ha samme resultat som det, skjer ikke.

Så du har andre faktorer enn et høyt volum.

Men igjen, vi snakker om frekvens, ikke volum.

At det er mange som bruker steroider og kjører Sheiko program er det liten tvil om, sjekk ut feks Kirill Sarychev

Han blir trent av Sheiko, og kommer straks til å ta ifra Spoto benkrekorden.

Skjønner ikke siste utsagnet ditt. Muskler, og CNS kjenner kun stimuli og ikke programmer ?

CNS kjenner volum, frekvens, og intensitet. Om det var så lett som at det kun trengte stimuli, så hadde det bare vært for kroppen å kjøre 5x5, legge på 2,5kg hver uke? Uansett hvor høyt nivå du kom på?

Trur du skal som sagt kikke litt på hvordan dietmar og sheiko programmer er satt opp, og hvor mye ting som faktisk går inn i å lage et sånt program.

Og det er ikke bare randomnes..

Hvis du ser litt på måten dere svarte på; trenger jeg virkelig å forsvare at jeg ikke gadd? Så bastant var jeg ikke, og det veit du Burny.

Dere sa kutt ut MP, dårlig overføring. Jeg var uenig og ytret dette. Posten min var absolutt relevant for tråden, men vips så var den flyttet til en annen tråd, mens deres bidrag ikke?

Enig, men genetikk? Mange dopere som ikke kan gjøre dette.

Poenget er at det er sammenlagt stimuli på en muskel som betyr noe, ikke om du kjører 5/3/1 eller sheiko (dette vet ikke kroppen forskjell på). Tror vi snakker jævlig mye forbi hverandre Burny, ettersom du kverulerer på ting jeg sier for at det så skal komme frem at vi er enige. Kanskje jeg, du eller begge forklarer dårlig?

Har overhode ikke påstått at det er random. Du misforstår hele bidraget mitt! Eneste jeg påstod var at MP absolutt har overføringsverdi, og at mange andre er enige i dette. Det dere da sier er at jeg bare appellerer til høyere autoritet og bruker roidere som referanse, for å avelegitimere hele bidraget mitt (så tvil, som jeg var inne på). Synes det er en kjip måte å diskutere på, og jævlig frustrerende for motparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser litt på måten dere svarte på; trenger jeg virkelig å forsvare at jeg ikke gadd? Så bastant var jeg ikke, og det veit du Burny.

Dere sa kutt ut MP, dårlig overføring. Jeg var uenig og ytret dette. Posten min var absolutt relevant for tråden, men vips så var den flyttet til en annen tråd, mens deres bidrag ikke?

Enig, men genetikk? Mange dopere som ikke kan gjøre dette.

Poenget er at det er sammenlagt stimuli på en muskel som betyr noe, ikke om du kjører 5/3/1 eller sheiko (dette vet ikke kroppen forskjell på). Tror vi snakker jævlig mye forbi hverandre Burny, ettersom du kverulerer på ting jeg sier for at det så skal komme frem at vi er enige. Kanskje jeg, du eller begge forklarer dårlig?

Har overhode ikke påstått at det er random. Du misforstår hele bidraget mitt! Eneste jeg påstod var at MP absolutt har overføringsverdi, og at mange andre er enige i dette. Det dere da sier er at jeg bare appellerer til høyere autoritet og bruker roidere som referanse, for å avelegitimere hele bidraget mitt (så tvil, som jeg var inne på). Synes det er en kjip måte å diskutere på, og jævlig frustrerende for motparten.

Sa jo aldri at militærpress skulle kuttes ut, men at benk var viktigere å prioritere. 531 er det 50% Benk, 50% Militærpress. Eric Spoto som du nevner har nok ikke Militærpress 50% av benkingen sin? Eller for å være meir nøyaktig, eg har sett treningsprogrammet hans. Og det ser ut som dette:

Monday: Heavy Bench

135×15, 135×10, 225×10, 315×10, 405×5, 495×3, 585×1, 635×1, 675×1, 705×1, 705×1

3board press – 705×3, 735×3

Tuesday: Heavy Upper Back

Chest supported row – Hammer Strength 10 sets 12 plates – set up just like negative of bench press.

Rear Delts – 3 sets Face Pulls with Cable and Rope, Reverse Pec deck 3 sets.

Wednesday: OFF

Thursday: Rep Bench Day

3 sets with 405-500 15-20 reps per set.

Some triple board work, more reps 2 sets 600 10 reps.

Standing Shoulder Press – 3 sets 315x 10

Friday: Rotator Cuff, prehab, rehab movements, bands, etc.

Saturday: OFF

Sunday: OFF

3 sett militærpress i uka. XX antall sett Benkpress.

Sammenlagt stimuli har jo mest å si, men hvordan kan du da si at kroppen ikke merker forskjell på 531 og Sheiko? Har du sett mengden i et standard sheiko program ift. 531?

Og igjen, les gjerne frekvensprosjektet...

Dette er det FORSKET på, og resultatene er ganske så klare. Samt for å ikke nevne all erfaringen.

Ja vi snakker nok mye rundt hverandre. Ein og ein ting fra nå av? Så unngår vi kanskje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jo aldri at militærpress skulle kuttes ut, men at benk var viktigere å prioritere. 531 er det 50% Benk, 50% Militærpress. Eric Spoto som du nevner har nok ikke Militærpress 50% av benkingen sin? Eller for å være meir nøyaktig, eg har sett treningsprogrammet hans. Og det ser ut som dette:

3 sett militærpress i uka. XX antall sett Benkpress.

Sammenlagt stimuli har jo mest å si, men hvordan kan du da si at kroppen ikke merker forskjell på 531 og Sheiko? Har du sett mengden i et standard sheiko program ift. 531?

Og igjen, les gjerne frekvensprosjektet...

Dette er det FORSKET på, og resultatene er ganske så klare. Samt for å ikke nevne all erfaringen.

Ja vi snakker nok mye rundt hverandre. Ein og ein ting fra nå av? Så unngår vi kanskje det.

Deal ;) 50% var Ikke det jeg kommenterte, men overføringsverdien. Burde kanskje ha gjort dette tydeligere.

Ift stimuli så misforstår du meg fortsatt, for jeg snakker generelt. Er helt enig i at sammenlagt stimuli er essensen, og at denne må programmeres på en smart måte.

Programmeringen (stimuli) kroppen vil tåle, vil da variere ift til de punktene jeg førte opp, og sikkert enda flere. Det er jo helt syt mange variabler med i bildet, om man vil komme forbi "average". SPESIELT om man er drug free!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet oppsummering av mine meninger Kjetil.

- Militærpress er ikke best for å øke benkpressen din, og burde ikke ta så mye plass i et program at du må miste mange benkpress sett over den.

- Og burde bare være i et treningsprogram som en tilleggøvelse for skulderstyrke og skulderhelse.

- Baserer denne påstand på:

- Egenerfaring, både på meg selv, og folk eg har trent. (Eks korrelasjon på antall økt kg i MP kontra benk)

- Erfaring som leder av ein styrkeløft klubb der eg har sett flere med Norgesrekorder ALDRI trene skulderpress som noe annet enn ein lett tilleggsøvelse.

- Sett på hva noen av de beste trenerene i verden gjør: Sheiko, Dietmar, Mike Tuchscherer, se på noen av de beste benkpresserene: Kirill Sarychev, Scott Mendelson, Ryan Kennelly, (Dopere ja) + alle de gode norske løfterene.

Ny påstand:

- Høyere Frekvens er bedre enn lavere frekvens.

- Passer tilnærmet alle, nybegynnere eller viderekommende.

- Baserer denne påstand på:

- Egenerfaring, både på meg selv, og folk eg har trent. Og folk eg kjenner.

- Sett på hva noen av de beste trenerene i verden gjør: Sheiko, Dietmar, Mike Tuchscherer, ++

Norge og Russland/Ukraina etc dominerer....

Se på Frekvens prosjektet, igjen LES den. Der er det svart på hvit, det er rett og slett udiskutabelt det beste.

Kom gjerne med noe motstridene forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker mer for meg som at det, for dopede utøvere, er mengden steroider som avgjør resultatet. Ikke treningsmetodene deres. Metodene deres kan være helt greie, men det er steroidene som får dem så sterk.

Man ser jo at dopede løftere i USA slik som Dan Green og Eric Lilliebridge feks foretrekker relativt lav frekvens og høyt volum og intensitet i forhold til topp IPF-løftere.

Hvis man fjernet steroidene, hvor sterk ville Eric Spoto vært da? Ville hans metoder kunne gjort ham til verdens sterkeste dopingfrie benkpresser?

Dersom man hadde fjernet steroidene fra Phil Heath, ville hans metoder da kunne gjort ham til verdens beste dopingfrie kroppsbygger?

Hvordan kan man vite at resultatene ikke kommer av gode gener, mediocre treningskunnskap + store doser steroider?

Man hører ofte at bolere blir forsvart med at "det er 1% steroider og 99% hardt arbeid!!"

30% steroider og 70% hardt arbeid synes jeg høres mer korrekt ut. Men så er jeg bare en hater som ikke vet hva hardt arbeid er.

Nå ser man derimot Kirill Sarychev som er både dopet, og som blir coachet av Boris Sheiko. Sheiko er et system vi vet også funker på dopingfrie løftere. Og med resultatene til Kirill, kanskje dette viser hva man kan få til dersom man kombiner gode gener og steroider med mer optimale treningsmetoder.

Kirill løftet bare noen få lbs under Eric Spoto sin all-time rekord i benk. Men tingen er jo at Spoto hadde så godt som null pause under sitt løft (som han så vidt fikk opp). I mens Kirill hadde en legit stopp på bunnen, men løftet allikevel vekten lett.

"When Ryan wanted to get to a 1,000 lb bench press, he knew he needed even more steroids. He didn’t mention that he needed another two years of solid training, where he’d periodize his training and implement strategic assistance lifts at various time points. It was all about the steroids. He knew that this amount would take him to this level, and to get to the next level, he’d need to take this amount. "

http://bretcontreras.com/youre-all-a-bunch-of-pathetic-weaklings-says-the-steroid-using-powerlifter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deal ;) 50% var Ikke det jeg kommenterte, men overføringsverdien. Burde kanskje ha gjort dette tydeligere.

OK. Men igjen, overføringsverdien i mine øyne (Les siste posten min, ikke quote denne på akkurat det, men heller den andre) er LAV.

Ift stimuli så misforstår du meg fortsatt, for jeg snakker generelt. Er helt enig i at sammenlagt stimuli er essensen, og at denne må programmeres på en smart måte.

Programmeringen (stimuli) kroppen vil tåle, vil da variere ift til de punktene jeg førte opp, og sikkert enda flere. Det er jo helt syt mange variabler med i bildet, om man vil komme forbi "average". SPESIELT om man er drug free!!!

Tre hovedfaktorer for et program:

- Frekvens

- Volum

- Intensitet

Ja det finnes ein god del variabler, som søvn, mat, hverdags stress, nivå som du nevner, steroider, etc.

Men du har enda TRE ting du kan leke med i et program.

Og om det er BEVIST at høyere frekvens er bedre, hvorfor ikke bare justere Volum og Intensitet iforhold til de variablene ovenfor istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrkeforholdet mellom benk og press er ikke veldig relativ. Hvertfall ikke etter egen erfaring, i klubben har vi en som rawbenker nesten 200kg og klarer ca 75kg i press. Jeg klarer rundt 160kg i benk og 100kg i press..

Samme her. Jeg hadde vel 170kg raw i benk, økte pressen min fra 75-80kg til 100kg. Økte 0kg i rawbenk.

Derimot Floorpress, declinebenk og smalbenk, har eg økt 10kg der, så har alltid benken min også økt 10kg.

Desto lengere vekk fra et løft du går teknisk, desto mindre overføring er det. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre hovedfaktorer for et program:

- Frekvens

- Volum

- Intensitet

Ja det finnes ein god del variabler, som søvn, mat, hverdags stress, nivå som du nevner, steroider, etc.

Men du har enda TRE ting du kan leke med i et program.

Og om det er BEVIST at høyere frekvens er bedre, hvorfor ikke bare justere Volum og Intensitet iforhold til de variablene ovenfor istedenfor?

Ser poenget ditt. Det er da allikevel interessant at mange på toppen(og ikke) ikke trener slik, uavhengig av hva forskningen viser.

Nå kan man finne litteratur som støtter nesten alle påstander om dagen, (mener ikke at det du sier er bullshit, på ingen måte), og jeg er derfor litt skeptisk til såkalte fasiter.

Har forresten lest dette før, og er enig i at det er interessant. Liker også at du selv har hatt gode erfaringer + hos klienter (anekdoter ftw)

Man kommer videre hele tiden i alle forskningsfelt; noe blir kastet og noe beholdt. Jeg mener at dette er verdt å ha i tankene når man argumenterer med at forskning viser ditt og datt.

Men, tror ikke vi kommer noe særlig lengre, eller henter noen personlig utvikling av å dra ut denne diskusjonen. Og det er vel helt greit, ingen trenger å være enige om alt?

Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellig og dermed er optimal teknikk individbasert.

Det betyr også at noen opplever god overføringsverdi av OHP, mens andre bare ender opp med å fucke opp skuldrene sine.Tricky å være for påståelig enten en er det den ene eller andre veien.

Forøvrig er det et faktum at volum, intensitet og frekvens er de variablene en har å leke med, om en får det andre på plass.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Visste ikke så mye om meg allikevel nei?

Dave Tate, Eric Spoto og mange andre aktede atleter/trenere er kildene mine, og selvsagt egen trening og erfaring. Men dette er kanskje også appell til høyere autoritet? Lol.

Jeg kom med mine cents. Hvem av oss som er mest bastante er det vel ingen tvil om. Bare det å si at det finnes en fasit i trening er helt bak mål, i min mening.

Tar meg ikke nær, Burny. Du som virker mest butthurt her.

Synd at det som vanlig skal bli en personlig greie her inne, istedet for en respektfull deling av erfaringer og bidrag.

Hvem er det som sørger for at diskusjoner som denne blir alt annet enn "respektfull deling av erfaringer og bidrag", Kjetil1234? Du har jo prestert å bli banna fra SS-forumet pga. måten du diskutererer på. Stein og glasshus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...