Gå til innhold

Frekvens diskusjon (utdrag fra" Powerlifting benkpress anbefales?" )


kl99

Anbefalte innlegg

Denne tråden er et utdrag fra ein annen tråd, der diskusjonen gikk noe utover det trådstarter ville vite.

- Moderator ( burny_ )

Bytt ut skulderpress med benkpress. Skulderpress har lav korrelasjon med økning i benkpress, spesielt om du sammenligner med en mer spesifikk benkpressvariant.

Målt i kilo overføringsverdi.

1 kg økning i skulderpress vil ikke gi 1 kg økning i benkpress.

Derimot vil 1 kg økning i benkpress gi 1 kg økning i benkpress = 100 % overføring.

Dette må sees i kontekst.

Eric Spoto, verdens sterkeste RAW benkpresser, setter militærpress (stående skulderpress) som en av de beste tillegsøvelsene til benkpress.

Hvor ofte du vil benke, kommer an på intensitet, søvn, mat, genetikk, nåværende nivå osv.

Ingen fasit på dette. Om du allerede trener fem ganger i uka, er det begrenset hvor mye du kan legge til og fortsette å ha fremgang.

Min erfaring er at mange nybegynnere (som LIKER å trene) pusher seg for hardt og ikke for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eric Spoto, verdens sterkeste RAW benkpresser, setter militærpress (stående skulderpress) som en av de beste tillegsøvelsene til benkpress.

Hvor ofte du vil benke, kommer an på intensitet, søvn, mat, genetikk, nåværende nivå osv.

Ingen fasit på dette. Om du allerede trener fem ganger i uka, er det begrenset hvor mye du kan legge til og fortsette å ha fremgang.

Min erfaring er at mange nybegynnere (som LIKER å trene) pusher seg for hardt og ikke for lite.

Eric Spoto har den som TILLEGGSøvelse. I 531 så har du 50/50 benk og militærpress. VESENTLIG forskjell.

Så har du alle de andre som er i toppen når det gjelder benk, som IKKE trener skulderpress.

Hvor ofte du vil benke reguleres ikke av intensitet, søvn, mat, genetikk, nåværende nivå? På hva slags måte gjør det det?

Og jo, det er igrunn ein fasit. Sjekk ut frekvensprosjektet. :) Finn gjerne noe forskning som motsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte du vil benke reguleres ikke av intensitet, søvn, mat, genetikk, nåværende nivå? På hva slags måte gjør det det?

Kødder du? Evne til recovery? CNS fatigue?

Byggestener? Hormonell balanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Evne til recovery? CNS fatigue?

Byggestener? Hormonell balanse?

Intensitet - Har du et bra program, så justeres intensiteten utifra volum og frekvens.

Søvn - Den trenger du like mye av uansett om du har et høyfrekvens eller lavfrevens program.

Mat - Samme som over

Nåværende nivå - Hva har det å si? Sett mange utøver både som er nybegynnere, eller verdensmestere som benker 5 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intensitet - Har du et bra program, så justeres intensiteten utifra volum og frekvens.

Søvn - Den trenger du like mye av uansett om du har et høyfrekvens eller lavfrevens program.

Mat - Samme som over

Nåværende nivå - Hva har det å si? Sett mange utøver både som er nybegynnere, eller verdensmestere som benker 5 dager i uka.

Nettopp, så den som har laget programmet har allerede planlagt intensiteten (fordi sen er viktig), så hva krangler du for?

Enig, men mange sover dårlig. Og du får ikke resultater da.

Mer trening, mer mat. Proteinsyntese? Økt forbrenning?

Lengre du har kommet i treningen og potensialet ditt, desto mer krevende er det for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Spoto er ein genetisk freak, full av steroider, og kunne sikkert trent hvordan han ville og enda fått resultater.

Haha, mange som er freaks og fulle av steroider som ikke er i nærheten. Skal man nå verdenstoppen må man ha alt på plass, ikke bare genetikk og bol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Nettopp, så den som har laget programmet har allerede planlagt intensiteten (fordi sen er viktig), så hva krangler du for?

2. Enig, men mange sover dårlig. Og du får ikke resultater da.

3. Mer trening, mer mat. Proteinsyntese? Økt forbrenning?

4. Lengre du har kommet i treningen og potensialet ditt, desto mer krevende er det for kroppen.

1. Hvorfor skreiv du opp intensitet som ein faktor da? Et bra program tar hensyn til frekvens og volum når intensiteten justeres.

2. Igjen, irrelevant for frekvens, du som tok det opp. Hvorfor?

3. Hva? Igjen, du trenger like mye mat på et bra høyfrekvensprogram som et bra lavfrekvens program? Så irrelevant.

4. Ja, det er mere krevende på kroppen. Derfor: Ha 5 "lette økter" i benk, på maks 75%. Eller å ha benk 1-2 ganger i uka der du må opp på 90%+ for å få tilsvarende resultat. Hva trur du er mest krevende for kroppen, cns, etc? Opp på 90%+ hver uke, som feks Westside da, eller holde seg lavere, men oftere?

Trur du burde undersøke hva noen av de beste i verden gjør, som gjerne er reine i tillegg. Sjekk ut Dietmar sine programmer, Sheiko sine programmer. Ikke se på gjennombola amerikanere som kjører lav frekvens pga at Louie Simmons sier at det er verdens beste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mange som er freaks og fulle av steroider som ikke er i nærheten. Skal man nå verdenstoppen må man ha alt på plass, ikke bare genetikk og bol.

Ja om han hadde hatt ein trener så hadde han kanskje kommet enda høyere opp.

Foreslår at du feks sjekker ut kirill sarychev. Se hva du finner på hvordan han trener, hvem som trener han (Sheiko).

Han er doper, men trener på ein heilt annen måte en Eric spoto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, la oss så tvil istedet for å komme med noe konkret.

At jeg gidder å diskutere med dere :) snx

At du gidder å diskutere med oss? Jeg har selvtillit nok til å si at eg kan 10 ganger så mye om trenings programmering enn deg. Svein kan enda meir enn meg igjen...

Og når du blir møtt av motstand som nå, så stikker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor skreiv du opp intensitet som ein faktor da? Et bra program tar hensyn til frekvens og volum når intensiteten justeres.

2. Igjen, irrelevant for frekvens, du som tok det opp. Hvorfor?

3. Hva? Igjen, du trenger like mye mat på et bra høyfrekvensprogram som et bra lavfrekvens program? Så irrelevant.

4. Ja, det er mere krevende på kroppen. Derfor: Ha 5 "lette økter" i benk, på maks 75%. Eller å ha benk 1-2 ganger i uka der du må opp på 90%+ for å få tilsvarende resultat. Hva trur du er mest krevende for kroppen, cns, etc? Opp på 90%+ hver uke, som feks Westside da, eller holde seg lavere, men oftere?

Trur du burde undersøke hva noen av de beste i verden gjør, som gjerne er reine i tillegg. Sjekk ut Dietmar sine programmer, Sheiko sine programmer. Ikke se på gjennombola amerikanere som kjører lav frekvens pga at Louie Simmons sier at det er verdens beste ting.

1, 2, 3: som generelle faktorer. Vi snakker forbi hverandre.

4: begge er ålreit, noen responderer bedre på den ene vs den andre i min erfaring.

Westside har vel 90% på ett løft i uka, og kun ME på en gitt øvelse per 3 uke. Ikke to ganger i uka.

Trening handler også om å ha det gøy, og ikke alle liker å kjøre 75% 5 ganger i uka, og ihvertfall ikke når man kan få samme resultater på andre måter som er mer variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å også lime inn deres påstand om at OHP ikke betyr noe for benkpress? Du kan lage tråden under ditt eget navn, jeg har ikke laget noen som helst tråd.

Pent gjort å fjerne tilsvarene mine du ikke likte. MOD POWER ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, 2, 3: som generelle faktorer. Vi snakker forbi hverandre.

4: begge er ålreit, noen responderer bedre på den ene vs den andre i min erfaring.

Westside har vel 90% på ett løft i uka, og kun ME på en gitt øvelse per 3 uke. Ikke to ganger i uka.

Trening handler også om å ha det gøy, og ikke alle liker å kjøre 75% 5 ganger i uka, og ihvertfall ikke når man kan få samme resultater på andre måter som er mer variert.

Ja det er generelle faktorer. Så hva har det med frekvensen å gjøre? Du kommer med et argument, så sier du at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre?

Westside har av og til flere løft på 90%+ gjerne 100% også, ein dag i uken per løft ja. Samt ein "lett" dag.

ME hver eneste uke, nesten uansett. 1 dag på benk, 1 dag på bøy variant.

Veit ikke hvordan du har estimert de ti gangene jeg, Burny. Fra egoet ditt, kanskje. For du veit svært lite om hvordan jeg trener. ;) At du føler behov for å ytre deg på en såpass arrogant måte, sier vel mer om usikkerheten din enn selvtilliten din.

.

De 10 gangene kommer fra ditt kunnskapsnivå rundt emnet. Du sier at du ikke vil trene ein muskel som er støl, som om det har noe å si feks?

Du sier imot eks frekvensprosjektet. +++

Kanskje du skal prøve litt forskjellige typer trening, over litt lengere tid, før du er så bastant?

Har du noensinne prøvd et høyfrekvens program, evnt trent folk på den måten?

Gjerne da også trent samme person både med høy og lav frekvens?

Har du lest om frekvensprosjektet?

Har du undersøkt Sheiko og Dietmar sine programmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å også lime inn deres påstand om at OHP ikke betyr noe for benkpress? Du kan lage tråden under ditt eget navn, jeg har ikke laget noen som helst tråd.

Pent gjort å fjerne tilsvarene mine du ikke likte. MOD POWER ;)

Har ordnet det nå, samt lagt til det siste fra deg i ein quote. Gikk litt fort i svingene under det å dra ut fra den andre tråden, det er bare å beklage. Har fått med det meste nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å også lime inn deres påstand om at OHP ikke betyr noe for benkpress? Du kan lage tråden under ditt eget navn, jeg har ikke laget noen som helst tråd.

Pent gjort å fjerne tilsvarene mine du ikke likte. MOD POWER ;)

burny_ er en gjøk, og har en tendens til å misbruke moderatorstatusen sin til å gjøre slikt, det er bare å rapportere det mange nok ganger, så tar de kanskje hintet en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er generelle faktorer. Så hva har det med frekvensen å gjøre? Du kommer med et argument, så sier du at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre?

Westside har av og til flere løft på 90%+ gjerne 100% også, ein dag i uken per løft ja. Samt ein "lett" dag.

ME hver eneste uke, nesten uansett. 1 dag på benk, 1 dag på bøy variant.

De 10 gangene kommer fra ditt kunnskapsnivå rundt emnet. Du sier at du ikke vil trene ein muskel som er støl, som om det har noe å si feks?

Du sier imot eks frekvensprosjektet. +++

Kanskje du skal prøve litt forskjellige typer trening, over litt lengere tid, før du er så bastant?

Har du noensinne prøvd et høyfrekvens program, evnt trent folk på den måten?

Gjerne da også trent samme person både med høy og lav frekvens?

Har du lest om frekvensprosjektet?

Har du undersøkt Sheiko og Dietmar sine programmer?

Se her ja. Visste ikke så mye om meg allikevel nei?

Dave Tate, Eric Spoto og mange andre aktede atleter/trenere er kildene mine, og selvsagt egen trening og erfaring. Men dette er kanskje også appell til høyere autoritet? Lol.

Jeg kom med mine cents. Hvem av oss som er mest bastante er det vel ingen tvil om. Bare det å si at det finnes en fasit i trening er helt bak mål, i min mening.

Tar meg ikke nær, Burny. Du som virker mest butthurt her.

Synd at det som vanlig skal bli en personlig greie her inne, istedet for en respektfull deling av erfaringer og bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...