Gå til innhold

Mac eller vanlig pc?


Swålruz

Anbefalte innlegg

Hvis du har hatt en mac i 5,5 år og er fornøyd med det så vil du neppe bli fornøyd med å hoppe over til en windows-maskin nå. MacBook Pro ble akkurat oppdatert så nå er et veldig gunstig tidspunkt å kjøpe på. Mangel av CD-rom er et pluss ikke et minus. Internett og USB erstatter alt som CD-romen noensinne har blitt brukt til så det er ingen vits å gjøre maskinen større og tyngre enn nødvendig med å integrere en dinosaur du aldri vil bruke.

Har 13" MacBook Pro retina selv og er storfornøyd med den. Det er en veldig veldig bra maskin. Og en tilsvarende windows-pc vil ikke koste deg nevneverdig mindre uansett.

Du kind of fikk meg til å bestemme meg for hva jeg bør gå for :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke fatte at folk faktisk diskuterer dette. I "gamledager", da Mac hadde egen hardwarearkitektur og faktisk var noe spesielt kan jeg skjønne at det faktisk var et skille, men i dag er faktisk innmaten i en Mac identisk med innmaten i en annen PC. Den store forskjellen ligger i valgfrihet i forhold til hardware og fleksibilitet og frihet når det kommer til software.

Owh.. og pris.

Vi er tre på avdelinga på jobben som fikk godkjent kjøp av laptopper til hjemmekontor for en tid tilbake. Mine to kollegaer kjøpte hver sin MacBook 13". Helt greie maskiner (om man ser bort fra at en webutvikler med minst 3-4 konsoll-/putty-sessjoner, et par editorer, 3-4 forskjellige nettlesere, MySQL Workbench, theGimp/Photoshop, og epost-klient oppe ikke kan jobbe effektivt på en nettbrett-size skjerm, for ikke å snakke om det forkrøplet lille netbook-tastaturet, men det angår ikke denne diskusjonen).

Uansett..

Maskinene deres kostet rett oppunder 13.000kr. For samme pris fikk jeg en HP-laptop med:

  • 17" skjerm med flott kontrast og fargedybde
  • Ekstra Samsung 27" TrueColor skjerm til pulten på jobb.
  • Windows-lisens (fordi jeg ble lei av å kjøre linux på jobb og ville ha litt variasjon). Valget er en smakssak, men evnen til å foreta valget er for meg en så stor bonus at å betale for en platform der valget taes fra meg ikke engang er et alternativ.
  • Fantastisk fullsize tastatur
  • Oppgradering til SSD-disk som er både raskere og ~2x større enn SSD-disken i MacBooken
    • To interne harddiskbrønner så jeg kunne beholde den gamle, digre disken i tillegg til den nye, svinraske SSD-en.

    [*]Quadcore i7 versus Dualcore i5, en betydelig forskjell når det kommer til kraft, batteritid, og det at vi kjører lokale utviklingsmiljøer (inkludert database- og webserver mm.) som virtuelle maskiner.

    [*]Latterlig mye bedre skjermkort enn MacBooken.

    [*]Oppgradering til like mye minne som MacBooken (8GB), med mulighet til å oppgradere til 64GB om den kunstige begrensninga i chipsettet en dag løftes. I Macen er minnet loddet og maskina forsegla, så man har null oppgraderingsmuligheter.

    [*]Utganger. Ja, MacBooken har HDMI-, USB- og nettverksporter, men skal man koble til noe trenger man så mange dongler at den stakars laptoppen fort ser ut som en strandet blekksprut. Laptoppen min har derimot.. du vet.. alle utgangene det har vært normalt og nyttig at alle skikkelige PC-er i hele verden har hatt de siste 10 åra.

Jeg har gjort samme Mac-versus-annen-laptop/pc-sammenligning før, flere ganger, og ender alltid på samme konklusjon: Man betaler mange tusenlapper for Mac-merkenavnet. Siste eksemplet jeg såvidt husker var en stasjonær Apple-maskin som kostet i størrelsesorden 21.000kr. En PC med tilsvarende eller bedre hardware, i et dødspent Lian-Li kabinett i børstet aluminium, kom på 13.000kr.

Liker du Mac best? For all del, kjøp Mac. Er litt samme problemet jeg har med Mac-fanbois som jeg har med vegetarianere. Jeg driter i hva du velger å spise akkurat som jeg driter i hva du velger som underholdnings- eller jobbplatform, men ikke påstå at vegetarianere er sunnere eller at Mac er objektivt bedre når det beviselig er feil.

(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Mac er high-end produkter hvor prisen virker høy hvis man kun sammenligner spesifikasjoner er det ingen som er uenig i. Men det gir ingen mening å sammenligne et high-end produkt med et mid- eller low-end produkt. Ser du på sammenlignbare produktserier (Sony Vaio, Dell XPS), så holder Mac omtrent samme prisnivå som disse.

Det er som med biler: hvis alle dine krav til en bil kan tallfestes (1 ratt, 4 hjul, 150hk, 0,6l på mila) så blir Mercedes, BMW og diverse andre high-end bilmerker meningsløse å vurdere. Disse bilene eksisterer for folk som har andre krav enn de du kan tallfeste.

På samme måte som Mac selger seg på andre kvaliteter enn de man kan skrive ned i reklameblekka til Lefdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Mac er high-end produkter hvor prisen virker høy hvis man kun sammenligner spesifikasjoner er det ingen som er uenig i. Men det gir ingen mening å sammenligne et high-end produkt med et mid- eller low-end produkt. Ser du på sammenlignbare produktserier (Sony Vaio, Dell XPS), så holder Mac omtrent samme prisnivå som disse.

Det er som med biler: hvis alle dine krav til en bil kan tallfestes (1 ratt, 4 hjul, 150hk, 0,6l på mila) så blir Mercedes, BMW og diverse andre high-end bilmerker meningsløse å vurdere. Disse bilene eksisterer for folk som har andre krav enn de du kan tallfeste.

På samme måte som Mac selger seg på andre kvaliteter enn de man kan skrive ned i reklameblekka til Lefdal.

Beklager, men det er et tulleargument.

Hovedkortet i en Mac er nøyaktig det samme kortet, komponent for komponent og bane for bane, som samme hovedkort plassert i en hvilken som helst annen maskin.

CPU-en i en Mac er nøyaktig den samme, transistor for transistor, som samme CPU plassert i en annen maskin.

Minnet i en Mac er nøyaktig det samme som samme minnet plassert i en annen maskin.

You get the drift. Komponentene i en Mac er produsert av de samme menneskene, på de samme fabrikkene, etter de samme skjemaene, og er holdt til samme testspesifikasjoner og krav som komponentene i enhver annen PC. En Dualcore Intel-i5 er en Dualcore Intel-i5 uavhengig av merkelappen på maskina den står i, og en Quadcore Intel-i7 er rent objektivt bedre.

For at analogien din skal fungere må man anta at den eneste forskjellen på high-end-biler og low-end-biler er merket. Med andre ord: Hva er best? En Mercedes produsert av Mercedes med Apple-branding, som alltid er hvit og laget av plast, eller en identisk Mercedes produsert av Mercedes med akkurat den fargen, det interiøret, og de felgene du vil ha?

For å presisere, nok en gang: Maskinvaren i en Apple-maskin har siden 2006 vært helt identisk med maskinvaren man finner i alle andre datamaskiner eller kan kjøpe del for del for å bygge en PC selv. Helt dønn identisk. Det er ingen kvalitetsforskjell. De eneste store forskjellene er at en Mac er en ferdigbygget kloss du ikke engang kan ha med et ekstra batteri til, der du er bundet til én platform.

En MacBook og en laptop kan altså være helt. Freaggin'. Identiske. Laptoppen kommer bundlet med et OS, det samme gjør MacBooken. Hvor kommer da markup-en på 150-200% fra? Jo, Apple-logoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har macbook air fra 2008.

Installerte Yosemite Beta, og har Ios8 Dev på telefonen - ouuh what love. Sømløshet mellom telefon, data og nettbrett er for meg ankerpunktet med mac. Gratis oppdatering av operativsystem all the way har veid opp for de tusenlappene ekstra når jeg tenker meg om.

Vis full release av yoesmite og ios8 blir en slik suksess betaen skal ha det til, er jeg glad jeg befinner meg i et lukket system.

Og plug and play, dra den ut av eska og du er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har macbook air fra 2008.

Installerte Yosemite Beta, og har Ios8 Dev på telefonen - ouuh what love. Sømløshet mellom telefon, data og nettbrett er for meg ankerpunktet med mac. Gratis oppdatering av operativsystem all the way har veid opp for de tusenlappene ekstra når jeg tenker meg om.

Vis full release av yoesmite og ios8 blir en slik suksess betaen skal ha det til, er jeg glad jeg befinner meg i et lukket system.

Og plug and play, dra den ut av eska og du er klar.

Det du nevner, samt at man aldri har problemer med ting som drivere er klart fordeler som for enkelte veier opp for det at man kun kan bruke utstyret til produsentens formål, på produsentens måte. Det er dog litt for subjektivt til å kunne si noe om hva som faktisk er bedre. Jeg verdsatte valgfrihet og mulighet til å oppgradere høyere enn simplisitet og betalingsfengsel selv i "gamledager" da valgfriheten medførte endel ekstra knot og vedlikehold.

Bare tenk, hadde du kjøpt en laptop fra 2008 hadde du hatt gratis oppdatering av den versjonen av operativsystemet som medfulgte, og du hadde hatt nok tusenlapper til overs til å kjøpe en ny, kurrant laptop med nyeste OS i 2010, 2012, og 2014. ;)

Forøvrig er all integrasjon nesten sømløs om dagen. Android-telefonen min oppfordrer meg ved første oppstart til å logge på google-kontoen min, hvorpå alt av relevante kontakter og bilder dukker opp. Plugger jeg telefonen i en hvilken som helst maskin (produsert av andre enn Apple) får jeg opp disken og minnekortet til telefonen som flyttbar media på maskina. Jeg kan synce filer, kontakter, og meldinger/epost med alle tjenester (ikke produsert av Apple), være det seg MS OneDrive, Dropbox, MS Exchange/Outlook, GMail, FaceBook, eller hva som helst annet.

Ved første oppstart av en ny laptop bes man skrive inn navnet sitt samt velge et passord. Alt av drivere er allerede lagt inn og oppdateres fortløpende, samme gjelder OS og øvrig software.

Så, hvordan er Apples "Walled garden" fortsatt et argument for platformen? For 10-12 år siden var drivere, IRQ-konflikter, og shoddy tredjepartsdrivere et problem som Apple i stor grad unngikk ved tyrannisk kontroll på platformene sine.

Please enlighten me. Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor et produkt med Apple-logoen skal være verdt 150-200% av det kombinasjonen av hardware og OS-bundle tilsier at det skal være verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner, samt at man aldri har problemer med ting som drivere er klart fordeler som for enkelte veier opp for det at man kun kan bruke utstyret til produsentens formål, på produsentens måte. Det er dog litt for subjektivt til å kunne si noe om hva som faktisk er bedre. Jeg verdsatte valgfrihet og mulighet til å oppgradere høyere enn simplisitet og betalingsfengsel selv i "gamledager" da valgfriheten medførte endel ekstra knot og vedlikehold.

Bare tenk, hadde du kjøpt en laptop fra 2008 hadde du hatt gratis oppdatering av den versjonen av operativsystemet som medfulgte, og du hadde hatt nok tusenlapper til overs til å kjøpe en ny, kurrant laptop med nyeste OS i 2010, 2012, og 2014. ;)

Forøvrig er all integrasjon nesten sømløs om dagen. Android-telefonen min oppfordrer meg ved første oppstart til å logge på google-kontoen min, hvorpå alt av relevante kontakter og bilder dukker opp. Plugger jeg telefonen i en hvilken som helst maskin (produsert av andre enn Apple) får jeg opp disken og minnekortet til telefonen som flyttbar media på maskina. Jeg kan synce filer, kontakter, og meldinger/epost med alle tjenester (ikke produsert av Apple), være det seg MS OneDrive, Dropbox, MS Exchange/Outlook, GMail, FaceBook, eller hva som helst annet.

Ved første oppstart av en ny laptop bes man skrive inn navnet sitt samt velge et passord. Alt av drivere er allerede lagt inn og oppdateres fortløpende, samme gjelder OS og øvrig software.

Så, hvordan er Apples "Walled garden" fortsatt et argument for platformen? For 10-12 år siden var drivere, IRQ-konflikter, og shoddy tredjepartsdrivere et problem som Apple i stor grad unngikk ved tyrannisk kontroll på platformene sine.

Please enlighten me. Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor et produkt med Apple-logoen skal være verdt 150-200% av det kombinasjonen av hardware og OS-bundle tilsier at det skal være verdt.

Fordi det funker, sømløst, fra du starter maskinen til du slår den av. Og jeg er har ikke tenkt å "enlighten you". Jeg gikk fra å være gamer med high end PC til å bruke MAC da jeg sluttet med gaming, og er storfornøyd med hva det skulle koste meg av en tusenlapp to eller tre ekstra.

Forøvrig svarte jeg til TS, som lurte på meninger. Hun har brukt mac 5 og et halvt år og jeg syns det var greit å belyse om hva som kommer på den fronten siden hun allerede har brukt systemet. Tenkte å belyse mine erfaringer med Yosemite og ios8, ikke starte en fanboy vs machater diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox I stedet for å henge deg veldig opp i akkurat Apple, prøv å dann deg en forståelse av hva high-end produkter faktisk er for noe, og ikke minst hva det er som faktisk selges (stalltips: det som selges er ikke en samling komponenter).

Ta en kikk på Sony sin VAIO serie, samt Dell sin XPS serie, som er produktlinjer det gir mening å sammenligne med Apple. De er omtrent like overpriset etter din standard, men kanskje det er lettere for deg å skjønne greia når du ikke får det røde Apple-flagget veivet rundt.

Hva er grunnen til at folk kjøper Breitling-klokker til flere titalls (eller hundretalls) tusen kroner når et kvartsur fra Seiko til 5 tusen rent objektivt sett gjør en klokkes hovedoppgave bedre (den viser tiden, mer nøyaktig enn en mekanisk klokke kan)? Hva er grunnen til at folk svir av flerfoldige millioner kroner på en Jaguar, når en Ford transporterer dem nøyaktig like bra fra A til B?

Det virker som om du lever i den villfarelse at verdi = produksjonskostnad + avanse, noe som ikke stemmer. Hverken Jaguarens eller Breitlingens økte pris i forhold til produkter som gjør tilsvarende og/eller bedre jobb kan forsvares med produksjonskostnader - så hva er det da som får folk til å betale overprisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det funker, sømløst, fra du starter maskinen til du slår den av. Og jeg er har ikke tenkt å "enlighten you". Jeg gikk fra å være gamer med high end PC til å bruke MAC da jeg sluttet med gaming, og er storfornøyd med hva det skulle koste meg av en tusenlapp to eller tre ekstra.

Forøvrig svarte jeg til TS, som lurte på meninger. Hun har brukt mac 5 og et halvt år og jeg syns det var greit å belyse om hva som kommer på den fronten siden hun allerede har brukt systemet. Tenkte å belyse mine erfaringer med Yosemite og ios8, ikke starte en fanboy vs machater diskusjon.

Jeg har ikke kalt deg fanboy, og er selv ikke machater. Jeg belyser det faktum at fordelene som gjorde Apple-produktene til noe spesielt, nemlig PowerPC-arkitektur og "Walled Garden", ikke lengre eksisterer og/eller ikke lengre er relevante (da alle konkurrenter tilbyr like gode løsninger som til og med er sømløst kompatible på tvers av leverandør).

Så etterspurte jeg en grunn til at produkter med Apple-merket påstemplet er så mye dyrere. Det er ikke bare snakk om "..en tusenlapp eller to eller tre.." med mindre du snakker om den billigste MacBooken og en tilsvarende laptop. Snakker du derimot om litt dyrere modeller blir prisdifferansen til en dønn identisk PC plutselig mer enn min første bil kostet. :p

Jeg er faktisk oppriktig nysgjerrig. Du kan kjøpe to maskiner hvis maskinvare er 100% identisk (bortsett fra at den ene kan oppgraderes etter ønske). Den ene kjører Mac OS X, den andre kjører Windows (smakssak, men begge koster omtrent det samme) men kan reinstalleres med hva som helst. Hvorfor er maskina med eple-logoen 1.5-2x dyrere, gitt at den på alle objektive, målbare parametre jeg kan se er identisk som, eller dårligere enn den andre maskina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox I stedet for å henge deg veldig opp i akkurat Apple, prøv å dann deg en forståelse av hva high-end produkter faktisk er for noe, og ikke minst hva det er som faktisk selges (stalltips: det som selges er ikke en samling komponenter).

Ta en kikk på Sony sin VAIO serie, samt Dell sin XPS serie, som er produktlinjer det gir mening å sammenligne med Apple. De er omtrent like overpriset etter din standard, men kanskje det er lettere for deg å skjønne greia når du ikke får det røde Apple-flagget veivet rundt.

Hva er grunnen til at folk kjøper Breitling-klokker til flere titalls (eller hundretalls) tusen kroner når et kvartsur fra Seiko til 5 tusen rent objektivt sett gjør en klokkes hovedoppgave bedre (den viser tiden, mer nøyaktig enn en mekanisk klokke kan)? Hva er grunnen til at folk svir av flerfoldige millioner kroner på en Jaguar, når en Ford transporterer dem nøyaktig like bra fra A til B?

Det virker som om du lever i den villfarelse at verdi = produksjonskostnad + avanse, noe som ikke stemmer. Hverken Jaguarens eller Breitlingens økte pris i forhold til produkter som gjør tilsvarende og/eller bedre jobb kan forsvares med produksjonskostnader - så hva er det da som får folk til å betale overprisen?

Et produkts verdi er det folk er villig til å betale for det, så jeg forstår godt hva du mener. Med en Jaguar betaler man mye for eksklusiviteten ved å eie nettopp en Jaguar. Det samme gjelder hinsides idiotisk dyre klokker, og alt annet krimskrams folk kjøper som statussymboler.

Dette er ikke tilfelle med et gitt Apple-produkt. Dagene er forlengst forbi da man kunne tro man var noe spesielt fordi man hadde en Mac. Apple er allemannseie, så den store prisforskjellen kommer ikke av at folk "føler" ting er verdt mer.

Ellers tar jeg poenget ditt med VAIO og XPS. Det er ingenting spesielt med disse produktene heller, som ikke betyr annet enn at Sony og Dell prøver å innkassere på folks irrasjonelle trang til å kjøpe noe dyrere med karbonfiber-deksel og "Ultra" i navnet.

Uansett: Poenget mitt var å være motbør til alle som sier "Kjøp deg Mac, jeg er kjempefornøyd med min!" Vil trådstarter ha en Mac, så kjøper hun en Mac. Jeg synes dog det er viktig å presisere at man får mer datamaskin for pengene om man går for noe annet, samtidig som brukeropplevelsen er akkurat like enkel og elegant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....
Men jeg har en av de billigste macbookene. Hvorfor skal jeg absolutt måtte sitte på internett og forsvare bruken? Mine argument er rent subjektive, jeg har forlengst sluttet å bry meg om tech-hardware og hvem slaks hva slags gjør best. Om jeg skulle kjøpe en lenovo til 6k eller en Macbook til 8k så kjøper jeg en macbook til den prisen. Uavhengig av logoen, men avhengig av at jeg vet godt hva jeg får, som kunde har jeg vært storfornøyd i 7 år.

Personlig er det andre plasser i økonomien min jeg ser etter å spare tusenlapper før datakjøp. Nåværende har en års-pris på ca 2k. hadde det vært en lenovo ville det vært 1.5k. 500kr i året kan jeg spare andre plasser om det skal være et argument.

Personlig foretrekker jeg også OSX som operativsystem. Inb4 at man kan instalere dette på en lenovo til 6k - jeg trives med alt-i-en-pakke greia. Alle mine argumenter er subjektive.

Så svaret til dette "Hvorfor er maskina med eple-logoen 1.5-2x dyrere, gitt at den på alle objektive, målbare parametre jeg kan se er identisk som, eller dårligere enn den andre maskina? " Fordi apple har satt en pris og folk er villige til å betale for den, det funker for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor PlastBox HenrikWL

Her er det snakk om at TS ønsker å få tips om hva folk har, og hva de er fornøyd med, og evnt tips til en konkret modell til 10 000 eller mindre.

Har vel ikke sett noen legge ut linker eller navn til konkrete modeller under denne diskusjonen her ;)

Til TS:

Dersom du ønsker å bruke såpass mye, vil du få "tilnermet" en toppmodell gaming laptop, om du velger dette istedenfor Mac. Her er noen eksempler under som jeg bare fant frem kjapt ;)

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGP602PE/msi-gp60-15-6-gaming-pc

http://www.expert.no/baerbarpc/asusg750jmt4054hlaptop/p/12950/

http://www.expert.no/baerbarpc/asusr553lndm123hlaptop/p/12946/

https://www.komplett.no/acer-aspire-v7-582pg-156-hd-touch/808656#!tab:extra

Ønsker du å gå for Mac, og er student, ville jeg annbefale å melde deg inn i f.eks studentkortet.no (gratis medlemskap), og gir deg 8-10% rabatt på Mac fra offisiell nettbutikk (dvs ca 1000kr avslag)

EDIT : http://studentkortet.no/fordeler/elektronikk/apple-store/

Lykke til med hva du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=

Bruker vanlig windovs pc igjennom jobben. Forbandet ræl. Fru Stilken og barna hjemme har Mac. Det har de heldige jæklene hatt hele tiden. En gang på 4 Mac'er, der den gamleste er på 7,5 år har vi hatt en liten hikke.

Gå for Mac, koster litt mer, men du får med alt du trenger. Driftssikker, rask og effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig windovs pc igjennom jobben. Forbandet ræl. Fru Stilken og barna hjemme har Mac. Det har de heldige jæklene hatt hele tiden. En gang på 4 Mac'er, der den gamleste er på 7,5 år har vi hatt en liten hikke.

Gå for Mac, koster litt mer, men du får med alt du trenger. Driftssikker, rask og effektiv.

Derfor kan vi ikke ha Mac vs PC diskusjoner.

Definer "effektiv" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om at TS ønsker å få tips om hva folk har, og hva de er fornøyd med, og evnt tips til en konkret modell til 10 000 eller mindre.

Godt svar, beklager rantinga mi. :p

Mac til rett under 10.000:

https://www.komplett.no/apple-macbook-air-133/815479#!tab:extra

PC til samme pris:

https://www.komplett.no/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/810377#!tab:extra

Sammenligning av relevante tekniske detaljer, der Mac-en vinner på batteritid men taper på alt annet:

http://plastbox.org/macvspc.php

Ok, det ble en link. Fitnessbloggen lar meg lime inn pent formatert markup med inline css, men css-en forsvinner så fort jeg poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...