Gå til innhold

Mac eller vanlig pc?


Swålruz

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det finnes en slik tråd fra før, så lager en nå.

Hvilken bærbar pc har du? Hvor lenge har du hatt den? Er du fornøyd?

Og jeg trenger litt hjelp fra dere i samme slengen. Blir glad for alle meninger siden jeg er ganske usikker her :)

Jeg må kjøpe meg en ny bærbar, siden min 5.5 år gamle macbook begynner å skrante. Veldig fornøyd med den siden den har fungert helt fint fram til nå. Lurer da på om jeg skal kjøpe macbook pro, den aller nyeste modellen (http://www.hardware.no/artikler/nye-macbook-pro-far-lynrask-ssd-lagring/153275), eller et annet merke.

Jeg trenger en pc som er rask, som kan kjøre mange programmer på likt, og som har et behagelig tastatur (aldri vært borti et bedre tastatur enn mac, så kvier meg for noe annet. Fikk en lenovo i 2012, men tastaturet er noe herk :/ Dumt, for lenovoen er bra ellers).

Minuset med den nyeste macen er at det ikke er cd-rom, noe jeg synes virker upraktisk. Synes det blir dumt å kjøpe macbook pro som ble lagd i 2012. Vil kjøpe meg en helt ny modell når jeg først skal investere i noe (jeg liker å bruke duppedittene mine i så mange år som mulig, kvalitet er det aller viktigste) ^^

Så.. Er det noen som har en av de nevnte macene? Er det noen som har gått fra mac til vanlig pc? Og i tilfelle, hvilken pc, og er tastaturet greit? Noen som har en idé om en pc som vil være et godt alternativ til mac? :) De fleste mener at en pc gir mer valuta for pengene enn en mac til samme pris. Har satt et budsjett på ca 10 000 kr, så hvis noen har en pc i den prisklassen, må dere gjerne fortelle om den holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags programmer skal du kjøre samtidig? Jeg er egentlig en macbruker jeg også, men har nettopp skaffet meg en hverdags-pc. Jeg er overrasket over hvor mye man får for lite penger. 2000 kroner, og den gjør alt, om ikke mer enn min gamle macbook (2006/2007-modell riktignok).

Men, jeg holder meg til mac når det kommer til musikkproduksjon osv. Så det kommer veldig an på hvilke programmer du er nødt til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas1990 Da har du vært heldig :D 2000 kr er latterlig lite! Hvilket merke er den?

Moren min kjøper seg pc til den prislappen årlig, men det skjer noe dritt med alle sammen etter et halvt år - år. Og hun bruker så og si bare internett og musikk. Er altså skeptisk til en billig pc (og hater bruk og kast, vil ha en som varer i mange år). Hadde en HP for 6 år siden som skrudde seg av hele tiden siden dagen jeg kjøpte den. Never again.

Programmer jeg bruker om hverandre: internett ofc, photoshop, itunes eller spotify, film (VLC), word, og bildeprogrammer. Altså egentlig ikke noe som krever den raskeste pc'en, men har vært borti flere som henger seg opp av 3-4 programmer.

Har egentlig ikke noe behov for det ene eller andre som du ser, siden jeg bruker pc'en til gøy + skolearbeid. Men.. Får fullstendig spasmer når pc'en henger seg opp (om det så bare er 5 sekunder), så er totalt avhengig av en som er rask dagen lang :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac. Prøv å finn en pc som holder seg bra i 5 år.

5 og et halvt* :roflmao::D

Du sier noe der. Vet ikke om jeg kjenner noen som har hatt en valig pc i mer enn toppen 3 år. Varighet og kvalitet er det aller viktigste for meg. Skulle helst hatt denne her i enda noen år, men må innse at den begynner å bli gammel og treig.

Da er jeg helt enig i å gå for en mac. Jeg har bare sørget for å ha ekstremt lave forventninger til den jeg bruker til hjemmebruk nå.

Jeg sikler for øvrig på en 27"iMac til musikkproduksjon om dagen. Men det må nok vente litt!

Oooh, den høres snasen ut! En pc til hjemmebruk ved siden av en mac er jo greit, da holder det liksom med en som bare kostet to lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forresten en lenovo jeg bruker nå. Har en Power mac g4 til jobbruk foreløpig :)

Har en thinkpad selv, ingen peiling på hvilket merke. Kan du bruke den i timesvis uten at den blir for varm og begynner å tulle? Lurer på om jeg skal bruke lenovoen en periode før jeg kjøper meg en ny mac :)

Har "godt voksne" Imac og macbook(samt mange andre I´er) som det aldri har vært noe tull med:) så når min snart 6 år gamle macbook snart skal pensjoneres blir det nok en ny Mac:) Kamerater med vanlige PC bytter stort sett hele tiden..

6 år er ganske lenge :) Kan slenge inn et spørsmål til deg med det samme. Min macbook er versjon 10.5.8, og kjører fortsatt leopard - er vel snart 2 år siden jeg fikk til å oppdatere den, så får ikke kjørt java, flash, spotify osv nå (det har vel kommet snow leopard, lion, og nå mavericks? :roflmao:). Du kjører vel kanskje det nyeste på din nå? Lurer kanskje på om min holder ut en stund til hvis jeg får oppdatert den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OS X 10.9.4 , og ikke spør meg hva den pusen heter...:) og har spotify,nettbanker fungerer og i det store hele så oppplever jeg ingen plagsomme begrensinger.(men jeg er en amatørbruker..)..Det som svikter er batteriet, og usikker på om jeg får tak i noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe problemer med å bruke den i flere timer enda nei. Men har foreløpig vært flink til å skru den av når jeg er ferdig med å bruke den. Vet ikke hvor mye det har å si.

Jeg hadde OS 10.5.8 på min gamle macbook også. Og det var vel egentlig ene og alene grunnen til spontankjøpet av lenovoen jeg bruker nå. Endelig java og spotify!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt noe problemer med å bruke den i flere timer enda nei. Men har foreløpig vært flink til å skru den av når jeg er ferdig med å bruke den. Vet ikke hvor mye det har å si.

Jeg hadde OS 10.5.8 på min gamle macbook også. Og det var vel egentlig ene og alene grunnen til spontankjøpet av lenovoen jeg bruker nå. Endelig java og spotify!

Hoho, jeg skrur aldri av min, kun når jeg må. Litt for lat, men man bør vel kanskje være flink på å skru en vanlig pc av hele tiden :p Har vel brukt min 5-10 timer daglig siden jeg fikk den..

Ja, voldsomt irriterende at man ikke kan ha java eller spotify. Men leste på apples side at man kan kjøpe snow leopard og oppdatere hele greia. Tenkte å prøve det :)

Har hatt min Macbook pro i seks år nå! Skjermen har knekt av festet og glasset er sprukket. Pluss at cs-romet ikke funker grunnet x-antall turer i bakken. Men alt annet funker perfekt. Kjørt samme operativtsystem hele veien og den er like rask.

Haha, gammel traver den macen din! Har du også 10.5.8 da?

:) Det ser ut som vi må ta de gamle Mac´ene bak huset og skyte dem skal vi få en god nok unskyldning for å kjøpe en ny...;)

HAHA! :roflmao: Sant. Men har ikke samvittighet til å skyte min :X3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i dag har Mac og er fornøyd med det ser jeg ingen grunn til å bytte til PC. Du må fort opp i en 5-6 lapper for å få en PC som ikke bare er plastskrammel som går i stykker etter noen måneder, og da er du nesten oppe på en Macbook Air.

Og hvordan er mangel på CD-ROM upraktisk? Jeg har ikke brukt en CD på flere år, og hvis jeg av en eller annen grunn skulle ha et tvingende behov så er det bare å kjøpe en SuperDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Once you go Mac, you never go back..

Desverre. siden du uten tvil får utrolig mye mindre for pengene når du kjøper Mac... Og et mye "trangere" brukergrensesnitt..

Dersom du skal bruke pc'n til å kjøre mye programmer, så får du en kurant pc til brøkdelen av hva du må ut med for en mac. Det er ikke værre enn å stikke innom en expert / lefdal / elkjøp, finne en modell med bra tastatur, og så kjøpe tilsvarende på nett på kampanje ;)

Vil og annbefale deg å få en SSD harddisk om du skal bruke den mye til redigering av f.eks film og foto :)

Trenger du CD rom, er det ikke værre enn å kjøpe en USB+Cd-rom for en slikk og ingenting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikWL Du har et poeng ang CD-rom. Bruker den sjelden, kanskje til en DVD i ny og ne. Hmm.. Kanskje jeg må innse at DVD er ut og netflix inn? :p

XtrM Takk for mange gode tips! :) Skal ta en tur innom expert og se om jeg finner et bra tastatur ^^ Åhhrr vanskelig å finne ny pc xD

wingeer Få av mine venner og bekjente har hatt en bærbar pc i 5 år :o Men de fleste pleier vel å bytte den ut etter et par år, selv om den fortsatt fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt en mac i 5,5 år og er fornøyd med det så vil du neppe bli fornøyd med å hoppe over til en windows-maskin nå. MacBook Pro ble akkurat oppdatert så nå er et veldig gunstig tidspunkt å kjøpe på. Mangel av CD-rom er et pluss ikke et minus. Internett og USB erstatter alt som CD-romen noensinne har blitt brukt til så det er ingen vits å gjøre maskinen større og tyngre enn nødvendig med å integrere en dinosaur du aldri vil bruke.

Har 13" MacBook Pro retina selv og er storfornøyd med den. Det er en veldig veldig bra maskin. Og en tilsvarende windows-pc vil ikke koste deg nevneverdig mindre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...