Gå til innhold

Turutstyrtråden.


Ojive

Anbefalte innlegg

Alle de "galne" turfolk :), kor/korleis har de lært alt de treng for desse turane dykkar?

Det eg er på jakt etter er korleis kjem ein dit at ein kan holda seg sjølv i live f.eks. ei veke ute i naturen når ein ikkje har lagt i telt sidan ungdomsskolen, og det var på leirskole med mat i spisesal og toalett osv. Ein ting er å ha rett utstyr, det kan alle kjøpa...men korleis opparbeider ein seg den "kompetansen" ein treng? Det frister veldig, men eg trur ikkje eg hadde klart meg gjennom første natta ein gong... :p

Erfaring :p

Anbefaler å ta de første turene med noen som har plenty av det.

Eksempelvis vil det være gull å ta tur med moskvil hvis man er dårlig på å fyre bål.

De første aleineturene kan være ganske kjipe hvis man ikke mestrer det grunnleggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lovisa
Erfaring :p

Anbefaler å ta de første turene med noen som har plenty av det.

Eksempelvis vil det være gull å ta tur med moskvil hvis man er dårlig på å fyre bål.

De første aleineturene kan være ganske kjipe hvis man ikke mestrer det grunnleggende

Så enkelt, og så vanskeleg. :p Eg synest synd på det mennesket eg eventuelt klarer å lura til å drassa meg med på opplæringstur, vedkommande må vera utruuuleg tålmodig.

Men kor mykje må ein kunna for å klara seg to-tre netter? Slå opp telt + laga mat på primus, er det nok? Pluss kanskje litt orientering...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de "galne" turfolk :), kor/korleis har de lært alt de treng for desse turane dykkar?

Det eg er på jakt etter er korleis kjem ein dit at ein kan holda seg sjølv i live f.eks. ei veke ute i naturen når ein ikkje har lagt i telt sidan ungdomsskolen, og det var på leirskole med mat i spisesal og toalett osv. Ein ting er å ha rett utstyr, det kan alle kjøpa...men korleis opparbeider ein seg den "kompetansen" ein treng? Det frister veldig, men eg trur ikkje eg hadde klart meg gjennom første natta ein gong... :p

Ta det steg for steg!

Første skritt er en overnatting ute på sommerstid i fint vær. Begynn med teltturer i nærområdet ditt. Jeg er ikke kjent i Stavanger, men det er helt sikkert "bymarka" der også, det er det vel overalt i Norge! Du kan trene også på å gjøre opp ild i all slags vær, selv om du har med deg primus/stormkjøkken til matlagingen. Så kan du gradvis øke til flere dager, dårligere vær og mer krevende årstider. Da vil du bygge deg opp den erfaringen du trenger.

Om du synes det virker litt skummelt å starte med en litt mer avansert primus som krever forvarming til å lage mat på, så er det enkleste å begynne med en gassbrenner. Det er først når du begynner med friluftsliv om vinteren du trenger en primus som gir bedre effekt i kulda.

Du trenger telt (eller tarp), sovepose, liggeunderlag og en gassbrenner for å komme i gang. Resten har du sannsynligvis allerede fra før om du går litt turer i frisk luft fra før. Det største steget er også her det som er over dørstokken! ;) Når du bare kommer i gang vil du hver eneste gang høste nye erfaringer som gjør deg rustet til å ta et steg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt, og så vanskeleg. :p Eg synest synd på det mennesket eg eventuelt klarer å lura til å drassa meg med på opplæringstur, vedkommande må vera utruuuleg tålmodig.

Men kor mykje må ein kunna for å klara seg to-tre netter? Slå opp telt + laga mat på primus, er det nok? Pluss kanskje litt orientering...?

Sånn som jeg tenker:

1) Jeg må ha mat som ikke råtner og som kan kokes/stekes.

2) Jeg må kunne sove trygt, tørt og varmt.

3) Jeg må kunne gå komfortabelt gjennom "absolutt alt" gitt årstid.

4) Jeg må ha kompas + kart og en "ohfuck-knapp" i form av telefon/GPS/nødpeiler e.l.

Jeg kan bare svare for meg selv her, og jeg ELSKER tanken på å bli kastet ut i det og bare prøve å klare meg. Gå full retard/McGyver, vaske klær i en random bekk, spise kjedelig mat, og/eller fullstendig drite meg ut. Komme i kontakt med dine instinkter som er ellers bedøvet av stress, deadlines, ting du må rekke, prestasjonsangst, osv. Du bør ha et "safety net" som de punktene ovenfor, ellers er det bare fritt frem å gå ut av komfortsonen og prøve deg.

Husker du når du var liten og du klarte å bygge et berg/iglo ut av ingenting (evt typ noen stoler og et teppe)? Gå tilbake til den tiden og improviser, rett og slett :D Det er ikke farlig at du ikke kan så mye (så lenge du har et safety net), vær OK med å feile, fordi det er da du lærer :) Å feile er en av de mest naturlige ting du kan gjøre, og det er bare godt for deg. Friluft, full frihet fra alt, kontakt med indre "deg".

Evt bare babysteps fremover :)

Herregud, nå ble jeg bare maks gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa
Tomla og Ojive: gode tips, skal pønska litt på ting. Sidan eg er redd for å tenna noko så enkelt som ein gassbrennar så har eg ein "liten" veg å gå. :p I motsetning til deg Ojive så blir eg vettskremt av tanken på McGyver-improvisering, eg er ein sånn "planlegg alt i hjel"-person...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enkelt, og så vanskeleg. :p Eg synest synd på det mennesket eg eventuelt klarer å lura til å drassa meg med på opplæringstur, vedkommande må vera utruuuleg tålmodig.

Men kor mykje må ein kunna for å klara seg to-tre netter? Slå opp telt + laga mat på primus, er det nok? Pluss kanskje litt orientering...?

slå opp telt og lage mat er vesentlig ja;)

Begynn med å slå opp teltet 3-4 ganger i hagen. Primus/gassbrenner prøver du på verandaen til du mestrer det.

Vil anbefale og lære å bruke kart og kompass, men om du følger dnt ruter på sommer trengs det ikke (IMO) kan også ha med deg gps i tilfelle.

Greit også å lære å finne riktig ved.

Kanskje det viktigste, ha gode sko.

Gå de inn før lang tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte skiller en som er god til å gå på tur fra en nybegynner, er evnen til å gå lange turer i dårlig vær.

Nybegynnere er som regel veldig dårlige på å kle seg for anledningen, og evnen til å holde ting tørt... samt å tørke tøy når de har muligheten.

"Ææææsj, jeg vil ikke henge opp de våte sokkene over ansiktet når jeg skal sove i teltet!"

Man kan fokusere voldsomt på det tekniske, og at man må ha de perfekte skoene, de perfekte underbuksene, en helt spesiell lighter og hodelykt osv... Men det hjelper lite å ha det tekniske på plass hvis man kjører tulling :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom hele denne tråden, men er man mye ute og til andre tider enn bare på den varmeste sommeren vil jeg anbefale å kjøpe ordentlig utstyr fra leverandører som Norrøna, Bergans, Helsport, osv.

Kvalitet gjør at du får mye mer glede ut av turen.

Ordentlige sko er alfa og omega hvis du skal i høyfjellet, husk ordentlig støtte.

Selv bruker jeg disse uten goretex som uansett ryker etter en stund: http://www.lundhags.se/product/16326/syncro_high

De må smøres, men er suveren.

For fyring så velg gass unntatt på de kaldeste dagene så slipper man søl med brensel, forvarming, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
Erfaring :p

Anbefaler å ta de første turene med noen som har plenty av det.

Eksempelvis vil det være gull å ta tur med moskvil hvis man er dårlig på å fyre bål.

De første aleineturene kan være ganske kjipe hvis man ikke mestrer det grunnleggende

Raptorial - eg har nokre oppfølgingsspørsmål til denne...

Liker tipset ditt, men det er dessverre ikkje gjennomførbart. Så eg må bestemma meg for om eg våger å kasta meg uti dette på eiga hand eller ikkje. Planen min er:

- bruka vinteren på å forbereda meg fysisk (langvarig kne- og hofteskadesituasjon) og kompetansemessig

- få inn ein del dagsturar tidleg vår

- få inn nokre "hytte til hytte"-turar sein vår/tidleg sommar for å testa korleis det er å gå tur fleire dagar på rad m/ overnatting

- dersom eg våger neste steg: ha med telt og slå det opp nær hytter slik at eg har ein reserveløysning dersom alt rakner...

Fornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptorial - eg har nokre oppfølgingsspørsmål til denne...

Liker tipset ditt, men det er dessverre ikkje gjennomførbart. Så eg må bestemma meg for om eg våger å kasta meg uti dette på eiga hand eller ikkje. Planen min er:

- bruka vinteren på å forbereda meg fysisk (langvarig kne- og hofteskadesituasjon) og kompetansemessig

- få inn ein del dagsturar tidleg vår

- få inn nokre "hytte til hytte"-turar sein vår/tidleg sommar for å testa korleis det er å gå tur fleire dagar på rad m/ overnatting

- dersom eg våger neste steg: ha med telt og slå det opp nær hytter slik at eg har ein reserveløysning dersom alt rakner...

Fornuftig?

høres bra ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...