Gå til innhold

Turutstyrtråden.


Ojive

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å bli mer aktiv neste sommer, mer spesifikt gå mye til fots. Jeg tenker at jeg kan ikke være den eneste som går/skal gå turer i skog og mark, så jeg lager en tråd hvor vi kan diskutere utstyr, planlegging, osv :)

Jeg er ute etter å kjøpe utstyr til neste år og ser etter følgende i første omgang:

Nødvendighet:

- Telt

- Liggeunderlag

- Sovepose

- Boots/støvler

Valgfritt:

- GoPro

- GPS tracker for dem "oh shit" moments.

Jeg ser for meg lange turer. Den jeg så på idag var det snakk om 350km, 17 dager å fullføre, overnatting i 15 hytter og 2 gapahuker. Kanskje litt drøyt for en nybegynner, men jeg føler meg litt gærn. Det er snakk om vår/sommertur for min del i første omgang, men tråden er seff for alle, nybegynnere og veteraner, sommer og vinterturer, lange og korte turer.

Har vi noen erfarne turgåere her som har noen anbefallinger mtp utstyr (kvalitet, merke, "Bang for buck"-verdi) og kanskje tips for en nybegynner mtp planlegging o.l.

Fortuity. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. fottøy vil det være avhengig av type terreng, årstid og hvor langt du skal gå.

Jeg ville ikke nødvendigvis anbefalt fjellsko på sommerstid f.eks., heller gjerne en lettere hikingsko.

Ellers; les deg opp, les tester av turbukse/jakke, og skaff deg en ordentlig sekk (sørg for at du har brukt den nok og fått tilpasset den i forkant av 350km-tur. Samme med sko.).

Har selv nettopp kjøpt min første ordentlige tursekk, en Osprey Aether 70L:

1315770353_48769.jpg

Med tanke på pris og testresultater virker den veldig ok.

Og bruk Prisjakt.no for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Stormkjøkken/gassbrenner vil vel også være aktuelt av utstyr?

- Kniv? (Finnes en kniv-diskusjon her på fitnessbloggen allerede)

- Nok ulltøy.

Jau, sjekka gassbrennere allerede og tenker at jeg går for en gassbrenner (ikke multifuel). Må bare lese meg opp på tester før jeg går for en.

Hva med telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, sjekka gassbrennere allerede og tenker at jeg går for en gassbrenner (ikke multifuel). Må bare lese meg opp på tester før jeg går for en.

Hva med telt?

Har hatt Trangia stormkjøkken frem til nå, men har kjøpt en Eagle gassbrenner til 149,- på XXL som jeg ser fram til å teste ut:

http://www.dinside.no/921786/denne-gassbrenneren-er-superbillig-og-best-i-test

Jeg har et Nordmarka 2-telt jeg er passe fornøyd med, men det rimelige alternativet i denne testen ser ganske ok ut:

http://www.dinside.no/924811/er-dette-verdens-beste-tomannstelt

er+dette+verdens+beste+tomannstelt.jpg?o=5028547&w=300&frame=0&ee=1384858334

Ellers er vel denne tråden midt i blinken for Ole-Mats Moskvil og Raptorial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vanntette poser til å skille fra hverandre tøy og som ekstra vanntettsikring

- minifiskestang

- nylonstrømper som innerste lag i skoene

- tynt tau og gaffatape

Jeg vil også anbefale deg å reise på millitærutsalg (Hønefoss har vel ett som er åpent ukentlig, i tillegg til at det ofte er tidsbegrenset utsalg i større byer. Der finner du ull til en billig penge, men øvrig utstyr er ofte litt tyngre enn hva mannen i gata ønsker å ta med seg på tur.

Økologiske hippie-vaskenøtter er jo også årreit så man slipper å lukte og føle seg dritt.

Lite sysett og selvsagt førstehjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode tips fra Afterall, vil understreke dette med god sekk. Og skotøy, tilpass etter terrenget du skal i, og ha gjerne med et ekstra par. Tunge, motstandsdyktige sko kan bli veldig tunge, og er absolutt ikke alltid det behøves. Kan jo like gjerne bare gå i stykker et par sko når du først skal langt ;)

Og når vi først er inne på det, pliz pliz pliz gå deg noen ordentlige turer før du begir deg ut på mange dager. Det høres gøy ut, men tro meg, det kommer øyeblikk da alt ikke er like moro, og da er det innmari kjekt å ha smakt litt på kjiphetsfølelsen på forhånd. Så får du gått inn de nye skoene dine også!

Sportsteip/plaster/gnagsårplaster, noe for å beskytte utsatte deler. To par sokker, eller nylonstrømper innerst, som didi sier. Har også hørt triks som plastposer mellom sokkene, for ikke å bli våt tvers gjennom. Dog ikke selvtestet.

Dessuten, når du pakker, husk 80/20-prinsippet. 20 % av det du pakker kommer du til å bruke 80 % av tiden. Resten er dødvekt i sekken, vonde knær, blemmer på føttene. Less is more!

Unntatt sokker. Og mat. Noen ganger er more akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først er inne på det, pliz pliz pliz gå deg noen ordentlige turer før du begir deg ut på mange dager. Det høres gøy ut, men tro meg, det kommer øyeblikk da alt ikke er like moro, og da er det innmari kjekt å ha smakt litt på kjiphetsfølelsen på forhånd. Så får du gått inn de nye skoene dine også!

Quoted for Emphasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...