Gå til innhold

Sliter du med å bli stor og sterk?


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kvalitet. Burde vært en artikkell på forsiden, Espen Espelund

Takk Tor :) Men jeg er heller usikker på hvor mye den egner seg som en "artikkel". Det er veldig forenklet skrevet, uten kildebruk og er mer en kjapt skissert forumpost.

Jeg har et litt oppfølgingsspørsmål på dette med søvn.

1)

Er det viktig å legge seg og stå opp på ca samme tid hver dag ( gitt at det er mulig ) ?

2)

Eller er det viktigste å bare få de x-antall timer søvn. ? Dvs at ene dagen kan man legge seg kl 2300, mens en annen dag kan man legge seg 0300. Uten at det påvirker restitusjonen.

Jeg snakker kun utifra personlig erfaring, når jeg sier at det har lite å si. Jeg varierer mye selv, og merker ingen forskjell. Kanskje noen andre har mer erfaring eller forskning å vise til? Jeg tror søvn er ganske individuelt, og man merker det best selv.

Jeg mener å huske at layne påpekte i på en podcast han deltok i at phat ikke var ment fra hans side som et strick program, men heller en slags "treningsfilosofi" hvor du kjører tungt, så lett o.sv. Og han sa at han ikke engang kjørte det programmet selv som var satt opp på bb.com

Hehe, skulle igrunn ikke forundre meg. Han er en meget smart kar, men selve programmoppsettene jeg har sett synes jeg ikke er verdens beste. Selve filosofien bak programmet er jo fin, og ligger som grunnstein for mange andre programmer.

Hva er definisjonen på stor og sterk?

Big Ramy-size og CYC-styrke, sånn cirka :)

Nei trener ikke PHAT, men hadde tenkt å starte på det igjen. Har trent det tidligere og suuperfornøyd! Ja, jeg trener ikke knebøy om dagen mtp litt forskjellig etter svangerskap, og jeg syns det er dørgende kjedelig å trene få øvelser. Altså, jeg prøver alltid å trene tungt fordi jeg har fått med meg at vi jenter har vanskeligere med å bli store og sterke, og kjører sånn at jeg neeeesten ikke klarer siste rep, omtrent hele tiden. Hender selvfølgelig at jeg har tatt en økt i ny og ne som kan klassifiseres som kukerundtsyndrom, men er fan av å gunne på, og liker det sånn. Ja, lurte igrunn bare på om det var 'optimalt', om du kan si det sånn, å trene på den måten. Føler rolige/lette økter er så... bortkastet... eller kanskje ikke bortkastet, men mindre effektivt kan du vel heller si. Det blir så bakvendt å skulle kjøre 50% av det man egentlig klarer, da tenker jeg at man hvertfall ikke får noe igjen for det. Om du skjønner tankegangen min?

Som Kjetil sier, så gjelder samme prinsipper for vekst og styrke hos kvinner og menn. Dere har tregere progresjon og lavere potensiale, men det hjelper ikke å puffe på ekstra på gymmet og håpe på at du kan ha manne-progresjon. Keep it simple - bruk energien på å øke i baseøvelsene og bruk isolasjonsøvelsene som et verktøy for å øke i baseøvelsene og/eller styrke svakheter. Ikke gå rull retard på isoøvelser.

For å si det sånn: Om du trener 3x5 i tung knebøy 3x i uka, så kan du øke voldsomt bra i øvelsen. Men legger du til legextention, hamstringcurl og hiptrust og trener tungt der, så går det garantert ikke fortere fremover. Tvert imot vil eg sei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tor :) Men jeg er heller usikker på hvor mye den egner seg som en "artikkel". Det er veldig forenklet skrevet, uten kildebruk og er mer en kjapt skissert forumpost.

Skissen din holder høyere kvalitet enn mange av søppelartiklene som havner på forsiden av Fitnessbloggen.

Denne søppelartikkelen foreksempel (http://fitnessbloggen.no/se-hvordan-du-ikke-skal-bruke-pusten-tunge-loft/), når pusteteknikk ikke hadde noe med situasjonen å gjøre i det hele tatt.

Kvelning pusteteknikk. Jeg er litt i tvil om kompetansen til forfatteren når hun ikke kan se forskjell på kvelning og pusteteknikk.

Jeg har et litt oppfølgingsspørsmål på dette med søvn.

1)

Er det viktig å legge seg og stå opp på ca samme tid hver dag ( gitt at det er mulig ) ?

2)

Eller er det viktigste å bare få de x-antall timer søvn. ? Dvs at ene dagen kan man legge seg kl 2300, mens en annen dag kan man legge seg 0300. Uten at det påvirker restitusjonen.

1) Det er ekstremt viktig å opprettholde en fast døgnrytme.

2) Døgnrytme innenfor rimelighetens grenser > x timer søvn. Hvis man mangler mye søvn er det greit å ta en powernap, men å sove x timer utenfor rytmen er ikke det samme som x timer i den vanlige rytmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er ekstremt viktig å opprettholde en fast døgnrytme.

2) Døgnrytme innenfor rimelighetens grenser > x timer søvn. Hvis man mangler mye søvn er det greit å ta en powernap, men å sove x timer utenfor rytmen er ikke det samme som x timer i den vanlige rytmen.

Var det jeg trodde, og forsåvidt merket. Hvor mye vil en litt "sen helg" ha å si for den totale rytmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trivelig type du.

Han rantet kanskje litt - men han er likevel den eneste som svarte korrekt på spørsmålet om søvn... Kroppen er hormonelt og fysiologisk tilpasset til å sove om natten, og skal derfor sove nettopp da. Å ha en ustabil eller kaotisk døgnrytme øker risikoen for depresjon, hjerte-kar-sykdom, muskel- og skjelettplager, smerter m.m. Forskyning av søvnbehov gir dårligere restutisjon, utmattelse, irritabilitet, dårlig konsentrasjon osv, og i tillegg setter det kroppen i en katabol stresstilstand, ergo ikke veldig muskelvennlig. En sen helg har mer å si enn det postmoderne mennesket ønsker å forholde seg til ;)

(Og Camilla var jo litt uheldig med den artikkelen? Må si meg enig i at det er mye kvinneguiden-artikler også, men det er en annen debatt)

Also - flott at noen tar seg tiden, Myr. Godt jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han rantet kanskje litt - men han er likevel den eneste som svarte korrekt på spørsmålet om søvn... Kroppen er hormonelt og fysiologisk tilpasset til å sove om natten, og skal derfor sove nettopp da. Å ha en ustabil eller kaotisk døgnrytme øker risikoen for depresjon, hjerte-kar-sykdom, muskel- og skjelettplager, smerter m.m. Forskyning av søvnbehov gir dårligere restutisjon, utmattelse, irritabilitet, dårlig konsentrasjon osv, og i tillegg setter det kroppen i en katabol stresstilstand, ergo ikke veldig muskelvennlig. En sen helg har mer å si enn det postmoderne mennesket ønsker å forholde seg til ;)

(Og Camilla var jo litt uheldig med den artikkelen? Må si meg enig i at det er mye kvinneguiden-artikler også, men det er en annen debatt)

Also - flott at noen tar seg tiden, Myr. Godt jobbet!

For ikke å snakke om risikoen for å utvikle kreft i endetarm. Hel haug med forskning på den sirkadiske rytmen og kreftutvikling. Veldig interessant.

---

Dere må ikke glemme at bloggen har et stort og variert publikum. Da må man regne med at artiklene blir like varierte. Det er UMULIG å gjøre en avansert løfter fornøyd med en artikkel om vektnedgang, f.eks. Om mer avanserte artikler tiltaler ikke til mannen og kvinnen i gata. Derfor blir også innholdet sykt variert.

Om folk er misfornøyde med artiklene vi legger ut så er det jo bare å sende inn bidrag (y) Vi søker alltid nye skribenter eller nye saker fra gamle skribenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg av Myr.. Så sant så sant. Nikket mest på hodet når det var skriving om Kosttilskudd kontra Mat som jeg var aller mest enig i. Tuna forran pulver anytime :D.

Når det er snakk om søvnrytme og utvikling av kreft osv blir dette for meg litt smådumt. Kan muligens være at risikoen øker med noen tusendels % (tok bare ett tall), men da kan virkelig gå inn på andre ting og... I grunn er alt farlig :). Lev mens man kan, er ikke vits å tenke på alt som kan ta livet av en som man ikke har kontroll over uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg av Myr.. Så sant så sant. Nikket mest på hodet når det var skriving om Kosttilskudd kontra Mat som jeg var aller mest enig i. Tuna forran pulver anytime :D.

Når det er snakk om søvnrytme og utvikling av kreft osv blir dette for meg litt smådumt. Kan muligens være at risikoen øker med noen tusendels % (tok bare ett tall), men da kan virkelig gå inn på andre ting og... I grunn er alt farlig :). Lev mens man kan, er ikke vits å tenke på alt som kan ta livet av en som man ikke har kontroll over uansett.

Søvnkvalitet er en av tingene som har størst påvirkning på dagliglivet og generell helse, å bagatellisere dette er ikke annet enn ren idioti. Vranglære, synsing og dysleksi kombinert må kanskje være noe av det verste som finnes, kreft var bare et lite eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søvnkvalitet er en av tingene som har størst påvirkning på dagliglivet og generell helse, å bagatellisere dette er ikke annet enn ren idioti. Vranglære, synsing og dysleksi kombinert må kanskje være noe av det verste som finnes, kreft var bare et lite eksempel.

Du nevner at søvnkvalitet er en av tingene med størst påvirkning på dagliglivet og generell helse. Har du noen kilder? Hadde satt pris på å ha disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at søvnkvalitet er en av tingene med størst påvirkning på dagliglivet og generell helse. Har du noen kilder? Hadde satt pris på å ha disse. :)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0063010/

Slå deg løs på https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/ og søk etter selv. Søvnmangel og effekten på helse har vært forsket på ekstremt lenge, med utallige studier som du fint kan se etter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg av Myr.. Så sant så sant. Nikket mest på hodet når det var skriving om Kosttilskudd kontra Mat som jeg var aller mest enig i. Tuna forran pulver anytime :D.

Når det er snakk om søvnrytme og utvikling av kreft osv blir dette for meg litt smådumt. Kan muligens være at risikoen øker med noen tusendels % (tok bare ett tall), men da kan virkelig gå inn på andre ting og... I grunn er alt farlig :). Lev mens man kan, er ikke vits å tenke på alt som kan ta livet av en som man ikke har kontroll over uansett.

Det framstår veldig merkelig for meg at det er opplagt at tunfisk er bedre enn proteinpulver, mens søvn er noe som kommer i andre rekke. Er det noe du har kontroll over (eller i alle fall kan ta kontroll over) så er din egen søvn.

Søvn er en av de mest anabole "aktivitetene" du kan gjøre. Testosteronnivået spiker ved nattetid, og mangel på søvn går utover dette i tillegg til andre deler av hormonsystemet. Immunforsvaret ditt blir dårligere, som kan føre til økt risiko for sykdom. Og det er ikke "noen tusendels prosent", selv om du innrømmer å ta det tallet fra ingensteds. Eksemplet med økt risiko for kreft er bare et eksempel. Noe som er mer nærliggende er at ytelse går ned ved søvnmangel. Det er enkelt å teste selv: Sov så mye du kan med jevn døgnrytme i et par-tre uker, minimum 8 timer hver dag.

Hele innlegget til Myr handler om å prioritere det enkle og viktigste. Søvn er helt klart en viktig faktor her. Det er mye viktigere at du får nok søvn enn at du får protein fra tunfisk framfor proteinpulver. Jo mer, jo bedre. 7 timer søvn bør være minimum, gjerne mer. Vi sover stadig mindre i den vestlige verden. Det er ikke en positiv utvikling. Om det trengs så kan god søvnhygiene være effektivt for å sove mer.

Lesestoff:

How Sleep Deprivation Fries Your Hormones, Your Immune System, and Your Brain

New links between sleep deprivation, immune system discovered

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ord i munnen min. 1: Tunfisk er bedre enn proteinpulver anytime! nå roper vel folk KILDEEEE, finn selv, noe sier seg selv.

2: sa ikke at du ikke kan kontrollere søvnen din, men at man ikke kan kontrollere alt man får kreft av. Hvis man har hatt en periode med dårlig søvn og lange dager og tenker at man omtrent vil få kreft er man kontrollfreak.. er MYE som kan fremkalle kreft, begynner en å se på lista over ting som kan fremkalle kreft vil nok enkelte grave seg ned allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ord i munnen min. 1: Tunfisk er bedre enn proteinpulver anytime! nå roper vel folk KILDEEEE, finn selv, noe sier seg selv.

2: sa ikke at du ikke kan kontrollere søvnen din, men at man ikke kan kontrollere alt man får kreft av. Hvis man har hatt en periode med dårlig søvn og lange dager og tenker at man omtrent vil få kreft er man kontrollfreak.. er MYE som kan fremkalle kreft, begynner en å se på lista over ting som kan fremkalle kreft vil nok enkelte grave seg ned allerede.

Så søvn er ikke så viktig fordi det er så mye som ikke er bra for deg? Mens tunfisk er SÅÅÅÅ mye bedre enn pulver fordi, det er jo noe som sier seg selv. Sterk logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av RPE skalaen er fin for å holde seg unna failure. Slik jeg bruker den vil RPE 7 tilsi at du har 3 repetisjoner igjen i tanken. Ved å ha RPE 7 på en serie er det mye vanskeligere å oppnå utmattelse enn hvis du bare kjører på. Når du holder deg unna utmattelse i større grad vil du kunne øke frekvensen på treningen. Som f.eks å kjøre benkpress flere dager enn på mandag :)

Helt enig i dette! Alt for mange tar seg waaay ut over det volumet de bør, og mangelen på erfaring hindrer dem i å være klar over det. Rpe og hastigheten på løftene er en fin måte å lære klienten å kjenne sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPE og Borgs skala er fint, men jeg har til gode å finne en ordentlig guide på deload og utmattelse av CNS. Jeg forundrer meg ganske ofte over at det finnes tabeller som skal appellere for befolkningen generelt, når dette er svært individuelt, både med tanke på hvor stor kapasitet en har (her er det mange faktorer), og utmattelse ellers i hverdagen. Det er mange som er med på den generelle regla at en skal variere mellom å løfte tungt og lett, men svært svært få som evner å beskrive sitt eget opplegg i forhold til denne innstillingen. Kjører de 90% ene dagen, og 40% andre dagen med flere reps, eller tar de 90% og 60% med likt antall reps begge dagene? Gjelder dette om en trener fullkropp 3 ganger i uka, eller splittprogram 6 ganger i uka? Slikt virker det å være veldig ulike, og uspesifikke meninger på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...