Gå til innhold

Kne Problem, stikkende smerter, ITB syndrom.


Anbefalte innlegg

Hei, har nå slitt med kneet siden juli ifjor. Har enda ikke fått en "diagnose" som jeg kan si meg enig i.

Litt om meg og hvordan min hverdag har vært siden jeg fikk problemer med kneet.

Er en mann på 26 år, har vært en aktiv styrkeløfter med fokus på benkpress som hovedgren.

Dette holdt jeg på med i perioden 01.01.2008 til 24.03.2012. Eneste skade jeg vet om i denne perioden som har hatt med kne/lårmuskulaturen var når jeg skulle kjøre dype knebøy med failure, på siste repp kjente jeg det stakk kraftig i sene/muskulatur i kne/senefeste ved lårmuskulatur/senefeste.

Etter endt styrkeløft periode var jeg ganske lei av alt som hadde med styrke og treningssenter.

Jeg startet da med alt av aktiviteter som jeg holdt på med før jeg ble bitt av styrkeløft.

Nå var det fotball, handball, sykling og bratte fjell som skulle bestiges.

I denne perioden hadde jeg strekk i både lysken og bakside lår.

15.07.2013 hadde jeg min første time hos kiropraktor. Da hadde hatt smerter i kneet i en måned. Smertene oppstod når jeg skulle bøye kneet, dette ga lyder og ubehag med litt diffuse smerter ved bøying av kne med belastning. Gikk til kiropraktor først siden jeg følte det var noe med ledd eller bein som var feil. Han konkluderte med for stram lårmuskulatur, så jeg dro hjem og syklet og tøyde.

Kom tilbake med like mye smerter og ble henvist til neste rom der fysioen stod klar til å gi meg en ny forklaring. Der var det først behandling med trykkbølge for jumpers knee, men ingen respons. Etter mye diskusjoner med fysio ble vi enig om MR.

Det kom tilbake følgende svar fra MR undersøkelse tatt 27.08.2013:

Det er ingen skade i menisker, intakte korsbånd og kollaterallealligamenter. Jevn bruskdekning med unntak av en uregelmessighet sentralt i patellarbrusken forenlig med chondromalasi. Det er ingen hydrops eller tegn til bursitt. I samsvar med kliniske funn sees et lite margødem i bakre kant av quadricepsfestet på øvre kant av patella. Ingen sikker seneruptur. Patellarsenen er upåfallende og det er ingen tegn til jumpers knee.

Da ble konkludert med fysio at jeg har chondromalasi patella. Siden fyiso sa at jeg har god tracking og svært godt utviklet lårmuskulatur har jeg ikke mye å hente på tradisjonell behandling av denne type skade. Ble sendt hjem og ble bedt om og ta det med ro med trening.

Det ble nyttår og jeg var fortsatt plaget, søkte litt på nettet og fant ut at ultralyddiagnostikk var tingen. Kom meg til en fysio som hadde dette og han fant ut at jeg hadde strenge bånd som holdt på plass kneskålen, sa at etter behandling med trykkbølge i område på siden av kneskålen skulle både lyd og smerte gå over. Tre behandlinger tok jeg og null respons.

Var reservespiller når vi spilte handballkamper, fotball har jeg sluttet med siden jeg føler at jeg må ha god demping i skoene. Etter en hard handballkamp og mye stress fikk kroppen nok, store smerter langs utsiden av lår samt på innsiden av kne. Det gikk ikke over når jeg satt meg ned eller la på meg på sofaen, fikk 100% sykemelding og en voltaren kur. Rare her er når jeg startet på voltarenkuren fikk jeg enda mer smerter, sa dette til legen men han skjønte ingenting. Smertene var som når jeg var ung, skikkelig voksesmerter med dump. Hadde det uansett om jeg lå på sofaen eller stod.

12.02.2014 hadde jeg fått nok og sa til legen at han må sende meg til en ortoped straks for videre konsultasjon. Jeg fikk ikke time hos ortoped før 02.05.2014 så jeg gikk 50% sykemeldt en stund.

Ble lei av å gå hjemme og søke på Google etter diagnose på kneet, så jeg tok kontakt med en naprapat for en ny vurdering. Hun fant fort ut at jeg hadde stive hofte muskler. Dette ble behandlet med nåler på hofte, utside og innside lår. Etter denne behandlingen var jeg faktisk så bra at jeg kunne starte 100% på jobb. Men smertene og lydene i kneet var fortsatt der.

Endelig hadde dagen kommet med ortoped og jeg var i ekstase, endelig dagen jeg skulle få en diagnose på kne problemet mitt tenkte jeg. Møtte opp i god tid, ble hentet inn 5 min før tiden og satt meg ned, første han sa: "ser at vi ikke har mottatt noe dokumentasjon fra deg, ikke MR bildene eller tidligere undersøkelser". Jeg hadde personlig ringt inn dagen før for og høre om de hadde mottatt alle bildene og slikt siden jeg skulle sende det til sykehuset selv. Jeg litt paff måtte be han om og sjekke en gang til om han virkelig ikke hadde fått alt. Han fant det til slutt og las litt og ba meg om og legge meg på ryggen, etter litt bøy og tøy av kneet viste han ikke hva det var, men han sa at jeg hadde litt bruskforandring som kunne poleres opp evt fjernes, så vi ble enig om artroskopi undersøkelse, eller jeg forlangte en slik undersøkelse. Etter tidenes dårligste konsultasjons time var jeg skeptisk til hele greiene og sykehuset generelt.

Etter konsultasjonen med ortoped har jeg strekket veldig framside lår fordi jeg føler at jeg har en stram sene som knepper over lårbenet på utsiden når jeg sykler/bøyer kneet (se vedlagt bilde). Kjenner senen godt når jeg legger fingeren på og svinger leggbeinet frem og tilbake. Prøvde og gjøre 90 graders knebøy med ball bak ryggen mot en vegg, fikk da store stikkende smerter der hvor det har strammet når jeg tøyde framside lår og måtte ha hjelp til å rette meg opp igjen. Kjente også samme smertene når jeg skulle prøve og trykke på når jeg var ute og syklet, intens stikkende smerter på utsiden av låret rett ved siden av utside kne, måtte ta det med ro og sykle i rolig tempo hjem.

19.06.2014 var datoen for artroskopi, aldri operert eller ligget i narkose før så jeg var veldig nervøs, spesielt etter sist møte med ortopeden på samme sykehus. Kirurgen kom og snakket med meg og jeg følte jeg fikk sagt mitt. Fikk forklart han dette med denne senen som glipper over og lager stikkende smerter, men han fikk ikke høre lydene jeg har når jeg går ned trapper eller bøyer kneet.

Artroskopi undersøkelsen fant ut følgende: Medial Plica litt fortykket, delreksjon av denne. Hoffas fettpute litt stor, delreksjon av denne også. Retropatellart fine bruskforhold, brusken er litt mykere men ingen slitasjetegn. I mediale og latrale kompartment fine bruskforhold. laterale menisk viser ingen synlig patologi.

Snakket med lege etter undersøkelsen og han sa at det med bruskforandringen var så lite at han ikke gjorde noe med det. Jeg var overlykkelig over at brusken var bra at jeg felte en tåre. Han sa at nå trodde han på at jeg kom til å bli bra igjen, men jeg fikk rekvisisjon til fysioterapi fordi han mente jeg var plaget med ITB syndrom. Dagene etter operasjonen gikk veldig bra, slapp unna smertestillende og krykkene ble kastet etter 4 dager. Gjett om jeg var spent om å bøye kneet for og sjekke om lydene/skrapingen var borte. Var ganske forsiktig når skulle bøye kneet med belastning første gangen! Forsiktig bøyde jeg kneet, lyd?, skraping? JO, selvfølgelig, akkurat de samme lydene og skrapingen i kneet som jeg hadde klaget over i første kiropraktor time.

Dette ble en ganske omfattende skadehistorie, men jeg finner ingen som har akkurat de samme symptomene som jeg har. Sitter her med en vond følelse av at noe er oversett. Av at det er noen muskler som ikke fungerer som de skal eller at jeg betennelse i en muskel, sene eller fettpute.

1. Er det noen som kjenner seg igjen når jeg sier at jeg kun har vondt når jeg skal gå nedover trapper eller bøye meg? Hadde jeg fått hjelp nedover med knebøy og kun presset oppover hadde dette ikke vært smertefullt og det hadde ikke laget noen lyder.

2. Siden de finner en margødem i quadricepssenen, kan det tenkes at skaden jeg fikk under knebøy har forårsaket en ruptur og ved dårlig oppbygning nå i ettertid rett og slett ha fått store skader på senevev?

3. Er det senefeste ved vastus lateralis jeg kjenner som glepper over femur når jeg sykler eller er det ITBandet? Se bilde vedlagt.

4. Jeg kjenner nå også at jeg er stiv i lysken og har palpert/massert en del og funnet ut av at det må være sartorius som er øm. Når jeg står og hever høyre fot opp og vrir ut til siden er det smerter inne i lysken/hoften. Kan dette være den lyske skaden som jeg har hatt tidligere?

5. Hva ville du ha gjort om du hadde mine kne, hadde du tatt til takke med at det knekker og at smertene kommer og går, eller hadde du oppsøkt flere spesialister? Vet du om noen klinikker eller personer som har god kunnskap og har fikset dine knær?

All tilbakemelding bli satt veldig stor pris på. Etter alle konsultasjonene har jeg lært at ingen svar er dumme. Har du hatt eller kjenner du deg igjen i mitt kne problem så skriv noen ord om hvordan du fant det ut og hvilken behandlingsmetode du måtte gjennomgå.

Blir mye behandling av ITB syndrom hos fysioterapeuten og fokus på tøyninger fremover.

Kommer til å oppdatere hvordan behandlingen går og veien videre for at jeg skal kunne leve ett smertefritt og knirkefritt liv som aktiv idrettsløper.

MVH

Preben Jenset Godø

post-34414-14440983615425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ITB syndrome er vel i leggfestet og ikke oppe ved vastus lateralis, så vidt jeg vet. Sikker på at du ikke har en liten brist i quad?

Sjekk om glute medius fungerer. En vanlig kompensasjon er overaktiv TFL og derav kronisk stramt IT bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil og takk for svar :)

ITB syndrome er vel i leggfestet og ikke oppe ved vastus lateralis, så vidt jeg vet. Sikker på at du ikke har en liten brist i quad?

Det er vell en av hovedgrunnen til at jeg føler at jeg har blitt "feil" behandlet. ITBandet går litt mer ut til siden av kneet, men kan det ha blitt så stramt at for eksempel bindevev som "henger" fast i ITB blir stramt og dermed skaper friksjon andre plasser?

Sjekk om glute medius fungerer. En vanlig kompensasjon er overaktiv TFL og derav kronisk stramt IT bånd.

Kan ikke se at jeg får knærne til å gå innover slik som på videoen, har alltid hatt fokus i knebøy at jeg står litt bredt og kjører knærne ut.

Sikker på at du ikke har en liten brist i quad?

Hva er den beste måten for å finne ut om noe er bristet eller muskelskader? MR? Ultralyd? Røntgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser at det er lenge siden denne skaden dukket opp. Mest sannsynlig har du arbeidet på en måte som har ført til stadig opprivning og masse arrvev, og dette vil ikke gå bort av seg selv.

Det beste vil så klart være at du får en second opinion. Ole-Mats Moskvil kan sikkert henvise deg eller behandle deg, om du bor i nærheten.

Forutsatt at førstnevnte er korrekt, anbefaler jeg deg å starte med stretching, foamrolling og ART. Ha godt med kompresjon (voodo floss, knebøy wraps e.l) på skadestedet mens du trener, og senk vektene betraktelig. Hvis du vil bli frisk kan du bare glemme egoet ditt i døra hjemme før du drar på trening, greit å være mentalt forberedt på det før du begynner.

Muskulære knuter og dårlig mobilitet i muskelen er ofte årsaken til at slike ting skjer.

Altså:

- Gjenopprett mobilitet i quad (ta hams og adductors i samme slengen)

- etter 1-2 uker, tren med lette vekter, husk kompresjon

- Etter 4-6 uker, eller når du føler deg bedre, øk til moderat vekt, husk kompresjon

Brukt samme metode på en annen her inne, som var borte på fotball i 8 mnd og en hel del frustrert. Men det fungerte veldig bra og han er nå tilbake i spill. Det krevde åpenbart mye arbeid fra hans side.

Punktene bør forlenge muskelen og bryte ned arrvevet slik at skaden repareres. Det er viktig at du ikke irriterer og bryter opp skaden igjen og igjen, så du må legge en god plan og følge den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjetil og takk for at du tar deg tid til å svare.

Det du nevner her er vell den diagnosen jeg egentlig helst vil ha, om du forstår meg rett :)

Hvordan går jeg fram for å finne ut om det er dette jeg sliter med?

Er det noen form for bildeundersøkelser jeg kan ta som kan avkrefte/bekrefte denne tilstanden i sene/muskulatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de vil kunne se det på MR, men jeg er ikke sikker.

Jeg synes det høres ut som en skikkelig strekk som du fortsetter å rive opp.

Begynn med punktene og se om det hjelper. Du har lite å tape etter å ha vært skada i over ett år!

I forhold til smertene i lysken, om det er når du hever benet over 90 grader, er det sannsynligvis pektineus. Hoftebøyerne og pektineus glir over samme slimpose, illiopectineal bursa, og derfor misforstås dette ofte med illiopsoas (som riktignok er forkortet i flektert posisjon)

Kan også være SI joint dysfunksjon, men syns det høres mest ut som pecti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Therese,

takk for at du tok deg tid til å lese og svare.

Når det gjelder Hip Hinge øvelsen så får jeg ikke krum rygg, men kjenner en ganske stram hamstring og den vanlige klikkingen i øverste del av kne/inni kne.

Kjetil1234

I forhold til smertene i lysken, om det er når du hever benet over 90 grader, er det sannsynligvis pektineus. Hoftebøyerne og pektineus glir over samme slimpose, illiopectineal bursa, og derfor misforstås dette ofte med illiopsoas (som riktignok er forkortet i flektert posisjon)

Jeg har palpert/massert i lyskeregionen og har egentlig funnet ut at det er SARTORIUS som er øm, eller det er baksiden av sartorius som føles øm.

Liten oppdatering på fysiotimen jeg hadde på Torsdag:

Ble behandlet først med litt nåler i vastus lateralis, deretter var det trykkbølgebehandling på senefeste på oversiden av kneskålen samt også i overgang mellom sene og muskel i vastus lateralis, han sa at det kunne være en kraftig strekk denne muskelen siden jeg reagerte så kraftig med smerter i dette området.

Etter denne behandlingen fikk jeg egentlig de samme smerten tilbake som jeg hadde for en tid tilbake, prikking, øm og "varme" på siden av låret samt også at vastus medialis får de samme følelsene.

Tenkte at det var kanskje lurt og få opp blod sirkulasjonen i musklene, siden jeg ikke har brukt lårene så mye det siste året, derfor kjøpte jeg meg en slik EMS og satt med massasje programmet i går. Dette skulle jeg kanskje ikke ha gjort for nå er låret stivt og støl.

Nå kjennes quadricepssene feste veldig stivt ut, samt at det har hovnet litt opp, vet ikke om det har noe med operasjonen eller om jeg har masserte litt mye over dette området etter trykkbølgebehandlingen.

Neste time er Tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagstimen er nå ferdig og fikk trykkbølgebehandling rundt vastus lateralis innfestningen og rundt kneskål slik som sist, dette har resultert i mer og tydeligere "knekkelyd" i kneet syns jeg, men har enda ikke hatt smerter over kneskål som jeg hadde før operasjonen, men nå skal det sies at jeg ikke har belastet kneet så veldig mye etter artroskopi undersøkelsen. Siste fysioen sa til meg idag var: "Beklager, men jeg klarer ikke å forstå hva som kan forårsake dine problem".

Hva skal jeg da gjøre med tanke på å evt finne ut hva som er galt med kneet/lårmuskulaturen/innfestningen av vastus lateralis?

Ta en ny mr av kne og hofteparti?

Skal jeg da bare gi opp og innse at jeg må leve med knekkelydene?

Skal jeg få en ny vurdering hos enda en fysioterapeut eller en annen "spesialist"?

Kjenner du en "knespesialist" som evt kan ta en ny vurdering?

Det jeg ihvertfall kommer til å gjøre framover:

- Har bestilt meg Vodoo Floss bands så kommer til å bruke disse regelmessig.

- Fortsette å rulle hofte og lår med foam rulle og lacross ball.

- Holde litt bevegelse i føttene med elipsemaskin (siden jeg ikke kan sykle pga den senen som glipper over kneet).

mvh

Preben Godø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene du har i lysken, er det når du står eller når du er i bunn av knebøyen?

Jeg tviler på at det er sartorius, sjeldent man ser noe problem der. Men skal ikke utelukke. Det kan hende at du har fått en strekk i adductor eller sartorius, dersom du har spilt fotball eller lignende eksplosiv sport. Dessverre er det veldig mange potensielle skader som kan forekomme i lysken, vanskelig å si noe 100% sikkert.

Om du har masse arrvev i quadriceps, vil dette gå ut over trackingen. Om du ikke har vondt lenger, så synes jeg du skal trene litt og se om smertene kommer tilbake. Ikke sikkert at dem gjør det. Om kneet er rimelig sentrert, og du ikke har smerter, og omringende muskulatur fungerer greit, så høres dette ut som et greit utgangspunkt for meg.

Ville ha startet treningen med en grei kompresjon på området i quad som tidligere var problemområde, om jeg var deg. Stramme hams, som du var inne på ovenfor, kan føre til knesmerter. Greit at du jobber litt med dette ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Therese,

takk for at du tok deg tid til å lese og svare.

Når det gjelder Hip Hinge øvelsen så får jeg ikke krum rygg, men kjenner en ganske stram hamstring og den vanlige klikkingen i øverste del av kne/inni kne.

Kjetil1234

Jeg har palpert/massert i lyskeregionen og har egentlig funnet ut at det er SARTORIUS som er øm, eller det er baksiden av sartorius som føles øm.

Liten oppdatering på fysiotimen jeg hadde på Torsdag:

Ble behandlet først med litt nåler i vastus lateralis, deretter var det trykkbølgebehandling på senefeste på oversiden av kneskålen samt også i overgang mellom sene og muskel i vastus lateralis, han sa at det kunne være en kraftig strekk denne muskelen siden jeg reagerte så kraftig med smerter i dette området.

Etter denne behandlingen fikk jeg egentlig de samme smerten tilbake som jeg hadde for en tid tilbake, prikking, øm og "varme" på siden av låret samt også at vastus medialis får de samme følelsene.

Tenkte at det var kanskje lurt og få opp blod sirkulasjonen i musklene, siden jeg ikke har brukt lårene så mye det siste året, derfor kjøpte jeg meg en slik EMS og satt med massasje programmet i går. Dette skulle jeg kanskje ikke ha gjort for nå er låret stivt og støl.

Nå kjennes quadricepssene feste veldig stivt ut, samt at det har hovnet litt opp, vet ikke om det har noe med operasjonen eller om jeg har masserte litt mye over dette området etter trykkbølgebehandlingen.

Neste time er Tirsdag.

Er det noen som har gitt deg ideen av INAKTIV SETEMUSKULATUR?

Denne hoftebevegelsen(hip hinge), sammen med at en presser knærne ut er KRITISK i de fleste bevegelsen der en skal flektere hoften, det innebærer knebøy, markløft, utfall, roing med frie vekter etcetc...

Hvordan var vinkelen på leggene dine?

Jeg vet dette høres rimelig bastant ut, men til det motsatte er bevist så vil jeg tørre påstå at smertene du kjenner er et resultat en en lang lang kjede med kompensasjoner for at du ikke har gjort denne hoftebevegelsen slik at hamstrings og hoftebøyere har måttet ta all jobbet og hele tiden står på og jobber (passiv spenning).

Alt til side - kjenner du at du kan bruke eller har brukt hoften som en aksellerator, en stabilisator eller en "brems" i en bevegelse? Som et hengselledd når du skal plukke opp noe fra bakken? foreksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk bevegelse, hvordan beveger du deg nå?

Har du fult bevegelses ROM i kneet? hvis ikke jobb med det.

Se etter restriksjoner over og under skadestedet, altså jobb med ankel/hoftemobilitet og se etter restriksjoner.

Aktivering av setemusklatur og vastusmedialis, se etter muskelubalanser feks mellom medialis/lateralis.

Beveg deg mye i bevegelsesbaner som ikke skaper smerte, typ spinningsykkel osv.. og ungå i det lengste bevegelser som skaper smerte ( du nevner trapper osv,)

Foamrolling og flossing med vodoobands er gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei, noen tips fra meg som kanskje kan hjelpe. Jeg hadde noen lignende plager men ikke så "kraftige" men på samme sted. Jeg opplevde smertet i begge knær når jeg bøyde de dypt ved for eks gå opp trapper eller sette meg ned.

Gikk til naprapat og fant ut at jeg hadde stram og sterk fremside lår mens bakside lår og legget var stram men svak (dvd ubalanse). Ettersom hamstring skal stabilisere kneet ble det lagt inn ekstra styrketrening for det, samt massasje bak, spesielt leggene. I tillegg mer tøying bak (spenn/tøy 1 min for hver muskelgruppe etter hver treningsøkt).

Så jeg lurer på om noen av de behandlerne du gikk til, så noe på baksiden av beina dine mtp styrkeubalanse, tight muskulatur etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...