Gå til innhold

First Price kylling og laks


fityen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det noen som vet hvorfor alle first price-produkter er lavere priset enn andre? Ta kyllingfileten for eksempel. Det er ikke høyere vannprosent i den enn i Prior sin. Er det billig arbeidskrfat som kutter kostnadene? Kan det være kvaliteten på foret kyllingene får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hvorfor alle first price-produkter er lavere priset enn andre? Ta kyllingfileten for eksempel. Det er ikke høyere vannprosent i den enn i Prior sin. Er det billig arbeidskrfat som kutter kostnadene? Kan det være kvaliteten på foret kyllingene får?

Er vell strengt talt at dem har fokus på lave produksjonskostnader, så det er vell en god blanding av alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Hva mener du med at den har lav kvalitet? Har den annen sammensetning av makro- og mikronæringsstoffer enn annen frossen laks?

Jeg er oppvokst med villaks. Oppdrettslaks kom inn i kostholdet først de siste årene. Har prøvd de fleste sortene som selges. Jeg titter på fisken farge, kjenner på konsistens etter tilberedning, vurderer smak og hvor "oljete" fisken er. På disse kriteriene er firstprice laksen desidert den dårligste. Den er bleikrosa i kjøttet, og smaker tran. Ikke i nærheten av villaks og ganske langt unna annen oppdretslaks. Har ikke peiling på næringsinnholdet, men kvaliteten er dårlig, den er sansynlig foret med dårlig for. Dermed velger jeg å anta at næringsinnholdet er tilsvarende, men kan sikkert hende jeg tar feil. Men dersom man er litt tilbakeholden og ikke er så glad i fisk, er ikke dette hva jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært flere eksempler på at et first price/billigmerke kommer fra samme fabrikken, er blitt prosessert på samme måte og er egentlig nøyaktig det samme som "priginalproduktet", bare at det mangler merke. Er kanskje litt å sammenlikne med merkeklær - selv om diorveskene er flere ganger dyrere enn et vanlig merke betyr ikke det at kvaliteten/holdbarheten er tilsvarende like mange ganger bedre.

Igjen, at det er noe forskjell på enkelte av first price-produktene og de mer dyrere benekter jeg ikke. Men en bør være klar over at det nok langt i fra gjelder alle produktene! De foretok jo blant annet en blind smakstest på alle merkene av røket laks som finnes i norske butikker og den aller dyreste kom klart dårligst ut med karakteren 1! Frisk price fikk 3.

Er nok litt basert på personlige preferanser også.

Egg feks kjenner jeg definitivt ingen forskjell på de aller dyreste økologiske eggene og first price.

Ferdig risgrøt (ja spiser risgrøt fremfor havregrøt, skyt meg) er first price tusen ganger bedre i smak enn fjorlands.

Samtidig synes jeg røket laks fra first price smaker høgg og kjøper det fra fiskebutikk istedet (kresen på laks :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst med villaks. Oppdrettslaks kom inn i kostholdet først de siste årene. Har prøvd de fleste sortene som selges. Jeg titter på fisken farge, kjenner på konsistens etter tilberedning, vurderer smak og hvor "oljete" fisken er. På disse kriteriene er firstprice laksen desidert den dårligste. Den er bleikrosa i kjøttet, og smaker tran. Ikke i nærheten av villaks og ganske langt unna annen oppdretslaks. Har ikke peiling på næringsinnholdet, men kvaliteten er dårlig, den er sansynlig foret med dårlig for. Dermed velger jeg å anta at næringsinnholdet er tilsvarende, men kan sikkert hende jeg tar feil. Men dersom man er litt tilbakeholden og ikke er så glad i fisk, er ikke dette hva jeg anbefaler.

Enig i at villaks er best i smak. Er selv oppvokst på Vestlandet og er vant til god og fersk fisk! Men at kvaliteten er lavere/dårligere ser jeg på so en påstand som egentlig bør kunne dokumenteres all den tid subjektiv oppfatning om smak ikke alltid er et sannhetsvitne på kvalitet jamfør pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Enig i at villaks er best i smak. Er selv oppvokst på Vestlandet og er vant til god og fersk fisk! Men at kvaliteten er lavere/dårligere ser jeg på so en påstand som egentlig bør kunne dokumenteres all den tid subjektiv oppfatning om smak ikke alltid er et sannhetsvitne på kvalitet jamfør pris ;)

Mulig det. Åkke såm, når fisken ligger som ei glyklyse på talerkenen og tranosen slår inn i neseborene, så er ikke kvaliteten bra. Har ingen empiri å støtte meg til, kun syn, smak og lukt. Mener det finnes bedre alternativer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper bare de frosne kyllingfiletene til first price. Kjøper også first price egg, men der merker jeg faktisk at skallet virker"sprøere" og tynnere enn f.eks prior sine egg. Det er mulig det bare er innbilning, men det er betraktelig mye lettere å knekke prior egg uten å mose hele skallet *plystre,plystre*

Men smaksmessig merker jeg ingen forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Kjøper bare de frosne kyllingfiletene til first price. Kjøper også first price egg, men der merker jeg faktisk at skallet virker"sprøere" og tynnere enn f.eks prior sine egg. Det er mulig det bare er innbilning, men det er betraktelig mye lettere å knekke prior egg uten å mose hele skallet *plystre,plystre*

Men smaksmessig merker jeg ingen forskjell :)

Der har jeg vært uheldig antar jeg. Hver gang jeg har kjøpt First price egg, har det vært dårlig kvalitet og svært dårlig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...