Gå til innhold

Hva er det med feite folk og løping?


Linjemannen

Anbefalte innlegg

Seriøst!

Det er mange butthurte mennesker rundt forbi. Hvis man skal ta på seg offerrollen for den minste ting, så mister man fort all sympati.

Linjemannen kalte overvektige for smellfeite - big deal! Poenget hans er at det er særdeles ugunstig for tunge utrente mennesker å løpe på monton måte på hard asfalt. Man burde ikke måtte være rakettforsker for å skjønne at det er en dårlig ide. Allikevel er det mange som gjør det... og disse kan fort få knekt motivasjon og pådra seg skader.

Han har ikke sagt de er late, dumme, egoistiske etc.. Det er å tillegge en gruppe slike karakterer som er stigmatiserende og forraktende.

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry, men det blir nesten litt komisk når noen blir fornærmet fordi Linjemannen kaller en tidligere utgave av seg selv smellfeit. Det er også snedig å se at uttalelsen hans tolkes i verste hensikt slik at den passer med fornærmelsen til de fornærmede.

Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.

Det er to uttalelser her:

1. Kondistrening er bra for å gå ned i vekt

2. Ikke jogg på asfalt

Holy Christ with baconcrisp on top. Takk skal du f'en meg ha.

Jeg skal være enig med deg på ett punkt; Ja - det er belastende for overvektige å løpe, især på asfalt.

Men hva pokker skal det bety at du skal bashe alle overvektige som velger å dra på seg joggesko? Hva vet du om bakgrunn, grunnlag og plan videre?

1. Du gir han rett i punkt 2 over her

2. Du blir fornærmet for resten, til tross for at Linjemannen i punkt 1 er at kondistrening er BRA

Det er tydelig at du blir fornærmet pga. din personlige erfaring. Det er ingen som snakker nedsettende om det du har gjort (bra jobba forresten!), det er du selv som blir fornærmet på din egen vegne og at Linjemannen kaller seg selv smellfeit. Du er jo egentlig helt enig med han!

Jeg mistenker at menn i mye større grad foretrekke direkte kommunikasjon enn kvinner, type kall en spade en spade. Jeg har sett det samme med mannlige røykere, hvor de først sluttet å røyke etter at noen uttalte seg i negative ordelag om røykingen deres. Det er nok individuelle forskjeller, men at det er forskjell mellom kjønnene er jeg ikke i tvil om.

Min egen erfaring er også noe lignende, selv om jeg var undervektig pga. udiagnostisert cøliaki. Den kvinnelige ernæringsfysiologen jeg snakket med var altfor forsiktig når hun uttalte seg om kostholdet mitt. For meg hadde det funka mye bedre om hun hadde sagt det som det var: "Du spiser for lite! Du er en voksen mann, ffs, du må spise mer! Mye mer!" Det var ikke før jeg leste meg opp om styrketrening og begynte med Starting Strength at det gikk opp et lys for meg. Istedenfor å si det som det er i klare ordelag blir det sånn dikkedaring og liksomhensynsfulle svadasvar fordi frykten for å fornærme noen er for stor. Det er helt greit å bli fornærmet, IMHO. Det trenger ikke være så ille. For noen kan det være akkurat det som trengs.

Jeg tror Sportacus traff spikeren på hodet med sitt innlegg, kort og konsist sagt (y) Hvis jogging er det som gjør at en livsstilendring skjer så er det bra. Det finnes strengt tatt bedre og mer effektive måter å gjøre det på enn jogging (hvorav kostholdsendringer er den viktigste), og da spesielt jogging på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først; Er det ikke nettopp det jeg gjør? Leser du innleggene mine, så ser du det.

Så til det første; Selvfølgelig var det ingen som sa jeg var smellfeit, folk har da folkeskikk. Kanskje det tvert i mot hadde hjulpet om folk ikke gikk rundt grøten, med ord som kraftig, saftig og rund i kantene - men heller sa det som det var? Ikke for å mobbe, men for å vekke. Jeg tror nesten det.

Heldigvis fant jeg ut hva som kunne være en bra vei ut av uføret - ikke takket være Løplabbet, flis-tynne joggere eller ukeblad - men rett og slett fordi jeg dykket litt mer ned i materien enn å bare snøre på meg noen joggesko til

kr. 1 799,- Feite folk bør holde seg unna både Løplabbet og asfalten. På med fjellsko, opp på sykkelen eller ut i bassenget, sier jeg!

Men det er lov å være uenig, altså.

:)

Hadde du digget om folk kalte deg smellfeit? Du har vel e valid poeng, men det går an å moderere seg litt.

Det at du har vært "smellfeit", gir deg ikke automatisk retten til å kalle andre det, eller?

Sett bort i fra det direkte språket ditt, er jeg helt enig. Asfalt dreper "tungt belastede knær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom an folkens...

Hovedbudskapet i denne tråden er at mange overvektige dessverre velger en treniningsform som er ineffektiv, skadeutsatt og rett og slett potensielt skikkelig ubehagelig når de vil ned i vekt. Å velge en treningsform som dreper all motivasjon må dere da vel være enige i er uheldig? Noen sa det tidligere i tråden: en aktivitet som ødelegger treningsmotivasjonen er et verre alternativ enn å sitte i sofaen. Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke fornærmet fordi jeg prøver påta meg en offerrolle. Jeg blir forsåvidt ikke fornærmet heller, mer pissed off.

Det handler om at trådstarter får det til å se ut som han kun ser ting i svart-hvitt; Er du feit bør du ikke løpe. Punktum. Ingen gråsoner eller tanker omkring det ellers virker det som.

Jeg har jo sagt meg enig i at det er belastende for en overvektig kropp å løpe, og er enig i at det igjen kan føre til skader som ødelegger motivasjon. For eksempel som i påsken, hvor folk drar på seg turklær og legger til ut, koste hva det koste vil. Ingen opptrening så man stiller forberedt, og man stiller med større risiko for skader. Når påsken er over er det tilbake til en stillesittende hverdag. Det virker likevel ikke som om det taes høyde for at man som overvektig fint kan lese seg opp omkring løpstrening, løpsteknikk, fordeler og ulemper med forskjellige elementer (underlag, bakker, intervaller, tredemølle osv.) og faktisk få noe positivt ut av det.

Igjen, i mitt eget tilfelle (rett og slett fordi jeg ikke ønsker stemple andre, ikke for offerrolle); Jeg er fortsatt 83-85kg fordelt på mine 172cm, som gjør at jeg enda er godt innenfor overvektig-kategorien, men jeg løper fortsatt på asfalt, og er skadefri. Kan være jeg har vært heldig, eller det kan være jeg har gjort det så korrekt som jeg med min labre kunnskap kan.

Uansett skal man da vel ta det som et godt tegn at overvektige er ute og er i aktivitet? Selvfølgelig er jeg enig i at det ikke kun bør bestå i løping på asfalt, for overnevnte grunner, men jeg synes det er fantastisk når folk tar grep om eget liv og velger gjøre en forandring.

Jeg limer likevel inn en status jeg så på Facebook for en stund tilbake, fordi jeg synes den betegner hvordan overvektiges syn på trim og trening i en større grad sirkulerer omkring en tanke om at det bare skal være kos hele veien, og ikke faktisk bestå av litt sweat and pain som jeg tror vi alle her inne kan stå inne for at må til om man ønsker resultater;

"Søndag 12.00 er det forbrenning av kalorier som står på menyen til 7% av Steinkjerbyggen. Da skal nemlig 1 pose Smash, potetgull og Cola forbrennes! Det kjøres til bunnen av Oftenåsen, og det gås i pratetempo i 15 min før de er på toppen. Da må det selvfølgelig kjøpes 4 vaffelhjerter med rømme og syltetøy før de går ned igjen glad og fornøyd. Iført tights med cellulitthull så store du kunne bært med deg appelsiner inni. Smårød i ansiktet og et håp om at du forbrente 4500 kcal. Enden på visa er at du er i like dårlig form, og la på deg ekstra 40gr rømme på stumpen. Tipper tightsen sitter bedre neste søndag..."

Ja, den er også harsh, men igjen - jeg synes den beskriver det noe bedre...

Det handler vel i bunn og grunn om innsikt, og vite hva man gjør, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg har vært heldig, eller det kan være jeg har gjort det så korrekt som jeg med min labre kunnskap kan.

Eller det kan være at du ikke er en av de "smellfeite" som Linjemannen snakker om. Når jeg hører ordet "smellfeit" så er kroppsfasongen jeg tenker på type 130+kg. All løpsteknikk i verden kan ikke redde knær og ankler når de hyppig og over lang tid utsettes for flere hundre kilo mer belastning enn hva det er ment at menneskekroppen skal tåle.

83-85 kilo på 172cm vil nå ikke jeg kalle "godt innenfor" overvektig - og som sagt er du nok langt unna dem som er målgruppen for tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng jeg føler ikke kan bli stresset godt nok her så er det informasjon. Det må gis informasjon ut. Det er ikke rakketforskning, men jeg tipper overvektige personer som løper er tapt nok fra før i andre fallgruver og tankespiraler når det kommer til trening, ingen skade å opplyse dem.

kosthold - ned i vekt

ned i vekt - kondisjon om du liker.

ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, det er jeg enig i.

Samtidig vil jeg bare nevne at det er særdeles demotiverende som overvektig å stadig finne både diskusjonstråder, artikler og annet som tilsier at man ikke skal løpe. Jeg skjønner grunnlaget for at de finnes og er der, forstå meg riktig, for gjør man det feil så er det mange fallgruver som kan ødelegge både motivasjon, ledd og muskler. Jeg fant selv artikler som tilsa at mennesket ikke burde løpe, at overvektige i særskilt grad ikke burde løpe, og at kvinner ikke burde løpe på grunn av vinkelen mellom femur og pelvis. Jeg sier ikke at det ikke gav mening det som sto der, men det handler samtidig om hvordan man griper det an.

At man starter dag 1 av sitt nye liv med å løpe 5-10km med 130kg på ræva sier jo seg selv er en dårlig idé, men det finnes måter å drive kondisjonstrening i friluft på som fungerer.

Det er nok det som det hele bunner i for min del. Jeg føler det blir i overkant generalisert her.

Men nå bør jeg logge ut, for ingen burde sitte i en slik diskusjon med x antall øl innabords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper fortsatt at du er enig i at smellfeite (sterkt overvektige) ikke bør begynne å jogge for å gå ned i vekt.

Artikler som fraråder dette håper jeg virkelig at du (også) håper det blir flere av, SisterSyringe. Smellfeite folk må i første rekke inngå nye avtaler med kjøleskapet sitt. Om de i tillegg trener for å bygge en ny og bedre fremtid med bedret kondisjon og en sterkere kropp - kanonbra! - men for all del, hold tjukkasene unna asfalt-løpinga!

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, om kostholdet består av burger, fries, smågodt og is så er det -der- problemet ligger. Men om man har et stabilt og greit kosthold, som har hjulpet å få av et par kilo men man opplever at det stagnerer, så må man jo finne på noe nytt.

Det handler jo om å lytte til kroppen, gi den de ting den trenger (herunder godt kosthold, mosjon og en og annen glede ellers her i livet). Igjen, i mitt tilfelle, hadde jeg vært over 100kg og ett kne hadde begynt gjort skikkelig vondt etter løping, så hadde jeg jo latt vær videre løping. Men i noen tilfeller (igjen, som mitt eget), så er det ikke rom for å lage seg studiomedlemskap, svømmebassengabonnement eller annet.

Det er vel litt som en gang ble nevnt under rehabilitering; Ett steg er bedre enn ingen. Men alt kommer jo an på mengde, hyppighet og fremgang.

Det er bare dette å si at overvektige overholdet ikke bør finne på å løpe på asfalt som plager meg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i hovedbudskapet i denne tråden. MEN, om jeg hadde vært ny på forumet og ble møtt av overskrifter som denne "hva er det med feite folk og løping" og lignende, så tror jeg jeg hadde snudd ut igjen og kanskje sett på andre forum for å få hjelp til vektnedgang. For man får inntrykket av at her inne liker ikke folk tjukke folk som løper, og om man kombinerer med diverse andre tråder som finnes her inne som henger ut folk med feil treningsteknikk og "feil antrekk på trening", så gir det et førsteinntrykk som ikke er bra for å utvide medlemsbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har rett, Anreka.

Noen vil snu og lete etter mykere svar. Men er det egentlig et mål å favne også dem som jakter på sannhet pakket inn i lag etter lag med løgn, halvsannheter og lettvintheter verre enn dem man finner på TV - Shop? De som trenger å gjøre noe med livet sitt, sånn rent fysisk, de kommer tilbake. Selv om jeg er provoserende i måten jeg ordlegger meg.

Det tror ihvertfall jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har rett, Anreka.

Noen vil snu og lete etter mykere svar. Men er det egentlig et mål å favne også dem som jakter på sannhet pakket inn i lag etter lag med løgn, halvsannheter og lettvintheter verre enn dem man finner på TV - Shop? De som trenger å gjøre noe med livet sitt, sånn rent fysisk, de kommer tilbake. Selv om jeg er provoserende i måten jeg ordlegger meg.

Det tror ihvertfall jeg.

:)

Det er forskjell på å være direkte i ordlaget, og å være nedlatende mot overvektige (og nå sikter jeg ikke nødvendigvis på det du sier her, men diverse andre innlegg jeg har sett på forumet). Jeg tror ikke at noen av de som har kommet så langt at de har begynt å finne treningstips på fitnessbloggen og andre forum ikke er klar over at de er overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være direkte i ordlaget, og å være nedlatende mot overvektige (og nå sikter jeg ikke nødvendigvis på det du sier her, men diverse andre innlegg jeg har sett på forumet). Jeg tror ikke at noen av de som har kommet så langt at de har begynt å finne treningstips på fitnessbloggen og andre forum ikke er klar over at de er overvektige.

Hvis denne tråden (som er godt ment og har et viktig budskap), oppleves som demotiverende, så har jeg mine tvil til om vedkommende virkelig ønsker en livsstil endring eller har vilje til å gjennomføre det.

Det som er sikkert er at en overvektig som har ambisjoner om å komme i form, vil møte LANGT større utfordringer en hvordan takle ordlyden i en diekte, men velmenende råd.

Mitt tips til vedkommende er tung styrketrening først, så en får ryggrad til å tåle noe, uten å bli demotivert eller knekt ved den minste motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offerrolle tar jeg ikke, jeg bare er lei måten enkelte skriver på her på forumet. Vi er voksene mennesker og burde lære oss andre skriveteknikker som når bedre fram til målgruppen tråden sikter til. Og hvem er det du egentlig retter deg til med tråden? Til de overvektige som løper eller til oss andre slik at vi skal synes du har rett? Skjønner bare ikke helt sammenheng med måten ting skrives på og poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne tråden (som er godt ment og har et viktig budskap), oppleves som demotiverende, så har jeg mine tvil til om vedkommende virkelig ønsker en livsstil endring eller har vilje til å gjennomføre det.

Det som er sikkert er at en overvektig som har ambisjoner om å komme i form, vil møte LANGT større utfordringer en hvordan takle ordlyden i en diekte, men velmenende råd.

Mitt tips til vedkommende er tung styrketrening først, så en får ryggrad til å tåle noe, uten å bli demotivert eller knekt ved den minste motstand.

Selve tråden og budskapet sier jeg ikke noe på. Overskrifta derimot gjør kanskje at enkelte (som kanskje burde lese tråden, pga innholdet er viktig) ikke trykker innpå for å lese, og tror at tråden er av typen: "å herregud, nå er alle feitingene ute og jogger igjen, hvordan våger de å prøve å jogge når de er så treige"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...