Gå til innhold

Hva er det med feite folk og løping?


Linjemannen

Anbefalte innlegg

Ja - hva er det for noe, egentlig?

Nå på vårparten ser jeg stadig noen overvektige som pruster og peser, mens de dundrer fotsøylene i bakken og lider seg gjennom tortur på asfalthelvete. Skal de slanke seg? Skal de bli marathonløpere - eller er de generelt sett bare opptatt av selvpining på høyt plan?

Noe av det verste en kan gjøre om en er smellfeit, er vel å legge ut på asfalten i håp om å få gode treningsopplevelser, nå resultater på badevekta og oppnå god helse. Løplabbet meg langt inn i rævva - det finnes ikke pronasjons-problematikk som kan løses eller demping som er god nok om du er smellfeit.

Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja - hva er det for noe, egentlig?

Nå på vårparten ser jeg stadig noen overvektige som pruster og peser, mens de dundrer fotsøylene i bakken og lider seg gjennom tortur på asfalthelvete. Skal de slanke seg? Skal de bli marathonløpere - eller er de generelt sett bare opptatt av selvpining på høyt plan?

Noe av det verste en kan gjøre om en er smellfeit, er vel å legge ut på asfalten i håp om å få gode treningsopplevelser, nå resultater på badevekta og oppnå god helse. Løplabbet meg langt inn i rævva - det finnes ikke pronasjons-problematikk som kan løses eller demping som er god nok om du er smellfeit.

Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.

Tror det handler mer om at de fleste overvektige generelt sett ikke har så mye kunnskap eller erfaring rundt kosthold og trening som "meg og deg" har. Da vil jeg anta at jogging er det første og beste tiltaket som faller inn først. Det at overvektige folk velger å komme seg ut å jogge og i det hele tatt gjør et forsøk på å gjøre noe med problemet i stedenfor å sitte inne å spise, er positivt mener jeg. Men enig at jogging alene ikke er beste løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler mer om at de fleste overvektige generelt sett ikke har så mye kunnskap eller erfaring rundt kosthold og trening som "meg og deg" har.

Dette er jeg enig i - men jeg synes det burde vært en jobb for PULS på NRK, lørdagsbillagene i de store avisene, fitnessbloggen - og ja - Løplabbet - å fraråde overvektige jogging, rett og slett fordi helserisikoen er større enn gevinsten en kan forvente å få ut.

Det at overvektige folk velger å komme seg ut å jogge og i det hele tatt gjør et forsøk på å gjøre noe med problemet i stedenfor å sitte inne å spise, er positivt mener jeg.

Dette er jeg veldig uenig med - ikke at folk gjør et forsøk på å komme i bedre form - men at overvektige velger jogging. For en feitas er det utrolig pinefult og helseskadelig å stampe avgårde på asfalten. Og - alt for mange av dem opplever dermed at den livsstilssendringen de var så motivert for, heller blir til et rent helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg veldig uenig med - ikke at folk gjør et forsøk på å komme i bedre form - men at overvektige velger jogging. For en feitas er det utrolig pinefult og helseskadelig å stampe avgårde på asfalten. Og - alt for mange av dem opplever dermed at den livsstilssendringen de var så motivert for, heller blir til et rent helvete.

Godt poeng. Alt som fører til at motivasjonen går i dass eller at en pådrar seg skader er værre enn å sitte i ro. Det er alt for mange utrente som går alt for hardt ut i begynnelsen. Det er viktig å tilpasse treningen eget nivå. Det skulle ikke mange løpeturene på asfalt til før jeg pådro meg akillesbetennelse i begge anklene. Jeg gikk alt for hardt ut og med ca. 100 kg kroppsvekt, så ble det for stor belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i - men jeg synes det burde vært en jobb for PULS på NRK, lørdagsbillagene i de store avisene, fitnessbloggen - og ja - Løplabbet - å fraråde overvektige jogging, rett og slett fordi helserisikoen er større enn gevinsten en kan forvente å få ut.

Flott at overvektige folk løper! Dersom skoene passer til fotsålen og man ser på underlaget/mengden man jogger, er det ikke noe større helserisiko enn foreksempel en mann på over 40 å begynne med vekter.

Tar man det med ro i begynnelsen og lar kroppen få en sjanse til å tilpasse seg den nye aktiviteten går det bra.

Har man ikke løftet på 20 år, og drar til med tunge vekter så er det ikke lenge til prolapsen tar deg, skal NRK dekke dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rip skrev nylig om emnet: Why you should not be running

Jeg er for øvrig enig. Løp/jogg hvis du liker det, hvis ikke finnes det bedre måter å trene kondisjon og/eller gå ned i vekt på.

4x4 intervall er vell en av de mest, om ikke den mest effektive måten å trene kondisjon på? Er vell rimelig dokumentert også Nå antar jeg vi snakker om løpe kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at overvektige folk løper!

Sett i forhold til gevinsten en kan hente ut av å velge jogging (og da spesielt på asfalt, som jeg poengterer i åpningsinnlegget) så er det noe av det dummeste en som overvektig kan finne på . mener jeg.

Så det der, Benksliteren, det får vi bare være uenige om.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg det er fordi at de ikke har noe informasjon eller kunnskap om ærnering eller trening, men likevel er klar over at de vil ned i vekt.

Samme som med de som er tynnfeit, bare at de ikke orker å jogge, så de ser du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 intervall er vell en av de mest, om ikke den mest effektive måten å trene kondisjon på? Er vell rimelig dokumentert også Nå antar jeg vi snakker om løpe kondisjon?

Nes, layne snakker flere ganger om at man intervallsykling kan være bedre, men i det store å hele Tror jeg ikke det er snakk om store forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at overvektige folk løper! Dersom skoene passer til fotsålen og man ser på underlaget/mengden man jogger, er det ikke noe større helserisiko enn foreksempel en mann på over 40 å begynne med vekter.

Tar man det med ro i begynnelsen og lar kroppen få en sjanse til å tilpasse seg den nye aktiviteten går det bra.

Har man ikke løftet på 20 år, og drar til med tunge vekter så er det ikke lenge til prolapsen tar deg, skal NRK dekke dette også?

Nei, men man får bedre resultater med andre ting, og generelt bedre folkehelse er jo virkelig en ting nrk burde dekke, og det er flere som har prolaps som styrketrening kunne hjulpet, enn de som får det pga. Styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man får bedre resultater med andre ting, og generelt bedre folkehelse er jo virkelig en ting nrk burde dekke, og det er flere som har prolaps som styrketrening kunne hjulpet, enn de som får det pga. Styrketrening.

Usikker på hva du mener med det siste her. Joda man kan sikkert få gode resultater av sykling, svømming, roing, styrketrening, crossfit, osv osv. Men mye av grunnen til nettopp jogging er så "populært" er at man verken trenger utstyr eller lokale, og man kan trene dette til alle tider av døgnet.

Nå var ikke diskusjonen om hva som er meste effektivt, men skaderisikoen med tung kropp og jogging. Tar man forholdsregler her mener jeg at skaderisikoen ikke er nevneverdig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 intervall er vell en av de mest, om ikke den mest effektive måten å trene kondisjon på? Er vell rimelig dokumentert også Nå antar jeg vi snakker om løpe kondisjon?

Intervall med høy intensitet er bra ja. Jogging/løping er dog typisk ikke høy intensitet ;) Kort oppsummert så kan man si at HIIT > LISS, sånn rent treningsmessig.

Hvis man også tar hensyn til påvirkning på metabolisme med jogging og at for mye slikt arbeid motvirker styrketrening, så virker det for meg opplagt at styrketrening + HIIT er et bedre valg enn styrketrening + LISS på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4x4 intervall er vell en av de mest, om ikke den mest effektive måten å trene kondisjon på? Er vell rimelig dokumentert også Nå antar jeg vi snakker om løpe kondisjon?

Jeg svarte på dette.

Skaderisikoen er da ganske stor, vi kan ta et eksempel med noen som er normalvektige, de lærer fra barneskolen av at man skal lande på hælen og rulle på foten, flere får problemer med legghinnebetennelse og hva du ikke får pga. Dette.

Hvis vi da tar noen som er overvektige, blir alle probleme forstørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall med høy intensitet er bra ja. Jogging/løping er dog typisk ikke høy intensitet ;) Kort oppsummert så kan man si at HIIT > LISS, sånn rent treningsmessig.

Hvis man også tar hensyn til påvirkning på metabolisme med jogging og at for mye slikt arbeid motvirker styrketrening, så virker det for meg opplagt at styrketrening + HIIT er et bedre valg enn styrketrening + LISS på generell basis.

Enig her, det kan man også se på OL, hvor 100m sprinterene ofte har noen av de mest "inspirerende" kroppene. Eksplosiv løpetrening kombinert med tung styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på dette.

Skaderisikoen er da ganske stor, vi kan ta et eksempel med noen som er normalvektige, de lærer fra barneskolen av at man skal lande på hælen og rulle på foten, flere får problemer med legghinnebetennelse og hva du ikke får pga. Dette.

Hvis vi da tar noen som er overvektige, blir alle probleme forstørret.

Sier bare at dersom man tar sine forholdsregler så er ikke løpingen problemet. Om en overvektig person begynner smått å jogge, for å gradvis øke belasting og distanse vil det ikke være spesielt farlig mtp skader. Skadene man får av løping på asfalt vil i hovedsak være beinhinnebetennelse og vondt i ryggen. Dette er noe du kjenner lenge før det blir spesielt farlig. Fortsetter man å kjøre på videre etter dette er det ikke løpingen eller fedmen som er problemet, men hodet til personen. Har man en utrent kropp og lite kunnskap er det langt farligere å stå å løfte tunge vekter. Ser mye større skaderisikoer på foreksempel Elixia enn hva jeg gjør langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige jogger på grunn av mangel på kunnskap om hvordan de skal gå ned i vekt på en trygg og effektiv måte, i tillegg til at det er det man "alltid har gjort", og er det som er mest tilgjengelig. For mange hjelper det nok også at man kan jogge der man vil uten å tiltrekke seg så mye oppmerksomhet som de føler de gjør på treningssentre rundt om kring.

Skaderisikoen for en overvektig jogger er signifikant høyere enn hos normalvektige, og de bør jogge mest mulig i oppoverbakke for å få minst mulig belastning på ledd. Når det er sagt er det naturligvis langt i fra den beste måten å gå ned i vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hva er det for noe, egentlig?

Nå på vårparten ser jeg stadig noen overvektige som pruster og peser, mens de dundrer fotsøylene i bakken og lider seg gjennom tortur på asfalthelvete. Skal de slanke seg? Skal de bli marathonløpere - eller er de generelt sett bare opptatt av selvpining på høyt plan?

Noe av det verste en kan gjøre om en er smellfeit, er vel å legge ut på asfalten i håp om å få gode treningsopplevelser, nå resultater på badevekta og oppnå god helse. Løplabbet meg langt inn i rævva - det finnes ikke pronasjons-problematikk som kan løses eller demping som er god nok om du er smellfeit.

Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.

Og etter å ha lest innlegget ditt fikk de helt sikkert masse motivasjon til å fortsette å trene.

Nuvel.

Jeg forstår ikke behovet for å bruke den type ord for å beskrive andre mennesker, selv om det strengt tatt ikke trådens tema.

Men - jeg tror du ville ha mye større rekkevidde med innlegget ditt (som muligens inneholder mange gode poenger) hvis du bruker andre ord for å beskrive tingenes tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...