Gå til innhold

"Cutting" diett?


wilhelmteksum

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært på en diett for "bulking" (3500 kcal cirka), hva bør man spise og hvor mye bør man spise for å "cutte", altså bli kvitt litt av kroppsfettet man har lagt på seg, uten å miste for mye muskelmasse?

Har søkt mye rundt på nettet, men finner ikke akkurat noe fasitsvar på dette... Vil tro at man bør ligge høyt på proteiner for å opprettholde muskelmassen, men samtidig ligge lavt på kaloriinntaket?

Høyde: 194 cm

Vekt: 92 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har du gått opp hver uke på 3500 kcal? Legg deg 3-500 kcal under det du anser som ditt vedlikeholdsnivå, deretter hold et øye med vekt og mål hver uke og juster inntaket etter behov. Å gå ned mer enn 0,5-1kg i uka vil raskt resultere i tap av muskelmasse (husk at å droppe en del vann er vanlig første uka, dette stabiliserer seg senere). Ligg rundt 2g protein per kilo kroppsvekt, mer enn det er ikke nødvendig, og heller ikke så vanskelig å dekke på et inntak rundt 2500-3000 kcal. Med din høyde og vekt vil du nok kunne ligge mellom der og gradvis gå ned i fettprosent. Husk å få tilstrekkelig søvn og hvile, og ta deg god tid (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du gått opp hver uke på 3500 kcal? Legg deg 3-500 kcal under det du anser som ditt vedlikeholdsnivå, deretter hold et øye med vekt og mål hver uke og juster inntaket etter behov. Å gå ned mer enn 0,5-1kg i uka vil raskt resultere i tap av muskelmasse (husk at å droppe en del vann er vanlig første uka, dette stabiliserer seg senere). Ligg rundt 2g protein per kilo kroppsvekt, mer enn det er ikke nødvendig, og heller ikke så vanskelig å dekke på et inntak rundt 2500-3000 kcal. Med din høyde og vekt vil du nok kunne ligge mellom der og gradvis gå ned i fettprosent. Husk å få tilstrekkelig søvn og hvile, og ta deg god tid (y)

Takk for svar :) Når jeg har ligget på 3500 kcal har jeg gått opp omtrent 0,5 kg hver uke. Startet opp på 87 kg, og har som sagt gått opp til sammen 5 kg. Men en annen ting, når "bør" man begynne å "cutte"? Hvor mye bør man ha lagt på seg før det er noe vits? Hørt om folk som legger på seg mye mer enn meg før de begynner å tenke på fettprosenten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Når jeg har ligget på 3500 kcal har jeg gått opp omtrent 0,5 kg hver uke. Startet opp på 87 kg, og har som sagt gått opp til sammen 5 kg. Men en annen ting, når "bør" man begynne å "cutte"? Hvor mye bør man ha lagt på seg før det er noe vits? Hørt om folk som legger på seg mye mer enn meg før de begynner å tenke på fettprosenten...

Da er nok det å ligge mellom 2500-3000 en bra start. Du vil nok selv føle når det begynner å bli "nødvendig" å gå ned i fettprosent, om det er det i det hele tatt. Din vekt på din høyde er jo helt fin. Føler du selv at fettprosenten er for høy? Om du ikke ønsker å gå videre opp i vekt kan du jo eventuelt vurdere å holde deg på vedlikehold over en periode, se hvordan det påvirker treningsresultater og generelt energinivå i hverdagen, og deretter ta status etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok det å ligge mellom 2500-3000 en bra start. Du vil nok selv føle når det begynner å bli "nødvendig" å gå ned i fettprosent, om det er det i det hele tatt. Din vekt på din høyde er jo helt fin. Føler du selv at fettprosenten er for høy? Om du ikke ønsker å gå videre opp i vekt kan du jo eventuelt vurdere å holde deg på vedlikehold over en periode, se hvordan det påvirker treningsresultater og generelt energinivå i hverdagen, og deretter ta status etter det.

Har aldri vært "overvektig", og har egentlig alltid fått høre at jeg er tynn. Samtidig har jeg en del overflødig fett jeg ønsker å bli kvitt, så jeg tror at det å ligge på kaloriunderskudd frem mot sommeren vil gå greit.

Så langt har jeg satt opp en plan som ser ut som følger:

Kalorier: 2061 kcal

Protein: 188 g

Karbohydrater: 161 g

Fett: 68 g

Noe som ligger litt for høyt eller for lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriinntaket er for lavt. Hvis du har gått opp rundt 0,5kg i uka på 3500kcal kan du kanskje regne 3000 kcal som vedlikehold. Da går du 1000kcal i underskudd når du, som du selv sier, fremdeles er normalt tynn. Det blir et veldig stort underskudd når du ønsker å beholde mest mulig muskelmasse. Ville ikke gått lavere enn 2500kcal. Bedre å starte høyere og redusere på kaloriene senere, enn å gå for lavt for tidlig. Da har du mindre å gå på om du stagnerer. Du kan også med fordel øke fettmengden til i alle fall 1g per kilo kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaloriinntaket er for lavt. Hvis du har gått opp rundt 0,5kg i uka på 3500kcal kan du kanskje regne 3000 kcal som vedlikehold. Da går du 1000kcal i underskudd når du, som du selv sier, fremdeles er normalt tynn. Det blir et veldig stort underskudd når du ønsker å beholde mest mulig muskelmasse. Ville ikke gått lavere enn 2500kcal. Bedre å starte høyere og redusere på kaloriene senere, enn å gå for lavt for tidlig. Da har du mindre å gå på om du stagnerer. Du kan også med fordel øke fettmengden til i alle fall 1g per kilo kroppsvekt.

Sleng på 300-400 kcal til i form av protein og fett. 50/50 evt 75/25

Gjorde noen endringer, og slik ser det ut nå:

Kalorier: 2713 kcal

Protein: 219 g

Karbohydrat: 233 g

Fett: 92,9 g

Dersom jeg trener styrke (1 time 30 min) 3 ganger i uka og jogger (30 min) med lavt tempo 2 ganger i uka, ser det da greit ut? Når målet er å stramme opp litt og gjøre musklene synligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...