Gå til innhold

Spm om frokost, ifm livstils-kampanje.


Sweat

Anbefalte innlegg

Jobben min kjører livstils-kampanje på de ansatte for økt fokus på sunt kosthold og trening.

Det er igrunn veldig bra!

Det er en sykepleier fra ett firma som har spesialert seg på å teste bedrifter.

Hun tar blodprøver, sjekker kolestrol og mye annet.

Hun har også med seg en liten tanita-vekt.

Jeg er veldig kritisk, for hun stoler blindt på vekten sin når det gjelder fettprosent,vanninnhold o.l

Det blir også tatt en Åstrand-test på ergometersykkel for å teste kondisjon.

Så og si alle får topp score på testen,selv om de ikke har trent på 10år.

Derfor er jeg litt skeptisk!

Så spør hun mange spm, og utifra dem havner man i rød sone eller grønn sone.

Og så var det dette med frokost, hun er fast bestemt på at frokost er absolutt nødvendig.

Jeg siterer " Å innta frokost innen en time etter du har stått opp er optimalt for god blodsukkerregulering.

Det gir effektiv fettforbrenning, overskudd og økt konsentrasjons/presentasjonsevne og ett godt immunforsvar "

Jeg skal inn til test imorgen, og ønsker å slå ett slag for oss som ikke spiser frokost.

Men jeg er dårlig på å argumentere, så trenger noen tips/råd å slå i bordet med.

Noen som har noe å si angående dette?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhåhå, dette liker jeg.

- Be frøken sykepleier om å fremlegge vitenskapelig dokumentasjon på at det å spise frokost er nødvendig for god blodsukkerregulering (blodsukkeret er mye mer stabilit enn de fleste tror), gir bedre forbrenning, økt konsentrasjon/prestasjonsevne og bedre immunforsvar (what?). Korrelasjonsbaserte sammenhenger holder ikke. Myter og "allmennkunnskap" er ikke godkjent.

- Hvorfor må frokosten spises innen en time etter at du har stått opp? Er det noe magisk med kroppen som gjør at dette tidspunktet er så ideelt for å innta næring?

- Spør om ikke hun også tror at det er strukturen i kostholdet, og ikke frokosten i seg selv, som er årsaken til at de som spiser frokost typisk har et bedre kosthold enn de som ikke gjør det.

- Hun kommer garantert til å dra inn appetittregulering på et eller annet tidspunkt. Spør henne om hun ikke vet at kroppens sulthormoner er tilpasningsdyktige, og vil tilpasse seg det måltidsmønsteret du selv velger.

- Spør henne om hun har hørt om periodisk faste. Hvis frokost er så vanvittig viktig, hvorfor finnes det så mange velfungerende mennesker som har en alternativ struktur i kostholdet sitt og er akkurat like velfungerende i hverdagen som frokostspisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg kjenner veldig godt til det der med å ikke ha noen argumneter å komme mked selvom du faktiisk VET at du har rett ;) Men du fikk jo masse tips av Kjetil over her. Så du må ha lykke til, og slå ett slag for oss som hopper over frokosten med god samvittighet :)

Samme her, og jeg har hørt mye bullshit! De fleste gangene gidder jeg rett og slett ikke si noe annet enn 'jaokei' selv om jeg dypt inne i meg sitter og skammer meg på vedkommendes vegne. 'Alt du vet er feil'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg til å høre hvordan det går! Jeg er lik selv. Det er ofte de i helsebransjen som påpeker dette med blodsukkeret og sier det er lavt hvis en ikke spiser. Men skal det egentlig være høyt, da? ... :confused:

Tingen er at de fleste overvurderer svingningene i blodsukkeret og tror det faller som et lodd bare man ikke spiser på tre timer. Kroppens hardførhet og dens reguleringsfunksjoner fortjener litt mer tillit enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at de fleste overvurderer svingningene i blodsukkeret og tror det faller som et lodd bare man ikke spiser på tre timer. Kroppens hardførhet og dens reguleringsfunksjoner fortjener litt mer tillit enn det...

Helt sant! Mitt blodsukker bruker 36 til 48 timer på å falle under 4 helt uten mat - et normalt fastende blodsukker ligger på mellom 4 og 6...

Jeg er av den oppfattning at dersom man liker og trives med å spise frokost, da spiser man frokost! Har man ikke lyst på, ja da lar man det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...