Gå til innhold

Finansiere kjøp av en bedrift hjelp!


WebPT

Anbefalte innlegg

Hei ! Håper noen kan ta seg tid å hjelpe litt her.

Vi er to, muligens tre kompiser som har tenkt en stund og ganske hardt på å kjøpe opp en bedrift.

Bedriften selges for ca 2 500 000,-

Bedriften har ingen gjeld, eller utgifter annet enn strøm, kommunale avgifter, forsikring osv. ALT er nedbetalt og alle penger som tjeneste går stort sett rett i lomma.

Bedriften er vell etablert og har gått veldig bra de siste årene, og går i + hver eneste måned.

Bedriften er kjent, har gått rykte og mange fornøyde kunder.

Mitt spørsmål er:

Hvordan kan man eventuelt finansiere noe slikt med unntak av lån på huset osv som vi per dags dato ikke har. Vi tenker å gå inn med en like stor sum hver som da enten blir ca 1.2 mill eller ca 800'000 hver.

Vi har ikke den største egenkapitalen akkurat nå heller.

Finnes det muligheter å ta opp ett lån med sikkerhet i bedriften man skal kjøpe for pengene? Er det vanlig å overta en bedrift før betaling, også betale med sikkerhet i bedriften man nå eier?

Jeg er helt fersk når det kommer til denne slags type kjøp og finansiering så håper noen kan komme med noen gode alternativer ! Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du virkelig at en gjeng "meatheads" skal veilede deg på en livssituasjon? Gå ned til banken og hør om mulighetene dere har.

Jeg spør ikke om å veilede meg i en livssituasjon, jeg spør om muligheter og erfaringer andre har gjort seg til å finansiere noe slikt.

Hvorfor går du ikke bare til en coach for å spørre om kosthold og trening istede for å være hær = )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke bare til en coach for å spørre om kosthold og trening istede for å være hær = )?

Siden det er like mye kunnskap her inne som hos en coach. Noe jeg tviler meget sterkt på når det kommer til bank og finansiering. For all del, du skal få lov til å gjøre det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å oppta lån med sikkerhet i det du skal investere i. Ta med informasjonen du/dere har om bedriften og snakk med den aktuelle banken for å sjekke muligheten nærmere. Er jo opp til hver enkelt bank om dem vil gi dere et lån, eller om de vurderer prosjektet dit hen at risikoen er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppkjøpsfond lover høy avkastning fordi det er høy risk. Banken krever det samme. Viser dere at dere reduserer risken gjennom egenkapital, personlig garanti, et solid konsept og tilbyr banken en god oppside så kan det for hende at dere får lånt penger. Så ta en prat med banken. Dog ha i bakhodet at personlig garanti betyr at dere personlig eier gjelden for resten av livet. Konkurs vil ikke fjerne gjelden.

Noen spørsmål banken vil stille:

- Hva er nedbetalingsplanen og hvordan er sensitiviteten til denne

- Kan dere garantere at det går i pluss selv i lavkonjuktur.

- Hvordan er firmaets økonomiske situasjon, og hvordan vil den se ut de neste fem årene med dere som eiere

- Hva gjør dere ved krangel og evt krav om utkjøp i en presset likviditetssituasjon

- Hvor mye erfaring har dere med butikkdrift. Har dere fått det til før?

- Hva sier due dilligence analyser av markedsgrunnlag og økonomisk situasjon dere.

Overtagelse er avtalefestet, og jeg har ikke hørt om noen som har tatt over en bedrift før betaling. Jeg har derimot sett flere som har fått en betaling som er en engangssum + en bonus etter hvordan bedriften gjør det i en periode etter overtagelse. Dette er da mer snakk om vekstbedrifter der det loves en usikker, men høy fremtidig profitt basert på fremtidig vekst.

Ja det skal være mulig å få lån på varebeholdning, men da bare på en brøkdel av invetarverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å oppta lån med sikkerhet i det du skal investere i. Ta med informasjonen du/dere har om bedriften og snakk med den aktuelle banken for å sjekke muligheten nærmere. Er jo opp til hver enkelt bank om dem vil gi dere et lån, eller om de vurderer prosjektet dit hen at risikoen er for stor.

Vil neppe få fullfinansiert et bedriftskjøp, men hvor mye som blir tilbudt kommer nok an på hva banken mener bedriften er verdt. Alternativet for å låne resten blir enten å få inn en investor med penger, låne penger av pappa eller ta opp forbrukslån.

Oppkjøpsfond lover høy avkastning fordi det er høy risk. Banken krever det samme. Viser dere at dere reduserer risken gjennom egenkapital, personlig garanti, et solid konsept og tilbyr banken en god oppside så kan det for hende at dere får lånt penger. Så ta en prat med banken. Dog ha i bakhodet at personlig garanti betyr at dere personlig eier gjelden for resten av livet. Konkurs vil ikke fjerne gjelden.

Noen spørsmål banken vil stille:

- Hva er nedbetalingsplanen og hvordan er sensitiviteten til denne

- Kan dere garantere at det går i pluss selv i lavkonjuktur.

- Hvordan er firmaets økonomiske situasjon, og hvordan vil den se ut de neste fem årene med dere som eiere

- Hva gjør dere ved krangel og evt krav om utkjøp i en presset likviditetssituasjon

- Hvor mye erfaring har dere med butikkdrift. Har dere fått det til før?

- Hva sier due dilligence analyser av markedsgrunnlag og økonomisk situasjon dere.

Overtagelse er avtalefestet, og jeg har ikke hørt om noen som har tatt over en bedrift før betaling. Jeg har derimot sett flere som har fått en betaling som er en engangssum + en bonus etter hvordan bedriften gjør det i en periode etter overtagelse. Dette er da mer snakk om vekstbedrifter der det loves en usikker, men høy fremtidig profitt basert på fremtidig vekst.

Ja det skal være mulig å få lån på varebeholdning, men da bare på en brøkdel av invetarverdien.

Tusen takk for informasjonen! Ble en del klokere nå og fikk svar på en del jeg lurte på. Takk til alle som bidro : ))!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Den 6/4/2014 at 18.20, Øyvind M skrev:

Vil neppe få fullfinansiert et bedriftskjøp, men hvor mye som blir tilbudt kommer nok an på hva banken mener bedriften er verdt. Alternativet for å låne resten blir enten å få inn en investor med penger, låne penger av pappa eller ta opp forbrukslån.

Skal du ta forbrukslån i den størrelsen, er det veldig viktig å huske å regne ut rentene. De kan spise opp en god del av evt.. overskudd. Noe av de billigere forbrukslån du kan få er eksempelvis disse lån (bare noe jeg fant på google akkurat nå), men elser du med liten skrift ser du at du må betale over 30.000 for å låne 65.000:   Eksempel: Eff.rente 18,35%, 65.000,- o/5 år, etabl.gebyr 950,- Totalt 97.784,-  Det blir ikke akkurat billigere om du må låne beløp på 200.000 eller mere, som fort kan være relevant om du kjøper firma. Hadde ikke anbefalt kjøp uten banklån med sikkerhet i bedrift, investor, egenkapital el.l. Nå ser jeg at det har løst seg for kjøper, men om andre går i liknende tanker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...