Gå til innhold

Styrketrening for jenter [BRA & DÅRLIGE øvelser]


Cazorla

Anbefalte innlegg

ThereseHag:

gender+Human-anatomy-zygote.jpg

Fra et anatomisk ståsted er ikke det så vanskelig som du ser for deg. På dette bildet der ansiktet er gjort helt irrelevant, ser en helt tydelig hvilket kjønn som er hvilket. Det betyr i praksis at det finnes kvinnelige trekk, og det finnes mannlige trekk. En kan tenke på ting som ratio mellom skuldre og hofter, utringninger osv. Når en trener for å få en sterk kvinnelig fysikk, går en ikke bort i fra disse proporsjonene, men fremhver dem!

Da vil bildet øverst sammenlignet med bilde av kroppsbyggeren forhåpentligvis gi mer mening. Mens førstnevnte så definitivt tar vare på modellen til venstre, har kroppsbyggeren begynt å tilnærme seg modellen til høyre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man få store nok skuldre? :eek: Jeg har nok kanskje ikke samme preferansene som mange andre, men eneste måten for en jente som trener styrke å bli maskulin er ved inntak av steroider/hormoner. Har trent meg ihjel i årevis, spesielt skuldrene, uten at jeg kan si at jeg føler meg veldig maskulin... Men kanskje jeg bare er blind på meg selv og at andre jenter grøsser når de ser meg :p Og jenter flest trener nok ikke i nærheten så mye skuldre som jeg har gjort opp gjennom årene uansett...

Så, vanlige jenter (uten tilførsel av ymse) trenger ikke ekskludere enkelte øvelser i frykt for å bli maskuline. Det biologiske sytemet vår tillater det rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel vanskelig argumentere for at veldig muskuløse jenter som har rippet seg ned til en fettprosent hvor magemusklene buler og puppene er borte, har nærmet seg en feminin kropp.

Edit: Men heldigvis kan alle gjøre akkurat som de selv vil og alle må ikke ha like preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptorial

ja, jeg kverulerer og jeg gjør det her med vilje. Hva er poenget med å lage den tråden her? Å skrive hvordan jenter bør og ikke bør trene, fremlagt på den måten? Det er i mine øyne en helt latterlig måte å fremstille det på. JA/NEI øvelser på den måten.

Helt enig i at man bør trene etter de målene man har, men det kommer på ingen måte godt nok frem fra TS. Og at man trener for å realisere målene er jo en selvfølge. Hvis jeg vil bli sterk i benk, så prioriterer ikke jeg kardio 6 ganger i uka, og 1 gang m benkpress.

Helt ærlig så er jeg så LEI av hva man "bør" gjøre innenfor trening. Å si at man ikke kjører bøy her inne, er jo verre enn å banne i kirka... Hva med at folk kan trene etter sine mål og ønsker, fremfor at det kommer sånne "pekefingertråder" som det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil begynne med å utrette en takk til medlemmene her. Det som begynte med ren latterliggjøring, har etter hvert som jeg fikk forklart meg bedre, gått over til mer refleksjon og undring over emnet. Jeg får ta det på min egen kappe at åpningsinnlegget var veldig klønete formulert. Jeg er helt enig med deg Therese!

@ FrkHoel: Hehe, kanskje det! :p Heldigvis er det viktigste å være fornøyd med egen kropp, og selv om noen kanskje vil anse deg som for maskulin, noen jenter vil grøsse når de ser deg, så finnes det et stort antall gutter og jenter som BARE sikler for en fysikk sånn som din. ;) En må imidlertid sette grenser for hva en mener er ubehagelig maskulinitet selv. For de jentene som synes den rå fysikken din er litt i overkant, vil jo ikke påstanden om at det biologiske systemet ikke tillater den slags, holdes ved like. Det er og en måte å se det på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, vet ikke om jeg skal tørre å omformulere åpningsinnlegget, uten at resten av svarene og reaksjonene blir unaturlige. Tror jeg heller skal la det stå som det står, og så får de som gidder å lese hele tråden få med seg det faktiske innholdet og moralske standpunktet, og de som ikke gjør det komme med stikkene sine. Sånn er det å lage ris for egen bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor hårsåre folk blir bare fordi noen skriver hva de mener. Dårlig mottakelse av nye medlemmer.

En ting er sikkert på dette forumet, har du ikke samme grunnsynet som de fleste andre, da bør du holde munn. (og dette er ikke positivt for forumet).

Edit: I dagens samfunn kan man ikke ytre noe som helst uten at andre skal ta seg nær av det og komme med motangrep, selv om de som skriver ikke mener noe vondt med det, og er ment på generelt grunnlag. Og føler man seg truffet er det kanskje noe i det vedkommende skriver som treffer et sårt punkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke akkurat noe hårreisende med åpningsposten i denne tråden. Som Terskeltrening sier så trenger man ikke fullstendig korsfeste en ny bruker og gjøre narr fordi man er uenig i noe denne personen sier, i hvert fall ikke når det er såpass moderat formulert som dette. Jeg er sikker på at Cazorla har mye å bidra med, så se nå litt mellom fingrene på noen små uenigheter og legg litt godvilje til her! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste dame jeg kommer på som KAN fremstå litt maskulin når det kommer til rygg, om hun i det hele tatt kan det, så er det Sophie Arvebrink. Hun har forholdsvis bred rygg, men jeg må si jeg liker hun!

lat-attack-sophie-arvebrinks-best-back-workout-2.jpg

Er nok ikke bare brede pulldowns med i bildet her ;) Ekstra sterk møllers træn

OP; sorry mac, vet at tanken er god men du snakker uten særlig forståelse her. Disse jentene du viser til er jo langt i fra naturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wheysted: Foreleser som er professor i bevegelseslære! :) Jeg tror det har noe med at den eksentriske og konsentriske delen, altså den bevegelige biten av bevegelsen, først og fremst går på hamstring. Du trener gluteus når du er i ytterstillingen på topp, når du skviser sammen rumpa. Siden det ikke er bevegelse her, trener du isometrisk / statisk. Det hjelper rumpa med å stive av, men du får ikke trent gluteus gjennom bevegelse. Å stive av i rumpa har ikke så mye nytteverdi, med mindre du spiller en sport som amerikansk fotball eller MMA, der det er et poeng å holde igjen motspillere i en fastlåst stilling. Bulgarsk utfall har en større bevegelsesbane som går i rekkeviddet til gluteus i kombinasjon med de andre musklene og er derfor mer funksjonell. Litt som at rumensk markløft er mer funksjonell enn hamstring curl for trening av hamstring fordi øvelsen beveger seg i samspill med hofta.

Tror også det har noe med myosin-aktin filamentene sin evne til å kontrahere å gjøre. At det ikke er optimal overlapp i utgangsstillingen (eller hvilestillingen når en står) til hip thrust, og derfor dårlig aktivering. Det er litt som at du er svakere i biceps når du har strak arm, enn du er når den er bøyd 90 grader. Å holde muskelen statisk i den svake delen av leddet, virker ikke så logisk for min del.

Legger til en lenke som kan forklare litt nærmere.

http://www.rdlfitness.com/avoid-the-hip-thrust/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wheysted: Foreleser som er professor i bevegelseslære! :) Jeg tror det har noe med at den eksentriske og konsentriske delen, altså den bevegelige biten av bevegelsen, først og fremst går på hamstring. Du trener gluteus når du er i ytterstillingen på topp, når du skviser sammen rumpa. Siden det ikke er bevegelse her, trener du isometrisk / statisk. Det hjelper rumpa med å stive av, men du får ikke trent gluteus gjennom bevegelse. Å stive av i rumpa har ikke så mye nytteverdi, med mindre du spiller en sport som amerikansk fotball eller MMA, der det er et poeng å holde igjen motspillere i en fastlåst stilling. Bulgarsk utfall har en større bevegelsesbane som går i rekkeviddet til gluteus i kombinasjon med de andre musklene og er derfor mer funksjonell. Litt som at rumensk markløft er mer funksjonell enn hamstring curl for trening av hamstring fordi øvelsen beveger seg i samspill med hofta.

Tror også det har noe med myosin-aktin filamentene sin evne til å kontrahere å gjøre. At det ikke er optimal overlapp i utgangsstillingen (eller hvilestillingen når en står) til hip thrust, og derfor dårlig aktivering. Det er litt som at du er svakere i biceps når du har strak arm, enn du er når den er bøyd 90 grader. Å holde muskelen statisk i den svake delen av leddet, virker ikke så logisk for min del.

Legger til en lenke som kan forklare litt nærmere.

http://www.rdlfitness.com/avoid-the-hip-thrust/

Fint å ha en unnskyldning til å ikke ta den jævla humpe-øvelsen.

Nuvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...