Gå til innhold

Periodisk faste MED frokost?


Cala_

Anbefalte innlegg

Jeg har så smått begynt å lukte på periodisk faste 14:10, dvs faste i 14 timer og ha spisevindu på 10 timer som jeg leser er anbefalt for kvinner.

I forbindelse med dette leser jeg "overalt" at man gjerne dropper frokosten. Men skjønner ikke helt argumentene for det.

Jeg har hatt to dager nå på periodisk faste og da har jeg spisevindu fra kl 7-17. Spiste ikke noe etter kl 17 frem til i dag litt etter kl 7 og syns det funka utmerket.

På en vanlig dag står jeg opp 6.45. Tar med meg et par brødskiver i bila på vei til jobb noe som innebærer at disse inntas like etter 7.15. Så er det lunsj på jobb mellom 11 og 12. Drar fra jobb kl 15 og har middagen klar til like før 16. Spiser gjerne litt småtteri mens jeg lager middag også jeg da. Kanskje ei halv brødskive, kanskje et par osteskiver, frukt.

Trener to ganger i arbeidsuka og en gang i løpet av helga. I arbeidsuka trener jeg i mellom kl 18-20. Så der har jeg kanskje en utfordring? På tirsdag gikk det helt greit å ikke spise noe etter trening, men det er kanskje ikke helt optimalt?

Grunnen til at jeg vil starte spisevinduet mitt så tidlig og inkludere frokost er at det tiltaler meg å faste på kvelden. Hater å legge meg mett, syns det er godt å være lett i kroppen når jeg legger meg. Føler jeg sover bedre da.

Alle kommentarer/synspunkter mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidspunkt for måltid har svært lite å si :)

Mange som kjører PF har ikke noe særlig matlyst om morran (meg inkludert), og derfor er det naturlig å sløyfe frokosten.

Men, tja. I prioritert rekkefølge når det kommer til mat

1. Nok mat

2. Riktig mat

3. Tidspunkt for mat

Helsefordelene med PF er halvsketchy, men det er veldig lett å forholde seg til... og man gjør noe som er behagelig for en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med det å ikke spise noe etter trening som avsluttes i 20-tida på kvelden? Er det helt uproblematisk om man selv syns det føles ok?

Mange som snakker om det såkalte anabole vinduet, men gitt at du ellers spiser ordentlig så har det lite å si.

Hvis du trener aktivt for konkurranse, med flere treninger etter hverandre, så er det ofte negativt å ikke ha noe "påfyll", men til vanlig trening så er det ikke sååå viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen vil fordøye mat som er "lagret" i tarmen i lamg tid etter maten er spist. Magen er ikke tom selv man ikke har spist på fire timer.

Faste på kvelden er anbefalt av av atferdsmessige grunner. De fleste sprekker mer på kvelden enn på morgenen, men hvis man klarer å holde spisevinduet på begynnelsen av dagen, er det også greit (ifølge Martin Berkhan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også en faktor at mye sosiale ting vil foregå på kvelden, bursdag/fest/selskap/restaurant og lignende, som "krever" at man spiser. Lettere å legge opp til dette når man har et spisevindu som tillater mat på kvelden. Dersom dette derimot tilhører sjeldenhetene kan man jo bare avvike fra spisevinduet i de få tilfellene. PF er ikke magisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at for meg så høres det ikke optimalt ut å ikke innta næring etter trening. Og forskning støtter meg på dette(kan kildehenvise om nødvendig). I ditt tilfelle om du trener 18-20, så går det opp mot 12 timer fra trening til første måltid igjen. Hvorfor ikke innta næring når kroppen trenger det som mest - etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at for meg så høres det ikke optimalt ut å ikke innta næring etter trening. Og forskning støtter meg på dette(kan kildehenvise om nødvendig). I ditt tilfelle om du trener 18-20, så går det opp mot 12 timer fra trening til første måltid igjen. Hvorfor ikke innta næring når kroppen trenger det som mest - etter trening?

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-10-5.pdf

Bare hyggelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fire hovedpunkter som kan trekkes ut fra den der :)

  1. Timing av næringsinntak kan være en nyttig strategi for å maksimere muskelvekst, men det anabole vinduet ser ut til å være større enn først antatt.
  2. Gitt at et proteinrikt måltid inntas innen rundt 3-4 timer før en treningøkt eller lengre, avhengig av størrelsen på måltidet er det ikke nødvendig å stresse med å få i seg et måltid rett etter trening. For de som trener helt eller delvis fastende vil det, imidlertid være viktigere å innta proteiner umiddlerbart etter økten for å igangsette anabole prosesser.
  3. Forskningen er tvetydig, men likevel ser det ut til å være fornuftig å innta proteiner av høy kvalitet i størrelsesordenen ~0.4-0.5 g/kg fettfri masse både før og etter trening rundt 4-6 timer fra hverandre avhengig av måltidsstørrelse.
  4. I motsetning til det som har vær trodd tidligere øker ikke karbohydrater etter trening anabolisme i nevneverdig grad. I tillegg, dersom du ikke trener to ganger om dagen på samme muskelgrupper vil ikke glykogenlagring være en begrensende faktor for de som spiser tilstrekkelig med karbohydrater iløpet av en dag. Fra et muskelvekstperspektiv – fokuser på å dekke behovet for karbohydrater istedenfor å bekymre deg for timingen av dem. Proteiner stimulerer tilstrekkelig til insulinutskillelse til å begrense muskelnedbrytning i tillegg til å øke proteinsytnese.

(og hurra for Asle Bøe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg er sosial på kvelden der mat er en del av greia, så nødvendige unntak er helt greit.

Grunnen til at jeg ønsker fasteperioden på kvelden er for å få skikk på mine uvaner med kveldsspising. Har vanskelig for å være måteholden da når jeg først er i gang og mye tull har lett for å komme innabords mens man sitter i sofaen, ønsker å bryte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke ofte jeg er sosial på kvelden der mat er en del av greia, så nødvendige unntak er helt greit.

Grunnen til at jeg ønsker fasteperioden på kvelden er for å få skikk på mine uvaner med kveldsspising. Har vanskelig for å være måteholden da når jeg først er i gang og mye tull har lett for å komme innabords mens man sitter i sofaen, ønsker å bryte dette.

Ja det er en fin metode å bruke periodisk faste til nettopp det. Det er så mye enklere å droppe all usunn mat når man vet at nå er man inne i fasteperioden. Du nevner at du sover best uten masse mat i magen. Der er du ikke aleine. Men å prøve å få inntatt noe, bare noe etter trening tror jeg ikke vil være dumt. Du vil vel ha så bra framgang på trening som du klarer? - Eller er det viktigere for deg å ha kostholdet under kontroll kanskje? Det er valg du må ta og helt opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også å sofaspise om kvelden, men i motsetning til deg velger jeg av den grunn å legge spisevinduet mitt til kvelden. Har ikke så mye apetitt tidlig på dagen, så hvis jeg skal i energiunderskudd passer det meg best å faste tidlig, og så spise meg mett på kvelden. Når jeg er mett av skikkelig mat er det enklere å ikke sprekke.

Hele poenget med PF er vel at man legger opp til en spiserutine som funker for en selv personlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...