Gå til innhold

Hjelp, hvorfor skjer det ikke noe?


Anbefalte innlegg

Hei! For fem uker siden endret jeg livsstilen min totalt, grunnet mye sykdom i familien (hjerte), og jeg har slitt med en kronisk hodepinelidelse. I tillegg vil jeg bli stolt over kroppen min, og faktisk tørre å gå i bikini sammen med andre. Jeg har aldri hadd noe godt forhold til kroppen min, så dette vil/skal jeg endre.

Jeg er 19 år (20 i mai), veier 58-57 kilo, og er cirka 169cm

Jeg har kuttet ut mel (gluten), og sukker i den form av godter, og andre matvarer jeg VET det er mye sukker i (kan ikke kutte ut ost, for da har jeg ikke noe lengre å spise grunnet at jeg er veldig kresen). Jeg trener minst fem ganger i uken, der det er tre ganger styrketrening og to ganger kondisjon. Oftest blir det enda flere ganger kondisjon i løpet av uken, og noen ganger kan jeg trene flere ganger om dagen. Kondisjontrening kan være: Puls45, Puls step 45, Jogge på tredemølle, bryst og rygg-svømming. På styrketreningen prøver jeg å nå over hele kroppen.

Dessverre er det slik at jeg merker ingenting. Jeg har nå trent i fem uker, og kan ikke se noen endringer, bortsett fra mer energi og overskudd. Jeg har gått ned ca. 2 kilo, men det synes ikke.

Slik kan en uke se ut, all mat er glutenfri:

Mandag;

Frokost -> Havregryn med skummamelk, en kopp grønn te

Lunsj -> Tre riskjeks (wasa) med lett brunost, ett glass vann

Mellommåltid -> Eple, ett glass vann

Middag -> Grilla kylling uten skinn, kinakål, agurk, paprika, tomat, ett glass vann

Kveldsmat -> To knekkebrød med mager leverpostei, ett glass vann

TRENING: Styrke - lår, legger, rompe (underkroppen), 1-2 timer

Tirsdag;Frokost -> To riskjeks med hvitost, en kopp svart kaffe

Lunsj -> To knekkebrød med mager leverpostei, ett glass vann

Mellommåltid -> Mini gullrøtter

Middag -> Stekt laks, kinakål, mager kesam, gullrøtter, ett glass vann

Kveldsmat -> Smoothie laget av vann, bringebær, banan og jordbær

TRENING: Puls step 45 min

Onsdag;Frokost -> To knekkebrød med hvitost, en kopp grønn te

Lunsj -> Havregryn med skummamelk, ett glass vann

Mellommåltid -> røde druer, ett glass vann

Middag -> Burgerbrød, ytrefilet av svin, ketshup uten sukker, salat, jalapenos, ett glass vann

Kveldsmat: To riskjeks med mild brunost, ett glass vann

TRENING: Puls 45 min, og bryst og rygg-svømming 45 min

Torsdag;

Frokost -> Havregryn med skummamelk og blåbær, en kopp kaffe

Lunsj -> To Knekkebrød med mager leverpostei

Mellommåltid -> Pære

Middag: -> Knekkebrød med kokt egg og litt kaviar

Kveldsmat -> En riskjeks med ost og ett eple

TRENING: stryke-overkroppen 1-2 timer, og 45 min på tredemølla

Fredag;

Frokost -> To riskjeks med mild brunost

Lunsj -> Tre riskjeks med hvitost

Mellommåltid -> Kiwi

Middag -> kyllingkjøttdeig med hjemmelaget tacokrydder, salat, jalapenos, ost, mager kesam, løk

Kveldsmat -> To riskjeks med hvitost

Lørdag;

Frokost -> Havregryn med skummamelk

Lunsj -> Smoothie av vann, bringebær, jordbær, banan

Mellommåltid -> Eple

Middag -> Pizza laget av; speltlompe, ketshup uten sukker, ost og jalapenos

Kveldsmat: to riskjeks med hvitost

Kosemat: jordbær og to små spiseskjer vaniljekesam

Søndag;

Frokost -> To knekkebrød med mild leverpostei

Lunsj -> To riskjeks med hvitost

Mellommåltid -> Mango

Middag -> Pannekake laget av: banan, egg, bakepulver og vaniljekesam

Kveldsmat: to riskjeks med mild brunost.

TRENING: Stryke - Fokus på kjernemusklene, og hele kroppen (1-2 timer), og Power45

Så da er mitt spørsmål; hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Eller merker noe på kroppen?Mange av vennene mine som spiser usunt, og trenger max tre ganger i uken fyker ned i vekt.. Jeg har ikke stoffskifte eller noe lignende, jeg sover minst 6 timer om nettene, stresser lite gjør jeg også, så det skal ikke være noen grunn for at jeg ikke skal gå ned i vekt. Og som jeg ser det, så får jeg ikke i meg så alt for mange kalorier iløpet av en dag! Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar :) Men de sier jo at for å gå ned i vekt, så må man spise mindre kalorier enn hva man forbrenner, og det er jo det jeg prøver på. I tillegg vil jeg bli en lettere/tynnere utgave av meg selv, og ikke få noe særlig markante muskler. Og som jeg ser når jeg for eksempel strammet overarmen før jeg begynte å trene til nå, så har muskelen blitt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo helt normal vekt ifht høyde. Du kan lett spise mer med all den treningen. Ikke bare kan du, du bør.

Jeg hadde en periode der jeg spiste like lite som deg, trente kondisjon 4-5 ganger i uka. Jeg gikk ned 8 kg, mye av det var muskelmasse, det er jeg helt sikker på. Så traff jeg veggen, lå på sofaen i 4 uker, helt utbrent. Har aldri henta meg inn igjen siden.

Jeg er ingen ekspert, men du med ditt utgangspunkt kan spise mye mer enn du gjør nå. Du kommer til å miste muskelmasse slik som du holder på nå, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Det at du blir mett, betyr ikke at du spiser nok. (: Jeg spiser selv etter jeg er mett, og har på denne måten gått ned 2kg, ca. Når du blir vant til lite mat, vil du ikke føle deg sulten - så øk matmengden gradvis slik at du vender deg til det. Du har forresten veldig fin vekt i forhold til høyde, så du bør ikke tvinge kroppen veldig ned - det er hvertfall min anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikkje skjønne at du treng å gå ned i vekt. Har omtrent same høgde (170) og ligg på 65-67 kg. Eg er kanskje meir oppteke av å bli sterk, og dermed blir det meir vekt i form av musklar, men eg ville ikkje lege så veldig mykje lågare med same høgde, sjølv om du ikkje er så veldig interessert i å bygge musklar. Viss eg skulle gjette ville eg tru at andre enn deg sjølv synest du ser kjempebra ut, og at du sjølv står foran spegelen for å prøve å finne dei bulkane du kan. Det er heilt typisk jenter, eg har prøvd det sjølv, og det fører ingenting godt med seg. Det er klart det er lurt å tenkje over kva ein et, men ein treng ikkje gå ned i vekt for å få betre helse. Et sunt, men nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke kan se noen endringer i speilet, men kan du se noen endringer på hvor mye vekt du løfter?

Du kan spekulere i hvor mye muskler du legger på deg eller mister, om du spiser for mye eller for lite, om du kan få redusert hvileforbrenning av å spise X antall kalorier i stedet for Y antall kalorier. Hvis du slutter å fokusere på hvor sliten du ble på treningen, om du kanskje eller kanskje ikke har endret fasong på en eller annen kroppsdel de siste ukene, og heller fokuserer på hvor mye vekt du faktisk løfter, så vil alle slike tanker og spekulasjoner bli overflødige.

Hvis du blir sterkere på samme eller lavere kroppsvekt enn du ligger på nå (eventuelt er fornøyd med hvordan du blir seende ut på en høyere kroppsvekt), så er det det eneste som teller. Da vet du at det går i riktig retning. Hvis du blir sterkere på samme eller lavere kroppsvekt enn du er på nå, så vil du få mer muskler, og hvis du får mer muskler så vil du se strammere/fastere/slankere og bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke kan se noen endringer i speilet, men kan du se noen endringer på hvor mye vekt du løfter?

Du kan spekulere i hvor mye muskler du legger på deg eller mister, om du spiser for mye eller for lite, om du kan få redusert hvileforbrenning av å spise X antall kalorier i stedet for Y antall kalorier. Hvis du slutter å fokusere på hvor sliten du ble på treningen, om du kanskje eller kanskje ikke har endret fasong på en eller annen kroppsdel de siste ukene, og heller fokuserer på hvor mye vekt du faktisk løfter, så vil alle slike tanker og spekulasjoner bli overflødige.

Hvis du blir sterkere på samme eller lavere kroppsvekt enn du ligger på nå (eventuelt er fornøyd med hvordan du blir seende ut på en høyere kroppsvekt), så er det det eneste som teller. Da vet du at det går i riktig retning. Hvis du blir sterkere på samme eller lavere kroppsvekt enn du er på nå, så vil du få mer muskler, og hvis du får mer muskler så vil du se strammere/fastere/slankere og bedre ut.

Jeg klarer ikke se noen endringer i speilet, men ja, jeg ser endringer i hvor mye jeg løfter fra jeg startet å trene og til nå, og på hvor mye bedre kondisjon min har blitt. Ikke minst! Jeg har fått mer energi og overskudd til å gjøre andre ting, og det beste med å ha endret kostholdet er at tennene mine alltid kjennes nypusset ut, hehe
:)
Så sånn sett har jeg jo endret litt, eller faktisk ganske mye, men jeg klarer ikke se noe spesielt på kroppen som har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje skjønne at du treng å gå ned i vekt. Har omtrent same høgde (170) og ligg på 65-67 kg. Eg er kanskje meir oppteke av å bli sterk, og dermed blir det meir vekt i form av musklar, men eg ville ikkje lege så veldig mykje lågare med same høgde, sjølv om du ikkje er så veldig interessert i å bygge musklar. Viss eg skulle gjette ville eg tru at andre enn deg sjølv synest du ser kjempebra ut, og at du sjølv står foran spegelen for å prøve å finne dei bulkane du kan. Det er heilt typisk jenter, eg har prøvd det sjølv, og det fører ingenting godt med seg. Det er klart det er lurt å tenkje over kva ein et, men ein treng ikkje gå ned i vekt for å få betre helse. Et sunt, men nok :)

Jeg vet jeg har en ''normal'' vekt i forhold til kroppen min, men det vil jo ikke si at ''fettet'' jeg har på kroppen ligger på de rette plassene (om du skjønner). Mange synes jeg har en fin kropp, og at jeg ser bra ut, og det synes jeg er veldig godt å høre, men til slutt så sitter jeg jo igjen med min egen mening. Og den er at jeg ikke liker kroppen min, og er flau over den fordi jeg synes jeg er ''feit'', selv om jeg VET at jeg IKKE er feit. Vanskelig å forklare, men alt i alt, så liker jeg ikke hvordan kroppen min ser ut.

Det at jeg ikke trenger å gå ned i vekt for å få bedre helse er jeg fult klar over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+++ du kan gå ned 50kg og fortsatt føle deg feit. På mitt laveste følte jeg meg feitere enn noensinne.

Muskler= strammere, mer kompakt kropp. Mat+trening=muskler. Trening+for lite mat= tynnfeit

Dette vet jeg :) Jeg trener jo mer styrke enn hva jeg trener kondisjonstrening, og har jo merket at jeg løfter mere enn hva jeg begynte med. Jeg blir bare sterkere og sterkere, og det vises jo på musklene som har begynt å bule ut litt her og der. Men jeg personlig synes ikke det er fint, iallefall ikke med den kroppen jeg har, at jeg skulle fått masse muskler nå. Da hadde jeg bare kommet til å sett ekstrem mandig ut..

Jeg er også fult klar over at jeg sikkert kommer til å føle meg feit om jeg hadde blitt ekstrem tynn, eller noe slikt, men jeg har tenkt å nå et mål (en vekt), for å så begynne å bygge muskler.

Men jeg tviler på at jeg hadde synes jeg hadde sett ''feit'' ut om fettet på magen og hoftene hadde forsvunnet, og litt på resten av kroppen, og jeg endelig kunne brukt en stram topp/genser og en dongeribukse sammen! Haha, det er virkelig den store drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke se noen endringer i speilet, men ja, jeg ser endringer i hvor mye jeg løfter fra jeg startet å trene og til nå, og på hvor mye bedre kondisjon min har blitt. Ikke minst! Jeg har fått mer energi og overskudd til å gjøre andre ting, og det beste med å ha endret kostholdet er at tennene mine alltid kjennes nypusset ut, hehe
:)
Så sånn sett har jeg jo endret litt, eller faktisk ganske mye, men jeg klarer ikke se noe spesielt på kroppen som har endret seg.

Hei :) Kjæresten min føler og gjennomgår ca det samme som deg. Jeg har fått henne til å spise mer de dagene hun trener enn det hun allerede gjør. OG det har gitt resultater som bare fyken, og det at du løfter mere enn det du klarte før du begynte burde jo være et lite signal? :) hehe. Håper jeg ikke skuffer deg nå men denne livsstudien "kroppen" den forandrer seg ikke over natta, jo mer du stresser jo mer jobber den mot deg. Prøv å få et avslappet forhold, jo mer du smiler jo mer jobber kroppen med deg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sulten av å se på hvor lite mat du spiser. Ene dagene var det knekkebrød til middag med 2 timer styrke og 45 min på mølla!?!?

Ved å underspise med så mye trening så bryter du bare ned kroppen og musklene. Om du vil se fit og trent ut så må du endre vanene dine før du møter veggen; and trust me, you will.

Mer mat, mer proteiner, mer fett mer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Kjæresten min føler og gjennomgår ca det samme som deg. Jeg har fått henne til å spise mer de dagene hun trener enn det hun allerede gjør. OG det har gitt resultater som bare fyken, og det at du løfter mere enn det du klarte før du begynte burde jo være et lite signal? :) hehe. Håper jeg ikke skuffer deg nå men denne livsstudien "kroppen" den forandrer seg ikke over natta, jo mer du stresser jo mer jobber den mot deg. Prøv å få et avslappet forhold, jo mer du smiler jo mer jobber kroppen med deg ;o)

Nå har ikke jeg og kjæresten din samme kropp, men jeg merker jo at jeg har blitt sterkere, og jeg kan jo tydelig se at musklene har blitt større ;) Jeg har et avslappet forhold, og stresser veldig lite om dagene. Sover nok gjør jeg også, så det har ikke noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...