Gå til innhold

Kostholdseksperter og brukere på Fitnessbloggen


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Tanken bak det er å unngå tilpasning til en lavere BMR enn nødvendig. Når du som overvektig, i dette tilfellet 120 kg, og etter mine beregninger kan legge seg på hele 2600-ish kcal pr dag og fortsatt gå ned +/- 1 kg i uka, hvorfor da bare spise 1500kcal? Spiser du ikke mer enn det som skal til for å dekke basalforbrenningen din over en lengre periode, så vil det før eller side skje en metabolsk tilpasning slik at BMR'en blir enda lavere. Hva skjer da når man legger seg på et "normalt" kalorinivå? Jo, du raser opp i vekt igjen fordi du er tilpasset det lave kcalinntaket (og ingen klarer å unngå å unne seg en sjokolade/kake etc. fordi de har jo vært flink på diett og har blitt tynn (satt litt på spissen)). Derfor sier jeg at om man klarer å gå ned i vekt på et kaloriinntak som er tilnærmet det du trenger på en normal kroppsvekt så er jo det mer å foretrekke. Tilpasningen går an å gjøre noe med, men det krever at man øker kcal sakte etter diett, men det er jo ikke like lett for alle, spesielt om man styrer det selv.

Det høres logisk ut, men er det sant? Noen kilder på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanken bak det er å unngå tilpasning til en lavere BMR enn nødvendig. Når du som overvektig, i dette tilfellet 120 kg, og etter mine beregninger kan legge seg på hele 2600-ish kcal pr dag og fortsatt gå ned +/- 1 kg i uka, hvorfor da bare spise 1500kcal? Spiser du ikke mer enn det som skal til for å dekke basalforbrenningen din over en lengre periode, så vil det før eller side skje en metabolsk tilpasning slik at BMR'en blir enda lavere. Hva skjer da når man legger seg på et "normalt" kalorinivå? Jo, du raser opp i vekt igjen fordi du er tilpasset det lave kcalinntaket (og ingen klarer å unngå å unne seg en sjokolade/kake etc. fordi de har jo vært flink på diett og har blitt tynn (satt litt på spissen)). Derfor sier jeg at om man klarer å gå ned i vekt på et kaloriinntak som er tilnærmet det du trenger på en normal kroppsvekt så er jo det mer å foretrekke. Tilpasningen går an å gjøre noe med, men det krever at man øker kcal sakte etter diett, men det er jo ikke like lett for alle, spesielt om man styrer det selv.

Jeg er enig i tankegangen om man skal cutte fra 15% til 10% feks, men om man har litt ekstra på vomma, så kompenseres det jo med mye energi derfra og. Og som du selv sier, tilpasningen kan man gjøre noe med -> øke sakte men sikkert etter diett til man stabilt legger seg på vedlikehold.

Jeg er generelt enig i mye av det du sier, men tror nok ikke det er noe problem for folk med veldig høy fett% å kjøre lavt på kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres logisk ut, men er det sant? Noen kilder på dette?

Dette er faktisk noe man ser hele tiden hos fitnessutøvere, og det kan absolutt overføres til normale overvektige folk som går i fella med å slanke seg på for lite kalorier. Det er en helt naturlig "overlevesesmekanisme" for kroppen å justere BMR ned når vi er under kalorirestriksjon over en lengre periode slik at vi ikke skal sulte ihjel under perioder med lite mat.

Layne Norton er bl.a en som prater mye om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i tankegangen om man skal cutte fra 15% til 10% feks, men om man har litt ekstra på vomma, så kompenseres det jo med mye energi derfra og. Og som du selv sier, tilpasningen kan man gjøre noe med -> øke sakte men sikkert etter diett til man stabilt legger seg på vedlikehold.

Jeg er generelt enig i mye av det du sier, men tror nok ikke det er noe problem for folk med veldig høy fett% å kjøre lavt på kcal.

Det er ikke noe problem, men når det blir over en lengre periode så kan det bli et problem. Jeg sier ikke at TS kommer til å "faile" på dette opplegget, men jeg bare prøver å si at det finnes bedre metoder for å tilnærme seg fettreduksjon enn å kutte kcal-inntaket så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen side av saken er at om trådstarter et gjennomsnittlig høy (ca. 168 cm) så har hun en BMI > 40, som er fedme klasse III - ekstrem fedme. Vi har heller ingen detaljert informasjon om hennes helsesituasjon, og det kan hende det foreligger faktorer som tilsier at hun bør fjerne kilo relativt hurtig. Folk som har jobbet med overvektige i lang tid vet sannsynligvis dette.

Et annet argument er at en person som er såpass overvektig kan ha nytte av å gå ned relativt raskt i starten for å gjøre det lettere og mer lystbetont å være i aktivitet på generell basis. Det blir dermed en kickstart på en mer permanent livsstilsendring, snarere enn en erstatning for en mer langsiktig plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt Keegil, og om TS har stoffskifteproblemer så er det selvfølgelig også god grunn for å legge kcal lavere. Men har TS normal forbrenning så vil jeg si at 1kg ned i uka er hurtig nok, og det kan fikses med 1000kcal mer en hva hun først fikk anbefalt. Da blir det heller ingen problem å justere mer ned på kcal om vektnedgang skulle stagnere. Det blir værre å justere mer ned om kcal-inntaker allerede er veldig lavt.

Men ja, godt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er faktisk noe man ser hele tiden hos fitnessutøvere, og det kan absolutt overføres til normale overvektige folk som går i fella med å slanke seg på for lite kalorier. Det er en helt naturlig "overlevesesmekanisme" for kroppen å justere BMR ned når vi er under kalorirestriksjon over en lengre periode slik at vi ikke skal sulte ihjel under perioder med lite mat.

Layne Norton er bl.a en som prater mye om dette temaet.

veldig interessant, kjøpt vekt idag og skal begynne med en kcal/aktivitetsoversikt(mer detaljert enn å "sikte mot 2000kcal" og gå på jobb).

unnskyld for avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27kcal x kilo kroppsvekt = du vil gå ned i vekt dersom du er moderat aktiv og trener et par ganger i uka. Ettersom du er rimelig overvektig kan du fint legge deg ytterligere under dette, fordi du tross alt har mye lagret energi, - men jeg er enig i at 1500 vil gi deg svært lite slingringsmonn dersom vektnedgangen stagnerer. 1500 er definert som grenseland for hva man kan få i seg og samtidig dekke kroppens behov. Ikke av meg eller internett, men av faglighet. Det er begrenset hvor mye energi som kan mobiliseres fra fettvev i løpet av et døgn. Med mindre du har blitt satt på 1500 kalorier i samarbeid med overvektsteam synes jeg det er på grensen til uforsvarlig - jeg kan i alle fall aldri se at dette ville blitt anbefalt av helsepersonell annet enn der hvor tiden, av helseårsaker, er knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk noe man ser hele tiden hos fitnessutøvere, og det kan absolutt overføres til normale overvektige folk som går i fella med å slanke seg på for lite kalorier. Det er en helt naturlig "overlevesesmekanisme" for kroppen å justere BMR ned når vi er under kalorirestriksjon over en lengre periode slik at vi ikke skal sulte ihjel under perioder med lite mat.

Layne Norton er bl.a en som prater mye om dette temaet.

Du kan seriøst ikke sammenligne en fitnessutøver med en 5-6 % kroppsfett ved konkurranse (stemmer?) med en overvektig person på 120 kg. Det finnes stor forskjeller mellom en idrettsutøver som har lite fettreserver å gå på, og en person som har en BMI på over 40. Selv om det skjer en metabolsk tilpasning hos fitnessutøvere, har ingen målt objektivt eller laget studier om hvor mange kalorier dette dreier seg om, eller hvor lenge denne tilpasning vedvarer, eller om denne tilpasningen vil være så lite signifikant at det ikke er så farlig. Selv mr PhD Layne Norton har ikke kunnet kommet med EN eneste menneskestudie som beviser hans teori om en varig metabolsk tilpasning eller "metabolic damage" der metabolismen stagnerer og at man kan risikere å gå opp i fettprosent selv ved ekstreme lave inntak av kalorier. Det er verdt å nevne at det er gjort follow up studier hvor overvektige som har gått ned i vekt og som får en varig nedgang i BMR men at dette dreier seg om knapp 5 % sammenliknet med en annen person på samme vekt og som ikke har vært gjennom en vektnedgang over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan seriøst ikke sammenligne en fitnessutøver med en 5-6 % kroppsfett ved konkurranse (stemmer?) med en overvektig person på 120 kg. Det finnes stor forskjeller mellom en idrettsutøver som har lite fettreserver å gå på, og en person som har en BMI på over 40. Selv om det skjer en metabolsk tilpasning hos fitnessutøvere, har ingen målt objektivt eller laget studier om hvor mange kalorier dette dreier seg om, eller hvor lenge denne tilpasning vedvarer, eller om denne tilpasningen vil være så lite signifikant at det ikke er så farlig. Selv mr PhD Layne Norton har ikke kunnet kommet med EN eneste menneskestudie som beviser hans teori om en varig metabolsk tilpasning eller "metabolic damage" der metabolismen stagnerer og at man kan risikere å gå opp i fettprosent selv ved ekstreme lave inntak av kalorier. Det er verdt å nevne at det er gjort follow up studier hvor overvektige som har gått ned i vekt og som får en varig nedgang i BMR men at dette dreier seg om knapp 5 % sammenliknet med samme person på samme vekt som ikke har vært gjennom en vektnedgang over tid.

Nei jeg sammenligner ikke fitnessutøvere med overvektige, det var kun for å poengtere at det kan skje en metabolsk tilpasning når man kjører lite kcal, og brukte fitnessutøvere som et eksempel fordi man typisk ser det hos akkurat denne gruppen. Metabolsk tilpasning er ikke en teori det er fakta og det finnes flere studier som viser at det skjer.

Det er IKKE snakk om en "skade", men en helt naturlig tilpasning.

Jeg snakker ikke om at individer går opp i vekt på lite kalorier, jeg snakker om at man kan risikere å gå raskt opp i vekt når man normaliserer kcal-inntaket pga denne tilpasningen som kan skje etter lite kcal over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg sammenligner ikke fitnessutøvere med overvektige, det var kun for å poengtere at det kan skje en metabolsk tilpasning når man kjører lite kcal, og brukte fitnessutøvere som et eksempel fordi man typisk ser det hos akkurat denne gruppen. Metabolsk tilpasning er ikke en teori det er fakta og det finnes flere studier som viser at det skjer.

Det er IKKE snakk om en "skade", men en helt naturlig tilpasning.

Jeg snakker ikke om at individer går opp i vekt på lite kalorier, jeg snakker om at man kan risikere å gå raskt opp i vekt når man normaliserer kcal-inntaket pga denne tilpasningen som kan skje etter lite kcal over lengre tid.

Leste du den siste delen der det står at forskjellen i BMR ikke er så signifikant (ca 5 %) når vedkommende har kommet seg opp til vedlikeholdkalorier? Grunnen til at folk går opp i vekt etter endt diett skyldes ikke denne tilpasning, men at de ikke klarer å regulere kaloriinntaket sitt og de overspiser, noe som fører til et kalorioverskudd. Blir litt feil av deg å blande L Norton inni bildet i og med metabolic damage (ikke bevist) og metabolsk tilpasning (bevist men det dreier seg ikke om store tall) er to forskjellige ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du den siste delen der det står at forskjellen i BMR ikke er så signifikant (ca 5 %) når vedkommende har kommet seg opp til vedlikeholdkalorier? Grunnen til at folk går opp i vekt etter endt diett skyldes ikke denne tilpasning, men at de ikke klarer å regulere kaloriinntaket sitt og de overspiser, noe som fører til et kalorioverskudd. Blir litt feil av deg å blande L Norton inni bildet i og med metabolic damage (ikke bevist) og metabolsk tilpasning (bevist men det dreier seg ikke om store tall) er to forskjellige ting ;)

Hva FrkHoel forklarer skjer blant annet hos anorektikere på bedringens vei - og der er det jævlig lite overspising ute og går, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som eks tjukkas, prøvde jeg meg på lavkalori diett over lengre tid. Iløpet av ti mnd gikk jeg ned rundt 50kg. All is fine and dandy, men så normaliserte jeg kosten, og gikk over til et normalt kcal inntak - i underkant av 3000kcal. Da veide jeg rundt 100kg. I løpet av ca 6mnd hadde jeg lagt på meg 30kg igjen, merk at jeg trente og holdt et høyere aktivitetsnivå enn tidligere. Dette skyldtes IKKE at jeg ikke klarte å regulere inntaket. vektoppgang etter nedgang er en enorm psykisk belastning, men etter den belastningen av å gå på lavkalori diett over lengre tid ønsket jeg ikke å gjøre det igjen, så jeg holdt denne gangen et høyere kcal inntak for å få en jevnere vektnedgang. falt ned på 105 etter rundt halvannet år og holdt en stabil økning i styrke og muskulatur frem til dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak det er å unngå tilpasning til en lavere BMR enn nødvendig. Når du som overvektig, i dette tilfellet 120 kg, og etter mine beregninger kan legge seg på hele 2600-ish kcal pr dag og fortsatt gå ned +/- 1 kg i uka, hvorfor da bare spise 1500kcal?

Hvordan gjør du disse beregningene?

Å gå ned 1 kg i uken på 2600-ish hver eneste dag bryter sterkt med mine egne erfaringer med tanke på vektnedgang og også kalorikalkulatorer jeg har brukt for å beregne mine kaloribehov. For min del nærmer det seg det jeg spiser på en bulk. Faktisk godt over på fridagene mine.

Om det du sier er sant, stiller saken seg i et litt annet lys, men jeg er ikke helt overbevist om at disse tallene stemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om varig nedgang i BMR Jimmyboy, er det da snakk om endring uavhengig av muskel- og fettmasse? Altså at BMR blir endret i forhold til det som ville vært forventet i forhold til muskel- og fettmasse?

Snakker du hovedsaklig om endring av BMR mens man er på underskudd FrkHoel? Hvor stor kan denne endringen være typisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du den siste delen der det står at forskjellen i BMR ikke er så signifikant (ca 5 %) når vedkommende har kommet seg opp til vedlikeholdkalorier? Grunnen til at folk går opp i vekt etter endt diett skyldes ikke denne tilpasning, men at de ikke klarer å regulere kaloriinntaket sitt og de overspiser, noe som fører til et kalorioverskudd. Blir litt feil av deg å blande L Norton inni bildet i og med metabolic damage (ikke bevist) og metabolsk tilpasning (bevist men det dreier seg ikke om store tall) er to forskjellige ting ;)

Ja, du har absolutt rett i det du skriver, men det gjelder fortsatt ikke alle. Og dette med overspising er et veldig godt poeng, nettopp fordi sannsyligheten for at du overspiser etter diett er stor desto større kalorirestriksjonen, og om man i tillegg har fått denne tilpasningen så blir vektøkningen desto større selv om det bare er snakk om noen uker før metabolsimen har hentet seg inn igjen. Dette mener jeg man kan forhindre om man tar en mer moderat tilnæring sånn som jeg mente TS burde gjøre.

Leste forresten en fersk studie her om dagen hvor de hadde fulgt en ren kroppsbygger i 12 mnd rundt konkurranse og sett på hva som skjedde med kroppen. Tok vel 3-6 mnd før metabolismen hadde stabilisert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva FrkHoel forklarer skjer blant annet hos anorektikere på bedringens vei - og der er det jævlig lite overspising ute og går, for å si det sånn.

Er dette noe som er godt dokumentert? Det kan være en litt søkt sammenligning mellom en som er blitt normalvektig etter "hurtigslanking" på 1500 kcal for dagen og en anorektiker somer 20 kg under normalvektig.

Jeg vet ikke, men er det naturlig å sammenligne disse to? Vil kroppen i begge tilfeller ha uproporsjonal lav BMR og dermed gi vektøkning utover det som er forventet hvis dette ikke taes hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du disse beregningene?

Å gå ned 1 kg i uken på 2600-ish hver eneste dag bryter sterkt med mine egne erfaringer med tanke på vektnedgang og også kalorikalkulatorer jeg har brukt for å beregne mine kaloribehov. For min del nærmer det seg det jeg spiser på en bulk. Faktisk godt over på fridagene mine.

Om det du sier er sant, stiller saken seg i et litt annet lys, men jeg er ikke helt overbevist om at disse tallene stemmer. :)

Jeg har en formel jeg bruker. Finner da ut hvor mye kcal en person med en viss vekt og aktivitetsnivå trenger for å vedlikedholde vekta også trekker jeg fra eller legger til kcal avhengig av om individet skal opp eller ned i vekt.

Har truffet rimelig spot-on med minde beregninger til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du hovedsaklig om endring av BMR mens man er på underskudd FrkHoel? Hvor stor kan denne endringen være typisk?

Første gangen man slanker seg så er ikke tilpasningene så ille, og de normaliserer seg om man er flink å øke kcal gradvis etter. Gjør man derimot ikke det og legger på seg igjen FØR metabolismen har hentet seg inn igjen og man begynner å kutte kcal igjen, så må man kutte mer i kcal for å gå ned igjen. Så blir det til slutt en ond sirkel.

Har ikke sagt at det er dette som blir å skje med TS, men det er en viss risiko for dette scenarioet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...