Gå til innhold

Kostholdseksperter og brukere på Fitnessbloggen


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ein person som har store fettreserver/kraftig overvektig har store energilager å hente fra. Om ein tek utgangspunkt i at kroppen er i stand til å hente 77cal frå lagret fett i løpet av ein dag så vil ein person med 40kg kroppsfett kunne ha eit underskudd på 3080cal dagleg uten at protein/muskelmasse forbrukes som energi, mens ein person med 6kg kroppsfett kun vil være istand til å hente 462cal før nedbryting av muskelvev intreffer (teoretisk).

Derfor er det mulig for ein overvektig (for store fettreserver) å ha eit stort underskudd på intatt energi i starten av vektnedgang, det vil bli viktigere å nærme seg reelt kaloribehov etterkvart som fettreservene nærmer seg normale verdier.

MENGDEN FETT LAGRET PÅ KROPPEN AVGJØR KOR STORT UNDERSKUDD EIN PERSON KAN HA UTEN Å STARTE NEDBRYTING AV FETTFRIMASSE.

No er ikkje eg noko fagperson på området, men såklart bør alle ete tilstrekkeleg til at tarmfunksjon og generell helse ikkje blir forstyrra. Gode vaner som starter innlæring av korleis eit normalt kosthold skal være, for å halde ønsket kroppsvekt vil også være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan avansere den diskusjonen her så mye man bare gidder. Det har allerede kommet frem mange gode poenger, fra blant annet Myr og FrkHoel .

Viktigste i den situasjonen i mine øyne er at TS må finne et kosthold som er bærekraftig over lang tid. 1500 kcal om dagen + trening er ikke bærekraftig over tid.

Når TS selv sier at hu ikke hadde klart å levd med denne dietten om hun var i jobb, så sier det seg selv at det ikke er en god nok løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du gjør noe. Det finnes noe som heter Analysis paralysis, og det må du unngå. Det beste du kan gjøre er å unngå drittmat for det meste, bli litt mer aktiv og ligg på kaloriunderskudd. Om du spiser 1500 eller 2000 har ikke så mye å si, du vil gå ned uansett, og ingen av dem vil ta knekken på deg. Tingen er at 1500 kan bli vanskelig, sånn psykisk, for det er veldig lavt og en veldig stor forandring for deg. Men samtidig så vil du se resultater raskere, og om du får personlig oppfølgning vil det også være lettere å holde seg motivert.

Uansett, det viktigste du kan gjøre er å innse at dette uansett kommer til å ta tid, så pass på at du er tålmodig. Finn den livstilen som fungerer for deg, som du kan leve med resten av livet.

Ja, jeg er inneforstått med at det kan ta flere år.

Det lurer jeg og på, har selv for noen år siden fått et kostoppsett på 1500kcal og ikke noe mer oppfølging. Dette var av en som hadde lang tid i PT bransjen men ikke hadde fulgt med i tiden. Men om du ser f.eks de som stiller, får et oppsett og oppfølging underveis med regulering av makroer og Kcal. Det er nok forskjell på hvor opptadert de er, som nevnt over og tilpasse seg etter kunder.

Hvordan gikk det med deg da?

Ein person som har store fettreserver/kraftig overvektig har store energilager å hente fra. Om ein tek utgangspunkt i at kroppen er i stand til å hente 77cal frå lagret fett i løpet av ein dag så vil ein person med 40kg kroppsfett kunne ha eit underskudd på 3080cal dagleg uten at protein/muskelmasse forbrukes som energi, mens ein person med 6kg kroppsfett kun vil være istand til å hente 462cal før nedbryting av muskelvev intreffer (teoretisk).

Derfor er det mulig for ein overvektig (for store fettreserver) å ha eit stort underskudd på intatt energi i starten av vektnedgang, det vil bli viktigere å nærme seg reelt kaloribehov etterkvart som fettreservene nærmer seg normale verdier.

MENGDEN FETT LAGRET PÅ KROPPEN AVGJØR KOR STORT UNDERSKUDD EIN PERSON KAN HA UTEN Å STARTE NEDBRYTING AV FETTFRIMASSE.

No er ikkje eg noko fagperson på området, men såklart bør alle ete tilstrekkeleg til at tarmfunksjon og generell helse ikkje blir forstyrra. Gode vaner som starter innlæring av korleis eit normalt kosthold skal være, for å halde ønsket kroppsvekt vil også være hensiktsmessig.

Jeg har jo veldig mange kilo for mye, så tenker du da at jeg kan fortsette slik som dette en stund? Jeg vil jo gjerne ta av meg kanskje 50 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føler du deg på 1500 kcal per dag, da?

I all enkelhet, så vil en person med ekstra fettmasse kunne tolerere ett større underskudd uten problemer sammenlignet med en slankere person.

Du kan jo inngå et kompromiss da, og legge deg på 1750 kcal, eventuelt.

Ellers vil jeg faktisk anbefale deg å droppe kardioen i denne omgang, så sant du ikke synes det går greit da. Legg heller inn lange gåturer på 60-90 minutter flere dager i uken. Det var det jeg selv gjorde sist jeg gikk ned mye i vekt.

Det er mer forenlig med et underskudd enn tung kardio. Mye mer behagelig for kroppen og det virker også. Det eneste minuset er at det tar litt lenger tid enn en kardioøkt.

Du kan jo også legge inn 'cheat days' inn i mellom. Kanskje hver 10. dag eller om du føler et ekstra behov. Merk: Kun når du føler du trenger det og ikke gå bananas. Spis litt mer den dagen, men av forholdsvis sunne matvarer.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må huske at en diett er midlertidig, man kan fint gå på PSMF i noen mnd om man er veldig overvektig, men det kommer en dag man må revurdere og finne et kosthold som kan fungere i det daglige.

Tror det veldig mange her på FB har som synspunkt er at det er bedre å ha et godt varig kosthold som over tid gjør at du får den kroppen du vil ha.

Selv mener jeg at det de som har ekstra mye på kroppen kan ha godt av å bruke f.eks. PSMF (eller som TS/OP, 1500kcal) frem til man har et bedre utgangspunkt å begynne fra.

Det er en midlertidig diett som brukes for å raskere komme i mål med sine planer.

Man skal heller ikke se bort ifra de helsemessige gevinstene man kan oppnå, kun med å gå ned 30-40kg. Det kan være at man kommer seg unna flere livsstilssykdommer og man vil ofte få et bedre selvbilde med å se at ting faktisk skjer.

Selvfølgelig er det aller best om man har skikkelig oppfølgning, både på selve ernæringen og på den fysiske helsen. Skal heller ikke glemme det psykiske i det hele.

Selv var jeg på PSMF i 2mnd, gikk ned en del kilo, lærte ENORMT mye om kosthold, og lærte kroppen min å kjenne.

I ettertid snek noen kilo seg på igjen, men etter et halvår-års tid, så hadde jeg hodet på plass og nå er jeg lettere enn jeg har vært siden videregående.

Jeg er for de litt ekstreme diettene på folk som har 20+ kilo for mye fett på kroppen. OM man har oppfølgning på det.

Men man må ha i bakhodet at man skal over på noe mer bærekraftig kosthold etterhvert, og at man derfor må passe på en del når man slutter med den ekstreme dietten.

Hodet har dessverre en tendens til å ikke følge med kroppen på vektnedgangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan avansere den diskusjonen her så mye man bare gidder. Det har allerede kommet frem mange gode poenger, fra blant annet Myr og FrkHoel .

Viktigste i den situasjonen i mine øyne er at TS må finne et kosthold som er bærekraftig over lang tid. 1500 kcal om dagen + trening er ikke bærekraftig over tid.

Når TS selv sier at hu ikke hadde klart å levd med denne dietten om hun var i jobb, så sier det seg selv at det ikke er en god nok løsning.

Hvem synes du jeg bør ta kontakt med for å få gjort dette på en så rett måte som mulig? Personlige trenere er tydeligvis ikke veien å gå. Og jeg føler ikke legen min har mye kunnskap om dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føler du deg på 1500 kcal per dag, da?

I all enkelhet, så vil en person med ekstra fettmasse kunne tolerere ett større underskudd uten problemer sammenlignet med en slankere person.

Du kan jo inngå et kompromiss da, og legge deg på 1750 kcal, eventuelt.

Ellers vil jeg faktisk anbefale deg å droppe kardioen i denne omgang, så sant du ikke synes det går greit da. Legg heller inn lange gåturer på 60-90 minutter flere dager i uken. Det var det jeg selv gjorde sist jeg gikk ned mye i vekt.

Det er mer forenlig med et underskudd enn tung kardio. Mye mer behagelig for kroppen og det virker også. Det eneste minuset er at det tar litt lenger tid enn en kardioøkt.

Du kan jo også legge inn 'cheat days' inn i mellom. Kanskje hver 10. dag eller om du føler et ekstra behov. Merk: Kun når du føler du trenger det og ikke gå bananas. Spis litt mer den dagen, men av forholdsvis sunne matvarer.

Lykke til! :)

Jeg føler meg stort sett fin, noen ganger er jeg veldig sulten og sliten. Men ikke så ofte.

Jeg er ikke helt inne i disse kardiogreiene. Hva mener du med tung kardioøkt? Jeg går på tredemølle og har som regel 130-150 puls i ca. 40 minutter. Er dette tung økt? Jeg blir sliten selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om en selv bruker en kostholds/ calori kalkulator som sier en skal ligge på si 1500 cal, så legger en inn trening, arbeid , aktivitet, så opptjener en jo calorier, selv om en sier at grunnlinjen er 1500 calorier. Har du en aktiv dag kan du tjene 500 calorier å få spise 2000 calorier. Rart at sånne eksperter og pter ikke informerer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg stort sett fin, noen ganger er jeg veldig sulten og sliten. Men ikke så ofte.

Jeg er ikke helt inne i disse kardiogreiene. Hva mener du med tung kardioøkt? Jeg går på tredemølle og har som regel 130-150 puls i ca. 40 minutter. Er dette tung økt? Jeg blir sliten selvfølgelig.

Alt er relativt vil jeg tro.

For min del betød det å legge vekk 4X4 intervaller til fordel for lange turer i rask gange hvor jeg får opp pulsen, men ikke blir utslitt. LISS-kardio heter det. Long intensity steady state.

Poenget var at om du skal ligge på et underskudd og kanskje også nettopp har begynt å trene, så mener jeg at brutale kardioøkter som man må slite seg gjennom gjør mer vondt enn de gjør godt. Belastende for kroppen og det kan også være demotiverende om man gruer seg til å trene. Bedre å begynne på et nivå man mestrer noenlunde og så ta det gradvis.

Om det gir mening. Høres dog ikke ut som om det du gjør er brutalt.

Tenkte bare å gjøre deg obs på at man kan forbrenne bra med å gå lange turer ute i naturen også, så sant man får opp pulsen litt og det er en viss lengde på det (helst 60-90 minutt).

Det er jo mulig du kan fortsette med disse øktene du alt gjør om du føler at det går greit og så legger inn litt turer i tillegg når du har anledning, tid og lyst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske at en diett er midlertidig, man kan fint gå på PSMF i noen mnd om man er veldig overvektig, men det kommer en dag man må revurdere og finne et kosthold som kan fungere i det daglige.

Tror det veldig mange her på FB har som synspunkt er at det er bedre å ha et godt varig kosthold som over tid gjør at du får den kroppen du vil ha.

Selv mener jeg at det de som har ekstra mye på kroppen kan ha godt av å bruke f.eks. PSMF (eller som TS/OP, 1500kcal) frem til man har et bedre utgangspunkt å begynne fra.

Det er en midlertidig diett som brukes for å raskere komme i mål med sine planer.

Man skal heller ikke se bort ifra de helsemessige gevinstene man kan oppnå, kun med å gå ned 30-40kg. Det kan være at man kommer seg unna flere livsstilssykdommer og man vil ofte få et bedre selvbilde med å se at ting faktisk skjer.

Selvfølgelig er det aller best om man har skikkelig oppfølgning, både på selve ernæringen og på den fysiske helsen. Skal heller ikke glemme det psykiske i det hele.

Takk for godt svar. Jeg må prøve å få meg oppfølging noen plass, men vet ikke helt hvor. Jeg er redd for hva som skal skje den dagen jeg skal over på normalt kosthold igjen. Jeg ante ikke at det jeg gjør nå er ekstremt... Jeg trodde det var ufarlig og vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt vil jeg tro.

For min del betød det å legge vekk 4X4 intervaller til fordel for lange turer i rask gange hvor jeg får opp pulsen, men ikke blir utslitt. LISS-kardio heter det. Long intensity steady state.

Poenget var at om du skal ligge på et underskudd og kanskje også nettopp har begynt å trene, så mener jeg at brutale kardioøkter som man må slite seg gjennom gjør mer vondt enn de gjør godt. Belastende for kroppen og det kan også være demotiverende om man gruer seg til å trene. Bedre å begynne på et nivå man mestrer noenlunde og så ta det gradvis.

Om det gir mening. Høres dog ikke ut som om det du gjør er brutalt.

Tenkte bare å gjøre deg obs på at man kan forbrenne bra med å gå lange turer ute i naturen også, så sant man får opp pulsen litt og det er en viss lengde på det (helst 60-90 minutt).

Det er jo mulig du kan fortsette med disse øktene du alt gjør om du føler at det går greit og så legger inn litt turer i tillegg når du har anledning, tid og lyst. :)

Jeg hater å gå turer, det er liksom det verste jeg vet, haha. Men jeg liker å svømme, kanskje jeg kan gjøre det mer. Det jeg gjør nå er langt fra brutalt, jeg klarer det fint liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for godt svar. Jeg må prøve å få meg oppfølging noen plass, men vet ikke helt hvor. Jeg er redd for hva som skal skje den dagen jeg skal over på normalt kosthold igjen. Jeg ante ikke at det jeg gjør nå er ekstremt... Jeg trodde det var ufarlig og vanlig.

1500kcal vil jeg ikke kalle ekstremt, jeg var nok litt utydlig på at jeg mente fra et PSMF synspunkt :)

Så lenge du har oppfølgning, spiser fornuftig og følger signalene som kroppen din gir, så bør ting gå greit.

Ikke stress, ta ting i ditt tempo.

Nå dine mål og delmål. Når du ser fremgang får du som oftest mer motivasjon (blod på tann) og ting går lettere og lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å etterprøve råd som man allerede er prisgitt fra andre "i virkeligheten" på et internettforum vil stort sett bare føre til forvirring. Det finnes folk med utdannelse og ti års erfaring som sier de rareste ting, og det finnes folk med et halvt års erfaring og et kveldskurs i ernæring som sier alle de riktige tingene. I tillegg så er jo hverken jeg eller noen andre her i noen særlig posisjon til å evaluere andres kunnskap om trening og kosthold.

Det finnes vel egentlig ikke noe fasitsvar, men å høre på de som...

  • har utdannelse og erfaring og
  • presenterer sine råd på en nøktern og forståelsesfull måte, og
  • baserer seg på vitenskapelige forklaringer
  • uten å benytte massevis av appeller til "sunn fornuft" (som betyr to helt forskjellige ting for to helt forskjellige personer),
  • uten å benytte analogier om at "kroppen er som en bil/maskin/gressklipper som trenger drivstoff" (brukes ofte for å dekke over manglende forståelse for de faktiske prosessene som ligger bak) eller tilsvarende, og
  • uten å gjøre massevis av logiske feilslutninger og tankefeil i en eventuell argumentasjon

... er i hvert fall min tilnærming. Jeg synes den funker greit, men det er jo egentlig ikke så lett å evaluere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å gå turer, det er liksom det verste jeg vet, haha. Men jeg liker å svømme, kanskje jeg kan gjøre det mer. Det jeg gjør nå er langt fra brutalt, jeg klarer det fint liksom.

Ok, da så. Jeg elsker å gå turer, særlig i naturen. Misliker mer å være fastlåst på en mølle. :)

Svømming er bra. Poenget mitt var at man fint kan forbrenne fett uten å drepe seg på brutal kardio, noe som kan være demotiverende psykisk og også belastende for kroppen. Poenget med LISS-kardio er rett og slett bare å få opp pulsen litt og være i bevegelse i en 60-90 minutter.

Kostholdet er det viktigste. Det finnes tross alt folk som slanker seg uten noe som helst kardio (eller trening), skjønt det beste er jo å være i aktivitet.

Som du sikkert begynner å skjønne, finnes det ikke noe fasitsvar på dette og det er alltid ganske mange meninger rundt dette. Sannheten er at du skal gjøre ganske mye galt for å ikke gå ned i vekt når du har litt ekstra fra før av.

Alle slike anslag på kaloriinntak er nettopp det - et anslag. Jeg stusset selv i at jeg synes en mann her på forumet på 90 kg og med lav fettprosent omtrent spiser det samme på en 'clean bulk' som jeg på 72 kg gjør på diett, men fikk streng beskjed om at jeg ikke skulle henge meg opp i tall eller hva andre spiser. :)

Det viktigste er å finne noe du trives med i lengden. Feire hver lille seier og kanskje motivere deg selv med belønninger når du når et delmål. For eksempel å gå ut på byen og spise en bedre middag eller noe sånt. Whatever.

Det du kan gjøre er jo for eksempel legge deg på 1500 kcal på dager hvor du ikke trener noe, så kan du legge deg på 1750 kcal på dager hvor du går turer/kardio, 2000 kcal på dager hvor du trener ekstra hardt, osv.

Lytt til kroppen og kjenn på hvordan du føler deg. Å kjenne seg sulten og til og med sliten, vil kunne være normalt. Å føle seg direkte dårlig og uopplagt er feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å etterprøve råd som man allerede er prisgitt fra andre "i virkeligheten" på et internettforum vil stort sett bare føre til forvirring. Det finnes folk med utdannelse og ti års erfaring som sier de rareste ting, og det finnes folk med et halvt års erfaring og et kveldskurs i ernæring som sier alle de riktige tingene. I tillegg så er jo hverken jeg eller noen andre her i noen særlig posisjon til å evaluere andres kunnskap om trening og kosthold.

Det finnes vel egentlig ikke noe fasitsvar, men å høre på de som...

  • har utdannelse og erfaring og
  • presenterer sine råd på en nøktern og forståelsesfull måte, og
  • baserer seg på vitenskapelige forklaringer
  • uten å benytte massevis av appeller til "sunn fornuft" (som betyr to helt forskjellige ting for to helt forskjellige personer),
  • uten å benytte analogier om at "kroppen er som en bil/maskin/gressklipper som trenger drivstoff" (brukes ofte for å dekke over manglende forståelse for de faktiske prosessene som ligger bak) eller tilsvarende, og
  • uten å gjøre massevis av logiske feilslutninger og tankefeil i en eventuell argumentasjon

... er i hvert fall min tilnærming. Jeg synes den funker greit, men det er jo egentlig ikke så lett å evaluere.

45504943.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt på mitt. Det er bedre å starte vektnedgang med mer kalorier. Det tar kanskje litt lengre tid, men det er større kjangs for at du klarer å vedlikedholde sluttvekta om du klarer å gå ned i vekt på mer kalorier enn å kun spise 1500 kcal i mange mnd framover.

Hva er tanken bak dette? Hvorfor er det lettere å vedlikeholde vekta, hvis man legger seg høyere? Altså, når man når sin matchvekt med et konsekvent kcalinntak på 1500 kcal, og upper til vedlikehold på kanskje 2000 kcal, så holder jo vekta seg der etter vannvekt, glykogen, tarminnhold osv har stabilistert seg. Klarer man å holde seg på 1500 kcal over tid, så klarer man hvertfall vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å etterprøve råd som man allerede er prisgitt fra andre "i virkeligheten" på et internettforum vil stort sett bare føre til forvirring. Det finnes folk med utdannelse og ti års erfaring som sier de rareste ting, og det finnes folk med et halvt års erfaring og et kveldskurs i ernæring som sier alle de riktige tingene. I tillegg så er jo hverken jeg eller noen andre her i noen særlig posisjon til å evaluere andres kunnskap om trening og kosthold.

Det finnes vel egentlig ikke noe fasitsvar, men å høre på de som...

  • har utdannelse og erfaring og
  • presenterer sine råd på en nøktern og forståelsesfull måte, og
  • baserer seg på vitenskapelige forklaringer
  • uten å benytte massevis av appeller til "sunn fornuft" (som betyr to helt forskjellige ting for to helt forskjellige personer),
  • uten å benytte analogier om at "kroppen er som en bil/maskin/gressklipper som trenger drivstoff" (brukes ofte for å dekke over manglende forståelse for de faktiske prosessene som ligger bak) eller tilsvarende, og
  • uten å gjøre massevis av logiske feilslutninger og tankefeil i en eventuell argumentasjon

... er i hvert fall min tilnærming. Jeg synes den funker greit, men det er jo egentlig ikke så lett å evaluere.

Din mening er som en bil som trenger bensin for å kjøre i mål. Nei, vent nå litt..:D

Hva er tanken bak dette? Hvorfor er det lettere å vedlikeholde vekta, hvis man legger seg høyere? Altså, når man når sin matchvekt med et konsekvent kcalinntak på 1500 kcal, og upper til vedlikehold på kanskje 2000 kcal, så holder jo vekta seg der etter vannvekt, glykogen, tarminnhold osv har stabilistert seg. Klarer man å holde seg på 1500 kcal over tid, så klarer man hvertfall vedlikehold.

Kan du utdype mer presist hva du spør om? Ønsker ikke misforstå det underliggende poenget ditt. :-)

Ha i bakhode kalorier for en person uten din referansebakgrunn innenfor helse og kosthold også innebærer en stor del psykiske aspekter som man må ta hensyn til.

Jeg hater å gå turer, det er liksom det verste jeg vet, haha. Men jeg liker å svømme, kanskje jeg kan gjøre det mer. Det jeg gjør nå er langt fra brutalt, jeg klarer det fint liksom.

Kan du ikke utdype mer hva du liker å gjøre av aktivitet?

1. Hva gjør deg glad/kan du "glede" deg til å gjøre?

2. Hva "gruer" du deg eventuelt til å gjøre?

3. Hva slags mat liker du å spise?

4. Når føler du deg best på kostholdsfronten?

5. Hva mener du selv er "riktig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tanken bak dette? Hvorfor er det lettere å vedlikeholde vekta, hvis man legger seg høyere? Altså, når man når sin matchvekt med et konsekvent kcalinntak på 1500 kcal, og upper til vedlikehold på kanskje 2000 kcal, så holder jo vekta seg der etter vannvekt, glykogen, tarminnhold osv har stabilistert seg. Klarer man å holde seg på 1500 kcal over tid, så klarer man hvertfall vedlikehold.

Tanken bak det er å unngå tilpasning til en lavere BMR enn nødvendig. Når du som overvektig, i dette tilfellet 120 kg, og etter mine beregninger kan legge seg på hele 2600-ish kcal pr dag og fortsatt gå ned +/- 1 kg i uka, hvorfor da bare spise 1500kcal? Spiser du ikke mer enn det som skal til for å dekke basalforbrenningen din over en lengre periode, så vil det før eller side skje en metabolsk tilpasning slik at BMR'en blir enda lavere. Hva skjer da når man legger seg på et "normalt" kalorinivå? Jo, du raser opp i vekt igjen fordi du er tilpasset det lave kcalinntaket (og ingen klarer å unngå å unne seg en sjokolade/kake etc. fordi de har jo vært flink på diett og har blitt tynn (satt litt på spissen)). Derfor sier jeg at om man klarer å gå ned i vekt på et kaloriinntak som er tilnærmet det du trenger på en normal kroppsvekt så er jo det mer å foretrekke. Tilpasningen går an å gjøre noe med, men det krever at man øker kcal sakte etter diett, men det er jo ikke like lett for alle, spesielt om man styrer det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...