Gå til innhold

Kostholdseksperter og brukere på Fitnessbloggen


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har diskutert mitt kosthold med dere før i innlegget "Å spise frukt". Kort fortalt, for dere som ikke har lest den tråden:

Jeg er en jente på 25 år som per dags dato veier 122 kg. Jeg begynte å endre kosthold og livsstil den 1. januar 2014, og har til nå gått ned 5,3 kg og også en god del i midjemål. Fikk beskjed av en kostholdsekspert (en personlig trener) som hadde jobbet med overvektige i over ti år at jeg burde ha et daglig inntak av kalorier på 1500 kcal. I tillegg skulle jeg trene kondisjon to ganger i uken, da 50 minutter per økt. Jeg trener også styrke, to økter i uken. Da trener jeg tre sett med ti repitisjoner på maskinene som heter pulldown, chest press og leg press.

Diskusjonen i innlegget jeg viste til gikk ut på at noen av dere mener jeg bør øke til 2000-2200 kcal om dagen, ellers ville blant annet vektnedgangen stangere og kroppen gå inn i sparemodus.

Jeg har nå snakket med flere utdannede personer som arbeider med kosthold, og de sier det samme. 1500 kcal om dagen for meg er bare fint, og det er det som er riktig å legge seg på. At det ikke er den totale karlorimengden det kommer an på for at kroppen går på sparebluss eller ei, men først og fremst at jeg får nok næring. Det eneste den ene sa var at jeg bør øke både kondisjonstreningen og styrketreningen med en økt til i uken.

Jeg vet ikke hvem jeg skal høre på. Derfor (litt merkelig kanskje) ber jeg dere om råd. Bør jeg høre på medlemmene på Fitnessbloggen eller bør jeg høre på utdannede folk? Jeg vil jo ikke gå på veggen heller, men er det virkelig så drastisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle på fitnessbloggen er glad i å anbefale (for) mye mat, men 1500 kcal kan være passende til ei jente med lite muskelmasse som skal ned i vekt i passelig tempo. Har man masse energireserver aka fett, så går det fint.

Bare ikke tren for mye og for hardt. Ligger du såpass lavt, trenger du ikke å trene så mye. Tren fullkroppsstyrke 2-3 x i uka. Og evt et par gåturer for helsa sin del :)

Hør på utdannede personer, fremfor folk på et forum. Meninger florerer overalt. Prøv 1500 kcal, tren fornuftig og følg med vekta. Jeg tipper det går strålende. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle på fitnessbloggen er glad i å anbefale (for) mye mat, men 1500 kcal kan være passende til ei jente med lite muskelmasse som skal ned i vekt i passelig tempo. Har man masse energireserver aka fett, så går det fint.

Bare ikke tren for mye og for hardt. Ligger du såpass lavt, trenger du ikke å trene så mye. Tren fullkroppsstyrke 2-3 x i uka. Og evt et par gåturer for helsa sin del :)

Hør på utdannede personer, fremfor folk på et forum. Meninger florerer overalt. Prøv 1500 kcal, tren fornuftig og følg med vekta. Jeg tipper det går strålende. Lykke til :)

Takk! Jeg skal jo ned veldig mye i vekt når jeg veier 122 kg, så det er kanskje derfor de anbefaler 1500 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen kan være at det hadde vært fornuftig å begynt høyere og jobbet deg ned mot de de andre anbefaler, men det vil kreve erfaren oppfølging om du ikke har erfaring selv for å tilpasse dietten underveis så du ikke går i sparebluss som du evt kan gjøre ved å starte rett på 1500 Kcal og bli liggende der i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen kan være at det hadde vært fornuftig å begynt høyere og jobbet deg ned mot de de andre anbefaler, men det vil kreve erfaren oppfølging om du ikke har erfaring selv for å tilpasse dietten underveis så du ikke går i sparebluss som du evt kan gjøre ved å starte rett på 1500 Kcal og bli liggende der i lange tider.

Hvorfor sier ikke de som er utdannet dette til meg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står fortsatt på mitt. Det er bedre å starte vektnedgang med mer kalorier. Det tar kanskje litt lengre tid, men det er større kjangs for at du klarer å vedlikedholde sluttvekta om du klarer å gå ned i vekt på mer kalorier enn å kun spise 1500 kcal i mange mnd framover.

Min personlige trener har erfaring med vektnegang, og har arbeidet med det i ti år. Han er tidligere toppidrettsutøver og har utdannelse fra Norges Toppidrettshøyskole. Jeg synes det er rart om han har misset det du sier, om det er et så godt poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle på fitnessbloggen er glad i å anbefale (for) mye mat, men 1500 kcal kan være passende til ei jente med lite muskelmasse som skal ned i vekt i passelig tempo. Har man masse energireserver aka fett, så går det fint.

Bare ikke tren for mye og for hardt. Ligger du såpass lavt, trenger du ikke å trene så mye. Tren fullkroppsstyrke 2-3 x i uka. Og evt et par gåturer for helsa sin del :)

Hør på utdannede personer, fremfor folk på et forum. Meninger florerer overalt. Prøv 1500 kcal, tren fornuftig og følg med vekta. Jeg tipper det går strålende. Lykke til :)

100% enig ! Tipper også det blir å gå bare fint :)!

Til trådstarter: Er du mye sulten for tiden med det du spiser nå om dagen? Har du energi eller slapp, trøtt osv eller går det fint : )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige trener har erfaring med vektnegang, og har arbeidet med det i ti år. Han er tidligere toppidrettsutøver og har utdannelse fra Norges Toppidrettshøyskole. Jeg synes det er rart om han har misset det du sier, om det er et så godt poeng?

Selv om du har jobbet med vektnedgang i 10 år så betyr ikke det at du klarer å oppdatere deg på metoder og få en forståelse for hvordan prosessene i kroppen fungerer. Er ofte de som har jobbet innenfor noe lenge som ikke evner å tilegne seg ny kunnskap, men tviholder på det de lærte når du utannet seg.

Men om du får jevnlig oppfølging av din PT gjennom vektnedgangen din så foreslår jeg at du gjør som han sier. Bedre at du bestemt følger én protokoll slavisk enn at du skal begynner å styre med det selv om du ikke har stålkontroll på hva du driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener ikke så mye og regner med at intensiteten på øktene ikke er så høy. Det vil ikke være helsefarlig å ligge på 1500 kcal dagen, (for deg) men det er heller ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Du kunne godt ligget rundt 1800 kcal de dagene du trener. Plotta inn noen verdier for deg på matvareguiden.no sin BMR (basal metabolic rate). Gikk ut i fra følgende verdier: Vekt122kg, høyde 170cm, alder 25år, kjønn kvinne og fikk dette resultatet:

Verdi Kcal Kj

1 Du trenger 2 017,47 8 441,30 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

1,2 Du trenger 2 420,96 10 129,56 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

1,375 Du trenger 2 774,02 11 606,78 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke

1,55 Du trenger 3 127,08 13 084,01 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

1,725 Du trenger 3 480,14 14 561,24 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag

1,9 Du trenger 3 833,19 16 038,46 kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid.

Hvor vidt en PT er kostholdsekspert stiller jeg meg tvilende til. Det skal ikke så mye til for å være kostholdsveileder for å si det sånn. Hva som fungerer best på vektnedgang på langsikt er det vel litt diskusjoner rundt i diverse fagmiljøer også. Sykelig fedme er som oftes et problem som har psykiske aspekter så vel som fysiske aspekter og er et problem som bør håndteres tverrfaglig, da mellom en ernæringfysiolog og psykisk helsearbeider ( her mener jeg psykiatrisk sykepleier, psykolog osv.)

Om du føler deg trygg på PT'en din, så gjør du som han sier. Mulig det er greit for deg og ikke spørre så mye her inne om det bare forvirrer deg eller får deg til å tvile på opplegget ditt.

Lykke til :)

Edit: Ser at FrkHoel kom meg litt i forkjøpet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har jobbet med vektnedgang i 10 år så betyr ikke det at du klarer å oppdatere deg på metoder og få en forståelse for hvordan prosessene i kroppen fungerer. Er ofte de som har jobbet innenfor noe lenge som ikke evner å tilegne seg ny kunnskap, men tviholder på det de lærte når du utannet seg.

Men om du får jevnlig oppfølging av din PT gjennom vektnedgangen din så foreslår jeg at du gjør som han sier. Bedre at du bestemt følger én protokoll slavisk enn at du skal begynner å styre med det selv om du ikke har stålkontroll på hva du driver med.

Så hvorfor i svarte skal hun stole på deg (en hun møtte på ett forum) da vis det er slik det er ? Så hun bør ta sjangsen på at en som har jobbet i over 10 år med dette (og som tydeligvis virker interessert i faget, og har gjort det bra) ikke har gidda å lest seg opp de siste 10 årene tar feil, og heller stole på deg ? Hvordan vet vi at du ikke er den som quoter hver en linje fra lærerboka du brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor i svarte skal hun stole på deg (en hun møtte på ett forum) da vis det er slik det er ? Så hun bør ta sjangsen på at en som har jobbet i over 10 år med dette (og som tydeligvis virker interessert i faget, og har gjort det bra) ikke har gidda å lest seg opp de siste 10 årene tar feil, og heller stole på deg ? Hvordan vet vi at du ikke er den som quoter hver en linje fra lærerboka du brukte?

Først og fremst, den tonen der kan du legge vekk. For det andre, var det det jeg sa? Jeg uttrykker at jeg er uenig basert på min egen kunnskap om temaet, MEN jeg anbefalte henne å høre på sin PT som har mulighet til å følge henne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg ening med Myr, og jeg tar utgangspunk i min egen erfaring med selv å ha tatt av 60 kilo.

Jeg la meg på 1500 Kcal etter å lest meg opp på "Slank med ketolysekuren" boka, og i samråd meg fastlegen min, som hele veien fulgte meg opp med prøver osv.

Dette fungerte helt supert for meg, og i og med at jeg hentet mesteparten av kaloriene mine fra proteiner og fett, var jeg nesten aldri sulten.

Jeg vil anbefale å ta hvilehelger, eller en hel uke om du klarer, hvor du legger deg på vedlikehold, for kroppen venner seg til det meste, og du vil møte både stilstand og litt vektoppgang på veien.

Stå på! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100% enig ! Tipper også det blir å gå bare fint :)!

Til trådstarter: Er du mye sulten for tiden med det du spiser nå om dagen? Har du energi eller slapp, trøtt osv eller går det fint : )?

Jeg kan være sulten av og til, ja. Men er ikke mye sulten. Nå er jeg student, og er ikke mye aktiv utenom trening. Tror ikke jeg hadde klart meg på så få kalorier med en jobb f. eks...

Selv om du har jobbet med vektnedgang i 10 år så betyr ikke det at du klarer å oppdatere deg på metoder og få en forståelse for hvordan prosessene i kroppen fungerer. Er ofte de som har jobbet innenfor noe lenge som ikke evner å tilegne seg ny kunnskap, men tviholder på det de lærte når du utannet seg.

Men om du får jevnlig oppfølging av din PT gjennom vektnedgangen din så foreslår jeg at du gjør som han sier. Bedre at du bestemt følger én protokoll slavisk enn at du skal begynner å styre med det selv om du ikke har stålkontroll på hva du driver med.

Jeg får ikke jevnlig oppfølging av PT. Har bare vært på én veiledningstime. Men har vært hos legen og tatt masse prøver som jeg skal få svar på denne måneden. Kanskje jeg skal be fastlegen følge meg opp da?

Du trener ikke så mye og regner med at intensiteten på øktene ikke er så høy. Det vil ikke være helsefarlig å ligge på 1500 kcal dagen, (for deg) men det er heller ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Du kunne godt ligget rundt 1800 kcal de dagene du trener. Plotta inn noen verdier for deg på matvareguiden.no sin BMR (basal metabolic rate). Gikk ut i fra følgende verdier: Vekt122kg, høyde 170cm, alder 25år, kjønn kvinne og fikk dette resultatet:

Verdi Kcal Kj

1 Du trenger 2 017,47 8 441,30 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

1,2 Du trenger 2 420,96 10 129,56 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

1,375 Du trenger 2 774,02 11 606,78 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke

1,55 Du trenger 3 127,08 13 084,01 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

1,725 Du trenger 3 480,14 14 561,24 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag

1,9 Du trenger 3 833,19 16 038,46 kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid.

Hvor vidt en PT er kostholdsekspert stiller jeg meg tvilende til. Det skal ikke så mye til for å være kostholdsveileder for å si det sånn. Hva som fungerer best på vektnedgang på langsikt er det vel litt diskusjoner rundt i diverse fagmiljøer også. Sykelig fedme er som oftes et problem som har psykiske aspekter så vel som fysiske aspekter og er et problem som bør håndteres tverrfaglig, da mellom en ernæringfysiolog og psykisk helsearbeider ( her mener jeg psykiatrisk sykepleier, psykolog osv.)

Om du føler deg trygg på PT'en din, så gjør du som han sier. Mulig det er greit for deg og ikke spørre så mye her inne om det bare forvirrer deg eller får deg til å tvile på opplegget ditt.

Lykke til :)

Edit: Ser at FrkHoel kom meg litt i forkjøpet :p

For å være ærlig blir jeg egentlig ganske bekymret av de tallene. Betyr det at jeg sakte men sikkert svikter kroppens organer nå?

Jeg må si meg ening med Myr, og jeg tar utgangspunk i min egen erfaring med selv å ha tatt av 60 kilo.

Jeg la meg på 1500 Kcal etter å lest meg opp på "Slank med ketolysekuren" boka, og i samråd meg fastlegen min, som hele veien fulgte meg opp med prøver osv.

Dette fungerte helt supert for meg, og i og med at jeg hentet mesteparten av kaloriene mine fra proteiner og fett, var jeg nesten aldri sulten.

Jeg vil anbefale å ta hvilehelger, eller en hel uke om du klarer, hvor du legger deg på vedlikehold, for kroppen venner seg til det meste, og du vil møte både stilstand og litt vektoppgang på veien.

Stå på! (y)

Hvor ofte tok du prøver hos legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte tok du prøver hos legen din?

De første to mnd. hver 14. dag, så månedlig i fire mnd. så hver tredje mnd.

Alle målinger var helt fine, bra kolestrol, stødig blodsukker.

Det som skal sies, er at jo mindre fett du har å tære på, jo mindre kaloriunderskudd må du ligge på. Jeg gjorde den tabben, å bli utålmodig, og redusere ytterligere, og da ble kroppen stresset sliten, og vektnedgangen stoppet fullstendig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første to mnd. hver 14. dag, så månedlig i fire mnd. så hver tredje mnd.

Alle målinger var helt fine, bra kolestrol, stødig blodsukker.

Det som skal sies, er at jo mindre fett du har å tære på, jo mindre kaloriunderskudd må du ligge på. Jeg gjorde den tabben, å bli utålmodig, og redusere ytterligere, og da ble kroppen stresset sliten, og vektnedgangen stoppet fullstendig opp.

Jeg må høre med legen. Jeg er ikke så glad i blodprøver, og vet ikke om jeg orker det hver 14. dag for å være ærlig... Jeg er bare redd for å gjøre noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du gjør noe. Det finnes noe som heter Analysis paralysis, og det må du unngå. Det beste du kan gjøre er å unngå drittmat for det meste, bli litt mer aktiv og ligg på kaloriunderskudd. Om du spiser 1500 eller 2000 har ikke så mye å si, du vil gå ned uansett, og ingen av dem vil ta knekken på deg. Tingen er at 1500 kan bli vanskelig, sånn psykisk, for det er veldig lavt og en veldig stor forandring for deg. Men samtidig så vil du se resultater raskere, og om du får personlig oppfølgning vil det også være lettere å holde seg motivert.

Uansett, det viktigste du kan gjøre er å innse at dette uansett kommer til å ta tid, så pass på at du er tålmodig. Finn den livstilen som fungerer for deg, som du kan leve med resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier ikke de som er utdannet dette til meg da?

Det lurer jeg og på, har selv for noen år siden fått et kostoppsett på 1500kcal og ikke noe mer oppfølging. Dette var av en som hadde lang tid i PT bransjen men ikke hadde fulgt med i tiden. Men om du ser f.eks de som stiller, får et oppsett og oppfølging underveis med regulering av makroer og Kcal. Det er nok forskjell på hvor opptadert de er, som nevnt over og tilpasse seg etter kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...