Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Eg har kjørt meg fast på militærpress, og lurer på å bytta ut den øvelsen. Er det nokon som har eit godt forslag til alternativ øvelse? 

 

Programmet på dagen det er snakk om å bytta ser slik ut:

8-12 sett med Benkpress (varierer frå 1-3, 3-5 og 8-12 repetisjonar)

5x4-6 Militærpress

Og 3 mindre øvelsar dersom eg orker meir, erfaringsmessig blir det push-ups i TRX og Tricepsextentions i TRX. 

Sittende skulderpress med manualer: https://www.youtube.com/watch?v=FXDWeBcDYFE 

Evnt. mikroloade Militærpressen etter en deload! :) Variasjoner i antall sett og reps f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sittende skulderpress med manualer: https://www.youtube.com/watch?v=FXDWeBcDYFE 

Evnt. mikroloade Militærpressen etter en deload! :) Variasjoner i antall sett og reps f.eks.

Hater sånn skulderpress, men det kan fungera.

Mikroloading har eg allerede prøvd, 25 kg - 26 kg - 27,5 kg og ukentleg auke frå 4 til 5 til 6 repetisjonar på kvar vekt før eg auka vekt. Det stoppa på 5x6x27,5, det klarte eg ikkje. Prøvde deload, men nå er 5x5x25 kg tungt... Så trur eg skal ta nokre veker med sittande skulderpress i staden for. 

Er det juks å ha "ryggstøtte"? Dvs benk som kan vippast opp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjørt meg fast på militærpress, og lurer på å bytta ut den øvelsen. Er det nokon som har eit godt forslag til alternativ øvelse? 

 

Programmet på dagen det er snakk om å bytta ser slik ut:

8-12 sett med Benkpress (varierer frå 1-3, 3-5 og 8-12 repetisjonar)

5x4-6 Militærpress

Og 3 mindre øvelsar dersom eg orker meir, erfaringsmessig blir det push-ups i TRX og Tricepsextentions i TRX. 

Sittende skulderpress med manualer: https://www.youtube.com/watch?v=FXDWeBcDYFE 

Evnt. mikroloade Militærpressen etter en deload! :) Variasjoner i antall sett og reps f.eks.

 

Nei, det er ikke juks med ryggstøtte, bare pass på så du ikke krummer ryggen for å lage et større oppspenn. Sitt godt intill benken med hele ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke juks med ryggstøtte, bare pass på så du ikke krummer ryggen for å lage et større oppspenn. Sitt godt intill benken med hele ryggen.

Då har eg ein plan. Takk for hjelpa! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKjønner ikkeno jeg nå.

Skal bytte dieselfilter på bilen, så har kjøpt selve dieselfilteret. Men jeg aner ikke hvor den faktisk ligger eller noe om hvordan jeg skal bytte den. Når jeg søker opp dieselfilter på google (ja jeg vet, noob) kommer det opp bilde av at den ligger på forskjellig sted. Føler meg ikke komfortabel med å skulle ligge under bilen og lete meg ihjel når jeg både er klaustrofobisk og helst vil få det riktig på første forsøk.

Har det veldig mye å si hva slags bil man har , eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med smerter i ryggen ( korsryggen ) etter at jeg tok litt for hardt i på markløft for en drøy mnd siden. Kvelden og dagene etter var det så vondt at jeg nesten ikke klarte å reise meg opp fra sofa og seng. Det gikk gradvis bort (ikke helt)  men er kommet sterkere tilbake igjen og nå er det vondt å bøye seg og løfte bare en vanlig handle kurv. Er dette noe jeg bør sjekke opp med kiro/lege/ fysio eller er det mest sannsynlig en muskel strekk feks som går vekk av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med smerter i ryggen ( korsryggen ) etter at jeg tok litt for hardt i på markløft for en drøy mnd siden. Kvelden og dagene etter var det så vondt at jeg nesten ikke klarte å reise meg opp fra sofa og seng. Det gikk gradvis bort (ikke helt)  men er kommet sterkere tilbake igjen og nå er det vondt å bøye seg og løfte bare en vanlig handle kurv. Er dette noe jeg bør sjekke opp med kiro/lege/ fysio eller er det mest sannsynlig en muskel strekk feks som går vekk av seg selv? 

sjekk det. Kan fort være at du har fått hoften en antydning ut av ledd, og da kan det være relativt enkelt å fikse opp i om du går til en flink fysio. Ellers kan du bli gående lenge uten at det blir bedre av seg selv. Do it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKjønner ikkeno jeg nå.

Skal bytte dieselfilter på bilen, så har kjøpt selve dieselfilteret. Men jeg aner ikke hvor den faktisk ligger eller noe om hvordan jeg skal bytte den. Når jeg søker opp dieselfilter på google (ja jeg vet, noob) kommer det opp bilde av at den ligger på forskjellig sted. Føler meg ikke komfortabel med å skulle ligge under bilen og lete meg ihjel når jeg både er klaustrofobisk og helst vil få det riktig på første forsøk.

Har det veldig mye å si hva slags bil man har , eller hva?

BUMP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk det. Kan fort være at du har fått hoften en antydning ut av ledd, og da kan det være relativt enkelt å fikse opp i om du går til en flink fysio. Ellers kan du bli gående lenge uten at det blir bedre av seg selv. Do it!

Takk! Da skal jeg gjøre det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater sånn skulderpress, men det kan fungera.

Mikroloading har eg allerede prøvd, 25 kg - 26 kg - 27,5 kg og ukentleg auke frå 4 til 5 til 6 repetisjonar på kvar vekt før eg auka vekt. Det stoppa på 5x6x27,5, det klarte eg ikkje. Prøvde deload, men nå er 5x5x25 kg tungt... Så trur eg skal ta nokre veker med sittande skulderpress i staden for. 

Er det juks å ha "ryggstøtte"? Dvs benk som kan vippast opp... 

 

Pressen kan du godt mikroloade enda mer. 0,5kg økning er å foretrekke når du stagnerer framfor hopp på 1kg og 1,5kg. Helt ned til 0,25kg økning er innafor. Press er det seigeste løftet å få opp, så vær forberedt på at det tar tid.

 

Vil du likevel gjøre større økninger så går det an å endre programmering. La oss si du vanligvis trener 3 sett á 5 reps. Da kan du heller gå for 5 sett á 3 reps, så 4 sett á 4 reps, så 3 sett á 5 reps før du øker. Treg framgang, men det er i alle fall framgang.

 

Og sørg for at du har god teknikk. Stram magen som faen! Stanga rett opp! Denne er fin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med smerter i ryggen ( korsryggen ) etter at jeg tok litt for hardt i på markløft for en drøy mnd siden. Kvelden og dagene etter var det så vondt at jeg nesten ikke klarte å reise meg opp fra sofa og seng. Det gikk gradvis bort (ikke helt)  men er kommet sterkere tilbake igjen og nå er det vondt å bøye seg og løfte bare en vanlig handle kurv. Er dette noe jeg bør sjekke opp med kiro/lege/ fysio eller er det mest sannsynlig en muskel strekk feks som går vekk av seg selv? 

Høres ut som det jeg sleit med (selv om beskrivelsen av hva som skjedde er litt kort). Plutselig sa det pang selv om jeg følte jeg gjorde mer eller mindre det samme som forrige gang. Var ikke så ille på trening den dagen, men stivna til resten av kvelden og å kle på seg ble et svare strev i noen dager. 

For meg var diagnosen fremrotert bekken, både i hverdagen og på trening som over tid førte til at den så nok er nok. Les denne artikkelen og se om du kjenner deg igjen i "rett rygg":

http://fitnessbloggen.no/rygg-glem-la-snakke-bekkenet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pressen kan du godt mikroloade enda mer. 0,5kg økning er å foretrekke når du stagnerer framfor hopp på 1kg og 1,5kg. Helt ned til 0,25kg økning er innafor. Press er det seigeste løftet å få opp, så vær forberedt på at det tar tid.

 

Vil du likevel gjøre større økninger så går det an å endre programmering. La oss si du vanligvis trener 3 sett á 5 reps. Da kan du heller gå for 5 sett á 3 reps, så 4 sett á 4 reps, så 3 sett á 5 reps før du øker. Treg framgang, men det er i alle fall framgang.

 

Og sørg for at du har god teknikk. Stram magen som faen! Denne er fin:

 

Ja, det var ein fin video. Eg har korrekt grepsbredde, men kanskje litt å korrigera på plassering i handa og albuane. 

Merker at eg har problem med synkronisering når eg gjer militærpress, høgre sida er merkbart svakare og det virker som om løftebanen blir ørlite anderledes på den sida. Løftet blir liksom litt skeivt og vrir seg litt. Lurer derfor på om ikkje nokre veker med manualar og sittande skulderpress i staden for kan vera lurt. Må og vera litt forsiktig pga eit latent skulderproblem som eg av og til kjenner på toppen av presset... 

Ser for meg at eg prøver sittande skulderpress i 4 veker, og så tar ei ny vurdering. Skal sjå om eg ikkje finn 0,25 kg-skiver og i tilfellet eg går tilbake til militærpress etter dei vekene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer derfor på om ikkje nokre veker med manualar og sittande skulderpress i staden for kan vera lurt. Må og vera litt forsiktig pga eit latent skulderproblem som eg av og til kjenner på toppen av presset... 

kanskje det er som med alt annet att det er en annen muskelgruppe som ikke får så stort fokus som "hindrer" deg i å øke? 

har man ikke en sterk triceps så er det mange øvelser som blir "hemmet" i utviklingen, kanskje kjøre litt ekstra triceps og se om det kan hjelpe :p for skulderpress som er så deilig må man jo bare føle det øker i jamnt og trutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det jeg sleit med (selv om beskrivelsen av hva som skjedde er litt kort). Plutselig sa det pang selv om jeg følte jeg gjorde mer eller mindre det samme som forrige gang. Var ikke så ille på trening den dagen, men stivna til resten av kvelden og å kle på seg ble et svare strev i noen dager. 

For meg var diagnosen fremrotert bekken, både i hverdagen og på trening som over tid førte til at den så nok er nok. Les denne artikkelen og se om du kjenner deg igjen i "rett rygg":

http://fitnessbloggen.no/rygg-glem-la-snakke-bekkenet/

Ja det virket veldig kjent det der! Men hvordan gikk det med ryggen din? Har det gått over av seg selv eller har du fått noe behandling? Nå vet jeg jo hva jeg kan jobbe med fremover så takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det er som med alt annet att det er en annen muskelgruppe som ikke får så stort fokus som "hindrer" deg i å øke? 

har man ikke en sterk triceps så er det mange øvelser som blir "hemmet" i utviklingen, kanskje kjøre litt ekstra triceps og se om det kan hjelpe :p for skulderpress som er så deilig må man jo bare føle det øker i jamnt og trutt :)

Hmmm. Trur triceps skal vera ganske ok. Eg er i utgangspunktet "unormalt sterk" i smalbenk samanlikna med vanleg benk og har blitt fortalt at det kan tyda på sterk triceps... (Har fokusert veldig på vanleg benk i det siste, så dette kan ha endra seg.)

Har og ein tricepsøvelse på programmet fast, men aner ikkje om17,5 kg i Skullcrushers er sterkt eller svakt...

Men noterer meg det "bak øyrene", og dersom eg absolutt ikkje kjem meg vidare så blir det tricepsmyrding. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...