Gå til innhold

Hvor langt kan man nå rent i bikinifitness?


PB jellytime

Anbefalte innlegg

Det er blitt nevnt tidligere i tråden, men det er verdt å poengtere igjen: Husk at det – som Therese sier – finnes dopingpreparater som ikke benyttes for å øke muskelmasse, men som brukes for å redusere fettprosent, kutte vann eller få brunfarge. Disse stoffene anses vel som relativt uskyldige i mange treningsmiljøer, og der vil de nok knapt kalles doping i det hele tatt, men jeg vil likevel tro at det er stoffer som en som aspirerer til å kalle seg "ren utøver" vil ønske å holde seg unna (JEG bagatelliserer ikke bruk av disse stoffene, jeg forsøker kun å formidle de holdningene jeg har fått inntrykket av at mange har).

Selv om bikinifitnessjenter ikke nødvendigvis har enormt stor muskelmasse, så betyr det ikke at de MÅ være "rene." Dette er ikke på noen måte et forsøk på å så mistro til alle som stiller i bikinifitness, men det er verdt å være oppmerksom på for alle som har ambisjoner om å delta i bikinifitness eller rett og slett bare ønsker seg en slik kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"suspekte hjelpemidler".. i bikini fitness?:huh: ser ikke hvorfor det skulle være behøvelig

Betviler bruk av preparater i bikini fitness sterkt. Nå vet jeg ikke hvordan dommerpanelet dømmer heller, men nivået av deltagerne er spredt. Alt fra bekymringsverdig skinny as fuck til veldig imponerende form. Så kör på, du vil nok komme deg godt på pallen uten!

det kommer ann på hvor du stiller i bikini fitness hvis du f.eks er en ifbb pro uansett om du er en som driver med bikini fitness eller ikke er det 100% at du doper men hvis du vinner andre internasjonale konkuranser som ikke har med ifbb å gjøre så kan det godt hende at du har gode gener og er "ren"

kommer ann på hvor man stiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer ann på hvor du stiller i bikini fitness hvis du f.eks er en ifbb pro uansett om du er en som driver med bikini fitness eller ikke er det 100% at du doper men hvis du vinner andre internasjonale konkuranser som ikke har med ifbb å gjøre så kan det godt hende at du har gode gener og er "ren"

kommer ann på hvor man stiller

Det ga mening.

Det er ikke hvor god form du er i, det er hvilken konk man stiller i:whistle:ofc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ga mening.

Det er ikke hvor god form du er i, det er hvilken konk man stiller i:whistle:ofc

ok jeg forklarte meg selv dårlig og sa noe dumt det tar jeg skylden for

formen betyr noe men hvis du stiller ifbb er du som oftest i veldig veldig god form (av de jeg har sett i andre fitness klasser ihvertfall)og ifbb dopingtester ikke så mye så at doping skjer der ihvertfall hos topputøverne burde ikke være så usansynelig

det er bare spekulasjoner da fra min side, ja formen er det viktigste men hvis noen hadde prøvd å dope seg i ifbb uansett klasse og idrett ville de mest sannsynelig slippe unna med det så derfor ser jeg ikke hvorfor det ikke ville ha blitt brukt doping der

når det gjelder flere bilder av bikinifitness som jeg har nå sett på så skjønner jeg hva folk mener med at mange av dem ser skinny (selv om det sikkert finnes mange i god form også) og jeg ærlig talt vet ikke om de doper seg eller ikke, men det kan alltids hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tror dere man kan nå i norsk/nordisk nivå i bikinifitness uten ..vel...suspekte hjelpemidler?

Jeg skal ikke stille eller noe slikt, jeg er bare nysgjerrig. Uten å spekulere om enkeltpersoner - tror dere altså man kan oppnå resultater som tilsvarer toppnivå på en naturlig måte?

Jeg velger å ignorere snakket som har pågått en stund nå.

Hvorfor? Fordi jeg kan.

Uten dopingmidler kan du nå langt i norsk/nordisk bikinifitness.

Ja. Det er mange som bruker det, og ja det gjør ting enklere.

Men det som er mitt poeng, er at du vil titt og ofte se debutanter som gjør det voldsomt sterkt/vinner hele greia. Noe som mer eller mindre ALDRI er en indikasjon på at nivået er spesielt høyt.

Jeg ønsker ikke å si at nivået er lavt, for jeg har ingen forutsetninger for å si hvor hardt folk trener. Men med tanke på at du ikke blir belønnet for maksimal muskelmasse, så sier det seg egentlig selv at du med målrettet trening kan komme langt uten bruk av dopingmidler.

(selv om det vil ta deg lengre tid enn noen som doper seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier det er en "påtvunget byrde til å hevde seg". Betyr det at absolutt alle i topp3 i alle klasser bruker preparater for enten å bygge eller komme i form, eller begge deler?

Det er i aller høyeste grad sannsynlig. Å påstå noe annet, eller å fornekte den muligheten, er i beste fall naivt. Utbredelsen og bruken av dopingpreparater er stor innen BB og andre klasser. Noe mange formbilder av konkurerende utøvere på denne bloggen viser.

Personlig mening : bruk hva dere vil, men vær jaggu ærlig nok og tøffe nok til å stå for valget ved å svare ærlig når noen spør. Ikke kom med dusteforklaringer som å ete nok er hele svaret på hemmeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i aller høyeste grad sannsynlig. Å påstå noe annet, eller å fornekte den muligheten, er i beste fall naivt. Utbredelsen og bruken av dopingpreparater er stor innen BB og andre klasser. Noe mange formbilder av konkurerende utøvere på denne bloggen viser.

Personlig mening : bruk hva dere vil, men vær jaggu ærlig nok og tøffe nok til å stå for valget ved å svare ærlig når noen spør. Ikke kom med dusteforklaringer som å ete nok er hele svaret på hemmeligheten.

Kunne ikke vært mer enig.. Å påstå hardnakket at en er ren når det så åpenbart ikke stemmer bli for dumt. Ikke bare stiller du deg selv i et dårlig lys, men du fordummer virkelig menneskene rundt deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i aller høyeste grad sannsynlig. Å påstå noe annet, eller å fornekte den muligheten, er i beste fall naivt. Utbredelsen og bruken av dopingpreparater er stor innen BB og andre klasser. Noe mange formbilder av konkurerende utøvere på denne bloggen viser.

Personlig mening : bruk hva dere vil, men vær jaggu ærlig nok og tøffe nok til å stå for valget ved å svare ærlig når noen spør. Ikke kom med dusteforklaringer som å ete nok er hele svaret på hemmeligheten.

Well that escalated quickly.. :rolleyes:

At jeg er naiv eller dum ang dette, eller at jeg påstår noe som helst hardnakket var ikke poenget mitt. Jeg både vet det ene og det andre, og det er utrolig synd at det skal være sånn - iallefall da det ødelegger fordømmet om de som faktisk når toppen reint. DET var poenget mitt, og det er DET som provoserer.

Spesielt da jeg er samboer med regjerende nordisk mester i cbb ;)

Kunne ikke vært mer enig.. Å påstå hardnakket at en er ren når det så åpenbart ikke stemmer bli for dumt. Ikke bare stiller du deg selv i et dårlig lys, men du fordummer virkelig menneskene rundt deg og.

Hehe, så du mener at jeg bruker preparater mao? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye genetikk i BF også. Enkelte er jo nesten født med en BF-kropp og trenger kun å minke fett% litt og trene litt styrke. Andre derimot, starter med genetisk flat ræv, tynne bein, dårlige linjer i fysikken +++. Og det er nok kanskje hos mennesker med dårlig genetikk for BF det brukes litt snarveier.

Min mening: Man kan nå toppen uten hjelpemidler hvis man har genetikken for det. Har man ikke genetikken (fin hud, store glutes, naturlig flotte linjer, estetisk fysikk generelt....), vil heller ikke dopet bringe deg til toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommet til steroider og jenter er det jo veldig lett å luke ut en hel gjeng av de mest kjente. De har jo stemmer som fulle sjømann og den samme grove kjeven hele gjengen. Det er så åpenlyst at jeg ikke ser problemet med å navngi, men det hadde vel blitt moderert vekk.

Grensen for hvor mye "antidoping"-bullshit som finnes har jo blitt sprengt de siste månedene..

Nysgjerrigheten om hvorvidt det lar seg gjøre å komme i god bikiniform uten hjelpemidler (når man definitivt ikke har særlig gode muskelgener) er en av de hovedgrunnene til at jeg vil prøve selv :) eller kanskje jeg vil prøve yohimbine hvis jentefettet er limt fast, men da skal jeg være ærlig om det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er yohimbine?:S Som en opplysning til oss som ikke kan noe om det;)

Søk opp på iherb, skal virke på gjenstridige fett ved lavintensitets kardio på tom mage i følge lyle macdonald. Er vel definert som legemiddel i Norge. Noe Vibeke Hermansen unnlot å informere sine bikinikunder om da hun ba de kjøpe det i Sverige :p finnes i nesten alle amerikanske slankepiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes (sannsynligvis) bloggende fitnessutøvere som boler som "fitnessmessig" er i relativt dårlig form, og det finnes (sannsynligvis) bloggende fitnessutøvere som ikke boler som er i kanonbra form. Sånn i prinsippet betyr jo egentlig det at det ikke spiller noen stor rolle for bloggleserne nøyaktig hva som er hoveddriveren bak resultatene, ettersom genetikk og bol alltid vil være en modererende faktor mellom arbeidsinnsats og resultater og man ikke kan avgjøre hva som skyldes hva. Genetikk kan man ikke gjøre noe med for ens egen del, så det er care. Bol kan man jo heller ikke gjøre noe med, med mindre man da faktisk har lyst til å begynne å bole.

Bloggere med god genetikk og som ble født med sixpack skaper like fullt "uoppnåelige" idealer, gjør de ikke?

Det er vanskelig å si hva konsekvensene av "tilståelser" hos fitnessbloggere som boler ville blitt. Det kunne like gjerne ført til at det ble sett på som mer stuerent for aspirerende fitnessutøvere å ta steroider hvis alle idolene skulle gå ut i det vide og det brede for å proklamere at de trøkker. I så måte kan det hende at den beste plassen for steroider er nettopp å være den rosa elefanten i rommet slik det ofte er i dag, men det skal jeg selvfølgelig ikke si med noen stor grad av sikkerhet og det er bare min mening.

Saken blir selvfølgelig en litt annen når det gjelder bloggere som formelig marinerer blogginnleggene sine i antidoping mens de samtidig er nødt til å retusjere bort sprøytehull fra formbildene i de samme innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes (sannsynligvis) bloggende fitnessutøvere som boler som "fitnessmessig" er i relativt dårlig form, og det finnes (sannsynligvis) bloggende fitnessutøvere som ikke boler som er i kanonbra form. Sånn i prinsippet betyr jo egentlig det at det ikke spiller noen stor rolle for bloggleserne nøyaktig hva som er hoveddriveren bak resultatene, ettersom genetikk og bol alltid vil være en modererende faktor mellom arbeidsinnsats og resultater og man ikke kan avgjøre hva som skyldes hva. Genetikk kan man ikke gjøre noe med for ens egen del, så det er care. Bol kan man jo heller ikke gjøre noe med, med mindre man da faktisk har lyst til å begynne å bole.

Bloggere med god genetikk og som ble født med sixpack skaper like fullt "uoppnåelige" idealer, gjør de ikke?

Det er vanskelig å si hva konsekvensene av "tilståelser" hos fitnessbloggere som boler ville blitt. Det kunne like gjerne ført til at det ble sett på som mer stuerent for aspirerende fitnessutøvere å ta steroider hvis alle idolene skulle gå ut i det vide og det brede for å proklamere at de trøkker. I så måte kan det hende at den beste plassen for steroider er nettopp å være den rosa elefanten i rommet slik det ofte er i dag, men det skal jeg selvfølgelig ikke si med noen stor grad av sikkerhet og det er bare min mening.

Saken blir selvfølgelig en litt annen når det gjelder bloggere som formelig marinerer blogginnleggene sine i antidoping mens de samtidig er nødt til å retusjere bort sprøytehull fra formbildene i de samme innleggene.

Godt poeng (dessverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well that escalated quickly.. :rolleyes:

At jeg er naiv eller dum ang dette, eller at jeg påstår noe som helst hardnakket var ikke poenget mitt. Jeg både vet det ene og det andre, og det er utrolig synd at det skal være sånn - iallefall da det ødelegger fordømmet om de som faktisk når toppen reint. DET var poenget mitt, og det er DET som provoserer.

Spesielt da jeg er samboer med regjerende nordisk mester i cbb ;)

Hehe, så du mener at jeg bruker preparater mao? :D

Nei jeg har aldri påstått det, eller nevnt ditt navn? Dersom du refererer til bruken av ordet "du" i innlegget var ikke det myntet på noen spesiell du, var mer et synonym/erstatning for benevnelsen man/en/noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få et hint om hvem denne blogg-utøveren er? Jeg spiser bokstavelig tunfisk og brokkoli (+ masse proteintilskudd) og trener som bare det med mål om å bygge muskler. Jeg følger også flere blogger til jenter som trener og stiller i div. fitness konkuranser. Alle de jentene er rimelig muskuløse og de fleste av dem poster innlegg med fokus på at ulovlige stoffer er noe de aldri ville ha prøvd engang. Så det hadde vært greit å få fakta på bordet om hvem som bruker ulovlige midler eller ikke.

Nei det spiller ingen rolle, ønsker ikke,å navngi enkeltpersoner. Det vil ille bedre situasjonen, diskusjonen eller tilstanden i idretten. Og derfor ser jeg heller ikke vitsen. Poenget er jo ikke å henge ut enkeltindivider, men heller vise til er det dessverre er flere eksempler på utøvere som hardnakket påstår at de er rene når de ikke er det, og konsekvensene dette kan gi, både for enkeltmennesker som følger bloggerne og for idretten forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva konsekvensene av "tilståelser" hos fitnessbloggere som boler ville blitt. Det kunne like gjerne ført til at det ble sett på som mer stuerent for aspirerende fitnessutøvere å ta steroider hvis alle idolene skulle gå ut i det vide og det brede for å proklamere at de trøkker. I så måte kan det hende at den beste plassen for steroider er nettopp å være den rosa elefanten i rommet slik det ofte er i dag, men det skal jeg selvfølgelig ikke si med noen stor grad av sikkerhet og det er bare min mening.

Om folk vil lyve er det forsåvidt deres business. Men folk burde uansett ha i bakhodet en del ting. Man gir folk vilt urealistiske forventninger om hva man kan oppnå, og hvor fort det eventuelt går, både når utøvere som ikke er rene bruker seg selv som eksempel på sitt fantastiske opplegg, eller dopede kunder for å vise frem de fantastiske resultatene treningsoppleggene gir. Bruker du kan du trene mer, du kan trene dummere, du kan spise dårligere og feste mer og likevel være i bedre form (strengt tatt kan man få gains bare av å sitte i sofaen men også en annen diskusjon). Man vil aldri kunne konkurrere på like vilkår som en ren utøver, om du synes det er OK er det jo greit, men har du et problem med det burde man kanskje finne seg noe annet å gjøre.

Når treningsprogram og kostholdsprogram som er åpenbart designet av og for folk med ekstra gode gener brukes på rene utøvere blir de gjerne overtrent og utsultet. Har sett et par eksempler på hvor galt det kan gå. Jeg har også snakket med flere som etter å ha jobbet seg litt inn i fitnessverden og gjerne hatt ambisjoner om å oppnå det ene eller andre rent, plutselig har fått beskjed om Hva Som Må Til™. Jeg tror økt ærlighet ville gitt folk et riktigere bilde av hva det faktisk gikk ut på, men jeg tror sannsynligheten for det er omtrent like stor som å finne havfruer ute i Oslofjorden.

Når man også har folk som forteller en aspirerende sprett på 23 år at han har nådd sitt genetiske potensiale og det er på tide å begynne å trøkke, sier jo det også noe om dem som selger greiene, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk vil lyve er det forsåvidt deres business. Men folk burde uansett ha i bakhodet en del ting. Man gir folk vilt urealistiske forventninger om hva man kan oppnå, og hvor fort det eventuelt går, både når utøvere som ikke er rene bruker seg selv som eksempel på sitt fantastiske opplegg, eller dopede kunder for å vise frem de fantastiske resultatene treningsoppleggene gir. Bruker du kan du trene mer, du kan trene dummere, du kan spise dårligere og feste mer og likevel være i bedre form (strengt tatt kan man få gains bare av å sitte i sofaen men også en annen diskusjon). Man vil aldri kunne konkurrere på like vilkår som en ren utøver, om du synes det er OK er det jo greit, men har du et problem med det burde man kanskje finne seg noe annet å gjøre.

Når treningsprogram og kostholdsprogram som er åpenbart designet av og for folk med ekstra gode gener brukes på rene utøvere blir de gjerne overtrent og utsultet. Har sett et par eksempler på hvor galt det kan gå. Jeg har også snakket med flere som etter å ha jobbet seg litt inn i fitnessverden og gjerne hatt ambisjoner om å oppnå det ene eller andre rent, plutselig har fått beskjed om Hva Som Må Til™. Jeg tror økt ærlighet ville gitt folk et riktigere bilde av hva det faktisk gikk ut på, men jeg tror sannsynligheten for det er omtrent like stor som å finne havfruer ute i Oslofjorden.

Når man også har folk som forteller en aspirerende sprett på 23 år at han har nådd sitt genetiske potensiale og det er på tide å begynne å trøkke, sier jo det også noe om dem som selger greiene, men det er en annen diskusjon.

Dette er det alternativet vi ser i dag, og jeg har nok sett mange av de samme eksemplene som du har. Ja, økt ærlighet vil kanskje gi folk et riktigere bilde av hva det faktisk gikk ut på, men poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er gitt at resultatet vil bli noe bedre enn status quo. Hvis plutselig alle fitnessbloggerne gikk ut og sa at de brukte steroider så kunne reaksjonen vel så gjerne blitt "ja, alle de gjør det jo, og jeg har fulgt alle disse i flere år og de ser ut som de har det superawesome, så hvor farlig kan det være? Kanskje jeg skal teste?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...