Gå til innhold

Er det bare jeg som føler...


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Okei, dumt formulert av meg kanskje. For jeg kan ikke si at jeg sender stygge blikk. Jeg vet at jeg tenker mitt og kikker veldig og har lyst til å si noe, spesielt da om det er barn involvert, for som Plastbox har skrevet lenger opp, så går matvarer i arv. Bl.a.

Du må jo gjerne prøve, men det slår meg at det sannsynligvis blir tatt like godt imot som Jehovas vitne på døra (y)

Jeg er ikke uenig i problemstillingen og mange kunne nok hatt nytte av mer kunnskap og kanskje noe ala Hellstrøm rydder opp hjemme hos seg. Men hvis de ikke ønsker det selv, så nytter det ikke så lenge en har lov til å handle hva en vil på butikken.

Kanskje staten kan innføre matkuppong system for å regulere hva vi spiser? :troll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo gjerne prøve, men det slår meg at det sannsynligvis blir tatt like godt imot som Jehovas vitne på døra (y)

Jeg er ikke uenig i problemstillingen og mange kunne nok hatt nytte av mer kunnskap og kanskje noe ala Hellstrøm rydder opp hjemme hos seg. Men hvis de ikke ønsker det selv, så nytter det ikke så lenge en har lov til å handle hva en vil på butikken.

Kanskje staten kan innføre matkuppong system for å regulere hva vi spiser? :troll:

Hehe, det hadde vært noe ;) Til syvende og sist er det jo den enkelte som bestemmer hva som skal puttes i munnen, så det er jo igrunn lite man får igjen for å skulle prøve å snakke fornuft til noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det hadde vært noe ;) Til syvende og sist er det jo den enkelte som bestemmer hva som skal puttes i munnen, så det er jo igrunn lite man får igjen for å skulle prøve å snakke fornuft til noen...

Hvis noen som sliter med overvekt spør om kostholdsråd, så er det nok kjempefornuftig :) , men å belære ukjente på gata funker vel som regel dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gjerne prøve, men det slår meg at det sannsynligvis blir tatt like godt imot som Jehovas vitne på døra (y)

Jeg er ikke uenig i problemstillingen og mange kunne nok hatt nytte av mer kunnskap og kanskje noe ala Hellstrøm rydder opp hjemme hos seg. Men hvis de ikke ønsker det selv, så nytter det ikke så lenge en har lov til å handle hva en vil på butikken.

Kanskje staten kan innføre matkuppong system for å regulere hva vi spiser? :troll:

Er både enig og uenig i "mer kunnskap"-biten.

Uenig fordi..

Alle som er virkelig store vet at godteri, kneipbrød, halvfabrikat, hurtigmat, sjokoladepålegg, kjeks, og kaker er ting de ikke burde spise. De vet også at grønnsaker, salat, kylling, fisk, frukt, og bær er matvarer de burde spise mer av. Alle som er virkelig feite ville blitt betraktelig mye mindre dersom de byttet ut en god del matvarer fra første kategori med matvarer fra siste kategori, om ikke annet grunnet metthetsfølelsen og det faktum at insulinresistens og fedme ofte går hånd-i-hånd (Edit: og sistnevnte kategori inneholder langt mindre karbohydrater, som gjør insulinresistens/diabetes til et ikke-problem).

Alle i denne kategorien vet også at ting som Cola og Snickers ikke er sunt grunnet sukkerinnhold. Samtidig tror folk at frokostblanding og juice er sunt fordi det er nærmest fettfrie kornprodukter, selv om sukkerinnholdet ofte er like høyt som eller høyere enn f.eks. Cola og sjokolade. Til tross for denne enorme kognitive dissonansen velger folk å drikke —og servere ungene— juice til hver eneste frokost, tross at det med unntak av smak er bortimot samme drikken (og nei, det meste av juice innholder ikke enormt mye vitaminer eller mineraler).

Bløtkake med krem og syltetøy inneholder forøvrig 3/4 av karbohydratene Birkebeinerbrød (som vel ansees som sunt?) inneholder. Det første vet alle at er horribelt usunt, det andre "vet" alle at er kjernesunn supermat, da spesielt for diabetikere og mange insulinresistente overvektige som har problemer med å prosessere karbohydrater.

Enig fordi..

Folk hadde hatt godt av mer kunnskap om alt mulig på generell basis, og folk hadde også hatt veldig godt av å vite at kornprodukter og bønner absolutt ikke er noen panacea av helse, mens økt inntak av (mettet) fett nærmest ubetinget medfører bedring i alle risikomarkører for hjerte- og karsykdommer. Litt mer kjøtt, litt mer fisk, litt mer egg, endel mer grønnsaker, og endel mindre brød, hadde gjort folkehelsen generelt enormt mye bedre.

Også enig fordi folk tror sunn mat er tidkrevende eller dyrt. Prismyten har mange, deriblant Fitnessbloggen, avkreftet flere ganger, og som Robb Wolf påpeker kan man lage et supert måltid med nærmest uendelige variasjonsmuligheter på følgende måte:

1. Kokosfett/olje i en stekepanne

2. Kjøtt/fisk i stekepanna i noen minutter, evt. med krydder.

(2.5. Tilsett eventuelle ferske urter man vil ha.)

3. Sleng oppi valgfrie grønnsaker

4. Sett på lokk i 5-10 minutter.

5. Spis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri før følt at andre "ser på meg" når jeg har handlet noe usunt, men hver gang jeg for eksempel har handlet noe for foreldra mine, og ikke går under kategorien sunt... Så føler jeg at jeg blir stirra ihjel :p Sikkert bare mitt eget hode som tror det, men føler også på det å hele tiden skulle være sunn.

Så blir jeg ofte "mobbet" hjemme bare fordi jeg ikke spiser salat til HVERT måltid: "Næmmen, kan du spise det der da? Nå må du passe på så du ikke blir tjukk! Har du godt av det der da? Er ikke du på diett?"

(slutta på dietten for 4 mnder siden, følg med litt da, liksom)

Jævlig irriterende o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri merket disse blikkene, og tro meg; jeg kjøper ofte sjokolade, pizza og brus! Ofte til hverdags også:) Tror helst det er folk som er veldig opptatt av hva de selv spiser som tror alle andre også er det.

Ang. kommentarer tenker jeg også at det har mye med egen innstilling og forhold til mat å gjøre. Jeg kan ha kjempesunn mat i lunsjen og få kommentarer på hvor sunn jeg er. Andre dager har jeg med gårsdagens Pizzabaker-resten og noen kommenterer kanskje ironisk hvor sunn lunsj jeg har. Kanskje jeg er godtroende, men jeg tolker svært sjeldent sånne kommentarer som angrep. Jeg tar de som en kommentar, verken mer eller mindre, og smiler "ja, sant!" tilbake. Føler absolutt ikke noen fiendtlig kritikk dersom noen kommenterer maten min.

Mener likevel en generelt bør være forsiktig med å kommentere maten til folk, fordi mange har et anstrengt forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lett for å ta til meg kommentarer dersom jeg har med en litt usunn lunsj.. Men vet jo at når jeg selv kanskje sier det til andre, så mener jeg jo ikke noe vondt med det eller at de er kjempeusunne! Er jo bare litt morsomt når noen med salat og proteinrikt pålegg den ene dagen, drikker sjokomelk og en svele til lunsj dagen etterpå.

Føler også av og til for å belønne meg selv, spesielt når det er veldig hardt å stå opp om morgenen, så kan jeg tenke at jeg skal kjøpe meg en liten sjokolade når dagen er over. Men prøver selvsagt å spise meg god og mett på sunn mat først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke noe blikk i butikken når jeg dro med meg Oreo hylla. Spiser selv 80-90% "sunn" mat og 20-10 % "usunn" mat iløpet av dagen, så her er det "belønning" hver dag. Resultater blir det også! IIFYM

[ATTACH=full]123571[/ATTACH]

Om de tenker noe om det, så vil jeg tro at det er at du kjøper inn for en hel gjeng ;) Jeg synes de får tro hva de vil! Folk må få kjøpe det de vil, uten at andre skal gi dem blikket. Kos deg med innkjøpet! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...