Gå til innhold

Er det bare jeg som føler...


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Jeg har fått kommentarer flere ganger fra bekjente når jeg har vært å handlet. "Du trener jo, så hvorfor spiser du sånn og sånn", og de #fitspo menneskene som skal komme med en varselslampe hver gang noen ikke spiser som dem selv.

Du har jo fått en ganske grei kontroll på kostholdet etterhvert. Da burde du også etterhvert bli trygg nok til å ikke la deg irritere deg over sånt. Og når du viser trygghet så vil omgivelsene dine også kjenne deg godt nok til at de ikke kommer med sånne spørsmål/kommentarer. Gjør de det kan du komme med tilbakesvar om at du har et så godt og variert kosthold at du ikke har noen problemer med utskeielser. Har de det, kan du godt legge til... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg var på tur hjem, så dro jeg innom butikken for å kjøpe meg en redbull, og det er ikke første gangen jeg gruer meg for å gå inn på butikken, for jeg er redd for å få det blikket fra andre. Det blikket du får når du går over til kjøleskapene for å ta ut noe du liker, eller når du henter deg en sjokolade når du er på vei til kassen.

Hvis du syns det gjennomsnittelige handleren på butikken ser rart på deg fordi om du kjøper deg noe usunt tror jeg du har en bitteliten paranoid vrangforestilling som du har pådratt deg av alle timene her inne ;)

Ta deg en tur på butikken og gå rundt en god stund og studer handlevognene til folk.

Tipper du vil se veldig mye sjokolade, potetgull, søte frokostblandinger, kjeks, brus og lignende.

Folk flest gir nok jevnt faen i hva du handler og det er større sjanse for at du som har et litt annet fokus enn gjennomsnittmannen på kosthold sjekker ut hva andre kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten hele mitt voksne liv følt det akkurat sånn når jeg har spist noe.

Punktum.

Som "stor jente" (les: kraftig overvektig) har det nesten vært skam å spise offentlig. Sikkert en del av problemet jeg hadde med å overspise/trøstespise.

Nå som jeg er normalvektig kjenner jeg at det sitter igjen fremdeles, og det er en merkelig god følelse når jeg kommer til kassen og handlevognen inneholder stort sett rent kjøtt, grønnsaker og sunne ting. Hvis jeg skal spise en sjokolade i full offentlighet føler jeg meg nesten beglodd o_O - sikkert 100% inni mitt hode. Men jeg "unner" meg noe godt når det passer meg. At det bare er meg som følger med hva jeg gjør er noe jeg forsøker å huske på hvis de negative tankene hjemsøker meg. Jeg er jo nesten 80% sunn :)

ETA: alle som vet at jeg trener tror jeg nesten ikke spiser i det hele tatt og enkelte blir overrasket over hvor mye jeg spiser - og likevel ikke eser ut igjen. Dessverre er det slik at uvitenheten er stor og jeg er ikke tålmodig nok til å "utdanne" folk... :nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg fremstår litt skarp og trollete nå, men...

..er folk virkelig så skrudd i hodet? o_O Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg gir blanke faen i "samfunnets press", hva nå enn det betyr. Jeg presterer på jobb fordi jeg får betalt for å prestere på jobb og fordi jeg har jobbet meg opp til en stilling jeg synes er morsom og utfordrende.

Jeg er noenlunde snill og hyggelig med dem rundt meg fordi.. vel, why the hell not? Koster meg fint lite å behandle folk sånn jeg selv vil bli behandlet.

Jeg trener sånn jeg trener og spiser sånn jeg spiser fordi jeg tross diabetes vil ha en kropp som varer mer enn 40-50 år, fordi jeg vil føle meg barsk og mandig når jeg ser meg i speilet, og fordi jeg ikke vil gjøre fremtidige unger til løgnere når de havner i den uunngåelige "Faren min er sterkere enn faren din"-diskusjonen. :p

Jeg kler meg sånn jeg kler meg fordi jeg er komfortabel med det. Jeg hører på musikken jeg hører på fordi jeg liker den. Jeg kjører en bil som er så ukurrant at den antagelig står i antonymordboka ved ord som "kul", "tøff" og "barsk", men som går, koster relativt lite å ha på veien, og har stor plass. Jeg har vennene jeg har fordi.. vel, fordi vi kommer godt over ens, deler interesser, trives i hverandres selskap, og dermed har blitt og forblir venner.

Er folk virkelig så svake og påvirkelige at de lar andre folks meninger og "blikk på butikken" påvirke hverdagen negativt? Jeg trodde, helt 100% ærlig, at denslags var noe man vokste av seg i 14-15-årsalderen. Du vet, som et av de første trinnene mot det å bli en fungerende voksen. Hvorfor i alle dager skal andres tanker om mine valg og min adferd koste meg noe, når jeg vet at mine valg og min adferd er noenlunde gjennomtenkte? Å stresse over ting du ikke får gjort noe med og som har null faktisk innvirkning på noe i livet ditt er jo rett og slett selvskading. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er såpass distre og i mi eiga verd, at eg legg knapt merke til kva eg handlar sjølv, og langt mindre om nokon andre ser på handlekorga mi:p

Meeeen, det hender at eg kan få bittelitt skuldfølelse om eg kjem på butikken 5.dagen på rad, kun for å handle sjokolade (liten lokalbutikk, så stor sannsynlegheit for at det er same kassadama). Heldigvis er det skjeldent, og følelsen går over etter max 1min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler sunne/usunne ting, alt ettersom hvem som sitter i kassa på butikken jeg.

Skjemmes til døde om det er han kjekke karen, og jeg kommer med ett lass godteri og en pakke tamponger liksom. Så slik handel tar jeg bare om det sitter noen av de jentene i kassa.

Og jeg spiser ikke offentlig, føler folk glor som bare pokker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 90% av det jeg handler er kylling, brokkoli, melk, egg, paprika og lignende. Gir jeg blanke faen i blikka jeg får når jeg skal ha en kasse pils til kveldens strabaser når jeg handler fredag morra. Det viktigste man kan lære seg som ung i dagens samfunn er å gi så faen i andre mennesker å deres tanker og følelser, for når alt kommer til alt, er det kun dine tanker som er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler sunne/usunne ting, alt ettersom hvem som sitter i kassa på butikken jeg.

Skjemmes til døde om det er han kjekke karen, og jeg kommer med ett lass godteri og en pakke tamponger liksom. Så slik handel tar jeg bare om det sitter noen av de jentene i kassa.

Og jeg spiser ikke offentlig, føler folk glor som bare pokker da.

Har det på akkurat samme måte. Og jeg handler helst ikke i nærbutikken med mindre det er noe som det er "ok" å bli sett med, fordi jeg kjenner flere av de som jobber der. Tar heller bussen i tjue minutter - litt flaut at det er slik egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uenig. Jeg vet med meg sjøl at familien min har et sunt og fornuftig kosthold. Ikke fanatisk på noen måter, men spiser for det meste "ren" mat som ikke er basert på noe særlig halvfabrikater. Av grønnsaker handler jeg kortreist hvis det er mulig og kjøper fersk fisk fremfor frossen fisk. Men jeg kan fint blandet dette sammen med snop, pølser osv uten at jeg har dårlig samvittighet for det. Men som så mye annet handler det vel på tryggheten på seg sjøl vil jeg tro.

Vi har et snophylle i skapet som alltid er fyllt med pottis, kjeks og snop. Men vi gomser jo ikke fra den konstant. Det skal jo da være sagt at hverken jeg eller fruen har no problematisk forhold til mat, og ser heller da ikke behovet for å belønne oss med det. Har vi lyst på noe "spesielt" i hverdagen så lager vi det. Har vi "kinokveld" for kidsa får de selvfølgelig popcorn eller annet snadder til.

Når det gjelder debatten om mat på håndball-/fotballcuper så har jeg latt være å kommentere på den, men jeg må si meg enig i at jeg syns det er håpløst at det skal serveres kaker og brus for enhver anledning. Ungene får is på varme dager på sommeren, snop hvis det er anledning til det i hverdagen. Er ikke fanatisk her, men jeg syns det er feil når ungene læres opp til at enhver sammenkomst for barn (i sportslig eller annen sammenkomst) skal være forbundet med kake og snop. Da blir det tatt som en selvfølge at de skal få det i stedet for at de blir positivt overrasket over at de denne gangen får noe.

Tror litt av poenget i det med cuppen, ihvertfall som jeg så det, ikke var at det var usunn mat der, men mangelen på sunn mat.

Hvis du vil spise sunt, fordi du føler det blir feil å spise godteri mellom kamper, så er det nesten umulig, fordi de faktisk ikke har sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste kebab etter jobb i dag fordi vi hadde lyst, og det har vi sikkert gjort tosifra antall ganger. Skal innrømme at jeg dømte de gangsterwhiteboysa bak i køen litt da de skulle kjøpe ekstra langt rullingspapir, men bortsett fra det tror jeg at jeg, og folk flest, gir fullstendig faen. Kanskje at jeg skal melde her at jeg dropper treninga i dag også, bare fordi jeg ikke gidder? ;) (Drar vel sikkert på trening da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette og syns ikke det er flaut :)

Det jeg syns er ubehagelig er "den ukentlige" handelen i nærbutikken. Da kjøper jeg og kjæresten inn mat for en uke fremover og jeg er ganske sikker på at det er få på min alder som gjør det. Vet ikke om det er mange som gjør det sånn generelt? Det blir iallefall 5-6 bæreposer med mat og disse inneholder ca. 40% frukt og grønt, 40%kjøtt/fugl/fisk og 20%melkeprodukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette og syns ikke det er flaut :)

Det jeg syns er ubehagelig er "den ukentlige" handelen i nærbutikken. Da kjøper jeg og kjæresten inn mat for en uke fremover og jeg er ganske sikker på at det er få på min alder som gjør det. Vet ikke om det er mange som gjør det sånn generelt? Det blir iallefall 5-6 bæreposer med mat og disse inneholder ca. 40% frukt og grønt, 40%kjøtt/fugl/fisk og 20%melkeprodukter...

Samme her... Fy faen for noen blikk man får om man har mer enn 3 ting i kassen altså.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på om folk bryr seg så mye om du kjøper deg en sjokolade/redbull/kjeks/litago på en onsdag. Logg av fitnessbloggen i et par uker, ta inn impulser fra mennesker som ikke fokuserer på trening og kosthold, så ser verden plutselig annerledes ut. Folk bryr seg stortsett ikke om det andre gjør, da de helst fokuserer på seg selv. Og om de bryr seg, trenger du å ta det til deg? Vil du ha redbull, så kjøp en.

Fremstiller det som mye enklere enn det er. Syns det er et slitsomt fokus på mat i forhold til da jeg var ung,

+1. Logg av FB, se deg rundt å se hvor mange andre subkulturer som har liknende problemstillinger. Må merkes at "Fitness" som subkultur og som sosial boble er lettere synlig enn mange av de andre kulturene, men det er vi selv som har skapt det.

Regel nummer 1 burde altid være: ikke alle har behov for å trene. Aktivitet er viktigst. Min påstand.

Og da tror jeg majoriteten av negativiteten rundt bevegelse av kropp hadde forduftet. I alle år har vi som trener, vi som bryr oss om mat og hobby ofte dratt styrketrening, løpetrening og kosthold neddover huet på folk når vi har fått sjansen.

Sist jeg sjekket har ingen økonomer eller helsearbeider trådd noe neddover huet mitt selv om jeg gjør gignatiske feil der hver uke som garantert har en eller annen form for innvirkning på livet mitt.

Ut av boblen og tilbake til den normale verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at helsedirektoratets råd for inntak av mikronæringsstoffer, mineraler, essenielle fett- og aminosyrer, fiber, frukt og grønt er oppfylt, så er min kostholdsfilosofi er if it fits your macros... Jeg føler ikke noe press. Jeg kan spise stratos og potetgull til kvelds på en tirsdag om kostholdet resten av dagen er ok. Jeg tror ikke kroppskomposisjonen min ville vært annerledes om jeg hadde erstattet godteriet med tilsvarende mengde kalorier fra hvilken som helst annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare på noen av trådene her inne, hvor folk blir sur og oppgitt over at andre foreldre gir ungene sine en pølse eller cola på en fotball eller håndballcup. Jeg synes det er skremmende, og det oppfordrer bare til spiseforstyrrelser, spesielt når folk gir uttrykk for at når man gir ungen sin litt smågodis på cup, så er det omsorgssvikt.

Er det bare jeg som har følt på dette "presset" og lagt merk

Heeezzus.... Hva jeg etter hvert finner veldig skremmende overraskende er lesere på f.b.'s manglende evne til å skille epler og poteter.

Det har vell ikke i noen av diskusjonene vært snakk om et nazistisk og totalitært kostholdsregime med veiing av hver eneste mat bit som går inn i kroppen???

Omsorgssvikten har vell vært nevnt i den sammenheng hvor foreldre mer eller mindre føder sine unge håpefulle intravenøst direkte fra smågodt disken på coop.

Det er forøvrig en artig sak å observere at så mange tydeligvis kjenner at dette her blir personlig... som om det treffer en nerve dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...