Gå til innhold

Trening med beinhinnebetennelse, hva kan man og hva kan man ikke?


Smoit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde beinhinnebetennelse for en stund siden pga. drastisk overgang til mye trening. Løp hver dag og det ble bare verre og verre. Endte opp med at ei jeg trente sammen med nekta meg å løpe og jeg møtte bruke sykkel og stepmaskin istedenfor. Ble litt sur, men det funka.Blir ikke så stor belastning på beina hvis du gjør noe annet istedenfor å løpe, stepmaskin og sykkel funka i mitt tilfelle. Rundt det med styrketrening i kombinasjon med beinhinnebetennelse har jeg ikke så god peiling på, tok det ganske med ro fra styrketreninga når jeg hadde beinhinnebetennelse.

Prøv å tøy rundt der du har vondt, jeg erfarte at det ble bedre etter dette. Husk du trenger ikke å stoppe opp med all trening, bare finne andre alternativer ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært hos legen min mente han at dette IKKE var beinhinnebetennelse da smertene fremsto fremme på leggen, og delvis yttersiden, det kunne også komme frem 3-4 buller under huden akkurat som muskelknuter. Legen mente dette var Kronisk Muskellosjesyndrom (Hvis omfanget av muskelgruppen, muskelvolumet, øker over kort tid, f.eks. under en treningsøkt, vil trykket inne i losjen øke. Det økte trykket hemmer sirkulasjonen til muskelen, og det oppstår oksygenmangel i muskelen, noe som arter seg som krampeliknende smerter.)

Beinhinnebetennelse kan bli kronisk etterhvert hvis man "pusher" seg selv med det for lenge. 2 år er en ganske lang periode, så da vil nok jeg tro at kanskje beinhinnebetennelsen hadde blitt kronisk. Menmen, jeg er ingen lege, bare dette jeg har hørt : P Uansett dumt at det måtte gå så langt som med en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så har det nesten gått bort. Jeg kjenner det ikke når jeg går og danser, kun når jeg løper, og det er ved hjelp av kinesioteip og tåhev. Så dette går nok over snart ;)

Så bra! Følte jeg nok var litt sent ute med innlegget mitt ja :) Men kjempebra at du blir bedre.. Kanskje jeg kan gi kinesotape et forsøk til jeg da!

Betennelsedempene midler som ibuxgel er ikke lurt. Da det bare vil "fjerne" smertene under økta, mens beinhinnebetennelsen fortsatt er der.

Nei, er klar over at det ikke er lurt, men for meg er det det eneste som funker.. Det går over under økta, og selve betennelsen er ikke så ille at jeg ikke kan leve med det ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Følte jeg nok var litt sent ute med innlegget mitt ja :) Men kjempebra at du blir bedre.. Kanskje jeg kan gi kinesotape et forsøk til jeg da!

Jeg synes du burde det ;) Hvis fysioterapeuten eller hva du gikk til tar det på riktig så skal det fungere veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt beinhinnebetennelse i over et år nå, dessverre er det kronisk. Jeg har vært sinnsykt dum, og ikke hørt på hva legen har sagt til meg. Jeg fikk beskjed om å slutte å løpe, slutte å stå så mye opp og ned, sitte om mulig osv osv. Jeg nektet rett og slett å høre på det, fordi jeg ville bare fortsette å løpe, og ville ikke fremstå som en skikkelig pingle.

Jeg fikk også krykker, siden jeg ikke klarte å gå ned trappa (måtte gå baklengs for at det skulle bli bedre), men nektet også å bruke de. Satt de igjen på rommet og sa jeg hadde glemt de.

Jeg løper hver dag i uka, og hviler i helgene. Har sinnsykt vondt når det nærmer seg Torsdag og Fredag, men jeg klarer bare ikke la det ligge..

Såå, poenget mitt er, HØR PÅ LEGEN! Ikke push det, for det blir bare værre. Men for guds skyld, ikke stopp å belaste benet ditt, for så fort du kommer tilbake til tredemølle o.l med hardere trening, kommer det bare tilbake. Så tren heller opp benet ditt, men med BRA skotøy vel og merke, gå til fysio og få de til å masere det bort. Det gjør nå sinnsykt vondt, men er absolutt verdt det. For tro meg, du vil IKKE ha kronisk beinhinnebetennelse.

Hvor ligger smertene? På siden, over skinnleggen eller bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lest innleggene før så får du svar på det ;) Gidder ikke bruke tid på å massere, bruke ibuxgel, andre sko, ikke belaste osv. Dette kommer av svakhet/ dårlig blodsirkulasjon i leggene som har gjort at det har blitt feil belastning i leggene. Du burde slutte med den løpingen. Det er ikke bra. Bruk heller sykling og svømming til cardio ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lest innleggene før så får du svar på det ;) Gidder ikke bruke tid på å massere, bruke ibuxgel, andre sko, ikke belaste osv. Dette kommer av svakhet/ dårlig blodsirkulasjon i leggene som har gjort at det har blitt feil belastning i leggene. Du burde slutte med den løpingen. Det er ikke bra. Bruk heller sykling og svømming til cardio ;)

Ja, så ikke det før etter at jeg skrev innlegget. Så at jeg kommenterte det her veeldig sent.

Ja, jeg har roet ned med løpingen, men.. Vi får nå se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
For å få bedre løpesteg så er det bare å ha noen prosent stiging på møllen så kommer steget av seg selv.. Da blir du tvunget til å lande på tærne.

ville tatt minst 3 uker helt uten belastning på beina og så brukt kardio som svømming, elipse osv i noen uker til etter det før du begynner å dans-løping

Jeg har blitt kvitt min beinhinnebetendlse med å innta 20 gr + med selolje (omega 3) om dagen ( 2 ss) er selolje og lakseolje som har mest av de stoffene som er betendelsesdempene av omega 3

Du får kjøpt billig olje av laks og sel med appelsinsmak på norkost.no som drives av en som har veldig god greie på omega 3 og blant anent har skrevet artiklene om omega 3 som Robert har postet som artikler her på Fitnesbloggen..

http://www.norkost.no/fettsyrer_omega/C_55

Jeg har googlet meg halvt ihjel, men har ikke kommet over det med selolje før. Løper du til vanlig, hvor ofte i så fall? Er du helt kvitt betennelsen? Jeg er ikke sikker på om jeg har beinhinnebetennelse, men jeg kjenner det på innsiden av leggene når jeg løper (og går ned trapper på det verste). Tar jeg meg 7-10 dager med pause fra løpinga, så går det bort og kommer tilbake etter 2-3 treninger.

Bør jeg overdosere like mye som deg og evt hvor lenge? Du er vel x antall ganger større enn meg. Jeg har 50-55 kg delt på 165 cm.

Har forresten vanlig møllers tran samme virkning? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med kronisk beinhinnebetennelse i snart to år. Trykkbehandling fungerte veldig bra, men det var helt for jævlig vondt selve behandlingen.. så jeg klarte rett å slett ikke mer. Så prøvde jeg akupunktur og kopping.. det har funket veldig bra! og for første gang på ca to år, har jeg endelig begynnt så smått å jogge igjen :D Har kutta ut smertestillende tabbiser for lenge siden, magen blir ikke glad av det :p kjøpte meg isposer på apoteket(sånne som kan brukes om igjen) bruker å ha de på leggene etter trening, eller dager jeg kjenner det litt ekstra i leggene! 20 min på føttene, bruker å funke bra :) Håper du fikk noen tips, som du kan ta med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet meg halvt ihjel, men har ikke kommet over det med selolje før. Løper du til vanlig, hvor ofte i så fall? Er du helt kvitt betennelsen? Jeg er ikke sikker på om jeg har beinhinnebetennelse, men jeg kjenner det på innsiden av leggene når jeg løper (og går ned trapper på det verste). Tar jeg meg 7-10 dager med pause fra løpinga, så går det bort og kommer tilbake etter 2-3 treninger.

Bør jeg overdosere like mye som deg og evt hvor lenge? Du er vel x antall ganger større enn meg. Jeg har 50-55 kg delt på 165 cm.

Har forresten vanlig møllers tran samme virkning? :p

Møllers tran har ikke samme virkning fordi innholdet av EPA er så lavt. Bruk naturlig fiskeolje (ikke konsentrat eller kapsler) eller selolje. Dosen på flytende fiskeolje er 2 spiseskjeer i døgnet dersom den er av god kvalitet. Lakseolje inneholder mindre omega-3 enn de oljene som vanligvis selges som fiskeolje. Selolje har jeg ikke prøvd selv, men 2 - 2,5 gram EPA bør ta knekken på betennelsene. For å finne mengden EPA må du lese etiketten på flasken og regne deg fram til mengden olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...