Gå til innhold

Trening med beinhinnebetennelse, hva kan man og hva kan man ikke?


Smoit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aaokai, skjønner.

Altså, det er ikke så lett å roe ned dansingen siden jeg danser jazz og hip hop, og det er egentlig ikke veldig gøy hvis jeg ikke gir på litt :p Så tror jeg venter til de nye kursa starter opp igjen i januar. For å være på den sikre siden :)

Hvor får man tak i det da? På apotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk det gjorde ikke legen noe annet enn å gi med ibux gel -,-

Men ikke stopp helt å belaste beinet! iallefall ikke om du vil komme tilbake! Men hver obs på belastningen, og som de allerede har nevnt: GODE sko. Jeg gikk til fysio (pga det og et skjeivt kne) og fikk såler: hjalp enormt. Løplabbet er her i kr.sand så anbefaler deg å sjekke det!

Om du har trent og kjenner at beinet er vondt, legg en ispose på å kjøl det fort ned. MAsser det hver dag; massering der du "drar" muskelen bort fra beinet!

I tilegg er utstrekning av leggmuskelen viktig, og styrke av fremreleggmuskel:

Sett deg på en stol e.l og heng noe med tynge rundt tærne, dra opp dette ved hjelp av fremre leggmuskel.

Jeg har holdt på med dette i et år, og kjenner så og si ingen ting til det nå lengre. Men nå løper jeg ikke like mye som jeg gjorde heller ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Er du 100% sikker at det er beinhinnebetennelse du har?

Hvorfor jeg spør om dette er fordi jeg har vært plaget i lengre tid med smerter i leggen, en periode på over 2 år. Hvor smerter i leggen kom og gikk etter aktivitet som løping og fotball som jeg har drevet med. Løping på tredemølle og asfalt fremprovoserte smertene etter kort tid, så kjapt som etter 5-6 minutter rolig jogg/løping måtte jeg gi meg grunnet stivhet og smerte fremme i begge leggene (leggbeinet). Ute på gress og grus, skog og mark kunne jeg løpe lengre turer på opp til 45-60 minutt uten å kjenne noe som helst. Men gikk konstant med en øm/stiv følelse i begge legger, kunne våkne på nettene og begynne å tøye ut fremme og bak på musklene da jeg følte meg stiv og øm. Jeg følte meg 100% sikker på at dette var beinhinnebetennelse.

Etter å ha vært hos legen min mente han at dette IKKE var beinhinnebetennelse da smertene fremsto fremme på leggen, og delvis yttersiden, det kunne også komme frem 3-4 buller under huden akkurat som muskelknuter. Legen mente dette var Kronisk Muskellosjesyndrom (Hvis omfanget av muskelgruppen, muskelvolumet, øker over kort tid, f.eks. under en treningsøkt, vil trykket inne i losjen øke. Det økte trykket hemmer sirkulasjonen til muskelen, og det oppstår oksygenmangel i muskelen, noe som arter seg som krampeliknende smerter.), jeg ble henvist til kirurg og i mellomtiden gikk jeg til en fysioterapaut. Fysioen kunne med en gang kjenne at jeg var stiv i leddene i leggen/foten, og mente smertene fremsto av dårlig blodsirukasjon og oksigenmangel. Fikk 1 uke daglig behandlig hvor jeg lå med føttene inn i en elektromagnetisk maskin som var med på å øke blodsirkulasjonen samt flere tips og triks til trening og uttøyning, en periode på 14 dager hvor jeg ikke gjorde noen form for fysisk trening (utenom styrke overkropp) drev jeg bare med tøyning og øvelser 3 ganger til dagen. Da jeg startet opptreningen igjen fikk jeg 2 gode økter på nesten 60 min på tredemølle, her hadde jeg ingen antydning til smerter eller irritasjon fikk jeg innkallelse til Kirurgen, hos Kirurgen utførte jeg en øvelse (tåhev) i sammenhengende 3 minutter, dette fremprovoserte smertene med engang i venstre legg, 3 buller sto ut av yttersiden på leggen og smerten føles som om leggene står i brann, intenst, så går det over med en gang aktiviteten avsluttes. 1 uke senere fikk jeg operasjon og har nå operert venstre legg, vellykket operasjon. Har enda ikke kommet skikkelig i gang med treninga da jeg er i opptreningsfasen enda. Men har hatt meg rolige joggeturer på tredemølle og det kjennes bra ut. Satser på at 2 år med HELVETE er over for min del.

Operasjon.jpg

Ønsker deg lykke til hos fysio, håper du får en klar tilbakemelding hva som forårsaker smertene. Og håper at du slipper operasjon da du sparer deg for 15 cm arr mitt på leggen!;)

Til slutt, mitt aller aller beste og viktigste tips: ALDRI glem å tøy musklene i leggen godt, 30 sek tøyning x3 både fremme og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å komme i fettsyrebalanse, det reduserer risikoen for å få denne typen betennelser. For å være rimelig sikker på at kroppen ikke er utsatt for denne typen betennelser bør fettsyrebalansen AA/EPA ligge under 2,5. Du kan måle balansen ved å ta en blodprøve som du finner på www.oil4life.net og ta prøven selv. Den analyseres ved St. Olavs hospital i Trondheim og du får resultatet på nettsiden. For å komme i balanse i hele kroppen kan det være fornuftig å ta 2 spiseskjeer flytende fiskeolje daglig i et års tid. Årsaken til dette er at kroppens celler må skiftes ut for å få riktige fettstoffer inn i alle cellene. Har selv blittkvitt flere betennelser i kroppen på denne måten i tillegg til at jeg har hjulpet en lang rekke personer med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjorlien:

Jeg er ganske sikker på at det er beinhinnebetennelse, ettersom smerten er på innsiden av leggen, ca 2/3 av leggen, fra ankelen og opp. Legen sa også at det var det, han sa i hvert fall, betennelse på beinhinnen. Regner egentlig med at det er noe av det samme.

Det er tydelig at det ikke er det samme som det du har/ hadde, jeg får ikke slike buler, og smerten er ikke brennende. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den, annet enn at det gjør vondt. Nå har jeg tom vondt når jeg går den ene kilometeren til busstoppet.

Og ja, et 15cm arr kan jeg gjerne være foruten!

Håper du er kvitt smertene for godt, lykke til videre ;)

Vegard:

Jeg pleier å ta omega 3 omtrent hver dag, men det virker kanskje bedre når det er i flytende form?

Er den blodprøven slik at man må sette en nål inn i huden på seg selv? For det gjør jeg igrunn ikke :p Skal jeg ha noen nål i meg så får en kyndig person gjøre det, for det tør ikke jeg. Finner den forresten ikke på den nettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar kapsler eller flytende spiller mindre rolle enn den mengden du tar. 2 spiseskjeer, som jeg tar selv, tilsvarer 24 av de store og 48 av de små kapslene. Det blir mye dyrere med kapsler.

Testen tar du med en sånn nål som spretter et par millimeter inn i huden i fingertuppen, ikke noe stress å ta den selv.

Her er testen, det er den øverst til venstre: http://oil4life.net/index.php?sideID=373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smarte tips her, har benhinnebettenelse selv, og begynner å bli ganske lei det... av en eller annen grunn klarer jeg virkelig ikke å bli kvitt det, har hatt det i ca et og et halv år nå, men merker ikke så mye til det, så har på en måte bare gitt det opp og aksepert det... merker jo bare til det når jeg løper og det er så å si aldri;p bare når jeg løper etter bussen, eller i gymtimene i det siste (har snakka med gymlæreren, så slipper å løpe) Men nå lurer jeg virkelig på hva jeg skal gjøre, om jeg skal prøve å få fritak i gym eller om jeg skal prøve å bli frisk nok til å delta i gymmen etter jul. jævlig dritt den derre betennelsen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så kjedelig! Regner med du har vært hos fysioterapeut og kanskje prøvd ut forskjellige ting? Håper du snart bli kvitt det, er veldig kjedelig hvis det går utover karakterer. Har nok ikke noen smarte tips, det eneste er jo å prate med lege, fysioterapeut osv og finne ut av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, har vært hos lege og fysio ja. Legen har gitt meg to kurer med voltaren og anbefalt ibuxgel, og mente at det ville "vokse seg til/gå til av seg selv" og at kroppen bare strekker seg når man vokser. Fysioterapeuten anbefalte såler, som jeg skaffa rundt januar/februar, og mente at det ville gi seg når jeg fikk brukt de litt. hehe, hakke hjulpet så mye for å si det sånn. Men tenker jeg skal snakke litt mer med han fysioterapeuten, skaffe de kompresjons-legg-greiene som ble nevnt, og se hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har beinhinnebetennelse selv, har hatt det i 5 år, og har gitt opp håpet på å bli kvitt det.. Men det jeg kan si er at det blir mye mindre smerter når jeg har hatt en god pause fra løpinga (driver aktivt med løping og løper nesten hver dag), og det hjelper VELDIG med smertestillende gel, som f.eks voltaren og Ibux! :)

Har også hørt om at noen har hatt god effekt av Kinesotape, men jeg fikk det ikke til selv så det funket ikke på meg..

Ellers er skotøy viktig, god demping på forfot er jo noe du kan se etter..

Og hvis du vil trene: løping på gress og spenst i trapper/oppoverbakke er helt ok.. Kjør på med Ibux gel og sett i gang! :)

De aller fleste på treninga mi får beinhinnebetennelse når vi starter med hardere økter, også blir det bedre når beina venner seg til belastningen.. Dette kan jo være tilfelle for deg også hvis du har økt mengde eller intensitet veldig fort? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har beinhinnebetennelse selv, har hatt det i 5 år, og har gitt opp håpet på å bli kvitt det.. Men det jeg kan si er at det blir mye mindre smerter når jeg har hatt en god pause fra løpinga (driver aktivt med løping og løper nesten hver dag), og det hjelper VELDIG med smertestillende gel, som f.eks voltaren og Ibux! :)

Har også hørt om at noen har hatt god effekt av Kinesotape, men jeg fikk det ikke til selv så det funket ikke på meg..

Ellers er skotøy viktig, god demping på forfot er jo noe du kan se etter..

Og hvis du vil trene: løping på gress og spenst i trapper/oppoverbakke er helt ok.. Kjør på med Ibux gel og sett i gang! :)

De aller fleste på treninga mi får beinhinnebetennelse når vi starter med hardere økter, også blir det bedre når beina venner seg til belastningen.. Dette kan jo være tilfelle for deg også hvis du har økt mengde eller intensitet veldig fort? :)

Nå så har det nesten gått bort. Jeg kjenner det ikke når jeg går og danser, kun når jeg løper, og det er ved hjelp av kinesioteip og tåhev. Så dette går nok over snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bedre løpesteg så er det bare å ha noen prosent stiging på møllen så kommer steget av seg selv.. Da blir du tvunget til å lande på tærne.

ville tatt minst 3 uker helt uten belastning på beina og så brukt kardio som svømming, elipse osv i noen uker til etter det før du begynner å dans-løping

Jeg har blitt kvitt min beinhinnebetendlse med å innta 20 gr + med selolje (omega 3) om dagen ( 2 ss) er selolje og lakseolje som har mest av de stoffene som er betendelsesdempene av omega 3

Du får kjøpt billig olje av laks og sel med appelsinsmak på norkost.no som drives av en som har veldig god greie på omega 3 og blant anent har skrevet artiklene om omega 3 som Robert har postet som artikler her på Fitnesbloggen..

http://www.norkost.no/fettsyrer_omega/C_55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble operert for kronisk beinhinnebetennelse for snart to måneder siden. Etter tre år med smertehelvette er jeg endelig på bedringens vei. For det første burde du ta kontakt med en kiropraktor/fysioterapeut som har god peiling på det. Kan være veldig lurt å finne ut hva/hvorfor du fikk det. Så du unngår at det kommer tilbake. Jeg fikk det etter brå opptrapping på treningsfronten med aerobic og jogging. Tok ikke smertene alvorlig og det gikk så langt at det ble kronisk. Kutta ut all trening som belasta beina mye, og holdt meg til lett sykling og styrketrening i nesten et år. Men heller ikke da ville det gi slipp, så ble anbefalt operasjon av fysioterapeut og kiropraktor. Da jeg prøvde trykkbølgebehandling og akkupunktur uten at det hjalp.

post-1390-14440823822452_thumb.jpg

Håper virkelig du blir kvitt det på den naturlige måten. Operasjon unner jeg ingen!

Det er ihvertfall viktig og tøye masse på leggene. I mitt tilfelle har jeg en stor og kraftig leggmuskelatur, som fort blir stiv og det setter seg lett betennelser osv.

Svømming og sykling er fin trening som belaster lite. Når det gjelder styrketrening så skal i følge fysioterapeuten som har satt opp treningsplanen min, beinpress gå fint ann å trene og lårcurl. Men du finner jo fort ut hva som gjør vondt og hva som fungerer for deg. I mitt tilfelle så fikk jeg vondt i fremsiden av leggene av lårcurl så bytta den ut med(en øvelse jeg ikke husker hva heter, av lår/rompe) i slynger.

Masse lykke til, og håper virkelig du blir kvitt svineriet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...