Gå til innhold

Trening med beinhinnebetennelse, hva kan man og hva kan man ikke?


Smoit

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å pådra meg beinhinnebetennelse og lurer litt på trening i forhold til det. Legen min sa ingen verdens ting om hva jeg kan og ikke, og jeg var så lur at jeg glemte å spørre. Hvis noen her inne har erfaring med det, så er jeg veldig takknemlig for svar!

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden siden det går utover både styrke og utholdenhetstrening, så bare å flytte den hvis den står feil.

Ok, styrke. Er det noen måte jeg kan trene beina på eller bør jeg kutte det helt ut og bare fokusere på overkropp mens jeg har det?

Og er det noen alternativ måte å trene utholdenhet på, eller bør det legges vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hatt dette opp til flere ganger selv, og syns det kan være lurt å kutte all trening i en ukes tid, men lett styrketrening (evt bare overkropp) skal ikke være noe problem.

Jogging bør du absolutt ikke pushe på med, sykling kan gå ganske så bra, men bør også vente med dette til det er tilbakegang i hvert fall. Men generelt så kan sykling være en god trening for å slippe å få dette flere ganger. Selv har jeg blitt helt kvitt det etter at jeg la inn to sykkelturer hver dag, og startet med å varme opp godt før ben trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok, så du vil si at jeg kan gjøre lett bentrening (evt eksempel på øvelser?) etter at det har gått en uke?

Jogging orker jeg ikke tenke på en gang, det er pain. Men høres bra ut med sykling, skal få lagt det inn på timeplanen når jeg er bedre! Må bare få reparert sykkelen (les: pappa må reparere sykkelen) før jeg starter med det :)

Og forresten, jeg glemte å spørre.. Jeg danser jo 3 timer i uken, er det noe jeg bør kutte ut over lengre tid? Det er jo ganske stor belastning ettersom det er mange hopp, og pleier nok som regel å danse uten sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dans har jeg veldig lite erfaring med( :) ), men ja, regner med du absolutt bør kutte ut det.

hva du klarer av øvelser må du egentlig bare kjenne litt på, det som er viktig er at hvis du kjenner at det begynner å knyte seg, så stopp! det er faktisk viktigere å bli helt kvitt det enn å få kjørt dagens økt.

Er du heldig så vil du bli kvitt det kjapt, er du uheldig kan det sitte i ganske så lenge.

Har du byttet sko i det siste? Begynt å trene på en annen måte enn du har vært vant til fra før? Som regel kommer jo dette av en overbelastning eller dårlig demping i skoene. Selv om jeg ble helt kvitt det når jeg begynte å løpe med såkalte "barfotsko" =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, men da tror jeg heller at jeg bare dropper all bentrening til jeg er kvitt det. Vil bli kvitt det så fort som mulig. Gidder ikke risikere at det blir verre ;)

Nei, jeg har igrunn hatt de samme skoa ganske lenge, trener på samme måte. Bortsett fra at jeg har begynt å danse nå etter sommerferien, og at det plutselig ble trening alle dager bortsett fra lørdag og søndag. Så kanskje det har noe med det å gjøre? Har ikke pleid å trene såpass mye tidligere. Så dansing barfot, løping på sko med dårlig demping foran, og mye mer trening enn ellers er sikkert viktige faktorer til at jeg har fått det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, men da tror jeg heller at jeg bare dropper all bentrening til jeg er kvitt det. Vil bli kvitt det så fort som mulig. Gidder ikke risikere at det blir verre ;)

Nei, jeg har igrunn hatt de samme skoa ganske lenge, trener på samme måte. Bortsett fra at jeg har begynt å danse nå etter sommerferien, og at det plutselig ble trening alle dager bortsett fra lørdag og søndag. Så kanskje det har noe med det å gjøre? Har ikke pleid å trene såpass mye tidligere. Så dansing barfot, løping på sko med dårlig demping foran, og mye mer trening enn ellers er sikkert viktige faktorer til at jeg har fått det da.

Har hatt beinhinnebetennelse selv, nesten et halvt år vel og merke.. Det første du bør gjøre hvis det ikke gir seg/blir verre, er å se på skotøyet ditt (dårlig med støtte osv.?) Du bør også gjøre det som en vane å tøye ut før og etter trening. Gode øvelser er beinhev, tøying av fremside legg og massere/kna(!!).. du finner mange gode øvelser hvis du bare googler det:) gjerne på youtube også! --> (Søk; Shin splints)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker først og fremst på treningsko, (spessielt løpesko hvis du pleier å løpe). Ville også holdt meg borte fra tredemølle hvis du bruker det, pga. hardt og "kunstig" underlag. Men du kan jo prøve på lett gange på tredemølle, hvis ikke det gjør vondt :)

Da jeg hadde bhb gikk jeg for det meste i oppoverbakke på møllen, for da blir det litt mer motstand enn det ville blitt hvis du går rett frem. Det gikk helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, bare at jeg har fått kronisk :!: benhinnebetennelse, da jeg ikke helt klarte å styr unna trening som gjorde vondt som bentrening/løping . Jeg måtte ta 5mnd bort fra mølle osv, det var så vondt noen dager at jeg ikke klarte å gå opp/ned trapper engang.

Nå har jeg byttet masse sko, frem og tilbake sammen med fysioterapaut for å se hva som funker best. Har to par sko nå, som passer meg perfekt. Om du trener med enn 1 gang om dagen, så må du bytte sko.

Å ikke gå med samme sko som du f.eks løper/trener med. Jeg bruker også disse http://www.xxl.no/kosthold/skademateriell/stoettebandasje/2xu-compression-calf-guard-1076724 å det funker supert :) Når det begynner å gi seg for deg, så må du huske å varme opp SKIKKELIG, jeg har da sykklet evt ellipse for å bli varm.

Så jeg anbefaler deg også å droppe alt som knyter leggene nå i begynnelsen, også starte opp litt rolig. Lykke til ;)

Huff da, hvis det kan bli så ille skal jeg i hvert fall være forsiktig! Merker nå at det er vondt særlig å gå ned trapper. :thumbsdown:

Legen min sa at hvis ikke det var over etter en uke (serr, hva tror han?) så burde jeg gå til fysio. Burde vel kanskje bare ringe allerede nå? Nei jeg har forskjellige sko til trening/løping, også forskjellige som jeg bruker inne og ute. Men de har nok ikke nok støtte/demping vil jeg tro da.

De bandasjene så ganske geniale ut, kanskje jeg bør gå til innkjøp av noen sånne hvis det ikke gir seg. Men kanskje en ide å snakke med fysio om hva som er best, vil ikke gi ut masse penger hvis ikke det er nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellipsemaskin er definitivt bedre! Det gir ingen/liten belastning på leggene. Jeg fikk sjekket løpestillingen min på løplabbet, og ble rådet til å enten bytte sko pga. de gamle skolene mine belastet feil og hadde for lite støtte, eller jeg kunne legge om løpesteget mitt til "forfot"-løping. Jeg valgte det siste og fikk helt nye sko som var tilpasset forfotløping. Jeg fikk også vite at om du legger om til forfotløping er det minimal sjanse for å utvikle bhn senere, og evt. andre skader. Det ville også gi en mer "behagelig" løpsfølelse i og med at du lander på tåballen og bruker leggmusklene, istedet for å lande på hælen - slik at det blir mye mer belastning foran på leggen og knær.. Men det å legge om løpsteget tar tiiid og tålmodighet. Ta deg hvertfall en tur til løpelabbet hvis det ikke gir seg eller blir verre! Da får du vite eksakt hva som er problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hørtes en smule avansert ut å legge om løpesteget, men hvis det hjelper til å redusere sjansen til å få det igjen så burde jeg jo gjøre det :)

Ja, men problemet er vel at jeg har ikke peiling på hvor/om det finnes en løpelab her i lille Grimstad, men det vet kanskje fysio noe mer om. Tviler egentlig at vi har det her, men i Kristiansand burde det være noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt sikkert. Men først; forhør deg hos løpelabbet (hvor du først utfører en løpstest) før du begynner med omlegging av fotsteg:) Det er en litt vanskelig og komplisert "prossess" ja, som tar tid(!), men det er absolutt verdt det hvis du vil unngå skader i fremtiden. Det vil også styrke leggmusklaturen din utrolig mye, så det er veldig viktig å trene legger også, mens du sakte men sikkert "bygger" deg opp på forfot. Dette får du helt sikkert mer informasjon om hvis du tar turen til løpelabbet. Kan også hende at de bare vil råde deg til å bytte sko, er like greit det, hvis du ikke har sånn kjempe plager med beinet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du nevner at du ikke pleier å løpe, annet enn i gymmen, så jeg er nysgjerrig på hvordan du fikk beinhinnebetennelse.

Har du noen anelse om hvor det kommer fra?

Og hvordan kjennes leggen ut? Knutete?

Det er jo allerede nevnt mange gode tips over, og selv har eg noen råd også.

Har slitt med det selv, men valgte og ignorere det i starten. Tilslutt kunne eg knapt løpe 200meter.

Grunnen til at jeg fikk betennelse var pga at jeg jobbet ombord på båt, med en dårlig tredemøll. Løp 10km hver dag i noen uker, og endte opp med betennelse tilslutt.

Siden jeg ikke kunne løpe noe mer,( Eg var veldig avhengig av trening) så startet jeg og trene styrke fire ganger i uken i stedet.

Har aldri hatt problemer med å trene bein med betennelsen.

Jeg startet også å sykle, noe som også gir utholdenhet. Så hvis du vil bevare utholdenheten så er sykkel ett godt alternativ.

Men for å bli kvitt betennelsen i starten, så fikk eg Voltaren (Resept) og masserte leggen med Orudis (ketoprofen)

Det kan hvertfall jeg anbefale.

Etterhvert ca 6måneder, startet eg med løpingen igjen. Startet rolig, ingen økter på asfalt! Kun på grus,skog og bane.

Nå i dag freser eg kveldsrunder på over 10km, uten å kjenne noe til betennelsen i det hele tatt!

God bedring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper kun av og til ja, men jeg danser mye uten sko, så tror nok det er der det startet.

Da tenker du på beinet på en måte? Synes jeg kjenner knuter litt mot baksiden.

Ok, hvordan øvelser var det du gjorde da? Jeg pleier å gjøre en del knebøy, tåhev, leg curls, leg extentions osv, er det øvelser jeg kan gjøre også med betennelsen?

Jeg skal begynne å sykle, synes det er mye gøyere enn å jogge. Jeg er mye flinkere til å gi på når jeg sykler, enn når jeg jogger.

Ja, det høres litt bedre ut enn den lille ibuxkuren som legen ga meg, som forresten ikke hjelper i det hele tatt. Synes egentlig bare det blir verre.

Godt å høre at det går såpass bra med deg! ;)

Har du forresten noen idé om når jeg kan begynne å sykle? Kan jeg begynne å sykle nå, eller burde jeg vente til jeg blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...