Gå til innhold

Tips til restitusjonsuke/hvileuke


Fredo

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fra 01 august kjørt et relativt hardt treningsprogram, 2 dager på, 1 dag av. Har den siste perioden merket at styrken har begynt å stagnere, og i noen øvelser har jeg redusert belastningen fremfor å øke. Så tror det er på tide med en kort restitusjonspause.

Så langt har jeg gått 2 dager uten trening, men synes det er helt forferdelig å ikkje få løftet noen vekter i det hele tatt.

føler jeg har lest noen steder at det kan være lurt å fortsette med styrketreningen selv i hvile uka, men med redusert belastning. Feks med 60% belastning av forrige økt. Hva mener dere om det? Eller burde jeg holde meg helt borte fra styrke en liten uke?

Tenkte å uansett kjøre 2-3 kardio økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Tror det er veldig individuelt fra person til person hva man bør gjøre i en hvileuke.

Jeg har hatt hvileuker et par-tre ganger opp gjennom min "karriere" med seriøs styrketrening. En gang var jeg så drittlei alt som het vekter og program at jeg holdt meg unna senteret hele uka, men bevegde meg på andre måter (svømte, gikk tur, sykla o.s.v). Andre ganger har jeg hatt det som deg - mista fremgangen, men fortsatt hatt lyst til å løfte. Da har jeg gjennomført noen økter med veldig lav belastning, terpa teknikk og spist godt :) Det kan også hende at du bør skifte program dersom du er lei av det forrige og ikke får fremgang med det lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Det skal ikke stå på motivasjonen i det hele tatt.

Jepp planen er å legge om programmet også til uka, er litt i tenkeboksen hva jeg skal gjøre. Nå har jeg kjørt et eget program med veldig god utvikling fra 1 august. Mange spennende programmer der ute å prøve. Har også hatt gode resultater med RYP fra tidligere. Skal sette meg inn i alle de andre programmeme også, PHAT feks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har hvileuke uten å løfte vekter i det hele tatt så merker jeg styrken går ned selv om jeg fortsatt følger mitt standard kosthold, men dersom jeg trener vekter med rundt 50-60% av maks i hvileuken da kjenner jeg at jeg er klar for en ny og hard treningssuke og styrken er fortsatt der den var. :D Jeg følger PHAT treningsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...