Gå til innhold

Kurere allergi og matintoleranser


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Kan en av dere som har lest alt for mye om kroppen (Vegard Lysne) skolere meg litt på allergi og matintoleranser. Hvordan de oppstår, om de kan gå over av seg selv, og om det er forskning på noen måter å kurere de på etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_allergy

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_intolerance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, i slike tilfeller som dette skulle jeg ønske jeg hadde en bok hvor jeg skrev ned alt av kilder på hvor jeg har ting fra, men neida!

I hvert fall, så har jeg "hørt" at om man har en form for allergi, så skal man kutte ut produktet en stund, for så å reintrodusere det VELDIG forsiktig og gradvis over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, i slike tilfeller som dette skulle jeg ønske jeg hadde en bok hvor jeg skrev ned alt av kilder på hvor jeg har ting fra, men neida!

I hvert fall, så har jeg "hørt" at om man har en formfor allergi, så skal man kutte ut produktet en stund, for så å reintrodusere det VELDIG forsiktig og gradvis over tid...

Jeg har hørt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om matallergier og kurer. Artikkelen er fra august 2009, så den er ikke helt up to date. Jeg har ikke lest gjennom hele, for akkurat nå glipper jeg litt på øynene, og da er engelske medisinske artikler ikke så lett å lese :sleep:

Men etter det jeg kunne se, omhandlet det litt det jeg sa om reintroduksjon av matvarer for å redusere sensibiliteten eller i beste fall oppnå toleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg produserer ikke (nok) av det enzymet som skal til for å bryte ned protein i bl.a kjøtt, og det virker til å være en veldig vanskelig ting for fastlegen min å behandle. Ville vært greit om dette faktisk kunne forsvinne/oppstå/øke produksjon ved hjelp av å spise annerledes eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg produserer ikke (nok) av det enzymet som skal til for å bryte ned protein i bl.a kjøtt, og det virker til å være en veldig vanskelig ting for fastlegen min å behandle. Ville vært greit om dette faktisk kunne forsvinne/oppstå/øke produksjon ved hjelp av å spise annerledes eller noe.

Det er bl.a. protease som bryter ned protein. Har du prøvd å ta tilskudd av protease ved siden av maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg produserer ikke (nok) av det enzymet som skal til for å bryte ned protein i bl.a kjøtt, og det virker til å være en veldig vanskelig ting for fastlegen min å behandle. Ville vært greit om dette faktisk kunne forsvinne/oppstå/øke produksjon ved hjelp av å spise annerledes eller noe.

Hvordan har du fått påvist at du ikke produserer nok enzym til å bryte ned proteiner? Hvis det er noe du har fått påvist hos legen så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke gir deg resept på enzymer? Og da burde de vel finne ut hvilke(t) enzym(er) du mangler, for det er ikke bare protease som bryter ned proteiner - også pepsin, amylase ++ :)

Jeg vet ikke en gang om det går an å påvise at man mangler enzymer for proteiner - ved laktose gjør man jo laktosebelastning (og ettersom laktose omdannes så raskt til glukose er det greit å måle blodsukkerstigning), men en tilsvarende metode for proteinenzymer har jeg ikke hørt om.. så blir litt nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en av dere som har lest alt for mye om kroppen (Vegard Lysne) skolere meg litt på allergi og matintoleranser. Hvordan de oppstår, om de kan gå over av seg selv, og om det er forskning på noen måter å kurere de på etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_allergy

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_intolerance

For meg er matintoleranser et mysterium i alle fall... det er utrolig mye mat jeg reagerer på når jeg er i Oslo og studerer - men så fort jeg kommer hjem på ferie i trheim så tåler magen det meste. PSYKISK sa du? joda, men må være noe mer enn bare det.. så livet mitt handler for det meste om what to eat and not to eat, og når man skal finne balansen mellom hva man faktisk tåler + at man ønsker en sunn livsstil så er det litt av et prosjekt.:meh: Det jeg ikke tåler er i alle fall det meste av grønnsaker, frukt, melkeprodukter, sukker, grove kornprodukter (uløselig fiber), hvetemel, kunstig søtning.

Så hva spiser jeg? Makrell i tomat og havregrøt går det mye av.. kylling, tunfisk og egg/omelett er safe. bananer og gulrøtter, hjemmelagde lavkarboknekkebrød, hvit ris og laks... så gjelder det å få i seg litt små mengder paprika, spinat, brokkoli og andre grønnsaker i små mengder fordelt utover dagen. Unner ingen dette altså - men tror det er mange som har samme problem. Hvis noen finner en kur så let me know! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått påvist at du ikke produserer nok enzym til å bryte ned proteiner? Hvis det er noe du har fått påvist hos legen så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke gir deg resept på enzymer? Og da burde de vel finne ut hvilke(t) enzym(er) du mangler, for det er ikke bare protease som bryter ned proteiner - også pepsin, amylase ++ :)

Jeg vet ikke en gang om det går an å påvise at man mangler enzymer for proteiner - ved laktose gjør man jo laktosebelastning (og ettersom laktose omdannes så raskt til glukose er det greit å måle blodsukkerstigning), men en tilsvarende metode for proteinenzymer har jeg ikke hørt om.. så blir litt nysgjerrig ;)

Vel, jeg blir nesten sengeliggende når jeg har spist kjøtt da. Noe kjøtt går greit, karbonadedeig f.eks. Mistenkte kjøttintoleranse etterhvert, men da jeg skrev om dette i ett helseforum ble jeg obs på at det kunne være proteinreaksjon. Etter å ha gått gjennom en haug med blodprøver, bl.a for både cøliaki, laktose, osv tok jeg en helt vanlig blodprøve hvor han testa for enzymer, samt undersøkte fordøyelsessystemet og avføring. Det er ikke bare protease men også ett eller annet annet jeg ikke husker navnet på som jeg ikke produserer nok av, dvs at produksjonen er lav, derav reaksjonen. Nå gjetter jeg på at legen ikke bare gjetter seg fram til en diagnose da, så jeg antar at noe i disse prøvene har gitt han den pekepinnen :p

Fastlegen min er ikke den aller smarteste eller letteste å ha med å gjøre her i verden. Det var helt krise da jeg spurte om jeg kunne få triobe (b-vitaminer det er helt kul umulig å overdose på fordi de er vannløselige). Han skriver ikke ut noen ting som helst før han har undersøkt og tatt prøver av deg over en periode på 3-6-12 mnd, med mindre det er akutt. Og jeg visste heller ikke at det gikk an å behandle dette med medusiner :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg blir nesten sengeliggende når jeg har spist kjøtt da. Noe kjøtt går greit, karbonadedeig f.eks. Mistenkte kjøttintoleranse etterhvert, men da jeg skrev om dette i ett helseforum ble jeg obs på at det kunne være proteinreaksjon. Etter å ha gått gjennom en haug med blodprøver, bl.a for både cøliaki, laktose, osv tok jeg en helt vanlig blodprøve hvor han testa for enzymer, samt undersøkte fordøyelsessystemet og avføring. Det er ikke bare protease men også ett eller annet annet jeg ikke husker navnet på som jeg ikke produserer nok av, dvs at produksjonen er lav, derav reaksjonen. Nå gjetter jeg på at legen ikke bare gjetter seg fram til en diagnose da, så jeg antar at noe i disse prøvene har gitt han den pekepinnen :p

Fastlegen min er ikke den aller smarteste eller letteste å ha med å gjøre her i verden. Det var helt krise da jeg spurte om jeg kunne få triobe (b-vitaminer det er helt kul umulig å overdose på fordi de er vannløselige). Han skriver ikke ut noen ting som helst før han har undersøkt og tatt prøver av deg over en periode på 3-6-12 mnd, med mindre det er akutt. Og jeg visste heller ikke at det gikk an å behandle dette med medusiner :p

Hvis legen din ikke vil gi deg medisiner så burde du bytte fastlege i alle fall... Jeg bruker triobe selv, og det var ikke noe om og men hvorvidt jeg skulle få det når B12 mangel var et faktum. Har du B-vitaminmangel må du jo få tilskudd. Men du kan jo prøve å kjøpe enzymer selv og se om du føler deg bedre, de selger det på apoteket. Jeg bestilte meg på iherb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er matintoleranser et mysterium i alle fall... det er utrolig mye mat jeg reagerer på når jeg er i Oslo og studerer - men så fort jeg kommer hjem på ferie i trheim så tåler magen det meste. PSYKISK sa du? joda, men må være noe mer enn bare det.. så livet mitt handler for det meste om what to eat and not to eat, og når man skal finne balansen mellom hva man faktisk tåler + at man ønsker en sunn livsstil så er det litt av et prosjekt.:meh: Det jeg ikke tåler er i alle fall det meste av grønnsaker, frukt, melkeprodukter, sukker, grove kornprodukter (uløselig fiber), hvetemel, kunstig søtning.

Det der er jo lærebokvarianten av IBS. Det kan være du kan få det bedre ved å prøve å redusere stressnivået og/eller lære deg teknikker for avspenning/avslapning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har hatt god nytte av et kosttilskudd som heter Probiozym: http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=600

Såvidt jeg har forstått hjelper det på en rekke proteinintoleranser. Han har alltid hatt vanskelig for å fordøye melkeproteiner; alt av meieriprodukter har skapt krøll. Dette kosttilskuddet tok han i litt under en uke og kan nå spise bløtkake (ikke at det anbefales så ofte) :) Det er vel et halvt år siden han tok tilskuddet og effekten har altså holdt seg. Nå i julen har det blitt mye krem (riskrem, moltekrem osv.) og nå har han fylt på med litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo lærebokvarianten av IBS. Det kan være du kan få det bedre ved å prøve å redusere stressnivået og/eller lære deg teknikker for avspenning/avslapning?

Ja - jeg er den klare definisjon på ibs. Bare så dumt at diagnosen ikke gjør ting så mye enklere. Jeg har vel prøvd å redusere stressnivået så langt det går - men med en veldig travel studiehverdag er det ikke så enkelt. Burde kanskje prøvd å lære meg noen gode teknikker på avspenning, selv om jeg føler problemet er såpass komplekst at jeg ikke helt klarer å se at det skal løse så mye. Det er så mye småting som anbefales for å takle det bedre - og følger veldig mye og det hjelper til en viss grad. Men helt bra blir man aldri - og noen dager er bedre enn andre, mens andre dager er uutholdelige. Så jeg krysser fingre og tær for at man finner ut mer om dette syndromet snart, og i mellomtiden får jeg bruke det jeg lærer på ernæringsstudiet samt andres erfaringer for å komme meg gjennom hverdagen på en best mulig måte. Kan ikke gi opp enda.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått påvist at du ikke produserer nok enzym til å bryte ned proteiner? Hvis det er noe du har fått påvist hos legen så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke gir deg resept på enzymer? Og da burde de vel finne ut hvilke(t) enzym(er) du mangler, for det er ikke bare protease som bryter ned proteiner - også pepsin, amylase ++ :)

Jeg vet ikke en gang om det går an å påvise at man mangler enzymer for proteiner - ved laktose gjør man jo laktosebelastning (og ettersom laktose omdannes så raskt til glukose er det greit å måle blodsukkerstigning), men en tilsvarende metode for proteinenzymer har jeg ikke hørt om.. så blir litt nysgjerrig ;)

Proteaser er et fellesnavn for enzymene som bryter ned proteinene. Pepsin er med å denaturere proteinene slik at proteasene kan gjøre jobben sin, mens amylase har med karbohydratfordøyelsen å gjøre :) Trypsin er den mest sentrale proteasen, siden den også aktiverer alle de andre proteasene.

For dine IBS-problemer kan det være en ide å spise små måltider, og heller spise litt oftere. Dette gjør at det blir mindre mengde mat å fordøye, noe som er en fordel hvis du har problemer med å fordøye maten. Irritabel tarm og store måltider passer dårlig sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En runde med melkesyrebakterier er uprøvd for meg, og sannsynligvis verdt et forsøk. Synd man ikke kan google matintoleranse (eller noen ting annet) uten å havne på allverdens sider og forum med tvilsom informasjon og mirakelkurer. Får satse på at Vegard setter av en uke til å løse saken ;)

En artikkel om irritabel tarm og inflammatorisk tarmsykdom står på listen over ting å skrive om, så du skal ikke se bort ifra at det kommer litt om dette om ikke så alt for lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...