Gå til innhold

Hensikt med å variere tunge og lette økter??? :)


TS1987

Anbefalte innlegg

Jeg kjører 2-split (over- og underkropp), men ser også at folk deler opp i tunge og lette dager i tillegg... Hva er hensikten med dette? Hvordan gjør man det? Og hvor ofte skal man kjøre lette dager? (n) Tar normalt 8*3 - 8*5 (rep*set), og øker vekter dersom jeg klarer mer enn dette. Målet med treningen er lavere fettprosent, økt styrke og muskelmasse. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke intensitetsmessig tung medium og lett dag i x press. Det er en dag for tunge vekter, en for middels tunge vekter, og en for ganske lette vekter. Siste rep skal føles like tung alle dager.

Hensikten er vel at 10-15 reps bygger litt mer muskelmasse enn 1-5 reps, mens 1-5 reps utvikler mer styrke enn 10-15 reps.

Det finnes også programmer der noen dager faktisk er lettere enn andre dager. Dette er mye for å få opp treningsvolumet, altså treningsmengden uten å slite ut nervesystemet. Det oppfyller også andre hensikter, som å drille teknikknog å holde utøveren skadefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar (y) Så da forstår jeg det sånn at man skal kjøre helt det samme program, men med lettere vekter og flere rep? (slik at det blir like slitsomt) Hvor ofte bør man legge inn disse "lette" øktene? Har som sakt 2-split over- og underkropp. Har trent samme program en stund, så har lyst til å prøve noe nytt og se om det gir bedre fremgang. Og for å få litt mer variasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar (y) Så da forstår jeg det sånn at man skal kjøre helt det samme program, men med lettere vekter og flere rep? (slik at det blir like slitsomt) Hvor ofte bør man legge inn disse "lette" øktene? Har som sakt 2-split over- og underkropp. Har trent samme program en stund, så har lyst til å prøve noe nytt og se om det gir bedre fremgang. Og for å få litt mer variasjon ;)

Du kan f.eks kjøre 5x5 en av dagene og 2x2 den andre.

Hvor mye løfter du og hvor tung og høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så mens jeg har dere på tråden kan jeg jo grave litt videre ;)

Den ene økten min har følgene øvelser: Markløft, knebøy, hip thrust, bulgarsk utfall og legger(hev på aparat). Jeg har frem til nå hatt 8 rep*4-5 set og løftet 50 kg mark, og 40 kg knebøy. Jeg er 171 og veier ca 65 kg. Hvordan ville dere delt opp dette i "tung og lett" dag? :D Må ha det inn med t-skje (n) 2*2 som en nevnte her opp virket fryktelig lite for min del.. Målet med treningen er som sagt lavere fettprosent, økt styrke og muskelmasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 25 år, 40x8 i bøy og 50x8 i mark. Da vil jeg si at du er såpass tidlig på nybegynnerstadiet at det ikke er vits i å variere intensiteten med mindre du vil det for variasjonen sin skyld.

I så fall kan du kjøre lignende oppsett som jeg gjør:

Mandag:

Volumdag 5x5 på 90% av 5RM

Onsdag

Lettdag 2x5 på 80% av Volumdagvekten

Fredag ny 5RM dvs. ett sett med 5 som er ny rekord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...