Gå til innhold

kosttilskudd og foreldre..


2bias

Anbefalte innlegg

Risikoen for forurensende tilskudd øker ved import fra utlandet, men er ikke helt sikker på hvor han får tallet 70-80% ifra. Det er i all fall ikke tall jeg har vært bekjent med og høres ved første utgangspunkt temmelig høyt.

Selv i Norge har det vært en forhistorie av hvor produsenten har latt være å skrive et stoff på varedeklarasjonen eller at stoffet er forurenset takket være dårlig kvalitetssikring, sistnevnte kan ha vært både med og uten vilje. Et eksempel jeg har nevnt før er "norske" preworkout-tilskudd, hvor det viste seg å ha forbudte stoffer, hvorav produktet ble produsert i utlandet og inneholdt ikke-deklarerte stoffer.

Og selv om noe produseres her i Norge kan råstoffene komme fra andre land hvor akkurat denne kvalitetssikringen kan være redusert. Olympiatoppen har sin egen risikovurdering for kosttilskudd: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/kosttilskudd/media3074.media

Edit: Når det gjelder proteintilskudd så stemmer det slik han sier, gitt et nok inntak via føde så vil nok ikke tilskudd gi en "større effekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Risikoen for forurensende tilskudd øker ved import fra utlandet, men er ikke helt sikker på hvor han får tallet 80% ifra. Det er i all fall ikke tall jeg har vært kjent med.

Selv i Norge har det vært en forhistorie av hvor produsenten har latt være å skrive et stoff på varedeklarasjonen eller at stoffet er forurenset takket være dårlig kvalitetssikring, sistnevnte kan ha vært både med og uten vilje. Et eksempel jeg har nevnt før er "norske" preworkout-tilskudd, hvor det viste seg å ikke være tilfelle hvorav produktet ble produsert i utlandet og inneholdt ikke-deklarerte stoffer som igjen ikke var lovlige.

Og selv om noe produseres her i Norge kan råstoffene komme fra andre land hvor akkurat denne kvalitetssikringen er av overnevnte grunner; redusert. Olympiatoppen har sin egen risikovurdering for kosttilskudd: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/kosttilskudd/media3074.media

Fortsatt ikke snakk om testosteron. Blir overrasket om noen klarer å oppdrive legite linker på at kosttilskudd har inneholdt testosteronderivater.

(en ikke-legit kilde er feks Grimseth som fikk oral deca(det eksisterer ikke) i d-ribosen sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av effekt eller ei, så er det ingen aldersgrense ved bruk av disse produktene. I tillegg har man fra det året man er 15 år råderett over egentjente penger. DVS om du bruker dine egne penger på disse produktene har ikke foreldrene dine noe de skulle ha sagt. Om de nekter deg å ha det i hus, ha det i skapet på skolen.

#lawyered

"Så lenge du bor under vårt tak forholder du deg til våre regler". Tror han skulle hatt vanskeligheter i retten med denne saken her for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så lenge du bor under vårt tak forholder du deg til våre regler". Tror han skulle hatt vanskeligheter i retten med denne saken her for å si det slik.

Det er lovfestet både underholdsplikt og beboelse for barn under 18 år. Så nei, han har god sak i retten. Foreldrene kan jo evt argumentere omsorgsovertakelse jfr tvangsplassering (4-4-24(?) utenfor hjemmet. Men vet ikke om det er formålstjenlig. Ukepenger kan ryke uten konsekvenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min studietid møtte jeg mange medisinstudenter som påpekte min muskelmasse med "men når du slutter å trene blir musklene til fett". Dette var gjerne medstudenter som fikk C-B-A i fysiologi og anatomi. Én ting er å ha et pensum, en annen ting er å kunne pensum, og en siste og aldeles annen ting er å kunne mer enn pensum og ha en ryggmargsforståelse av emnet. At man har lest 4 sider om kosttilskudd og en powerpointslides om steroider gjør ikke en allmennpraktiserende lege til en ekspert på disse tingene, og det er stor forskjell på å ha skummet seg gjennom disse tingene og ha en genuin interesse og fordypelse i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke det, så har jeg et supert kosthold(y) (ukepenger går til cottage cheese og kyllingfilet:))

Hvorfor mener du da at du trenger proteintilskudd? Som flere har nevnt så vil ikke mer protein utover et behov du allerede dekker fint fra kostholdet gi deg noe bedre fremgang.

Kreatin har god dokumentasjon, annet trenger du ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du da at du trenger proteintilskudd? Som flere har nevnt så vil ikke mer protein utover et behov du allerede dekker fint fra kostholdet gi deg noe bedre fremgang.

Kreatin har god dokumentasjon, annet trenger du ikke :)

Jeg liker posten din, fordi etter å ha lest en viss annen tråd her er intelligent, rolig argumentasjon som salve på det blødende såret jeg fikk i hjernen av et par andre "bidragsytere". :p

Men, er det ikke en gjenganger her at folk i diverse "Hva skal jeg spise!?"-tråder får smekk på lanken om de kommer med såpass spesifikke råd som det du gir her uten at trådstarter har redegjort godt for hva han/hun allerede spiser?

Jeg kan bare ta utgangspunkt i mine egne opplevelser i tenårene som hjemmeboende, der kveldsmat og eventuell frokost og lunch var kneipbrød med margarin og et eller annet standard kjipt pålegg, middag var noe alá pannekaker og litt flesk eller koteletter med brun saus, poteter, og frossen grønnsaksblanding. Ganske standard "Norsk bondekost" med andre ord, og jeg vil påstå ganske standard holdninger om at en kotelett holdt til middag og 2-3 osteskiver var nok til en brødskive. (Vi var på ingen måte fattige altså, men ingen av foreldra mine hadde noen overflod av penger og hadde arvet "kjøtt er luksusvare"-holdningene fra mine steingamle besteforeldre.)

Skisser gjerne hvordan jeg skulle nådd 2g per kg kroppsvekt i denne perioden med maten jeg ble tilbudt hjemme. Ikke at jeg vet noe mer om kostholdet til trådstarter enn du gjør altså, men gitt det lille vi vet er det da godt mulig han har godt av en shake etter trening?

I værste fall er det ikke skadelig. Forresten, hva synes du om feedbacken fra legen? "Ingen studier viser noen effekt av proteintilskudd", og "80% av kosttilskudd inneholder urenheter som testo". Dafuq did I just read? Jeg prøver å ikke være alt for negativ til Helse-Norge, men hvordan i heiteste skal man kunne beholde tiltroen til helsevesenet når sånne komplette flauser tilsynelatende er gjengangere? o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Alle studier viser at proteintilskudd ikke har noen virkning.

Hva er dette for svada?

Virkning i forhold til hva? Hvis testpersonene får seg for lite proteiner i kosten, så har det selvsagt en virkning i forhold til styrketrening.

Lille Bjarne og Børre trener styrketrening 3 ganger i uka. Begge har identisk fysiologi.

Lille Bjarne spiser 5 brødskiver med syltetøy hver dag.

Lille Børre spiser 5 brødskiver med syltetøy og drikker 3 proteinshaker hver dag.

Har begge samme effekt av kostholdet i forhold til styrke og muskelvekst? I think not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for svada?

Virkning i forhold til hva? Hvis testpersonene får seg for lite proteiner i kosten, så har det selvsagt en virkning i forhold til styrketrening.

Lille Bjarne og Børre trener styrketrening 3 ganger i uka. Begge har identisk fysiologi.

Lille Bjarne spiser 5 brødskiver med syltetøy hver dag.

Lille Børre spiser 5 brødskiver med syltetøy og drikker 3 proteinshaker hver dag.

Har begge samme effekt av kostholdet i forhold til styrke og muskelvekst? I think not.

Den fiktive tvillingstudien din ville da ta utgangspunkt at "lille bjarne" ikke får dekket sitt daglige behov for protein, og viser strengt talt ikke mer at når behovet ikke er tilstrekkelig eller godt nok i motsetning til kontrollpersonen som inntar tre shaker, så vil sistnevnte komme best i favær. For øvrig ville nok heller ikke denne alene være nok for å se om "lille børre" fikk i seg nok totalt sett.

Neste fiktive forsøk ville mest sannsynlig tatt utgangpunkt i likt proteininntak hvorav den ene får tilskudd, mens den andre får kostproteiner. Andre varianter er forskjeller mellom populære tilskudd som whey vs myse, timing av tilskudd versus mat, pre/post-workout og lignende. Skal jeg "rasle litt med sablene" her så viser jo til og med noen studier at den endogene AS-pool blir mer effektivt hos trente individider og behovet er deretter.

Og det er dette fastlegen nok mener, forskjellene er alt ifra minimale til ingenting og studiedesignet hvor hensikten er å måle muskulær proteinsyntese har på en generell basis repeterende svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovfestet både underholdsplikt og beboelse for barn under 18 år. Så nei, han har god sak i retten. Foreldrene kan jo evt argumentere omsorgsovertakelse jfr tvangsplassering (4-4-24(?) utenfor hjemmet. Men vet ikke om det er formålstjenlig. Ukepenger kan ryke uten konsekvenser!

Det vil bli en 4-4-5 som er frivillig plassering utenfor hjemmet dersom foreldrene selv vil ha han ut. Uansett, barnevernet ville bare fnyst av saken, så i det hele tatt å klassifisere dette som noe som hører innunder bufetat blir litt bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det ikke en gjenganger her at folk i diverse "Hva skal jeg spise!?"-tråder får smekk på lanken om de kommer med såpass spesifikke råd som det du gir her uten at trådstarter har redegjort godt for hva han/hun allerede spiser?

I utgangspunktet er det alltid nyttig informasjon ja. Men her tar jeg litt utgangspunkt i at trådstarter sier at kostholdet er supert og at ukepengene går til kylling og cottage cheese. Da er det nærliggende å anta at proteininntaket er på stell. Jeg vil også ha som utgangspunkt at dette ble tatt opp i den nevnte legetimen :)

Forresten, hva synes du om feedbacken fra legen? "Ingen studier viser noen effekt av proteintilskudd", og "80% av kosttilskudd inneholder urenheter som testo". Dafuq did I just read? Jeg prøver å ikke være alt for negativ til Helse-Norge, men hvordan i heiteste skal man kunne beholde tiltroen til helsevesenet når sånne komplette flauser tilsynelatende er gjengangere? o_O

At så stor andel kosttilskudd er forurenset var en merkelig påstand, spesielt om vi holder oss til det norske markedet. Effekten av proteintilskudd er utelukkende dersom det bidrar til å dekke et proteinbehov som ikke ble dekket fra før, så den påstanden stemmer forsåvidt. Den studien som ofte trekkes frem for å vise at proteintilskudd har en effekt skilte ikke mellom ekstra protein fra tilskudd og ekstra protein fra mat, og sammenlignet egentlig bare proteininntak over eller under 1,2g/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli en 4-4-5 som er frivillig plassering utenfor hjemmet dersom foreldrene selv vil ha han ut. Uansett, barnevernet ville bare fnyst av saken, så i det hele tatt å klassifisere dette som noe som hører innunder bufetat blir litt bro.

Og det var hele poenget........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet er det alltid nyttig informasjon ja. Men her tar jeg litt utgangspunkt i at trådstarter sier at kostholdet er supert og at ukepengene går til kylling og cottage cheese. Da er det nærliggende å anta at proteininntaket er på stell. Jeg vil også ha som utgangspunkt at dette ble tatt opp i den nevnte legetimen :)

At så stor andel kosttilskudd er forurenset var en merkelig påstand, spesielt om vi holder oss til det norske markedet. Effekten av proteintilskudd er utelukkende dersom det bidrar til å dekke et proteinbehov som ikke ble dekket fra før, så den påstanden stemmer forsåvidt. Den studien som ofte trekkes frem for å vise at proteintilskudd har en effekt skilte ikke mellom ekstra protein fra tilskudd og ekstra protein fra mat, og sammenlignet egentlig bare proteininntak over eller under 1,2g/kg.

Jeg vil anta at leger flest jobber for at man skal holde seg frisk og behøve færrest mulig legebesøk. Minste mengden protein man trenger er vel 0,8g per kg kroppsvekt, derav den generelle anbefalingen på 1,2g/kg. Gitt at legen ikke er interessert i at pasienten skal ha best mulig fremgang på treninga, ei heller utdannet for å gi råd som hjelper med dette.. Er legens vurdering av trådstarters kosthold nødvendigvis til å stole på i treningssammenheng?

To av sidene du selv er bidragsyter til (FB og Frisk&Funksjonell) har om jeg ikke husker feil postet artikler som sier at inntil 1,8g protein per kg kroppsvekt er vist å være fordelaktig om man trener. Om legen antar at trådstarter ikke har noen nytte av proteintilskudd fordi trådstarter når anbefalingen på 1,2g/kg er han en proteinshake (eller en boks Cottage Cheese, eller et par kyllingfiléter) unna å få mest mulig ut av treningsinnsatsen.

Gitt at proteinpulver ikke er noe farligere enn kyllingfilét eller Cottage Cheese (og er langt billigere), hvorfor skal vi være så anti-proteinshake? Bytter trådstarter ut CC med proteinshake til 3 måltider i uka sparer han tid, og han har penger til å ta en tur på kino. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg skal putte ord i noen munns her, men hypertrofi kan oppnås "allerede" ved 1,2 g/per kg. Om jeg tenker litt løst så hadde kanskje legen i bakhodet at kostproteiner på sin side kan bidra med "gratispassasjerer". Tok for øvrig en titt på modulene rundt relative nye eksamensoppgaver til UiO - medisinstudiet for ikke så altfor lenge siden, og noen av de oppgavene omhandler akkurat tilskudd hovedsakelig fra proteiner. I oppgavene så blir det beskrevet godt grunnlaget og sett i lys av dette så gav fastlegen en fair svar.

Uansett så vil det vel være ønskelig å få dekket behovet via mat om det lar seg gjøre. Kanskje han valgte å oppfordre til dette, da det i utgangspunktet (gitt informasjon av trådstarter) ikke skal være så vanskelig å få dekket til å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at leger flest jobber for at man skal holde seg frisk og behøve færrest mulig legebesøk. Minste mengden protein man trenger er vel 0,8g per kg kroppsvekt, derav den generelle anbefalingen på 1,2g/kg. Gitt at legen ikke er interessert i at pasienten skal ha best mulig fremgang på treninga, ei heller utdannet for å gi råd som hjelper med dette.. Er legens vurdering av trådstarters kosthold nødvendigvis til å stole på i treningssammenheng?

To av sidene du selv er bidragsyter til (FB og Frisk&Funksjonell) har om jeg ikke husker feil postet artikler som sier at inntil 1,8g protein per kg kroppsvekt er vist å være fordelaktig om man trener. Om legen antar at trådstarter ikke har noen nytte av proteintilskudd fordi trådstarter når anbefalingen på 1,2g/kg er han en proteinshake (eller en boks Cottage Cheese, eller et par kyllingfiléter) unna å få mest mulig ut av treningsinnsatsen.

Gitt at proteinpulver ikke er noe farligere enn kyllingfilét eller Cottage Cheese (og er langt billigere), hvorfor skal vi være så anti-proteinshake? Bytter trådstarter ut CC med proteinshake til 3 måltider i uka sparer han tid, og han har penger til å ta en tur på kino. :p

Jeg tror som sagt ikke at proteininntaket er noe problem for trådstarter. Jeg er på ingen måte anti-proteinshake, og har ved mange anledninger sagt at det absolutt har sin plass i enkelte settinger. Trådstarter må gjerne ta en shake innimellom dersom han syns det er digg og/eller i situasjoner der det rett og slett er enkelt (det gjør jeg selv også), men så lenge han spiser mye mat utenom så tviler jeg veldig sterkt på at behovet er der.

Proteinbehovet er rett og slett mye enklere å dekke enn det de fleste ser ut til å tro. Mange teller bare med proteiner fra de gode proteinkildene, og glemmer at f.eks. brød også bidrar med proteiner. I tillegg er energiinntaket på mange måter viktigere enn å optimalisere proteininntaket.

Angående proteinbehov for idrettsutøvere så er olympiatoppen sine retningslinjer veldig i tråd med den forskningen som ligger til grunn, og et sted mellom 1,4-1,8g/kg er fornuftig for folk med stor treningsbelastning. For unge utøvere i vekst er det anbefalt å ligge opp mot 2g/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uvitenhet skaper dumhet" er det noe som heter, men foreldre er foreldre, og de vil bare ditt eget beste.

Når du er 15 år og foreldra dine har bestemt seg for hva som er bra og dårlig for deg så må du spille "the long game"...Litt på samme måte som man gjør med små barn, du må få de til å bli nysgjerrige på det de ikke vet hva er.

Det høres ut som om du har et bra kosthold, samt trives veldig godt med det du driver med - og det er kjempebra. Sykt bra faktisk. Det gir deg stor grobunn for å få foreldrene dine på "ditt lag". Begynn med å være åpen om det du driver med, ikke fortell de at du skal kjøpe proteinpulver, begynn heller med å snakke om kosthold og få de til å innse at i forhold til dine mål må du ha større inntak av diverse ting. Skjønner du tegningen?

Ord som "kreatin" og "bcaa" kan forvirre en ellers omsorgsfull forelder, det kan høres skummelt ut når man ikke vet hva det gjør :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far og hans sønn var innom for et par uker siden på citygym/Nordicpower hos Andre thesen for å handle kosttilskudd til guttungen på 15-16. Faren var vel med fordi han nok var litt usikker på disse kosttilskuds-greiene. Andre sa som sant er, at en gutt på 15-16 ikke trenger noe tilskudd. Gutter i den alderen vokser som gress visst de bare spiser nok mat, gjerne litt mer proteiner iform av kjøtt/melk/egg. Veldig bra av Andre spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...