Gå til innhold

kosttilskudd og foreldre..


2bias

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 15 år som har trent i snart 6 måneder. I løpet av disse 6 månedene har jeg brukt kosttilskudd som proteinpulver, BCAA og kreatin + pre-workout(prestasjonsøkende). Jeg har da noen "teite" foreldre som ikke lar meg bruke disse kosttilskuddene. I disse 6 månedene har jeg dessverre brukt de nevnte tilskuddene bak ryggen på mine foreldre.

For ca. 1 måned siden ble jeg tatt, og mine foreldre gikk helt bananas. Nå har foreldrene mine fikset legetime til meg i morgen, hvor vi skal høre denne treningslegen plapre i vei om sine meninger og anbefalinger om disse kosttilskuddene (eller "drugs" som mamsen og papsen kaller det:facepalm:). Jeg håper derfor dere vet hva denne legen kommer til å si til en 15 åring som bruker disse kosttilskuddene. Er disse tilskuddene skadelig på noen som helst måte for meg i denne alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Bare nikk og si ok til det han sier, og eventuelt oppdatere denne tråden for lulz etter legetimen om han kommer med bastante påstander. Du trenger ikke de tilskuddene, og om jeg var deg ville jeg nok bare ligge unna det(du får ikke mindre gainz) når du selv vet hvordan foreldrene dine reagerer.

haha, jeg skal oppdatere tråden for lulz jeg. Jeg vet selv at jeg aldri hadde hatt de resultatene jeg har fått til nå, uten kreatin og det ekstra tilskuddet av protein. Derfor jeg tok den "risken" med å skjule det for foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du ikke ta mitt ord over en leges, det er tross alt endel års utdanning som skiller oss, men..

Kreatin monohydrat er et av verdens best testede kosttilskudd. Det er ingenting shady, skummelt, eller skadelig ved det, i allefall ikke når det brukes slik det skal brukes (5g om dagen). Kreatin finnes naturlig i kilder til animalsk protein, og kreatinet man tar som tilskudd er nøyaktig det samme som finnes i f.eks. kjøtt.

Proteinpulver er ikke skadelig, gitt at det brukes på noenlunde fornuftig vis (ikke at det er farlig om man overdriver litt heller, men det er tross alt et tilskudd, ikke et måltid). Proteinet som finnes i ei bøtte Whey er rester etter osteproduksjon av melkeprodukter, så både du og foreldrene dine får i dere Whey-protein hver gang dere tar et glass melk, spiser pannekaker, eller inntar noe som helst annet laget med melk. Proteinene blir ikke farlige fordi man fjerner vannet og fettet fra melka så man sitter igjen med et næringskonsentrat. Det er, i bunn og grunn, konsentrert og tørket skummetmelk.

Jeg mener bestemt at enhver PWO som selges lovlig i Norge med unntak av koffein fungerer like mye takket være placebo som noe annet. Med andre ord er ikke et lovlig PWO farlig, for.. da hadde det ikke vært lovlig, right? Den eneste forholdsvis potente stimulanten som er lovlig i Norge er koffein, og begge foreldrene dine får antagelig i seg mer koffein enn du tar gjennom kaffe og te.

BCAA ser jeg ikke helt poenget med, med mindre man driver med periodisk faste og trener endel timer før dagens første måltid. Utover det inneholder vanlig proteinpulver så vel som kjøtt, egg, og andre rike proteinkilder også BCAA, så.. det eneste du egentlig oppnår der er å slanke lommeboka. Mener i grunn det samme om PWO, men klart, om placeboeffekten fra pre-workouten din gjør at du trener hardere og du har råd til det så for all del.

Lykke til! Forsøk å presentere din side av saken for legen på fornuftig vis. Unngå for enhver pris krangling med foreldrene dine om du kan, de skal være foreldrene dine i mange år ennå. Ikke la deres uvitenhet om noe så uskyldig som konsentrert melkeprotein forsure hverdagen for noen av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en gutt på 15 år som har trent i snart 6 måneder. I løpet av disse 6 månedene har jeg brukt kosttilskudd som proteinpulver, BCAA og kreatin + pre-workout(prestasjonsøkende). Jeg har da noen "teite" foreldre som ikke lar meg bruke disse kosttilskuddene. I disse 6 månedene har jeg dessverre brukt de nevnte tilskuddene bak ryggen på mine foreldre.

For ca. 1 måned siden ble jeg tatt, og mine foreldre gikk helt bananas. Nå har foreldrene mine fikset legetime til meg i morgen, hvor vi skal høre denne treningslegen plapre i vei om sine meninger og anbefalinger om disse kosttilskuddene (eller "drugs" som mamsen og papsen kaller det:facepalm:). Jeg håper derfor dere vet hva denne legen kommer til å si til en 15 åring som bruker disse kosttilskuddene. Er disse tilskuddene skadelig på noen som helst måte for meg i denne alderen?

Nei, de er ikke skadelige, du må bare gjemme de bedre;)

Kanskje lurt å vise foreldrene dine hva det faktisk er, for de fleste vet jo faktisk ikke det.

Hvis du hadde spurt noen på gata hva proteinpulver var, ville nok de fleste som er 40-50+ sagt at det var hasjnarkotikasprøyte som selvfølgelig er livsfarlig for en gutt på 15 år.

Du kan jo faktisk være heldig å få en nogenlunde oppegående lege.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir helt oppgitt av folk som stoler mer på fremmede og anonyme nettdebattanter enn leger. Det er flott at du trener og tar vare på kroppen din- det du putter i deg er sikkert mye bedre enn alkohol og sukker-men ikke kast penger av vinduet og ikke gå automatisk ut fra at fitnessbloggere gir deg bedre råd enn legen, selv om du mener at foreldrene dine overdriver.

Hadde du vært mitt barn ville løgnen alene gitt deg en måned uten Internett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår altså at man ikke kan få bedre gains dersom man nyttig bruker: Proteinpulver, bcaa, kreatin (eventuelt pre workout) ?

Useriøst...

-Hvordan vil proteinpulver, bcaa og pre workout påvirke resultatene?

protein får du gjennom mat, og du får nok bcaa gjennom et kosthold med moderat mengde protein (1,5g prkg)

Kreatin virker ikke på alle, og jeg ser virkelig ikke grunnen for å gå igjennom alt trøblet han går igjennom bare for å få 0,01% mer gainz og kanskje en cm rundt bicepsen.

Pre-workout er heller ikke nødvendig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt oppgitt av folk som stoler mer på fremmede og anonyme nettdebattanter enn leger. Det er flott at du trener og tar vare på kroppen din- det du putter i deg er sikkert mye bedre enn alkohol og sukker-men ikke kast penger av vinduet og ikke gå automatisk ut fra at fitnessbloggere gir deg bedre råd enn legen, selv om du mener at foreldrene dine overdriver.

Hadde du vært mitt barn ville løgnen alene gitt deg en måned uten Internett...

Helsesøsteren min sa at proteinpulver øker sjansen for kreft. Er dette sant fordi hun er helsesøster?

Det at du har autoritet gjør ikke påstandene dine sann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøke å overse det fordi det var så dumt. Man blir ikke lege på "autoritet" men på en mangeårig utdannelse som bygger på kunnskapen mennesker har skaffet seg om menneskelroppen gjennom forskning og erfaring.

Jeg tar ikke med bilen min til noen med fin bil hvis den skal ha service eller reparasjoner-jeg tar den til en utdannet mekaniker. Hvorfor skal kroppen få en dårligere deal enn bilen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folk tar kosttilskudd er jo nettopp for å maxe utbyttet. 0,01% mer gainz? Dummeste jeg har hørt på lenge. Og når ble 1 cm ekstra rundt biceps ubetydelig? Lmao! Trener du?

Hahahahahahha

"Trener du?", ellers så koser du deg med Jay Cutler sin Kosttilskuddspakke?

Brb, kjøpe 200 kapsler med Krea-Bolic for ekstra gainz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøke å overse det fordi det var så dumt. Man blir ikke lege på "autoritet" men på en mangeårig utdannelse som bygger på kunnskapen mennesker har skaffet seg om menneskelroppen gjennom forskning og erfaring.

Jeg tar ikke med bilen min til noen med fin bil hvis den skal ha service eller reparasjoner-jeg tar den til en utdannet mekaniker. Hvorfor skal kroppen få en dårligere deal enn bilen...?

Leger har autoritet.

Og når det kommer til ernæring så vil jeg heller høre på en ernæringsfysiolog da de utdanner seg innen det feltet, noe som leger ikke gjør. :)

Og om det er uenigheter, så hører jeg på den som kan bevise påstanden sin, ikke hvilken utdanning han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det er uenigheter, så hører jeg på den som kan bevise påstanden sin, ikke hvilken utdanning han har.

De fleste ville uansett ikke være i stand til å skille gode begrunnelser fra dårlige pseudobegrunnelser og dermed stole på det som høres mest overbevisende ut. Det er ikke alltid en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...