Gå til innhold

Trening for styrke, ikke størrelse?


Regulus

Anbefalte innlegg

Vi skal ikke kapre tråden med dette, det er egentlig fullstendig uvesentlig. Sjekk Barstarrz og Street Workout World Cup, så ser man hva som er mulig med sin egen kropp. Calisthenics er kroppstrening 101, og alle kan gjøre det og ta det til det nivået de ønsker. Om man ønsker å gjøre noe annet så har man det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så konklusjonen er at skal man trene for styrke, men ikke størrelse, bør man trene med kroppsvektøvelser?

Det er ingen fasitsvar. Min konklusjon er at man skal gjøre det man føler seg komfortabel med og man blir motivert av. Men for mitt eget vedkommende står jeg for at man får minst like bra resultater med kroppsvekt hvis man ønsker å trene funksjonelt og ikke 'bulke'.

Så får andre stå for det de mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alt, men om du ønsker styrke og ikke muskler er det lavrepp som gjelder 0-5 er fint. Dette er uavhengig om det er øvelse med kroppsvekt eller vekter. Det er også viktig å ha gode pauaser mellom settene 2-4min. Man bli sterkere ved at musklene blir aktivert av nervene. Musklene blir større av å brytes ned, noe som skjer ved høyere rep, men kan unngåes (i stor grad) ved lavrepp og gode pauser mellom sett. Du kan også trene mye oftere om du kjører lavrep om du holder deg unna failiur. Om du er helt ny i gamet vil du nok øke litt muskelmasse selvom du holder deg til lavrepp. Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Om kroppsvekt øvelser> "Fordelen er at man så godt som aldri isolerer muskler, og trener mer helhetlig med fokus på kjernemusklatur"

Altså, det her må være noe av det dummeste jeg har lest. EVAR!

Din innsikt er slående. Takk.

http://www.fitday.com/fitness-articles/fitness/cardio/calisthenics-the-benefits-of-weight-free-exercise.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se hva som skjer med "coren" din etter at du løfter 500+ totalt i knebøy/mark/benk du.

Og siden artiklene du bruker var helt forferdelig, og nevnte ordet "tone" flere ganger, så presenterer jeg et like latterlig motsvar (Med full forståelse om at den er tusen ganger mer saklig enn din) http://crossfitimpulse.com/lies-damned-lies-and-muscle-tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dushes. Slutt rape tråden. Hold egodiskusjonen for dere selv. Tulling Tamadeus

Jeg prøver bare å forsvare det at å trene med kroppsvekt er et reelt alternativ for trådstarter som ikke ønsker å bli stor, men allikevel sterk. Man har trent med kroppsvekt i tusener av år, og det funker. Skjønner ikke dealen med å kverulere på det.

Man må da få trene det en selv ønsker og blir motivert av. Jeg skal ikke fortelle noen hva de skal gjøre.

Når det er sagt:

Jeg er helt enig; og beklager!

Når er den ballen død fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristobal:

Takk! Hyggelig av deg å tilpasse opplegget vekttreningen min. Videoene ser lovende ut. Jeg skal forsøke øvelsene ved neste annledning, og oppsøke en kiropraktor så snart jeg får somlet meg til det. Ser fram til program =)

Aurelius:

Takk, jeg skal prøve å styrke øvre del av ryggen gjennom øvelsene du beskriver, og litt tøying høres ikke dumt ut det heller.

Emilwoop:

Tror du er inne på noe der :) Ikke minst tror jeg variasjon vil gjøre treningen mer underholdene, og gir meg fleksibilitet rundt hvor jeg trener.

Ulrik:

Takk, det er intrykket har fått gjennom det lille av teori jeg har lest. Jeg ønsker i alle fall å tildels trene med kroppsvekt for å lære kroppen å jobbe som en helhet, ikke bare trene individuelle deler.

LITT økning i muskelmasse er av det gode;) Jeg tipper jeg ikke minst får det gjennom innøvning av teknikk, for under den må jeg jo kjøre lavere vekt.

Carl Petter:

Takk! Planen er å gjøre begge deler;)

Tamadeus:

Du lurer ikke noen med det bildet... Troll! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel nevnt, men vil påpeke det igjen siden det ofte blir missforstått - repetisjoner og hvile avgjør i mye større grad enn hvilken treningsform.

1 til 5 repetisjoner, (f.eks eksplosivitet eller ren styrke) med nok hvile mellom sett vil gjøre det primært sterkere enn større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulus:

Der fikk jeg omsider tid til å gjøre ferdig programmet. Laget i Excel, og jeg får ikke lov å laste opp xlsx dokumenter her ser jeg, men se dropbox-link:

https://www.dropbox.com/s/9bfxhns6pfe23g3/Bodywork 0.5.xlsx

Merk følgende:

- Dette er mange øvelser, og sikkert litt å sette seg inn i, men du virker genuint intressert :)

- Video-linkene har jeg funnet etter beste evne, det er ikke alle som er like bra mtp form, men jeg har prøvd å peke på hva du bør tenke på.

- Hver av 'settene' har øvelser som dekker hele kroppen, du kan mikse og trikse, du kan gjøre ett sett med øvelser tre ganger f.eks., og egentlig justere selv etter hva du ønsker og hva som passer deg.

- Oppvarming og strekking er utenom dette, og er veldig viktig; men det er vanskelig å overbelaste kroppen med disse øvelsene, så igjen; prøv deg litt frem på hva slags oppvarming som passer deg (5 minutter holder)

- Dette er en slags cardio-helkropps oppsett, så alt kan bygges ut og modifiseres hvis du vil fokusere mer på enkelte kroppsdeler eller splitte opp på en annen måte (som du ser så er det en beta-utgave av programmet :))

- Det er lagt inn pauser etter hver 6. øvelse; mellom øvelsene forøvrig holder det med en håndkle/vannpause på 15-20 sek.

Dette er også 100% kroppsvekt; det finnes mange andre spennende øvelser man kan gjøre med strikk, enkle manualer og pullup-bars (du kan få avtagbare som man klakker i døråpningen for 350 spenn som er helt greie).

Anbefaler dog at du har en matte, noen av øvelsene kan være litt ubehagelige, spesielt for knær og håndledd.

Du skal være rimelig svett etter dette, og hvis du kjenner at noe er for lett, så finnes det alltid varianter! Klarer du ørti pushups eller dips, så løft det ene beinet f.eks.

Med oppvarming og cooldown så bør det ikke ta mer enn 45-50 minutter, og det trenger du strengt tatt heller ikke i et slikt program, men som sagt, det kan suppleres og modifiseres i huet og rævva. Det er din kropp og du kjenner den best :) Hvis noe er veldig ubehagelig eller vondt, så prøv å finn en stilling som fungerer bedre for deg; du belaster bare med din egen kropp så alt er veldig fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulus:

Der fikk jeg omsider tid til å gjøre ferdig programmet. Laget i Excel, og jeg får ikke lov å laste opp xlsx dokumenter her ser jeg, men se dropbox-link:

https://www.dropbox.com/s/9bfxhns6pfe23g3/Bodywork 0.5.xlsx

Merk følgende:

- Dette er mange øvelser, og sikkert litt å sette seg inn i, men du virker genuint intressert :)

- Video-linkene har jeg funnet etter beste evne, det er ikke alle som er like bra mtp form, men jeg har prøvd å peke på hva du bør tenke på.

- Hver av 'settene' har øvelser som dekker hele kroppen, du kan mikse og trikse, du kan gjøre ett sett med øvelser tre ganger f.eks., og egentlig justere selv etter hva du ønsker og hva som passer deg.

- Oppvarming og strekking er utenom dette, og er veldig viktig; men det er vanskelig å overbelaste kroppen med disse øvelsene, så igjen; prøv deg litt frem på hva slags oppvarming som passer deg (5 minutter holder)

- Dette er en slags cardio-helkropps oppsett, så alt kan bygges ut og modifiseres hvis du vil fokusere mer på enkelte kroppsdeler eller splitte opp på en annen måte (som du ser så er det en beta-utgave av programmet :))

- Det er lagt inn pauser etter hver 6. øvelse; mellom øvelsene forøvrig holder det med en håndkle/vannpause på 15-20 sek.

Dette er også 100% kroppsvekt; det finnes mange andre spennende øvelser man kan gjøre med strikk, enkle manualer og pullup-bars (du kan få avtagbare som man klakker i døråpningen for 350 spenn som er helt greie).

Anbefaler dog at du har en matte, noen av øvelsene kan være litt ubehagelige, spesielt for knær og håndledd.

Du skal være rimelig svett etter dette, og hvis du kjenner at noe er for lett, så finnes det alltid varianter! Klarer du ørti pushups eller dips, så løft det ene beinet f.eks.

Med oppvarming og cooldown så bør det ikke ta mer enn 45-50 minutter, og det trenger du strengt tatt heller ikke i et slikt program, men som sagt, det kan suppleres og modifiseres i huet og rævva. Det er din kropp og du kjenner den best :) Hvis noe er veldig ubehagelig eller vondt, så prøv å finn en stilling som fungerer bedre for deg; du belaster bare med din egen kropp så alt er veldig fleksibelt.

Hva skal det programmet der oppnå?

Trådstarter skreiv at han ønsker styrke IKKE volum. Dette programmet vil trene fettfrobrenning, utholdenhet og hypertrofi. Strengt talt det motsatte av max styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det programmet der oppnå?

Trådstarter skreiv at han ønsker styrke IKKE volum. Dette programmet vil trene fettfrobrenning, utholdenhet og hypertrofi. Strengt talt det motsatte av max styrke.

Nei, han sa ikke max styrke, men helthetlig, performance og smidighet. Dette er ment som et supplement til at han trener styrke ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men igjen, det programmet vil gi utholdenhet og hypertrofi (=muskelvolum) og det ønsker han strengt talt ikke.

Det gir moderat muskelvekst; jeg har trent slik lenge (ikke akkurat det programmet, men tilsvarende); og har fått veldig stor effekt mtp ytelse, muskelvekst har vært beskjedent, og det er heller ikke det jeg ønsker.

Derimot kjernemusklatur, balanse, spenst, og utholdenhet er på et nivå jeg aldri har vært på før.

Jeg vil gjerne se noen som har blitt store med et slikt program. Litt større blir man uansett, og spesielt hvis han kjører vekt-trening utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir moderat muskelvekst; jeg har trent slik lenge (ikke akkurat det programmet, men tilsvarende); og har fått veldig stor effekt mtp ytelse, muskelvekst har vært beskjedent, og det er heller ikke det jeg ønsker.

Derimot kjernemusklatur, balanse, spenst, og utholdenhet er på et nivå jeg aldri har vært på før.

Jeg vil gjerne se noen som har blitt store med et slikt program. Litt større blir man uansett, og spesielt hvis han kjører vekt-trening utenom.

Jeg tror det ulrik vil fram til er at programmet er ikke optimalisert for ren styrketrening som trådstarter ønsker.

Jeg har lest over programmet og stiller meg kritisk til det faktum at det ikke inneholder noen tunge repetisjoner, som skal til for å bygge styrke.

Edit:

F.eks i Pushups, hvorfor maksreppe og ikke gjøre øvelsene tyngre? Elevated eller kanskje til og med Pseudo Lean om teknikken og styrken smeller til? Det er tunge øvelser som man skjelden klarer mye mer en til fem riktige utførte repetisjoner, altså trening for styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...