Gå til innhold

Eat clean. Wtf?


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Kan du utdype dette? :)

Ja. Ren mat er et begrep som, til tross for hva folk her inne ønsker å tro, folk flest faktisk har en noenlunde fornuftig oppfatning av. Ved å bruke det begrepet for å poengtere gode matvalg så er det både enkelt å forholde seg til og lett å gjennomføre.

Det ser ut som om folk her går inn for å polarisere og kverulere, ved å gi et relativt abstrakt begrep en klar definisjon. Det er fryktelig lite fruktbart når alt kommer til alt. Alle trenger ikke å ha nøyaktig den samme definisjonen av hva som er ren mat. Om en person tenker på en matvare som "ren", og en annen ikke gjør det, så spiller det veldig liten rolle når alt kommer til alt.

Problemet oppstår når folk på død og liv skal gjøre dette om til klart definerte kategorier...

Reknar med det er dette som bli sikta til: http://www.renmat.no/renmat/index.aspx

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva er proteinpulver da? Kreatin? Er det fyfy, siden det sannsynligvis er noe av det mest prossesserte du kan få tak i?

Prosessert "mat" er også clean hvis "prosessen" har medført fjerning eller reduksjon av fett og karbohydrater, og/eller økt innholdet av proteiner, gjort proteinet mer lett fordøyelig, økt opptaks-hastighet eller -mengde. Det er også lov å tilsette "sunne" ingredienser som probiotika, vitaminer og mineraler. Kunstig søtning og konserveringsmiddel er et nødvendig onde slik at det skal være spiselig og ha en holdbarhet som gjør at man kan kjøpe flere måneders forbruk pr. gang, og således slipper å krysse svenskegrensa mer en et par -tre ganger iløpet av året(y).

Melkeprodukter kan også være clean, da de stort sett bare har gått igjennom naturlige prosesser på meieriet, før de kan kjøpes i butikk:unsure:.

This.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg gått over til å bruke begrepet "hensiktsmessig" i stedet for "sunt" eller "rent".

Hvordan ligger jeg an denne uka, har jeg slurvet med grønnsaker og frukt? Da er kanskje sjokolade og Cola et uhensiktsmessig valg for å komme meg opp på ønsket kaloriinntak denne kvelden - en god porsjon salat og et par glass melk vil være mer hensiktsmessig. Har jeg vært flink gutt og fått i meg vitaminene mine? Da kan jeg fint spise et stykke kake hos bestemor.

Nå krever ikke min målsetning en ekstrem kontroll på hva jeg får i meg, så jeg kan fint tillate meg å anslå og ta ting på gefylen. Det gjelder jo så klart ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening. Jeg mener ikke at man ikke skal ha folus på gode råvarer som dekker ditt behov av essensielle næringstoffer av god kvalitet! Jeg mener bare det utrykket clean food, eat clean er et irriterende utrykk. Hehe:)

Du vet jo at jeg satt veldig pris på innlegget ditt som handlet litt om dette. Jeg må likevel spørre deg, siden du tross alt er ute etter å kverulere litt: Hva er gode råvarer, og hva er dårlige råvarer? Eksempler?

Ja. Ren mat er et begrep som, til tross for hva folk her inne ønsker å tro, folk flest faktisk har en noenlunde fornuftig oppfatning av. Ved å bruke det begrepet for å poengtere gode matvalg så er det både enkelt å forholde seg til og lett å gjennomføre.

Det ser ut som om folk her går inn for å polarisere og kverulere, ved å gi et relativt abstrakt begrep en klar definisjon. Det er fryktelig lite fruktbart når alt kommer til alt. Alle trenger ikke å ha nøyaktig den samme definisjonen av hva som er ren mat. Om en person tenker på en matvare som "ren", og en annen ikke gjør det, så spiller det veldig liten rolle når alt kommer til alt.

Problemet oppstår når folk på død og liv skal gjøre dette om til klart definerte kategorier...

Når begrepet brukes på en pragmatisk måte så kan det helt klart være en veldig grei inngangsportal til et fornuftig kosthold. Men tror du ikke at når det brukes som et relativt strikt ekskluderingskriterie så kan det fort bli oppskriften på et litt mindre fornuftig forhold til mat også?

Som du sier så har de fleste imidlertid en noenlunde fornuftig oppfatning av hva "ren" mat er, og at det finnes noen som tar det til det ekstreme er ikke nødvendigvis et argument for at det er et dårlig begrep. Om du føler det tjener en hensikt så er jeg med på den, men jeg forstår at de som føler de har god kontroll på kostholdet sitt uten å føle behov for et slikt begrep gjerne vil kverulere på dets betydning.

Jeg tenker at begrepet tjener sin hensikt helt til det ikke gjør det, litt på samme måte som ymse sunnhetsdefinisjoner. En grei rettesnor hvis man har lite kunnskap om ernæring og kosthold (og eventuelt heller ikke ønsker å anskaffe dette), og sannsynligvis overflødig når man har "knukket fitnesskoden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så herlig å se en fyr med en sultet frem 6 pack (Se lav fettprosent) i det hele tatt snakke om kosthold.

Uavhengig av om dette er rettet mot Fjeldmann, meg eller noen andre her i tråden, så sitter jeg igjen med samme spørsmål: Er du dickhead hele tiden, eller er det bare på noen dager i måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om dette er rettet mot Fjeldmann, meg eller noen andre her i tråden, så sitter jeg igjen med samme spørsmål: Er du dickhead hele tiden, eller er det bare på noen dager i måneden?

Uavhengig av hvilket grunnlag du er her inne for, syntes du din siterte respons var bedre enn min? Etter at du har kjeftet deg bort fra det spørsmålet så har jeg enda ett til deg. Gav din eller min respons grobunn til en videre diskusjon?

(Nå skal jeg være ærlig og si at jeg ler godt av alle som poserer i bar overkropp på et nettforum, men det kan vi ta en annen gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre spørsmålet mitt litt klarere: Er det ingen som ser ironien i at en mann som poserer SÅ shreddet, preiker om sunt kosthold der man ikke skal bli for opphengt i dietten. Med dette så må jeg trolig presisere enda mer med å forklare at den kroppen der har han ikke oppnådd med å spise rundstykker til frokost og egentlig litt av hvert av hva som helst.

OP prøver å skrive en likandes og lett forståelig artikkel om et veldig viktig tema, men med den profilen han selv velger å markedsføre/blotte seg med, så blir det rett og slett for dumt i mine øyne. Jeg kommer trolig ingen vei med dette i denne venneklubben der alle skal være venner, men jeg er åpen for å ta imot all saklig kritikk på mine innlegg. Med saklig kritikk så vil ord som <dickhead> i 99% av tilfellene være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre spørsmålet mitt litt klarere: Er det ingen som ser ironien i at en mann som poserer SÅ shreddet, preiker om sunt kosthold der man ikke skal bli for opphengt i dietten. Med dette så må jeg trolig presisere enda mer med å forklare at den kroppen der har han ikke oppnådd med å spise rundstykker til frokost og egentlig litt av hvert av hva som helst.

OP prøver å skrive en likandes og lett forståelig artikkel om et veldig viktig tema, men med den profilen han selv velger å markedsføre/blotte seg med, så blir det rett og slett for dumt i mine øyne. Jeg kommer trolig ingen vei med dette i denne venneklubben der alle skal være venner, men jeg er åpen for å ta imot all saklig kritikk på mine innlegg. Med saklig kritikk så vil ord som <dickhead> i 99% av tilfellene være unødvendig.

DER har du konstruktivt bidrag. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at "ren mat" er å lage all mat fra bunnen av med mest naturlige råvarer, og f.eks. holde seg unna toro og ferdigmat. Men er enig at begrepet "ren mat" egentlig er helt latterlig :p Er jo makroene som teller til syvende og sist, og at man får i seg de vitaminene/mineralene og essensielle fettsyrene man trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er litt lol å drive å skulle trekke frem Keegil som et eksempel på noen som har et usunt forhold til mat (og sixpack), og som ikke paktiserer deg han preker.

Man kan faen meg si hva man vil om kjetil.. men jeg har aldri i mitt liv møtt en mann med såpass mye fornuftige meninger og holdninger til hva han spiser.

Og når det er sagt.. å skulle påstå at noen med sixpack automatisk ikke spiser mat, er ganske så idiotisk. Hvertfall når man snakker til en kar som har en sixpack som til de grader er freak of nature. Sixpacken til kjetil hadde sannsynligvis fremdeles vært definert om han så la på seg 10-15kg. Den packen der er noe av det mest absurde jeg har sett i mitt liv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begrepet brukes på en pragmatisk måte så kan det helt klart være en veldig grei inngangsportal til et fornuftig kosthold. Men tror du ikke at når det brukes som et relativt strikt ekskluderingskriterie så kan det fort bli oppskriften på et litt mindre fornuftig forhold til mat også?

Som du sier så har de fleste imidlertid en noenlunde fornuftig oppfatning av hva "ren" mat er, og at det finnes noen som tar det til det ekstreme er ikke nødvendigvis et argument for at det er et dårlig begrep. Om du føler det tjener en hensikt så er jeg med på den, men jeg forstår at de som føler de har god kontroll på kostholdet sitt uten å føle behov for et slikt begrep gjerne vil kverulere på dets betydning.

Jeg tenker at begrepet tjener sin hensikt helt til det ikke gjør det, litt på samme måte som ymse sunnhetsdefinisjoner. En grei rettesnor hvis man har lite kunnskap om ernæring og kosthold (og eventuelt heller ikke ønsker å anskaffe dette), og sannsynligvis overflødig når man har "knukket fitnesskoden."

Jo, det kan absolutt tas for langt, og jeg tror det du sier om strikt ekskluderingskriterie er et viktig stikkord der. Men jeg kjenner ikke til noen som i en konsultasjonssammenheng bruker begrepet slik, og ser egentlig mest på argumenter mot "ren mat" basert i denne tankegangen som stråmenn. Men jeg tror at alle strikte kriterier på en eller annen måte vil kunne ha negative effekter. En tankegang om at det bare er mengden makronæringsstoffer som betyr noe, helt uavhengig av kilde, vil jeg si er et langt dårligere utgangspunkt i en rådgivningssituasjon.

Mat er mer enn makro- og mikronæringsstoffer. Det er over 25000 bioaktive stoffer i mat, og effekten av alle disse er vi veldig langt unna å ha oversikt over. For kroppssammensetningen sin del er det hovedsakelig mengden energi og protein som bestemmer, og det meste annet er veldig underordnet. Det er derfor ikke tilfeldig at eksempelvis IIFYM-strategiene kommer fra nettopp fitnessmiljøet, og ikke andre steder. Man kan bli fit, shredded og alt man drømmer om ved å spise frossenpizza og kosttilskudd, men det gjør det ikke til en god plan av den grunn. Og det er ikke alle som har ensifret fettprosent og stor biceps som målsetning.

Det er heller ikke meningen å trykke et begrep eller en definisjon nedover hodet på folk. Har man gode kunnskaper om kosthold så vil man fort oppdage at man har et enormt stort spillerom. Det perfekte kostholdet finnes ikke, vi har ingen fasit. Men det er ikke alle begreper som trenger en klar definisjon. "Ren mat" er etter min mening ett av disse. Den jevne personen vil ha en oppfatning av mange matvarer som klart havner i den ene eller andre kategorien. En lang rekke matvarer vil være i en gråsone der folk har ulike meninger. Og det er helt greit. Ber man mange mennesker om å basere kostholdet sitt på hovedsakelig "ren mat" så vil de aller, aller fleste av disse ende opp med et svært fornuftig kosthold.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk har behov for å henge seg opp i et slikt begrep og dermed skape et problem som ikke finnes i utgangspunktet. Jeg er selv kritisk til alle kategoriske inndelinger av mat som bunner ut i ja- og nei-lister over hva man kan og ikke kan spise. Men begrepet "ren mat" er ikke blant disse med mindre man gjør det til det, og da er det ikke lenger begrepet som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi folk som maser om at de kun spiser ren mat som regel er ganske irriterende?

Eller! Prøv å si "ren mat" fort 20 ganger etter hverandre så blir det også mer forståelig.

Folk som hele tiden skal dele med hele verden hvordan de spiser, og fremheve dette som bedre enn andre ting, er som regel irriterende uavhengig av hva de velger å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begreps- og definisjonsdiskusjoner som dette blir laget av elitister med kraftig behov for å bekrefte sin forhøyede kunnskap i forhold til almuen, og er helt latterlige. Som Vegard er inne på vet folk flest GODT hva det vil si å spise "ren mat", og det har ingen nytte å prøve og gi folk dårlig samvittighet for å kalle maten sin ren når forvirringen gjennom mediene er så komplett som den er fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre spørsmålet mitt litt klarere: Er det ingen som ser ironien i at en mann som poserer SÅ shreddet, preiker om sunt kosthold der man ikke skal bli for opphengt i dietten. Med dette så må jeg trolig presisere enda mer med å forklare at den kroppen der har han ikke oppnådd med å spise rundstykker til frokost og egentlig litt av hvert av hva som helst.

OP prøver å skrive en likandes og lett forståelig artikkel om et veldig viktig tema, men med den profilen han selv velger å markedsføre/blotte seg med, så blir det rett og slett for dumt i mine øyne. Jeg kommer trolig ingen vei med dette i denne venneklubben der alle skal være venner, men jeg er åpen for å ta imot all saklig kritikk på mine innlegg. Med saklig kritikk så vil ord som <dickhead> i 99% av tilfellene være unødvendig.

hehe.

Jeg har hat "six pack" siden jeg var kid. Riktignok en slik en tynnis six pack aktive tynne guttunger har men likefult. Jeg er naturlig tynn, det samme er min foreldre og min søster. På 10 år ( siden jeg var 17-18) har jeg lagt på meg ca 12 kg. Mest fra jeg var 20-24, da tror jeg jeg la på meg seks kg ca. altså 2 kg i året. Men i snitt et kg i året i muskelmasse. Min mengde fett har nok vært lik hele tiden. Men jeg baserer ikke mine kostholds tips på hva som har fungert for meg. Men i teksten brukte jeg bilder for og illustrere et poeng. Jeg tror jeg ikke hadde sett så anderledes ut uansett hva jeg hadde gjort, med samme kcal inntak og gode matvarer. Og jeg spiser virkelig veldig fleksibelt. Spør enhver tynnis. Vi føler vi kan spise hva vi vill. Forskjellen på meg og mange andre tynniser, er at jeg har trent styrke 3-5 ganger i uken i 10 år uten lengre opphold.

Men jeg har jo også hatt 5000 PT timer. Hvor jeg har sett et fleksibelt godt kosthold gitt like gode resultater som strenge kost regimer. Det er i hovedsak på de erfaringene jeg velger og fronte et slikt kosthold. Jeg forventer ikke at andre skal få samme resultater ved og spise som meg. Jeg har en jobb jeg går og løfter ting 6-10 timer hver dag pluss mer trening enn de fleste og en rastløs sjel som gjør noe hele tiden. Dermed kan jeg spise ekstremt mye mat, og mitt problem er å få i meg nok.

Jeg liker og blotte min bare overkropp fordi jeg er en show off (det skal sies) og vise frem det jeg er stolt av at jeg har fått til . Noen liker å vise bilder av seg selv på en topp av et fjell, eller andre ting de har oppnådd. Jeg liker å vise at jeg har klart og fått den kroppen jeg ønsket meg og er fornøyd. Med den profilen jeg legger frem vil jeg ekskludere noen, slik som feks deg. Men det er greit. Man kan ikke være alt for alle hele tiden. Det er et valg jeg tok for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...