Gå til innhold

Eat clean. Wtf?


Fjeldmann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er spennende. Jeg har aldri klart å få noen som spiser "rent" til å forklare meg hva ren mat er, på en fornuftig måte.

Likte den artikkelen du skreiv om dette.. og kjente fikk vann i munnen når du skreiv rundstykker med brunost.. spiser det selv til frokost innimellom, og det er noe av det beste jeg vet! ( Boller med brunost også forsåvidt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termonologi som høres "kult" ut og forvirrer både de som er uteforstående å de som driver med det.

Jeg har derimot lært meg noe veldig viktig. Jeg har lært meg å vite hvor mye av de ulike tingene jeg kan spise og dermed havne cirka likt energimessig (kcal), uansett om jeg velger å spise kylling, laks, cottage cheese, en hamburger, osv.

^^

Artikkelen din fra idag, alt det handler om i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren mat (slik jeg har forstått det):

Mat laget fra bunnen av (ikke ferdigmat)

Minst mulig tilsetningstoffer/konserveringsmidler

Minst mulig giftstoffer (økologisk mat)

Nå er jeg ikke ekstremt opptatt av dette selv, men forsøker å lage mat fra bunnen av og unngå ferdig pakkene/posene. Om maten tilfeldigvis er økologisk gjør det heller ikke noe.

Det virker jo ikke ulogisk at såkalt "ren" mat som en for eksempel høster i nautren kan være mer helsebringende enn for eksempel en ferdigpizza fra fabrikken.

Bra artikkel du skrev tidligere idag btw (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren mat (slik jeg har forstått det):

Mat laget fra bunnen av (ikke ferdigmat)

Minst mulig tilsetningstoffer/konserveringsmidler

Minst mulig giftstoffer (økologisk mat)

Nå er jeg ikke ekstremt opptatt av dette selv, men forsøker å lage mat fra bunnen av og unngå ferdig pakkene/posene. Om maten tilfeldigvis er økologisk gjør det heller ikke noe.

Det virker jo ikke ulogisk at såkalt "ren" mat som en for eksempel høster i nautren kan være mer helsebringende enn for eksempel en ferdigpizza fra fabrikken.

Bra artikkel du skrev tidligere idag btw (y)

Takk for det:) godt du likte den.

Men dvs at mager vanilke kesam ikke er ren mat? At ved å spise rent skal man unngå protein shaker og måltidserstattere? Og lager fra bunnen av. Dvs dersom jeg lager en pizza fra bunn eller kjøper en frossen så spiser jeg rent og urent? Frosne bær i smothien kontra økologiske så spiser jeg rent og urent?

Veldig kverulant her nå. Men hater den termen folk hiver rundt seg over alt uten og ha noen formening om hva cleant er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i dette kan jo pizza defineres som "clean eating" såfremt den er laget fra bunnen med gode råvarer. Det blir jo fremdeles en grei kombo av fett og carbs og kanskje ikke det man bør spise mest av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske interessant det som nevnes her ang proteinpulver. Mange av de som syter mest om ren mat er jo fitness/kroppsbygger-miljøet. De samme folka som daglig trøkker nedpå tonnevis med proteinpulver, som virkelig er definisjonen på prossessert mat. Og hva med kreatin, BCAA, multivitaminer..? og ikke minst alt av piller som går på høykant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen behov for å kategorisere det jeg eller andre spiser som rent/clean eller urent/unclean. De som har sånne behov har vel ofte en eller annen form for ortorexi og har generelt usmakelige personligheter.

Det er allikevel et poeng for meg å ha et litt gjennomtenkt kosthold og forsøke å spise det som anses som sunt/rent. De fleste anser vel pizza fra bunn som sunnere/renere enn frossen pizza. Nå spiser jeg jo også frossen pizza, snop og ferdigmat selvom det ikke dominerer. Alt med måte er jo en regel som har funka i en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uttrykket ren mat mer irriternde enn sunn mat? Er det egentlig forskjell på hva som legges i ren og sunn mat? Jeg spør for jeg vet ikke..

Ellers kan jeg vel si meg enig i at det er irriterende med folk som skal hevde seg ved skryte av hvor bra de spiser, hvor dedikerte de er, hvor sterk psyke de har og samtidig klage over hvor slappe, usunne og svake alle andre er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uttrykket ren mat mer irriternde enn sunn mat? Er det egentlig forskjell på hva som legges i ren og sunn mat? Jeg spør for jeg vet ikke..

Ellers kan jeg vel si meg enig i at det er irriterende med folk som skal hevde seg ved skryte av hvor bra de spiser, hvor dedikerte de er, hvor sterk psyke de har og samtidig klage over hvor slappe, usunne og svake alle andre er :)

Det som for meg gjør at "clean food" er mer irriterende enn "sunn mat", er at sunt går an å definere enkelt og greit...

(jeg misliker enda termen... går heller for the dose makes the poison og sånt)

Dersom helsegevinsten er større enn de negative aspektene, så kan det defineres som sunt.

Man kan ikke overforenkle "clean" på samme måte, uten å ekskludere store grupper som ellers ville passet inn i den/min forenklede definisjon av sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom helsegevinsten er større enn de negative aspektene, så kan det defineres som sunt.

Såååee .. om jeg har BMI på 40 og skal ned i vekt. Jeg har spist 3000kcal og ligger allerede i overskudd den dagen. Vil da en laksefilet være usunt for meg? Samtidig som det er sunt for han ved siden av meg som skal opp i vekt?

Med den logikken er alle matvarer både sunne og usunne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er vanskelig å definere hva som er sunt kontra usunt; alt må settes i en kontekst. Det er vel bedre om matvarer blir sammenlignet med tanke på nytteverdi på et gitt tidspunkt med tanke på behov der og da? Altså, ting er relativt. Alt vil fungere bra i ulike sammenhenger? Sånn sett kan alt være sunt, og alt kan være usunt, egentlig? lizzom! osv...etc...

Og... FYI, ren mat er kun mat som er vasket i zalo...

edit: andre vaskemidler fungere, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååee .. om jeg har BMI på 40 og skal ned i vekt. Jeg har spist 3000kcal og ligger allerede i overskudd den dagen. Vil da en laksefilet være usunt for meg? Samtidig som det er sunt for han ved siden av meg som skal opp i vekt?

Med den logikken er alle matvarer både sunne og usunne :)

Som forenklingen min tilsier så vil vel de positive sidene veie mer enn de negative. Og da er det "sunt"

Jeg sa jo også tidligere at jeg hater termen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren mat er den nye ja-maten. Da ja-mat og nei-mat ble mindre kult, ble ren mat den nye nytalen. Har notert meg en del av nei-tingene rundt omkring, og har utarbeidet meg en liten liste. For sikkerhets skyld er det ikke en indikator på om maten er sunn eller ikke. Fasiten er vedlagt under.

Ren mat:

All mat vi ikke spiste i steinalderen, eller ville spist i steinalderen dersom vi allerede hadde hatt handel med alle verdenskroker og de industrielle prosessene og konserveringsmåtene vi har i dag.

Mat som er laget fra bunnen av av en person som ikke gjør det for a living.

All mat som ikke har vært

  • Frosset
  • Emballert
  • Konservert
  • Tørket
  • Saltet

Kjøtt, med mindre det er fett. Med mindre fett er rent. Hvis fett er rent, så er alt kjøtt rent. Unntak:

  • Flere typer kjøtt blandet sammen
  • Produkter som inneholder kjøtt og andre ting samtidig

Mat der mennesker har gjort noe med det som ikke har jobb som

  • Bonde (hvis de ligger unna sprøytemiddelet)
  • Slakter
  • Fisker

Mat som er laget fra bunnen av som ikke inneholder noen av ingrediensene under

  • Gluten
  • Sukker
  • Melk
  • MSG
  • Raske karbohydrater

Mat med tilsetningsstoffer

Mat i emballasje

Ferdiglaget mat, unntatt

  • lightvarianter
  • proteinbarer
  • måltidserstatter

Ting som er laget ved hjelp av industrielle prosesser bortsett fra

  • Kosttilskudd
  • Proteinpulver
  • Alt som inneholder null kalorier
  • Alt som er laget ved hjelp av industrielle prosesser som man ikke vet er det

Alt som har vært i nærheten av sukker, uavhengig av mengde.

Alle disse reglene går selvfølgelig bort hvis noen har sagt det ikke er paleo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...